Konec vlaků Praha – Mnichov? ČD zvažují konec na hranicích nebo v Plzni
Opakované problémy s velkými zpožděními či nedodržováním řazení na Západních expresech mezi Prahou a Mnichovem nutí České dráhy řešit další
Opakované problémy s velkými zpožděními či nedodržováním řazení na Západních expresech mezi Prahou a Mnichovem nutí České dráhy řešit další podobu spolupráce s německým dopravcem Die Länderbahn (DLB) na této trase.
Náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod a ekonomiku Radek Dvořák v posledním čísle firemního časopisu Železničář naznačil, že trpělivost Českých drah s německým dopravcem vlastněnými italskými státními drahami je už u konce. Podle něj řeší nesplněné požadavky na vozbu prakticky denně.
„Nelze nadále jen přihlížet situaci, kdy nám naše spolupráce vykazuje určité vady. Pak je tedy nutné bavit se o tom, zda v jaké podobě máme zanechat přímé spojení do Mnichova,“ řekl Dvořák. Aktuální stav podle něj výrazně narušuje produkt a renomé Západního expresu. U něj platí, že zatímco vlaky na Praha – Cheb jezdí víceméně bez problémů s dodržovaným řazením a jízdním řádem, vlaky Praha – Mnichov jezdí zpožděné a s kvalitou vagónů, která neodpovídá původním dohodám.
„Můžeme to řešit přestupem, můžeme zanechat jen jeden přímý vlak a ostatní by zajížděly jen za hranice. Rozhodnuto ale ještě není,“ uvedl Dvořák. Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka firma prověřuje všechny možnosti a bude o nich jednat s objednateli, tedy českým ministerstvem dopravy a bavorskou státní společností BEG, která koordinuje provoz v Bavorsku. Ta dlouhodobě DLB a její přístup kritizuje.
Spojení mezi Prahou a Mnichovem výrazně narostlo s příchodem konceptu Západních expresů, jezdí jich šest denně. Zkrácení na hranice by přineslo Českým drahám i úsporu vozů, delší část jízdní doby tráví vlaky v Bavorsku. Žádná data o vytíženosti vlaku zejména v přeshraničními úseku ČD ani stát nezveřejnil. Veřejným tajemstvím ale je, že vlaky přes hranici jezdí hlavně mimo sezónu poloprázdné a velká část lidí dává přednost jet celou trasu autobusem, který je rychlejší. Když letos v lednu u České Kubice najel Západní expres do spadlého stromu na trati, podle zprávy hasičů bylo ve vlaku sedm lidí.
Mezi objednateli a dopravci proběhlo minulý týden opět jednání, kde DLB opět přislíbila nasazení záložní lokomotivy do Plzně pro situace, kdy přijíždí vlak z Bavorska pozdě a nestíhá následný obrat zpět.
Ministerstvo dopravy nedávno zveřejnilo statistiky dodržování standardů kvality v Západních expresech na lince do Mnichova, které nevychází vůbec příznivě. Od začátku nového jízdního řádu v prosinci loňského roku do konce ledna bylo vykazované dodržení slibovaného řazení podle smlouvy s ministerstvem 73,4 %. „Linka Ex6 je v daném období linkou s nejhorším plněním,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Průměrná spolehlivost u všech linek je přitom 93,98 %. „Příčinou nízkého počtu pravidelných řazení je především nespolehlivost zařazování vozů společností Länderbahn,“ dodala.
Nedávno Bayerische Eisebahngesselschaft (BEG) uvedla, že řeší i předčasné vypovězení smlouvy s DLB, která jinak končí v prosinci 2022. „Kvůli pokračující velmi slabé výkonnosti dopravce intenzivně řešíme všechny možné legální způsoby, jak situaci řešit. Variantou je i předčasné ukončení smlouvy,“ řekla mluvčí BEG Agniezska Urban. Podle ní už BEG loni v říjnu poslal DLB výtku a varování kvůli problémům s vozy a nedostatkem personálu, kde bavorský objednatel vyzval dopravce k urychlené nápravě.