Konec zelených karet, povinné ručení i pro elektrokoloběžky. Sněmovna schválila nový zákon
Nově se zvýší i minimální limity pojistného plnění.
Poslanecká sněmovna dnes ve třetím čtení schválila návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a rovněž návrh doprovodného zákona. Přinese zásadní změny v oblasti povinného ručení. Nová právní norma reaguje na evropskou směrnici. Rozhodovat o ní budou ještě senátoři.
Jednou z hlavních změn je rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnosti. Vozidlem se nově rozumí vozidlo, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, resp. je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kg. Vztahovat se bude i na přípojná vozidla.
„Zákon zároveň v souladu se směrnicí stanovuje, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Nově tak bude povinnost pojištění dopadat např. na elektrické koloběžky či Segwaye. Nebude tedy dopadat na elektrokola, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, a ne pouze přípojný motor,“ vysvětlilo ministerstvo financí v tiskové zprávě.
Podle ministra financí Zbyňka Stanjury byl stávající zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla mnohokrát novelizován. „Vzhledem k rozsahu změn, které přináší transponovaná směrnice, byla tato problematika zpracována ve zcela novém zákoně, který přinese moderní a efektivní rámec pro pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ten bude lépe odpovídat aktuálním evropským standardům a zároveň zlepší ochranu občanů České republiky,“ uvedl Stanjura.
Povinnost pro skutečného provozovatele
Zákon upravuje řadu výjimek z povinnosti pojištění odpovědnosti. Nově se týká v případě provozu neregistrovaných vozidel mj. uzavřených objektů a prostor i prostor, které sice ve fyzicky uzavřeny nejsou, ale jsou nepřístupné veřejnosti na základě jiných zákonů. Výjimku tak budou mít např. zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku, nepřístupném veřejnosti. Pokud ovšem vyjedou mimo něj na silnici, musejí mít pojištění.
Výjimka z povinnosti pojištění odpovědnosti se rovněž týká provozu vozidel při jejich účasti na organizovaném motoristickém závodu ve vymezeném prostoru mimo běžný provoz vozidel na uzavřených motoristických tratích nebo trasách, při kterých řidič není povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích, přičemž bude povinností pořadatele motorsportu zajistit pojištění motorsportu podle zvláštního ustanovení.
Vyšší limity
Nově se vymezuje provoz vozidla – tím se nyní rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda stojí, nebo je v pohybu.
Povinnost sjednat pojištění odpovědnosti se nově přenáší z vlastníka vozidla na jeho skutečného provozovatele. Povinnost pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele a ne řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek.
Jednou ze změn je i konec takzvaných zelených karet pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území České republik. Nahradí je on-line evidence pojištění. Kontrola tak bude na území České republiky možná i bez zastavení vozidla. Pro cesty do zahraničí bude zelená karta nadále potřebná či vhodná pro zamezení komplikací. Zjednoduší se také evidenční úkony při změnách v registru silničních vozidel. Dochází rovněž ke zvýšení minimálních limitů pojistného plnění ze současných 35 milionů Kč na 50 milionů Kč.