Letectví

Kongres: Za pády boeingů může utajování a nedostatečný dohled

Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing
Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing

Za havárie letadel Boeing 737 MAX může utajování a nedostatečný dohled. Vyplývá to z dnes zveřejněné závěrečné zprávy výboru amerického Kongresu, který věc zkoumal. Výtky v ní obsažené se týkají nejen amerického výrobce letadel, ale také Federálního úřadu pro letectví (FAA).

Havárie Maxů nebyly výsledkem jediné poruchy, technické chyby nebo špatně uchopené události,“ píše se v dokumentu o 245 stranách. „Byly strašlivým vyvrcholením řady chybných technických předpokladů inženýrů Boeingu, nedostatečné transparentnosti ze strany vedení a hrubě nedostatečného dohledu FAA,“ uvádí dokument. Zpráva viní Boeing z „kultury utajování“.

Obvinění nejsou nová a obsahovala je už předběžná zpráva, nyní jsou ale lépe podložená a ostřeji zformulovaná, napsala agentura DPA. Za konečnou zprávu odpovídají především američtí demokraté, kterých je v Kongresu většina. Někteří republikánští politici označili dokument podle amerických médií za stranický a přehnaný.

Havárie letadel 737 MAX z 29. října 2018 a z 10. března 2019, při kterých zemřelo 346 lidí, otřásly důvěrou v Boeing. Po druhé nehodě už tyto nejprodávanější letouny společnosti nesmějí na celém světě do vzduchu. Za hlavní příčinu havárií byly označeny chyby v řídícím programu MCAS, které chce společnost opravit pomocí aktualizace softwaru. Znovu začít létat by model 737 MAX mohl už brzy – proces opětovné registrace je nyní po řadě oprav a vylepšení v závěrečné fázi.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pave69

Ta zpráva Kongresu je velmi zajímavá na čtení, něco jako „Všichni prezidentovi muži“. Třeba šéf továrny, kde se MAX vyráběl, svým šéfům natrvrdo reportoval, že nikoho ze své rodiny by do něj neposadil. A i to zametli, jako všechno ostatní. A FAA zametala možná víc než Boeing.

Anonymus

Maxe dovolit v Evrope az po 3 letech, co budou v plne funkcnim v hustem provozu na jinych kontinentech. V Evrope jinak zakaz!!!

Y.K.

To je nějaká mantra? Že to opakujete pořád dokola.

Anonymus

Drzim si svuj nazor. 🙂 Maxe jsou letajici rakve… jsem zvedavy, az tam posadite svoji rodinu…

Honza D.

Tchýni ihned. 😄

Adrian

Souhlas 🙂

Y.K.

Více než v autě na D1 se počítám bát nebudeme.

Pe.tr

Zaklínadlo .

Yellowhammer

Lepší zaseknutá deska jednoho z mnoha diskutujících, než chytré kecy českého experta na 737, jehož jméno si teď ani nevybavím 🤣 …no ten co tvrdil, že to určitě není Boeingem, ale že to bylo těmi nezkušenými piloty.

Anonymus

Jo jo, v televizi. Byvaly pilot ČSA

Dalibor

ja bych se vratil zpet ke koňům. Tak nejsou zadny chyby v SW mozny!!!

Esme

Jakože lidi na jiných kontinentech ať si padaj? A Evropa že by si z nich udělala pokusný králíky? Nebo co svým komentářem chcete říct?

Otakar

To si nemyslím, protože pokud budou lítat i tady, tak budeme těmi králíky i my. Spíš mi ta úvaha přijde blbá v tom, že to samé mohou říct Američani, Ásie… a jak to letadlo to pak má dokázat?

Esme

No tak samozrejme, kdyby si takovou podmínku diktovali vsichni, tak se ero do vzduchu logicky uz nepodiva.

Anonymus

Ano,presne tak. Kdyz jsou v USA a Africe treba blazni a povoli Maxe,tak at jsou mrtvi tam…

Esme

Maly cesky clovek :))

Y.K.

Pěkné, ale obviňování v letectví ještě nikdy nic nepřineslo. Spíše by mě zajímalo nějaké pojednání FAA, co se obecně změnilo na jejích procesech schvalování (že dnes opatrně našlapují kolem Maxe ještě neznamená systémové změny) a jak se třeba do budoucna budou předávat „předpokladové parametry“ mezi výrobci a autoritou (jako ten předpoklad, že pilot nebude mít problém kontrovat vyvážením proti MCAS a že údaje z jednoho AoA stačí). A jak třeba Boeing bude tyto parametry ověřovat a dokládat v rámci certifikace.

Peet

To máš pravdu. Ale je naprosto děsivé, jak vyplouvá na povrch, že pro Boeing a jeho management byly peníze tou nejvyšší mantrou, a umírali kvůli toho lidé.
Takže asi neobviňovat společnost jako takovou ale konkrétní odpovědné osoby ano, protože je rozdíl, jestli uděláš ve stresu chybu v pilotáži, na jejíž vyřešení máš sekundy, nebo plánované snižování nákladů, aby jsi dostal vyšší odměny. V tom případě s emusí trestat a velice tvrdě, protože to je trend všech velkých společností, hlavně co nejvíce vydělat!

Y.K.

Řekněme si na rovinu, že prachy budou vždy nejvyšší mantrou jakéhokoliv managementu. Peněz není na rozhazování, technice nerozumí, stačí se podívat do většiny firem i u nás. Nemělo by to ale zajít tak daleko, že jejich názor v kritických otázkách převáží nad názorem odborníků, že se nastaví „názorová totalita“ v podniku, aby se případní oponenti odstavili bez konstruktivního řešení. Bohužel se obávám, že tresty jak v managementu Boeingu tak ani na FAA nezle čekat. Jedni jsou ouřadi a druzí jsou bossové bez reálné odpovědnosti. Tresty ani nikomu život nevrátí, mě by stačilo, kdyby zase začali fungovat „normálně“ jako „starý“ Boeing… Číst vice »

Peeetr

Aneb když má v moderním kapitalismu ředitel podobné akciové společnosti plat jako jeho 300 zkušených dělníků nebo 60 nejšpičkovějších inženýrů, které kvůli šetření vyhodil, tak se takové věci v honbě za bonusy a maximální cenou akcií na několik čtrtletí holt stávají.
Ale i na rekordním poklesu stejných akcií se dá v takovém kapitalismu výborně vydělat 🙂

Dalibor

vydelat se da uplne na vsem, kapitalismus nekapitalismus. Pri trose sikovnosti mnozi predvadeji, jak bohatnou i na blbosti ostatnich lidi! tak to proste je