Konec zvykového práva. Olomoucký kraj poprvé soutěží železničního dopravce
Jednotka Stadler GTW pro modernizaci pro České dráhy. Foto: Olomoucký kraj

Vítěz získá patnáctiletou smlouvu na provoz s akutrolejovými jednotkami.
Ať hledám, jak hledám nemůžu vůbec najít ty navrhované jízdní řády… V jakém konkrétním souboru zadávací dokumentace, prosím, jsou?
Díky 😉
je to ve složce návrh smlouvy a tam najdeš 01_B_HANÁ_KIDSOK_Provozní_koncepce
To je divné. Ani poprvé, když jsem tu zadávací dokumentaci včera stáhl, tak tato složka je prázdná. Ani opakované stažení souboru toto nezměnilo.
Díky za pomoc 😉
Taky, když jsem ten soubor jenom otvřel(ve Winraru) se složka jevila prázdná. Musíš celý soubor extrahovat, pak se ti zobrazí plná složka
Mně by se líbilo spojení M4 + M5 do jedné linky.
Klidně i v nějakém lepším taktu vnořená city linka z Řepčína do Bystřice.
Akorát nevím jestli je možné takto překřižovat hl.n.
Jde.
Jak často a co si o tom myslí tranzit?
Skutečně je ten termín na nabídku 15.12.2025? Ten proklik na tender arenu není funkční. To si Olomoucký kraj představuje, že za dva měsíce někdo zjistí cenu vozidel, se kterou chce soutěžit? Pokud ano tak jim asi nejde moc o cenu, protože při neznalosti pořizovací ceny (aspoň nějaké PTK) si dopravci asi trochu nastřelí.
Pro předběžnou nabídku.
Odkaz totiž má být bez tečky na konci
Konečně přímé vlaky Litovel-Olomouc po koridoru. To bude zásadní změna pro dojížďku.
Jen pár připomínek: M4 – asi chápu proč chtějí ikoncit provoz mezi Kostelcem a Drahanovicemi, ale celkově moc nechápu tyhle velké rozdíly mezi víkendem a pracovním dnem. Buď to mají ukončit úplně nebo jezdit celý týden stejně. Pokud v týdny někoho výměnu z vlaku těžko se mi tam vrátí v sobotu. Navíc 810 do Červenky a moderní jednotka do Olomouce jsou naprosto rozdílné disciplíny. M41- kvituju tohle spojování krátkých bezvýznamných spojení . Přímé spojení z Litovle nebo Konicka do Olomouce opravdu pomůže. Z tohohle pohledu nechápu proč to nejde i o víkendu. M5 – tady bych viděl taky prodloužení skrz… Číst vice »
Velké rozdíly mezi víkendem a pracovním dnem jsou tam, kde se zásadně mění cílová skupina v rámci pracovní den – víkend. Typicky ve všední dny venkovani do škol a zaměstnání ve městě a o víkendu měšťáci za turistikou na venkov. Nejsem z Hané, ale celkem si umím představit, že cestovat za prací ze Slatinic do Olomouci či Prostějova vlakem nedává moc smysl, zatímco o víkendu výlet na Kosíř někoho naláká. Ale jak říkám, je to věc tamních voličů a jejich zastuptelů, jak si to zařídí, jsou to jejich peníze.
Já Teda v Olomouci bydlím a v lokalce pres město o víkendech jezdí naprosté minimum lidí a pres týden to jezdí plné
A za Drahanovicema?
Je to tak. O víkendu potkáte v osobáku mezi Kostelcem a Drahanovicemi víc lidí než v pracovní den. Autobusové spojení mezi Olomoucí a Slatinicemi je v pracovní dny dost frekventované.
Co bude jezdit mezi Kostelcem a Drahanovicemi?
v pracovní dny autobus.
Tyto BEMU, ovšem jen o víkendu.
To zajíždění do PV jen víkendu je čistě jen skrz poptávku?
To se ptejte na krajském úřadě, proč to takhle chtějí. Ale umím si představit, že všednodenní dopravu tam lépe zajistí autobus, jedoucí přímo do Olomouce/Prostějova, než oklikou po železnici.
Myslím že nejste moc v obraze. Z Čelechovic a Kaple autobus do Olomouce nejede, naopak ze Slatinic nejede bus do Prostějova. Z Trebčína, Kaple a Čelechovic je do Prostějova rychlejší vlak. Ze Slatinic do Olomouce je rychlejší bus , ale narozdil od vlaku ma jen jednu zastávku v centru.
Pokud krajský úřad plánuje takto zásadně změnit provoz na železnici, lze předpokládat, že autobusové linky rovněž projdou zásadní proměnou.
Srovnávat dnešní autobusové linky s železničními za pět let asi není úplně ideální. Ausgerechnet když se v PDO píše o výhledovém nahrazení železniční dopravy veřejnou linkovou dopravou, to úplně neznamená nynějšími spojí/linkami
Však píšu, že bus linky taky projdou proměnnou.
