Konec úsměvů. Projekt PPP na dálnici D4 jde k arbitráži kvůli sporu o peníze

Podle informací Zdopravy.cz se spor vede zhruba o miliardu korun.
Když se loni před Vánoci otevírala nová dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, postavená v rámci projektu spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP), politici, zástupci investora a zhotovitele nešetřili úsměvy a slovy (samo)chvály. Po několika měsících je situace jiná. Projekt první tuzemské dálnice „na leasing“ jde k arbitráži.
Spor pohnal k rozhodčímu soudu francouzský koncesionář Via Salis (skupiny Vinci a Meridiam), který dálnici zafinancoval a prostřednictvím skupiny Vinci Construction CS (Eurovia) postavil.
„Arbitráž byla ze strany koncesionáře podána a týká se požadavku na úhradu nákladů zhotovitele souvisejících s rozdílnou geologií. Proces probíhá v souladu s koncesní smlouvou za účasti objednatele, koncesionáře a zhotovitele. Vzhledem k povaze věci nemůžeme k probíhajícímu arbitrážnímu řízení poskytnout podrobnější informace,“ sdělila na dotaz deníku Zdopravy.cz Daniela Pedret, mluvčí Via Salis.
Podle informací Zdopravy.cz se spor vede zhruba o miliardu korun. Vyjádření ministerstva dopravy deník Zdopravy.cz shání, podle zdrojů deníku na arbitráž došlo po odmítnutí nároků koncesionáře ministerstvem.
Francouzský koncesionář v rámci projektu PPP zbudoval 32 nových kilometrů dálnice a dalších 16 navazujících kilometrů u Písku a Dubence zmodernizoval. Koncesionář se také bude o zmíněných 48 kilometrů dalších 24 let a čtyři měsíce od otevření starat. Stát pak bude dálnici „na leasing“ splácet v takzvaných platbách za dostupnost. Do péče státu přejde dálnice v roce 2049.
K finančnímu uzavření projektu došlo na jaře 2021, a to s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což je vyjádření takzvané čisté současné hodnoty nominálně zaplacených peněz. V nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy stát pošle koncesionáři 34,61 miliardy. Letos by stát měl poslat miliardu korun.
Jako jednu z výhod ministerstvo dopravy uvádělo, že riziko inflace u stavebních prací nese investor, tudíž cena pro stát je pevná. Inflační doložka se týká jen následné údržby.
„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje,“ řekl loni v prosinci premiér Petr Fiala.
Arbitráž nyní ukáže, zda stát své finanční pozice uhájí.