Konec zlatých časů. Berlín šetří, ruší nákupy elektrobusů, skončí i extrémně výhodné kupóny na MHD

Vlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche BahnVlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche Bahn

Jen půl roku mohli lidé jezdit v berlínské městské dopravě za pouhých 29 eur měsíčně. Nyní si připlatí.

Odebírat
Upozornit na
guest
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrH

A to tam ani důchodci nejezdí zdarma. Nevědí, že je to významná voličská skupina?

Náhodný Kolemjdoucí

Já čekám, jestli někdo z politiků najde odvahu prosadit zdražení jízdného a parkovného v Praze. Asi se ještě načekám.

MP22

A daně z nemovitosti, protože ta je směšná a je tam prostor to zdražit X krát a furt bude směšná ale město vybere raketu navíc. To jsou furt plná ústa keců jak dostat na nájemní trh prázdné spekulativní byty a řešení leží přímo v zastupitelstvu.

xyz

Nebo to ti pronajímatelé budou držet dál, ale promítnou tu daň lidem do výše nájemného.

Průvodce původní Aleš

Ale oni je teď drží prázdné, o to tu jde. Pokud je pod tlakem nákladů dají hromadně na nájemní trh, tak ten by měl cenově reagovat a naopak by ceny měly klesnout.

Most

Oni by je třeba i rádi dali, ale musí mít rozumnou možnost zbavit se nájemníka neplatiče. Řešíte následek místo příčiny.

Most

Nekňuč komunisto a místo brečení v diskuzích na netu zvedni zadek a jdi pracovat a vyděláš si taky na byt. A přestaň se chtít hrabat v cizím majetku! Krást se nemá! To tě měli rodiče naučit!

MP22

Makám od 14, nikdy sem nekradl a komunisty bych poslal do Číny (nebo Ruska, dle výběru), zároveň sem ale dostal díky rodičům vzdělání a nejsem ožrala, tudíž tyto zkratky že platba nějaké daně je komunismus na mě nefungují. Nech si to tedy do diskuzí někde na Twitteru nebo kde se hádáš s dalšími radikálně tupými jedinci. Děkuji

Náhodný Kolemjdoucí

S podobnými ultralevicovými myšlenkami, že byty by měly sloužit primárně k bydlení a ne jen jako investiční produkt, sem snad vůbec nechoďte.

peter

Zeby aj berlinsky socialisti potvrdzovali toto

Problém socialistov je, že im dôjdu aj peniaze druhých

Náhodný Kolemjdoucí

Pro kapitalisty je naopak výhoda, když těm druhým dojdou peníze.

JendaVenda

Green deal !!!! Green deal !!! Green deal !!! …. prosím vás … GREEN DEAL !!!

Tom

Došly prášky?

noerf

Vzhledem k tomu, že do veřejné dopravy jde dost peněz z rozpočtu samosprávných celků (kraje a Praha v ČR, státy či městské státy v Německu), tak nezbývá než škrtat spoje (těžko prosaditelné a nekoncepční) nebo zvýšit jízdné (což lze snadno odůvodnit – inflace, růst mezd). Pokud by se nezvyšovalo jízdné, časem by se museli omezovat investice do infrastruktury (silnice, parkoviště, tratě pro železnice, tramvaje, metro) popřípadě do škol, nemocnic, domovů pro seniory, což by znamenalo problém do budoucnosti.

Statistik

To se mě nezdá.

MP22

Takže v Lucembursku, kde je MHD zdarma, dochází k rozkladu celého státu?

Statistik

V Lucembursku nevím, ale třeba na Slovensku zcela nepochybně ano.

MP22

Takže na Slovensku mají MHD zdarma? Podle toho co říká noerf, tak určitě

Náhodný Kolemjdoucí

Pokud by MHD neutáhl nejbohatší stát v EU, tak by to byl dost problém.

MP22

Takže ta jeho teorie jsou spíš kecy od piva nežli cokoliv víc že? Lucembursko samozřejmě bohaté je, tedy alespoň podle HDP, veřejné rozpočty tam taky nejsou nafukovací a je to vidět na některých věcech tam (doporučuji osobně navštívit a mnohdy se budete divit, v čem se tam šetří).

PetrH

Lucemburská MHD je na dost nízké úrovni. Jedna tramvajová linka, pár vlakových linek a autobusy.
Takovou MHD bychom zvládli také zdarma. Reálně třeba Praha ji dotuje daleko víc.
Například jsem vygooglil tenhle článek, většina lidí tam pořád jezdí do práce autem, protože bus jim například jezdí jednou za 10-15 minut, po šesté večer jen jednou za 30-60 minut.
https://www.theguardian.com/world/2023/sep/20/all-aboard-can-luxembourgs-free-public-transport-help-save-the-world

Náhodný Kolemjdoucí

Samozřejmě, je to dost jiná země.
Jinak s těmi tramvajemi tam mají celkem velké plány, tak snad jim to vyjde.

Kubrt

Zjevně každý stát ma jinak nastavený systém a množství průtoku peněz veřejnými rozpočty.

Feedhunter

Tak zdarma to samozřejmě není.

MP22

Jaktože? Samozřejmě že je tam MHD zdarma. A jestli chcete kecat něco o tom, že to nakonec zaplatí občané z daní, tak si představte, že přesně o tomto je tato diskuze.

Twix

Lucembursko je specifický případ. Státní kasu plní mimo jiné existence různých evropských institucí a VHD je zdarma aby lucemburské silnice nezahlcovali dojížděči autem z dopravně zaostalejších sousedních zemí (hlavně té na jihu). Zřejmě jim vyšlo, že externality způsobené silniční dopravou lidí žijících v zahraničí jsou nákladnější než VHD zdarma.

MP22

Aha, takže externality by byly vyšší než náklady na VHD zdarma, takže to vlastně nemá vůbec nic společného s bohatstvím státu, ale s racionální komplexní ekonomikou 🙂