umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letectví Letiště

Konec TXL. Z berlínského letiště Tegel odstartovala naposledy pravidelná linka, symbolicky do Paříže

Letiště Berlín - Tegel. Foto: Flughafen Berlin
Letiště Berlín - Tegel. Foto: Flughafen Berlin
Na místě letiště vyroste zázemí pro univerzitu, technologické firmy i bydlení.

Po šedesáti letech končí jeden ze symbolů studené války a rozdělení Berlína na západní a východní část. Let AF1325 byl dnes v posledním plánovaným  pravidelným letem, který v 15:39 odstartoval z letiště Tegel. Veškerá letecká doprava je přesunuta na nové letiště Willyho Brandta na jižním okraji německého hlavního města.

Provozovatel letiště pro poslední pravidelný let nevybral Air France náhodou. Letoun Lockheed Super Constellation byl v lednu 1960 prvním pravidelným spojem, který z Tegelu odstartoval. Z letiště, které má IATA kód TXL, se už všichni dopravci přestěhovali na nové, které má zkratku BER. Během dvou týdnů tak z letecké dopravy zmizely dva kódy letišť. Kromě TXL také SXF pro letiště Schönefeld, které je nově součástí Letiště Willyho Brandta.

Samotné letiště vzniklo v roce 1948, nejprve jako vojenské. Později došlo k jeho přebudování na civilní. Konec letiště provázela řada sporů: v nezávazném referendu se obyvatelé města vyslovili pro jeho zachování. Důvodem byla i jeho blízkost centru města.

Zrušením Tegelu zmizí  jedno z mála větších letišť s více jak deseti miliony odbavených cestujících ročně, kam se lidé nedostali vlakem.

Místo letadel univerzita či bydlení

Letiště Tegel zůstane oficiálně ještě do května v provozní pohotovosti, pak přestane jako letiště sloužit úplně. Berlínská radnice chce na jeho místě vybudovat novou čtvrť, kam chce umístit například technologické firmy nebo bydlení pro studenty. Už v roce 2010 skončilo v Berlíně letiště Tempelhof, ze kterého je nyní park.

Projekt ponese název Urban Tech Republic, radnice chce vybudovat zázemí až pro dvacet tisíc lidí. Nová rezidenční čtvrť ponese název Schumacher Quartier. Plán počítá i s využitím stávající budovy terminálu ve tvaru šestitúhelníku z roku 1974, stane se hlavním kampusem pro univerzitu Beuth. Více informací o chystaném záměru je na stránkách Tegel Projekt.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Peeetr

Škoda letiště kvůli 5000 bytům v kompromisních 6-8 patrových budovách, přitom když už v hlavním městě děláte budovy s výtahy atd. tak by měli stavět na takovém místě minimálně 12 patra.
Já bych to osobně vrátil na vojenské letiště plus nákladní dopravu pro německou poštu jenž roste globálně.

Pavel Q

TXL je obklopen městskou zástavbou, vždycky se někom startuje a přistává nad hlavou. V rozděleném městě to jinak nešlo, ale když už dokončili BER, není důvod pro jho zachování.

Marťas

Důvodem pro zachování je vzdálenost od města. Ze Západního Berlína je to na Schönefeld docela daleko, cca 40 minut vlakem, na původní Schönefeld (Terminal 5) ještě o něco déle. TXL sice nebyl na vlaku, ale za 4 minuty dojel autobus k metru.

Frantisek

Aneb proč nemít normální město, z extrému do extrému…

Petr

„V nezávazném referendu se obyvatelé města vyslovili pro jeho zachování. Důvodem byla i jeho blízkost centru města.“
Ten trend odsouvání letišť do polí uprostřed ničeho se mi taky nelíbí. V některých městech stráví člověk víc času dopravou z letiště než v letadle (když pominu low cost letiště, tak třeba Milano Malpensa, 50 kilometrů od města, šílenost). Ale Schönefeld mi proti Tegelu nepřijde tak zlý, hromadnou dopravou to do centra vyjde časově prakticky na stejno.

Frantisek

Mnohem horší je trend odsouvání nádraží do polí, vzhledem k možné frekvenci užívání. Osobně bych tedy letiště uvnitř města vzhledem k tomu rachotu klidně oželel. Navíc nové letiště není uprostřed ničeho, nýbrž na okraji – podobně, jako třeba Ruzyně.

Apex

Malpensa nikdy nebyla budována jako LC letiště, vznikla dávno před tím, než se LC model (minimálně) v Evropě objevil. Důvodem byla skutečnost, ze Linate přestalo vyhovovat a nebylo možné jej rozšířit nebo upravit.

Petr

Vždyť to píšu. Nechtěl jsem jmenovat low cost letiště (např. Paris Vatry, Brussels Charleroi apod.), protože to jsou vyloženě extrémy, a vybral jsem místo toho příklad hlavního letiště, které je daleko od města.

Pavel

Škoda, pěkná vyhlídková terasa, letadla hned vedle vás.

Jirka B

To jo, to je pravda, ale jinak mi bylo z TXL na bliti …

franzJosej

jo retro.. ale kazdy zufnadrazi v cesku vypada jak nemecky. ale po valce