Konec úsměvů. Projekt PPP na dálnici D4 jde k arbitráži kvůli sporu o peníze

Podle informací Zdopravy.cz se spor vede zhruba o miliardu korun.
(Aktualizováno v 15:30 o vyjádření ministerstva v 5. a 6. odstavci) Když se loni před Vánoci otevírala nová dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, postavená v rámci projektu spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP), politici, zástupci investora a zhotovitele nešetřili úsměvy a slovy (samo)chvály. Po několika měsících je situace jiná. Projekt první tuzemské dálnice „na leasing“ jde k arbitráži.
Spor pohnal k rozhodčímu soudu francouzský koncesionář Via Salis (skupiny Vinci a Meridiam), který dálnici zafinancoval a prostřednictvím skupiny Vinci Construction CS (Eurovia) postavil.
„Arbitráž byla ze strany koncesionáře podána a týká se požadavku na úhradu nákladů zhotovitele souvisejících s rozdílnou geologií. Proces probíhá v souladu s koncesní smlouvou za účasti objednatele, koncesionáře a zhotovitele. Vzhledem k povaze věci nemůžeme k probíhajícímu arbitrážnímu řízení poskytnout podrobnější informace,“ sdělila na dotaz deníku Zdopravy.cz Daniela Pedret, mluvčí Via Salis.
Podle informací Zdopravy.cz se spor vede zhruba o miliardu korun.
„Zahájení arbitráže je důsledkem nevyřešeného sporu o geologické údaje poskytnuté před uzavřením smlouvy. Po odmítnutí nároku Nezávislým dozorem probíhala jednání až do konce letošního června, kdy koncesionář zahájil arbitráž. Ministerstvo dopravy bude hájit zájmy státu, přičemž arbitráž probíhá u Rozhodčího soudu při mezinárodní obchodní komoře ICC. Požadovaná částka je nižší než uváděná v médiích. Ministerstvo dopravy se k věci samotné nebude vyjadřovat,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.
Podle něj je podstatné, že spor nijak neovlivnil dokončení dálnice D4 a ani nijak neovlivní její provoz. „I to je výhoda PPP projektů,“ doplnil Jemelka.
Francouzský koncesionář v rámci projektu PPP zbudoval 32 nových kilometrů dálnice a dalších 16 navazujících kilometrů u Písku a Dubence zmodernizoval. Koncesionář se také bude o zmíněných 48 kilometrů dalších 24 let a čtyři měsíce od otevření starat. Stát pak bude dálnici „na leasing“ splácet v takzvaných platbách za dostupnost. Do péče státu přejde dálnice v roce 2049.
K finančnímu uzavření projektu došlo na jaře 2021, a to s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což je vyjádření takzvané čisté současné hodnoty nominálně zaplacených peněz. V nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy stát pošle koncesionáři 34,61 miliardy. Letos by stát měl poslat miliardu korun.
Jako jednu z výhod ministerstvo dopravy uvádělo, že riziko inflace u stavebních prací nese investor, tudíž cena pro stát je pevná. Inflační doložka se týká jen následné údržby.
„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje,“ řekl loni v prosinci premiér Petr Fiala.
Arbitráž nyní ukáže, zda stát své finanční pozice uhájí.