Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Konečně: Oprava budovy nádraží v Budějovicích může začít, vyjde na 600 milionů

Nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Neustálé odklady jsou snad u konce. Centrální komise ministerstva dopravy, která schvaluje každý velký dopravní projekt, dnes odsouhlasila velkou rekonstrukci nádražní budovy v Českých Budějovicích. Oznámil to ředitel Správy železniční dopravy cesty Jiří Svoboda na twitteru.

„Rekonstrukce výpravní budovy v Českých Budějovicích může začít. Centrální komise ministerstva dopravy
schválila záměr projektu,“ uvedl Svoboda. Podle něj SŽDC do konce roku vypíše tendr na zhotovitele, stavební práce začnou v roce 2020. Oprava a modernizace nádraží vyjde dle odhadů na 585 milionů korun.

Železničáři přitom opravu zchátralé budovy neustále odkládají. Po převodu všech nádražních budov od Českých drah na SŽDC v roce 2016 jmenoval tehdejší šéf SŽDC Pavel Surý budějovické nádraží mezi prvními, která projdou opravou.

Původně uváděný termín zahájení prací byl rok 2018, následně jej železničáři odsunuli o rok a nyní uvádějí rok 2020. Ten by již měl být definitivní, délka prací se odhaduje na tři roky. I náklady vzrostly, původně se hovořilo o částce do 200 milionů korun.

Výstavní novorenesanční budova z roku 1908 přitom kvůli dlouholeté nečinnosti Českých drah a zkrachovalému developerskému projektu CB Station Development málem padá cestujícím na hlavu.

Podrobnější informace doplněné SŽDC (aktualizováno v 15:30)

V rámci stavby se bude rekonstruovat celá výpravní budova včetně navazujících přízemních křídel pod 1. nástupištěm. Opravné práce se tak zaměří například na fasádu, střechu či interiéry. Výraznou modernizací projdou stávající nevyužité prostory a přilehlé plochy. Hlavní vstup do budovy bude nově směrem k Lannově třídě a bude navazovat na inovované zázemí pro cestující i komerční prostory. Cílem rekonstrukce je celkově pozvednout i oživit nádražní prostory a vytvořit z nich atraktivní místo nejen pro cestující, ale i pro širokou veřejnost.
Současně s rekonstrukcí výpravní budovy se předpokládá revitalizace přilehlých venkovních prostranství, kde vzniknou nová parkovací stání pro imobilní občany, na jižní ploše se vybuduje nová cyklověž a na severní ploše bude vytvořena nová klidová zóna. Ve vyšších podlažích bude objekt využíván především složkami SŽDC, v severním křídle budovy bude nově dislokováno místní oddělení Policie ČR.  

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Hmm, a co podchod mezi vlakovým a autobusovým nádražím? Jinak rekonstrukce smysl dává, neexistuje nic co by perspektivně oslabovalo význam tohoto nádraží. Jen by se tvůrci zpráv měli podrobit vyšetření zraku, když nevidí, že i současný výstup je k Lannově třídě.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tu poznámku adresujte SŽDC, je to citace jejich vyjádření.

Václav
Host
Václav

Ale ten nový bude blíže k Lanovce, nejspíš někde v místě dnešní restaurace. A z té chodby, která ho spojuje s hlavní halou udělají nejspíše nákupní galerii. Proto potřebují, aby tudy procházelo co nejvíce lidí.
Stejně jako když postavili autobusové nádraží na střeše obchodního centra. Když bylo autobusové nádraží přízemní, byl venku člověk hned. Teď trvá 5minut, než se odsud vymotá. Že třeba chvátá do práce, to nikoho nezajímá.

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Pro J. Čechy vyhozené peníze. Proč? Nejmenší rozsah veř.dopravy, v nedávné době kraj odmítl smysluplnou integraci. Museli by tam postavit i normální autobus.nádraží. Důraz na individuální dopravu, bez ohledu na její důsledky. Nedobré vyhlídky…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

„Důraz na individuální dopravu, bez ohledu na její důsledky.“ Týjo, tak to se tam zcela jistě přestěhuje DFens!

Obtloustlý Travolta
Host
Lesan
Host
Lesan

„Hlavní vchod bude nově směrem k Lannově třídě“
Co si pod tím mám představit? Hlavní vchod je stále tam, kde byl od stavby budovy zamýšlen a těžko se bude někam přesouvat. Že lidé chodí dovnitř i východem u příjezdů je sice pravda, ale to není hlavní vchod.
Doufám i ve výměnu současných stánků s občerstvením. Jejich vzhled i nabídka je dost mizerná, v tom u stěny směrem k ulici je často i dost otrávená obsluha.

Tomariero
Host
Tomariero

Co vím tak veškeré stánky co jsou uvnitř končí nejpozději se začátkem rekonstrukce a pak se s nimi asi nepočítá (info od známé co dělá ve stánku směrem k ulici :D)

lokodepo
Host
lokodepo

Jojo, 200 melounů… To bylo ještě z doby, kdy to připravovaly České dráhy, které holt musely se státními prostředky hospodařit s péčí řádného hospodáře. To DS SŽDC (nově DSŽ) nemusí. Proč taky, když z cizího krev neteče?

coolio
Host
coolio

Měli by taky protáhnout podchod k nástupištím skrz na druhou stranu nádraží, obejít ho trvá deset minut.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To jo, jenže přímo naproti podchodu je fabrika. Takže buď stočit k Vrbenské ulici, nebo k Plynárenské anebo udělat obě větve. Mno v Praze na Hlavník se proti protažení podchodu zvedla vlna arugentů, vč. toho, že tama nikdo stejně chodit nebude, akorát studenti.

noerf
Host
noerf

Ve studii CB Station development se počítalo s podchodem i pod nákladovým nádražím s výlezem někde vedle firmy Head, s tím, že by tam vzniklo i parkoviště.
Jinak v severním křídle byla policie již dříve, po jejím opuštění se tam ubytovali bezdomovci. Po zabezpečení objektu tam pak vlakový personál měl nocležny.

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Také využiji příležitosti a vznesu trochu off-topic dotaz: Ví někdo, proč se tak protahuje výběrko na rekonstrukci budov nádraží v Berouně?

Původně se mělo začít stavět už snad v červenci, naposled SŽDC slibovala září. Ale ve věstníku veřejných zakázek od června svítí „probíhá vyhodnocování zakázky“.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Protože se jedna firma odvolala.

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Díky moc za info! Tak snad to nebude znamenat nějaké výrazné zdržení, ta rekonstrukce je opravdu potřeba.

XXXD
Host
XXXD

Když už je řeč o CK MD, tak se zeptám teď trochu mimo. Pokročilo již nějak jejich rozhodování ve věci tunelu do Berouna? Už to nějaký ten týden je a stále ticho po pěšině. Nebo se snad hodlají rozhodovat delší dobu, než se dělala ta nevím kolikátá už v pořadí studie?

Petr
Host
Petr

Co se vleče, neuteče 🙁

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Vzhledem k plánovanému otevření tunelu kolem roku 2045 je tyden sem, týden tam úplně jedno, ne? 😉

XXXD
Host
XXXD

No pokud se to odsouhlasí, tak to vcelku jedno je, ale nevím, kde berete takovou jistotu, že se to skutečně odsouhlasí.

Martin
Host
Martin

Ta fotka je asi 10 let stará a to nádraží vypadalo ještě luxusně.

noerf
Host
noerf

Za posledních deset let se minimálně dvakrát otloukala odfouklá venkovní omítka, aby lidem nespadla na hlavu.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll