Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Konec tahanic o prodlouženou Rudnou v Ostravě. ŘSD má povolení pro posledních 400 metrů

Stavba silnice I/11 prodloužená Rudná. Foto: ŘSD
Stavba silnice I/11 prodloužená Rudná. Foto: ŘSD

Ředitelství silnici a dálnic získalo pravomocné stavební povolení pro více než 400 metrů posledního úseku stavby silnice I/11, známé jako prodloužená Rudná. Posledních 400 metrů by se tak mělo začít v nejbližší době stavět. Stavbu dlouho blokovaly spory s majiteli pozemků, po intervenci Moravskoslezského kraje se ale podařilo nakonec dohodnout kompromis.

Získání stavebního povolení oznámil na twitteru pověřený ředitel ŘSD Radek Mátl a zástupci Moravskoslezského kraje na dnešní tiskové konferenci. „Hned dnes vydáváme pokyn zhotoviteli k zahájení prací na dokončení úseku,“ uvedl Mátl. Podle smlouvy má sdružení stavebních firem Strabag, OHL ŽS a JHP celkem rok na dokončení stavby po nabytí právní moci stavebního povolení.

Přes šest kilometrů dlouhý úsek se začal stavět v roce 2012, není ale stále dokončen kvůli sporům ŘSD s majiteli přilehlých pozemků, které reprezentuje Občanské sdružení Skalka v čele s architektem Dušanem Richtárem. Ty se podařilo odblokovat až vstoupením kraje jako mediátora mezi obě znepřátelené strany letos v lednu.

Šlo především o technickou podobu a rozsah protihlukových stěn. Silničáři nakonec po dohodě s krajem stáhli zablokovanou žádost o stavební povolení a nechali stěny v projektové dokumentaci přepracovat. Stěny před hlukem ochrání nejen členy sdružení, ale také hustě osídlenou část Ostravy-Poruby, kudy komunikace povede. Odpůrci stavby pak stáhli své procesní námitky. Silničáři podali novou žádost o stavební povolení, žádný ze 150 účastníků řízení se neodvolal.

Obě strany potřebovaly neutrálního prostředníka se silnou autoritou. Kraj v této roli zajistil, že našly shodu na několika zásadních sporných technických bodech – úpravě protihlukových zdí nebo lávky. Zároveň ale mohl zaručit, že vše dohodnuté zahrne do jednoho stavebního řízení, které bude jasné a čitelné pro všechny strany i veřejnost. Že prostě není možné nic dohodnutého změnit. Vyplatilo se řešit patovou situaci kolem prodloužené Rudné po jednotlivých částech. Bez emocí, s rozumnými argumenty a hlavně dobrou vůlí všech zúčastněných, kteří plní uzavřené dohody,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka. ŘSD stáhlo zablokovanou žádost a podalo novou s upravenou podobnou protihlukových stěn.

Konečně jsme dosáhli shody nad technickým řešením protihlukových stěn a byli jsme ujištěni, že kvalita protihlukových stěn nemůže už být snížena. O to jsme se snažili od počátku,“ citoval kraj zástupce sdružení Skalka Dušana Richtára, který je hlavní tváří kritiků stavby. Kromě protihlukových stěn se vedly spory především o věcné břemeno práva chůze a jízdy, kterým je úsek zatížen.

I/11, prodloužená Rudná. Autor: ŘSD
I/11, prodloužená Rudná.
Autor: ŘSD
Trasa I/11 prodloužená Rudná. Foto: ŘSD
Trasa I/11 prodloužená Rudná. Foto: ŘSD

Prodloužená Rudná má výrazně ulevit obyvatelům západní části Ostravy, hlavně ulic 17. listopadu a Opavské. Tahanicemi o pozemky se přitom dávno zařadila mezi „věčné“ projekty typu D11 u Hradce Králové nebo D3 u Tábora. Zhruba 13 let se vleklo jen posuzování vlivu stavby na životní prostředí.

Prodloužená Rudná

Silnice, která spojuje průtah Ostravy s novou silnicí I/11 ve směru na Opavu a má fungovat také jako součást dálničního přivaděče k dálnici D1, se začala stavět v roce 2010.

Koncem roku 2017 získal projekt souhlasné stanovisko EIA týkající se posouzení vlivu stavby na životní prostředí.

Kvůli nejrůznějším obstrukcím hlavně ze strany majitelů věcných břemen Občanského sdružení Skalka, chybí dostavět posledních 414 metrů komunikace. (Úsek zatížený věcným břemenem práva chůze a jízdy.)

Kolony aut tak stále projíždějí hlavně ulicí 17. listopadu v ostravském městském obvodu Poruba. Lidé z okolí této přetížené komunikace kvůli tomu již několikrát zvažovali či uskutečnili protesty, případně blokádu silnice.

