Konec zlatých časů. Berlín šetří, ruší nákupy elektrobusů, skončí i extrémně výhodné kupóny na MHD
Vlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche Bahn
Jen půl roku mohli lidé jezdit v berlínské městské dopravě za pouhých 29 eur měsíčně. Nyní si připlatí.
A to tam ani důchodci nejezdí zdarma. Nevědí, že je to významná voličská skupina?
Já čekám, jestli někdo z politiků najde odvahu prosadit zdražení jízdného a parkovného v Praze. Asi se ještě načekám.
A daně z nemovitosti, protože ta je směšná a je tam prostor to zdražit X krát a furt bude směšná ale město vybere raketu navíc. To jsou furt plná ústa keců jak dostat na nájemní trh prázdné spekulativní byty a řešení leží přímo v zastupitelstvu.
Nebo to ti pronajímatelé budou držet dál, ale promítnou tu daň lidem do výše nájemného.
Ale oni je teď drží prázdné, o to tu jde. Pokud je pod tlakem nákladů dají hromadně na nájemní trh, tak ten by měl cenově reagovat a naopak by ceny měly klesnout.
Oni by je třeba i rádi dali, ale musí mít rozumnou možnost zbavit se nájemníka neplatiče. Řešíte následek místo příčiny.
Nekňuč komunisto a místo brečení v diskuzích na netu zvedni zadek a jdi pracovat a vyděláš si taky na byt. A přestaň se chtít hrabat v cizím majetku! Krást se nemá! To tě měli rodiče naučit!
Makám od 14, nikdy sem nekradl a komunisty bych poslal do Číny (nebo Ruska, dle výběru), zároveň sem ale dostal díky rodičům vzdělání a nejsem ožrala, tudíž tyto zkratky že platba nějaké daně je komunismus na mě nefungují. Nech si to tedy do diskuzí někde na Twitteru nebo kde se hádáš s dalšími radikálně tupými jedinci. Děkuji
S podobnými ultralevicovými myšlenkami, že byty by měly sloužit primárně k bydlení a ne jen jako investiční produkt, sem snad vůbec nechoďte.
Zeby aj berlinsky socialisti potvrdzovali toto
Problém socialistov je, že im dôjdu aj peniaze druhých
Pro kapitalisty je naopak výhoda, když těm druhým dojdou peníze.
Green deal !!!! Green deal !!! Green deal !!! …. prosím vás … GREEN DEAL !!!
Došly prášky?
Vzhledem k tomu, že do veřejné dopravy jde dost peněz z rozpočtu samosprávných celků (kraje a Praha v ČR, státy či městské státy v Německu), tak nezbývá než škrtat spoje (těžko prosaditelné a nekoncepční) nebo zvýšit jízdné (což lze snadno odůvodnit – inflace, růst mezd). Pokud by se nezvyšovalo jízdné, časem by se museli omezovat investice do infrastruktury (silnice, parkoviště, tratě pro železnice, tramvaje, metro) popřípadě do škol, nemocnic, domovů pro seniory, což by znamenalo problém do budoucnosti.
To se mě nezdá.
Takže v Lucembursku, kde je MHD zdarma, dochází k rozkladu celého státu?
V Lucembursku nevím, ale třeba na Slovensku zcela nepochybně ano.
Takže na Slovensku mají MHD zdarma? Podle toho co říká noerf, tak určitě
Pokud by MHD neutáhl nejbohatší stát v EU, tak by to byl dost problém.
Takže ta jeho teorie jsou spíš kecy od piva nežli cokoliv víc že? Lucembursko samozřejmě bohaté je, tedy alespoň podle HDP, veřejné rozpočty tam taky nejsou nafukovací a je to vidět na některých věcech tam (doporučuji osobně navštívit a mnohdy se budete divit, v čem se tam šetří).
Lucemburská MHD je na dost nízké úrovni. Jedna tramvajová linka, pár vlakových linek a autobusy.
Takovou MHD bychom zvládli také zdarma. Reálně třeba Praha ji dotuje daleko víc.
Například jsem vygooglil tenhle článek, většina lidí tam pořád jezdí do práce autem, protože bus jim například jezdí jednou za 10-15 minut, po šesté večer jen jednou za 30-60 minut.
https://www.theguardian.com/world/2023/sep/20/all-aboard-can-luxembourgs-free-public-transport-help-save-the-world
Samozřejmě, je to dost jiná země.
Jinak s těmi tramvajemi tam mají celkem velké plány, tak snad jim to vyjde.
Zjevně každý stát ma jinak nastavený systém a množství průtoku peněz veřejnými rozpočty.
Tak zdarma to samozřejmě není.
Jaktože? Samozřejmě že je tam MHD zdarma. A jestli chcete kecat něco o tom, že to nakonec zaplatí občané z daní, tak si představte, že přesně o tomto je tato diskuze.
Lucembursko je specifický případ. Státní kasu plní mimo jiné existence různých evropských institucí a VHD je zdarma aby lucemburské silnice nezahlcovali dojížděči autem z dopravně zaostalejších sousedních zemí (hlavně té na jihu). Zřejmě jim vyšlo, že externality způsobené silniční dopravou lidí žijících v zahraničí jsou nákladnější než VHD zdarma.
Aha, takže externality by byly vyšší než náklady na VHD zdarma, takže to vlastně nemá vůbec nic společného s bohatstvím státu, ale s racionální komplexní ekonomikou 🙂