Konec tramvají Tatra T6A2 v Německu. Magdeburg je v neděli slavnostně vyřadí
Tramvaj T6A2 v Magdeburku. Foto: MVB
Provoz v hlavním městě Saska-Anhaltska končí po 34 letech.
Provoz v hlavním městě Saska-Anhaltska končí po 34 letech.
kdy vyřadíme ty T3 ?
Přijde mi zajímavé to použití vlečných vozů. To tam mají takovou placku, že to zvládá táhnout jeden vůz? Nebo jezdí v trojici? Např. tramvaj + vlečný vůc + tramvaj jak se před časem zkoušelo v Brně?
Ano Magdeburg je placka stejně jako další východoněmecká města s tramvajovým provozem. Dost jsem se najezdil T6 s vlekem v Rostocku, akorát ty vleky byly novější a nízkopodlažní. Tříčlenná souprava (ale vlek na konci, ne uprostřed) jezdila třeba v Lipsku nebo Chemnitz. A v Magdeburgu ten vlek B6 věšeli i za dlouhé nízkopodlažní tramvaje.
V Lipsku začátkem 80. let o víkendu běžně jezdil nahodilý mix T4+T4 a T4+B4. V Saské Kamenici také, jen to byly T3/B3. Ty vozy byly pro ten provoz upraveny. Měly pomalejší převody a velmi odlišnou výzbroj. Proud vozu zařazeného před vlečným vozem, se nemařil v odpornících, ale byl veden do speciálních magnetů (myslím, že to byly solenoidy), které brzdily mechanické brzdy vlečných vozů. Standardně byl vůz brzděn pružinou a odbrzděn solenoidem se kterým se ty brzdné magnety buď rušily magneticky nebo se s ním mechanicky přetahovaly. Podrobnosti si už nepamatuju, je to 44 let a, bylo mi tehdy 16, když… Číst vice »
Podstatné už napsal Twix, já ještě doplním, že v DDR provozech se používaly kombinace Kleinzug M+V a Grosszug M+M+V.
Někteří soupravu M+M+V nazývali Tatragroszug
Co s nimi bude? Mohli by je odvést na ukrajinu.
Těžko říct, v jakém technickém stavu jsou, ale pokud je pravda, co tu někdo psal, že v Charkově byly některé T6A5 darované z Prahy zničeny při bombardování, tam by se možná jako dočasná náhrada uplatnily.
Může mi někdo, jako neodborníkovi, vysvětlit, proč se (i v ČR) T3 renovují a T6 ne? Děkuji.
Špatný vliv na infrastrukturu, vysoká podlaha, málo kusů, nerekuperuje. Není schválena žádná výměna výzbroje ani skříně např. za wanu.
Tohle je zajímavé, víte o tom něco víc? Proč mají T6 horší vliv na infrastrukturu než T3, když konstrukce podvozků je z laického pohledu podobná?
Taky nevím jak to bylo míněno, ale T6 jsou těžší (asi 18 vs. 16 tun bez cestujících).
T3 má robustní rám, na který není problém dát většinu reko, tedy až na KT3, zde již narazili na tuhost konstrukce. T6 má svařované plechy, které nebyly stabilní ani přímo z výroby, prakticky to vylučuje jakoukoliv reko.
To není pravda. Všechny tramvaje ČKD od T1 mají masivní páteřový rám (rouru), který se opravovat nesmí. Pokud je rám mechanicky poškozen nebo vykazuje materiálové poruchy, je vůz vždy zrušen. Od KT8 není tento rám od čela k čelu. Na obou čelech jsou deformační zóny, které způsobí posunutí čela při nárazu. Podlaha se láme přibližně za kabinou řidiče. Deformační zóny se jsou tvořeny deltovitým rámem, jehož nejslabší částí je příčný nosník za kabinou řidiče nebo před plošinou pro kočárky v jednosměrných vozech. Proto je ty vozy možné opravit po větších ranách, než T1/2/3/4. Skutečnost je taková, že T6 byla těžší,… Číst vice »
T3 rekonstrukce jen Praha a Liberec..všude jinde se těch šrotů zbavují…
Ale dřív provádělo modernizace tramvají T3 s novou výzbrojí 100 % provozů v ČR.
Ovšem, v poměrně nedávné minulosti se dost velký množství T3/T4 modernizovalo třeba i v NDR, zatímco T6 se hromadně vyřazovaly.
Jedním ze zásadních důvodů bylo to, že T3/T4 byly odladěný a většinou i po nějaké údržbě vyšších stupňů, kdežto T6 byly sice zánovní, ale dost nekvalitně vyrobený.
V Praze rozhodně T3 naprosto vyhrály nad T6. Koneckonců i cestující těžko mohli být nadšeni, když je při nástupu uvítala ještě o něco vyšší podlaha, než byli ze „standardu“ T3 zvyklí, a tak k „připravené“ energii museli najednou ještě přidat. Ale jestli se 52T osvědčí, bude masivní vyřazování prababiček T3 i tu.
nějaké si nechají, dvě půjdou do muzea, minimálně jedna bude školní pro “ tramvajškolu“ a asi dvě budou upraven na technicko-obslužné vozy. Dovolím si malou citaci : Pro ty čtenáře, jež mají tendenci s nostalgií hledět na úspěchy československého hospodářství v době socialismu, je nutno zdůraznit, že tramvaje T6A2/B6A2 opouštěly výrobní závod v naprosto otřesné kvalitě zpracování, což bylo předmětem řady reklamací a stížností provozovatelů, ale zejména příčinou, proč ihned po pádu železné opony využili Němci možnosti naplánované dodávky stornovat (neuskutečnily se tak ani dodávky vozů T6A2/B6A2 pro úzkorozchodné provozy, ani vozů T6A5/B6A5 pro Schwerin a Chemnitz). Nízká kvalita výroby… Číst vice »
ještě mi vypadl link citace https://www.cs-dopravak.cz/tramvaje-t6a2-v-nemecku-konci-magdeburg-chysta-rozlucku/
Ano, Dopravák tohle téma zpracoval podrobněji.
Někde jsem četl, že snad ty T6A5 pro Chemnitz a Schwerin byly už ve výrobě a nakonec skončily v Košicích a v Bratislavě. Indicií jest německé provedení kabiny řidiče.
Co je to německé provedení kabiny řidiče? Já s prototypy T6A5 najížděl povinné kilometry a kolbeni včetně inženýrů tvrdili, že jsou pro Bratislavu Košice a Ostravu. Nemyslím si, že v Saké Kamenici o T6 jevili zájem. Silně průmyslová města bývalé NDR trpěla masivním odlivem populace a dodnes se z něj nevzpamatovala. I nezaměstnanost tam byla velká. V Saské Kamenici byl úbytek populace téměř 20 % (60 tisíc). S jistotou lze tedy říci, že město mělo vozů na snížené potřeby dost a už začátkem 90. let je začalo masivně rekonstruovat do stavu, že měly stejnou užitnou hodnotu jako T6. Za takové situace… Číst vice »
Budou darovány do války zmítané Ukrajiny, nebo jaký bude jejich osud?
Rád bych se zúčastnil, kdyby zaměstanci DB zrovna nestávkovali.
To je mi líto 😭