Ředitelství silnic a dálnic proto v roce 2017 zahájilo vyvlastnění pozemků.

Hrozilo ale, že i vyvlastňovací proces se potáhne „donekonečna“. Kraj proto vzal na sebe roli prostředníka, snahou bylo dostat za jednací stůl investora (ŘSD) a vlastníky pozemků, jejichž věcná břemena blokují dokončení této důležité komunikace. Aby se domluvili mezi sebou. Bylo by to prospěšnější a hlavně rychlejší, než kdyby se jednalo na soudech.

Problematika je složitá, v „balíku“ se nepodařilo najít dohodu, proto kraj řešil postupně, po jednotlivých krocích, technicky, bez emocí. Vyplatilo se, investor stavby i její odpůrci našli společnou řeč.Krajský úřad Moravskoslezského kraje vydal v srpnu 2019 stavební povolení, které v září 2019 nabylo právní moci. Zhotovitel společnost Strabag může začít stavět.

(zdroj: Moravskoslezský kraj)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří
Host
Jiří

Pan architekt Dušan o všem věděl od začátku ještě jako zastupitel městského obvodu Poruba a založil si sdružení, ve kterém jsou jeho kamarádi ze stavební branže, i když bydlí mnohem dále od stavby než on. A je mu jedno že trpí desetitisíce lidí z Poruby a všichni projíždějící řidiči z blízkého a vzdáleného okolí.

David Hires
Host
David Hires

Nevěřte tomu,nic se neuskuteční. Někdo se najde,kdo stavbu napadne znovu a zastaví

Asd
Host
Asd

Každopádně dobrá zpráva. Škoda, že tu protihlukovou stěnu neudělali hned. Už dávno jsme mohli po té cestě jezdit.

Ulafme
Host
Ulafme

A co těch cca 30 miliónů výpalného pro Richtára, o kterých se již dost dlouho mluví? Tohle téma je stále tabu, nebo se v tom raději nechcete do hloubky vrtat?
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/sance-pro-prodlouzenou-rudnou-dohoda-s-dusanem-richtarem-je-udajne-blizko-20181206.html
https://opavsky.denik.cz/z-regionu/prodlouzena-rudna-ma-byt-hotova-za-rok-v-lete-20190805.html
https://polar.cz/zpravy/ostravsko/ostrava/11000007637/vecna-bremena-pod-rudnou-budou-asi-vyvlastnena

Jinak to vyjádření Unucky může brát vážně jen ten, kdo „práci“ toho tragéda a ODSáka nezná… Viz např. můj příspěvek zde:
https://zdopravy.cz/zmena-mytneho-systemu-vsechny-podstatne-informace-na-jednom-miste-33608/

jan
Host
jan

O 30 mil. nikde nic není. A mě příjde ten ústupek minimální. Jinde je uvedeno, že stěna je dlouhá prý jen pár desítek metrů. Tedy vůbec, že by zlepšili zeď všem. Tedy kdo si co nevyřval, ten má nějakou lowcostovku. Otázkou, zda by se s nimi někdo bavil, kdyby na ně neměli páky..
A to jak někteří místní politici vystupovali na těch věřejných „projednáváních“.. mě to přišlo až na hranici k nabádání k nějakému trestnému činu.. K nějakému lynčování a pod. Nepřišlo mi to jako seriozní debata a příliš právní stát.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Na uvedeném příkladu je vidět, že pozitivní snaha municipalit je důležitá. Obce a kraje tím dávají najevo zájem, že stavbu chtějí a že si peníze nenechají utéct do jiného kraje, kde lobují lépe. Čekal bych, že u této stavby bude hlavním hráčem město Ostrava nebo bude aspoň více vidět. Doufejme, že aktivita kraje a měst (obcí) bude pokračovat i v případě obchvatu Havířova, rekonstrukce uzlu Ostrava, dostavby křižovatky Místecká X Rudná, vytvoření krajského přestupního uzlu, dostavby Místecké III, dostavby Severního spoje, napojení I/56 na Místeckou atd. atd.

jan
Host
jan

No 🙂 to se bouralo :-)) Buldozer ve Svinově řádil jako černá ruka. A totálně rozdrbali napojení na vlaky. Před tím to bylo málem dor2dor.

jan
Host
jan

Wow, bych nečekal. Asi je kompromis pro obě strany. Blahopřeji p. Onuckovi a jeho týmu.. Jako s Havránkovou.. Někdy je dobré poslouchat i co říká protistrana. Mě třeba překvapilo, když jsem si to projížděl, že na mostě o kousek dál na Opavu na hotovém, ale zatím nezprovozněném úseku nejsou žádné protihlukové stěny. Takže se to bude krásně rozléhat do okolí na km daleko na Vřesinu a na bazén, jak auta pojedou do kopce. A podle mě je tam zpětně už nikdo nenamontuje. Ta stavba nemá jen pozitiva. Je to jisté přesunutí problému.. Jinam. Já jsem tam rád kdysi chodil na… Číst vice »

Martin Louda
Host
Martin Louda

ta cesta byla zamýšlena uz od roku 1969. V roce 1980 byla uz zapsana do územního plánu. Každý kdo tam bydlí s tím měl dávno počítat že tam ta cesta povede.

