Konkurence mezi rychlovlaky přilákala na španělskou železnici více cestujících
Rychlovlaky tří dopravců ve Španělsku. Foto: ADIF
Španělský správce infrastruktury se chystá otevřít více dopravcům i další úseky.
Španělský správce infrastruktury se chystá otevřít více dopravcům i další úseky.
No hlavně to rozhýbává i španělský pracovní trh, kde je obrovská nezaměstnanost mezi mladými, protože tam kde je práce, je drahé bydlení, dojíždění bylo též nereálně drahé. a tak radši dělají načerno za pár šupů v místě bydliště + sezóní práce v turismu.
Konkurence v dopravě může španělsku dost pomoci celkově.
A) To se jim to chlubí…………předtím neměli pořádný tratě . A Když jste dojel ráno do Granady jen s 180 min. zpožděním (propadla mi vstupenka do Alhambry), tak se vymlouvali na teroristy (aby nemuseli platit odškodnění).
B) Za peníze z EU postavili nové tratě v nové stopě. U nás se vrtají v stávající stopě…….. trochu narovnali 4. koridor.
Velmi inspirativní. Ovšem správce infrastruktury si nejprve musí dát práci s konstrukcí dobře promyšleného grafikonu, který tuhle chvályhodnou myšlenku nepohřbí, ale naopak posílí přínosy REGULOVANÉ konkurence. Koncept „pokazit to všem dopravcům stejnou měrou“ tu určitě nepostačí. Mimochodem, balíčky kapacity dráhy, o než dopravci soutěžili, byly různě velké, což je vidět i na výsledných jízdních řádech.
A) Když budeš mít trať s pořádnou kapacitou a nepustíš tam pomalý šneky, tak to pojede taky. Kolikrát jsem jel z Ostravy a v vlaku byl 1 vagon na 120 km/hod. a to brzdilo všechny na traťi. Do Prahy jsme si přivezli zpoždění 25 minut. B) Všichni se těší na VRT, ale uzké hrdlo bude stanice ! Když tam bude špatně udělaný napojení, tak se to ucpe jako když se rozjela PID přidala se na dálkové tratě ! C) Španělé mají tratě na IDS a zvlášť tratě na dálkovou dopravu = u nás se to nacpalo dohromady = proto je… Číst vice »
Nárust je jen kvůli tomu, že předtím na některých tratích jely vlaky třeba jen jednou za 4 hodiny (a na některý dny tak mohly být klidně i týden dopředu beznadějně vyprodaný).
Ale proč jezdily vlaky tak málo často?
Protože monopolní dopravce neměl zájem na větší frekvenci, které bylo dosaženo až příchodem dalších dopravců..?
Takže to nic nemění na sdělení. Bez konkurence RENFE neměly zájem přidat spoje. Vyprodaný vlak jednou za x hodin byl pro ně OK a ještě tím mohly šponovat ceny, výhra pro dopravce.
Teď je výběr a je to výhra pro cestující.
Přitom stačio zakázat soubežné autobusy po dálnici, jezdící i co 15 minut a vnitrostnátní lety.
Pak by mohl monopolista šponovat ceny a jeho PR oddělení se mohlo v diskuzích blýskat argumentačními perlami o lokálkách na metrovém rozchodu, které by si měl soukromník sám dostavět.
Výborná zpráva. Pamatuji si své cesty AVE v roce 2019 a zejména pak to, jak se mi při každém nákupu protáčely panenky. Sice jsem měl flexibilitu si vybírat ty nejlevnější časy v daný den, ale i tak to bylo řádově někde jinde, než stojí například TGV či ICE.