Z Čelechovic a Kaple už vlaky do Olomouce dobře 20 roků nejezdí. Bylo to na přestup v Senici. S šukafonem tragédie. Do Olomouce je z Čelechovic nejkratší cesta přes Olšany, ale tam bus nejezdí. Jezdí Prostějov-Lutín, kdy v Lutíně jsou vazby na spoje do Olomouce.
Kdo mi nevěří, nechť se podívá do zadávací dokumentace (já si to vážně nevymyslel).
Další tratě, kde České dráhy vyklidí pozici…
Jednotky pro 120 až 140 lidí s možností spřahování do míst, kde by stačilo RSZero?
Pokud by opravdu stačilo RSZero, pak by tam mohl jezdit Crossway za 10 % ceny.
70 lidí v Crosswayi už není úplně důstojné cestování.
A teda zrovna na M4 je ta trasa busem o dost delší.
Je otázkou, zda těch 70 lidí opravdu jezdí – pokud ano, tak vlak.
Pokud je to 30 lidí a vlak jede co 2 hodiny, tak bus po hodině má vyšší kapacitu (2x 40 > 70), nabízí častější službu a vyjde to výrazně levněji.
Podle mne je blbě, když se uvažuje stylem buď vlak nebo nejlevnější crossway po vzoru Karosa 935.
Spoustu málo vytížených trati by mohly nahradit luxusnější autobusy (top sedačky, zahraniční (německý) podvozek) a stále by to vyšlo levnějc než vypravovat vlak pro 20 lidí + cestující by si nepohoršili.
Mezi vlakem a autobusem je docela podstatný rozdíl.
Jo, jeden je dobrý na přepravu pár lidí a druhý na vysokokapacitní věci.
Na německý podvozek by to taky chtelo německé silnice. Sem k nám tak spíš rumunský podvozek 😀
V Peru jezdí spací autobusy 23 hodinové trasy přes písek a hory, kde vždycky pár ročně sletí. Zvládnete těch 20min po České silnici. Lokálky taky nemají kdovíjakou kvalitu trati.
a jak na ty top sedačky naložíte třeba kolo? 😀
Zero ma 59 míst, 13m Crossway 49 míst, 14,5m Crossway 57 míst. A netřeba zmiňovat že intervaly busů mohu být kratší a stejně bude provoz násobně levnější.
Ale neodvezete kolo 😉
Pokud bude poptávka po dopravě kol, lze to řešit přívěsem.
Odkaz na profil zadavatele mi nefunguje. Někomu ano?
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0001005/zakazka/835858
To popsání linek v článku je nějaké pomíchané.
,,M41 Senice na Hané – Litovel předměstí – Olomouc – Prostějov – Kostelec na Hané – Dzbel“
M41 má trasu Červenka – Senice na Hané – Prostějov.
M44 je Prostějov – Dzbel
A předpokládám, že se to týká aji letní víkendové linky M42 Litovel – Mladeč, která je svázaná s M41.
Popsání linek je ze zadávací dokumentace, lze tedy předpokládat, že trasy se budou měnit.
> M42 Litovel – Mladeč,
Ne nutně, na této lince může dávat smysl zachovat jiný typ pohonu, protože by tam nemylo kde nabíjet soupravy a vzhledem k její délce a frekvenci se to asi ani nevyplatí.
Popsání linek je naprosto správné, a je to zvláštní. Opravdu podle návrhu jízdního řádu zaniká M44 a M41 je vedená skrze Olomouc. Což budí spoustu otázek:
Co bude s M42, bude součástí dieselového balíčku, nebo se bude rušit, jak vyhrožovali?
Končí obsluha mezi Drahanovicemi a Prostějovem v pracovní dny, nebo bude vyřešena jinou DMU linkou?
M41 je plánována občas v časy, kdy zrovna jede i M1, co bude s těmito výkony?
Alles in allem vypadá to na solidní přepracování provozního konceptu, jdu se podívat do Plánu dopravní obslužnosti
právě ten plán dopravní obslužnosti je do roku 2029 vypracovaný a to co se teď soutěží je mimo plán dopravní obslužnosti co jsem se díval (taky mě zajímalo jak to je protože se soutěží BEMU na tyhle linky přitom jak to bude s linkama kde jezdí diesel)
No už v tom nynějším je zmíněno, že by bylo vhodné M42 nahradit vld, kvůli nízkému využití
16 jednotek opravdu nee. Výchozí turnusová potřeba je 9. Prosím přečíst znova a pořádně. :))
16 je zřejmě s planovanými posilami a provozní zálohou.
Díky za upozornění, bral jsem to podle odstavů.
Já v zadávací dokumentaci v souboru, kde jsou návrhy JŘ vidím 10 turnusových jednotek 💁♂️
Proč jen do Hrubé Vody? Tam se přesedne na jiného dopravce? Zajímavá je také linka ze Senice do Dzbelu. Takový skoro okruh.
Dál je les, jeden by čekal pásmování eSka a že dál jezdí výrazně méně lidí.
Ono i to ježdění z Hluboček do Hrubé Vody je převážně turistické.