Insider
Host
Insider

Jak vypadá takové „počítat s tím“? Smířit se s hlukem nebo nedostupností pozemku? Proč?
Stát (ŘSD) je arogantní, to je celé.

Martin
Host
Martin

Občanské sdružení Skalka je XXX
Příspěvek upraven na základě podněcování nenávisti a lživého obvinění.

Jakub Unucka
Host
Jakub Unucka

Blbost. Prostě bránili svoje bydlení. Každý, kdo se šel podívat a místo musel uznat, že navržená protihluková stěna je úplně blbě a neochrání ani jeden z těch desítek domů. A pokud k tomu využívali všechny dostupné prostředky – chyba státu, že má taková pravidla.

Ic540
Host
Ic540

Zdravím pane Unucko. Tak teď po dokončení Rudné nám uteče zbytek lidí zejména z vlaků. Máte dalšího žolíka v ruce. Okrajové ranně večerní spoje jsou tragédií a to nejen do a z Opavy… Takže děkujeme za práci v otázce prodloužené Rudné… A teď ještě ty vlaky, ale i třeba autobusy… Hodně lidí by Vám za to přišlo nejen poděkovat, ale doslova se i poklonit… Chápu že je to těžké. Oficiálně dopravu platí a objednává kraj. Prakticky o tom na co a kam bude ráno či večer přípoj mají v moci ČD. Víme. A moc dobře.. Snad se to ještě za… Číst vice »

jan
Host
jan

Ano, asi nějací lidi z vlaků z Opavy dost možná utekli a utečou. Ale tak, když se udělala modernizace jen na 100 a ne 120 (bez vlakového zabezpečovače), když jízdní řád je dost cár papíru s křižováním (10 min zpoždění není problém) a když je přestup ve Svinově na MHD a i jinde v Ostravě takový jaký je.. Uznávám, že do centra to ještě stále vlakem smysl dává. Ale do Poruby to bude horší, do Hrabové do průmyslové zóny asi taky jasná volba..

Ic540
Host
Ic540

Ano. Přesně tak. Poruba, Hrabová, ale i Kunčice a ještě něco k tomu. Ti všichni se už na hotovou Rudnou těší..

Proto píši i o vlacích a autobusech a velkých rezervách zejména v okrajových časech ranně večerních…

Takže dalšího žolíka má v ruce a je jen na něm jak s ním naloží.

Za prodlouženou Rudnou mu dík opravdu patří..
Mnoho lidem a zejména Porubě se Uleví…

UBolt958
Host
UBolt958

A taky hlavně, lidí do Opavy se naučili jezdit v elefantech a teď je pomalu a jistě stále více nahrazují staré panťáky, aby elefanti vozili vzduch z Havířova na Stodolní, kde toho víc nastojí než najezdí, ale staré herky budou hrkat přes celý kraj tam a zpátky pořád.

MiKi
Host
MiKi

A co teprve nový grafikon. To bude teprve retro.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Že ČD nasazují Tornádo či jinou vojensko−historickou techniku, která prodělala nejméne jeden vojenský ústup (ofenziva to nebyla), ovšem není chyba silnice. To je jako vyčítat lyžařům děravý městský bazén.

MiKi
Host
MiKi

Věta „Víme. A moc dobře…“ je klasická manipulace. Pokud něco bližšího víte, jak tvrdíte, podělte se s námi ostatními. Taky bych rád znal podrobnosti o tom, jak ČD si určují přípoje na Opavsku.

Ic540
Host
Ic540

Zdravím pana MiKi. Jak jsem psal. Zatím jako v každém kraji je plátcem kraj jakož i objednatelem… Ale prakticky rozhodují ČD. Dal bych Vám nahlédnout co mám za emailovou dokumentaci. Ta ale samozřejmě nikoho neusvědčuje, ale lecos napovídá. Jde o normální odpovědi… To podstatné vám odpovědní pouze sdělí jak to chodí a jak to je. Víc zde samozřejmě napsat nemohu, jistě chápete… Co se týká pana Unucky dávám mu palec nahoru. 👍 Nejen za tu dokončeno Rudnou. Ale i snahu řešit JŘ jak krajský tak přípoje v Mostech u Jablunkova třeba. A několik dalších věcí. Za to mu patří dík.… Číst vice »

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

Vyčítat lidem, že budou jezdit skrze výhodnější trasu, je zbytečné. Taky si neškrábete levé ucho pravou rukou, pokud nemáte levou v gypsu.

