Konec zlatých časů. Berlín šetří, ruší nákupy elektrobusů, skončí i extrémně výhodné kupóny na MHD

Vlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche BahnVlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche Bahn

Jen půl roku mohli lidé jezdit v berlínské městské dopravě za pouhých 29 eur měsíčně. Nyní si připlatí.

Berlínská zemská vláda se rozhodla přiškrtit dosavadní velkorysý rozpočet na dopravu.

Odbor pro mobilitu, dopravu a životní prostředí by měl v rámci úsporných opatření dohodnutých mezi CDU a SPD přijít o 660 milionů eur (16,5 miliardy korun). To představuje přibližně 18,5 % současného rozpočtu.

Pro samotnou dopravu to znamená ztrátu minimálně 100 milionů eur na nové stavební projekty.

To zahrnuje i chystané zrušení dotace na nákup elektrobusů pro dopravní podnik BVG. Městu se tak nepodaří dokončit plánovanou kompletní obnovu vozového parku autobusů, které měly do roku 2030 plně nahradit elektrobusy.

V současné době čítá autobusová flotila 1600 vozů, z nichž je plně elektrických 228. Solaris dodá v příštích měsících dalších 50 z rámcové smlouvy na 344 vozidel, další nákupy však budou už pravděpodobně pozastaveny.

Obří zakázku na elektrobusy pro Berlín vyhrál Solaris. Do německé metropole může dodat až 700 vozidel

V ohrožení je i rozšíření tramvajových tratí z náměstí Alexanderplatz ke Kulturforu a prodloužení z Johannisthalu do Gropiusstadtu.

Konec levné mobility

Cestující však nejvíce zasáhne zrušení extrémně výhodného měsíčního kuponu na MHD. Dosud mohli jezdit po celém městě (zóny A a B) neomezeně jen za 29 eur (725 korun) měsíčně.

Zemská vláda nejprve zvažovala zdražení měsíční jízdenky na 39 eur, nakonec se však poslanci rozhodli kupon Berlin-Abo zrušit úplně. Berlíňané tak budou muset začít využívat Deutschland Ticket, který umožňuje jezdit ve všech systémech MHD v Německu za 49 eur měsíčně.

Zrušení dotovaného jízdného podle politiků ušetří dalších 300 milionů eur.

Pouze pro ženy. Berlínští Zelení navrhují oddělená místa v metru, podle AfD je to absurdní

Deník Die Zeit připomněl, že současná 29eurová měsíční jízdenka byla zavedena teprve v červenci 2024. Formou ročního předplatného měla být konkurencí zmíněnému Deutschland Ticket. Měla podpořit levnou mobilitu, prosazovala ji hlavně levicová SPD.

Podle deníku zatím není jasné, kdy přesně se jízdenka zruší, pravděpodobně to ale nebude už v lednu. Permanentka opravňuje k používání celé sítě veřejné dopravy, tj. regionálních vlaků, příměstských vlaků, vlaků metra, tramvají, autobusů a některých trajektů.

Tagy Berlín BVG
14 komentářů