Co by to chtělo, je konečně udělat trochu velkorysejší modernizaci opavské trati. Přistavět druhou kolej tam, kde je na to místo, aby bylo možné na co největší části trati zrušit čekání na protijedoucí vlak a neroznášelo se zpoždění. Tam, kde to oblouky umožní, zvýšit Vmax na 120-140 km/h, u rychlíků a spěšných vlaků už se to pozná.

Spousta lidí je ochotná jezdit vlakem, pokud bude nabízet podmínky odpovídající roku 2020.

Martin od FM
Host
Martin od FM

Pane Unucko, musím uznat a poděkovat Vám za vyřešení této někonečné situace, která se táhla dlouhou dobu jen z důvodu arogance státního aparátu. Jezdil jsem zde pár let a občany Poruby opravdu litoval. BTW můžete pokračovat stejným způsobem na D48 v Rychalticích a chudákem chlapem Švantnerem, nemá dům, pozemek ani peníze, lituji ho.

Můj jen jeden prskající volební hlas vám, ale i tak nedám, bohužel jde o situaci s letištěm Ostrava, chcete si utratit miliardu občanů MSK za Vaše volební období s vysledkem nula.
Přejí pěkný den

Ic540
Host
Ic540

No zájemci jsou na létání a příští týden je uzávěrka nabídek tuším.
Takže něco asi létat bude…

Otázka je za jakou to cenu !!!
Tady už si tak jistý vynaložením tak horentni sumy nejsem…
Raději bych ty peníze viděl ve vlacích (tratích) i autobusech…
I lepším spojení s letištěm Katovice které má neskutečnou a stále rostoucí nabídku destinací..

jan
Host
jan

Tak u Mošnova je třeba problém, že ten vlak by měl být navázán na to letadlo. A vím, že třeba z Milána, když přiletělo snad letadlo, tak žádný vlak pak snad nejel.. Takže pak je to na prd..

Ic540
Host
Ic540

Někdy trochu složité a přitom jasné.
Vlak by na letadlo navazovat mohl/měl.

Jestli by nebylo lepší mít určitý a četný interval na bus lince 333. Tedy do centra Ostravy na Úan . Vlakem to znamená přestup ve Svinově nebo na Hlavním. Jede do Bohumína…

A vlak zapojit více na směny v průmyslové zóně a taky na přestupní vazby ve Svinově. Případně udělat krajem avizovanou linku S4 Mošnov Ova centrum Havířov…

Možností jak to řešit je více. A chtělo by to také zastávku průmyslová zóna. A ne že vlak profrčí kolem hal…

Jiří
Host
Jiří

Na co se pak ta dráha stavěla? Jooo vlastně, dotace… Podle mě je jediným východiskem pravidelný interval a to i vlaku, třeba co dvě hodiny i autobusu taky třeba co dvě hodiny a ne tak, že pojedou oba najednou, jak to je ve zvyku tady na ostravsku teď všechno plánovat. Střídavě každou hodinu vlak/autobus a u autobusu zajistit možnost online rezervace místa, aby se už předem vědělo, že když je nějaký bus vyprodaný 3 týdny předem, tak by bylo dobré tam ještě jeden posilový jednorázově přidat, tak jako to chodí všude jinde nejen v zahraničí, aby se lidé ke svému… Číst vice »

MiKi
Host
MiKi

Když ony ty letadla mají větší zpoždění než vlaky. A teď vážně, chybí tady koordinátor dopravy, jakého napriklad má JMH IDS.

Ic540
Host
Ic540

Zdravím.

Kordinátor v Brně má jednu výhodu oproti tomu v Ostravě. Je vlastně pouze krajem a má velkou/větší pravomoc v návrzích či rozhodování…
Ten Ostravský patří na půl Ostravě a kraji. Toť základní kámen úrazu…

No věřím, že koordinátorem připravený JŘ vlaků do VŘ na dopravce. Bude akceptovat několik základních chybějících aspektů. Viz diskuze o připojích a podobně…

Jinak na Kodisu je řada velmi schopných lidí a věřím, že to zvládnou…

Hojakar
Host
Hojakar

Až na to,že si to své bydlení postavili v miste, kde už dávno bylo naplánována zmíněná komunikace a bylo více než jasně že z toho budou chtít jen vytriskat prachy od státu….že si brali ta rukojmí ty tisíce lidí co buď cestovali v autech přes Poruba nebo naopak v Porubě bydlí jim bylo uplne u…..

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce