Automobily

Konec stáčení tachometrů? Evropský parlament chce propojit data o autech

Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk
Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk

Dlouhodobý problém s manipulací údajů o počtu najetých kilometrů u aut může během pár let zmizet. Evropský parlament ve čtvrtek přijal usnesení, v kterém doporučuje Evropské komisi, aby problematiku začala řešit ve všech členských zemích a vznikla mezinárodní databáze, v které budou data o najetých kilometrech.

Zatímco české ministerstvo dopravy se m podobnému systému, který minulý týden zavedlo Slovensko, staví spíše s rezervou, brzy může nastat situace, kdy takové opatření bude muset přijmout kvůli evropské legislativě. Nové členské země EU patří k zemím s největším podílem stočených tachometrů (správně odometrů).

Podle usnesení by měly být státy schopné vytvořit spolehlivé mechanismy sběru údajů o počtu ujetých kilometrů od okamžiku první registrace vozidla a také umožnit jejich mezinárodní výměnu. Podle europoslanců má být kupujícím před pořízením vozidla poskytnuta možnost ověřit správnost záznamu stavu tachometru a to bez ohledu na to, ve kterém členském státě bylo vozidlo registrováno.

Dnes například ministerstvo dopravy nabízí možnost ověření pravdivosti ujetých kilometrů, čerpá ale jen z českých dat a nepozná, zda například nebylo auto stočeno před dovozem ze zahraničí. Platformou na shromažďování a sdílení dat by se měl stát systém EUCARIS. Údaje by měli poskytovat i výrobci ze svých databází a servisy. Europoslanci současně chtějí, aby stáčení bylo ve všech zemích klasifikováno jako trestný čin.

Europoslanci vychází z dobrých zkušeností ze zemí, kde podobný systém už funguje, nejznámější je belgický Car-Pass. Europoslanci vyzvali státy, aby se data o nájezdu sdílely povinně a sbíraly se nejen při technické kontrole, ale například i návštěvě servisu nebo policejní kontrole. O podobném systému se mluví i o nás, naposledy ho začali prosazovat Piráti.

Jednotný evropský systém by byl zásadním krokem pro narovnání podnikatelského prostředí v sektoru ojetých vozů a odstranění nekalé konkurence. Opatření by mělo jednoznačně pozitivní dopad v oblasti ochrany spotřebitele, bezpečnosti silničního provozu i životního prostředí,“ řekla Karolína Topolová, generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO. Do systému je firma ochotna poskytnou historická data a know-how potřebné pro odhalování manipulací. „Ročně odmítneme několik desítek tisíc vozů kvůli stočeným tachometrům a tímto způsobem bychom na ně mohli upozornit případné zájemce, pokud se tyto vozy objeví v inzerci nebo u jiných prodejců,“ dodala

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • KOnečně nějaký systém proti tomu stáčení, ten by bodl, konečně by to zatočilo s těma malýma soukromníkama, co si to stočí někde v garáži a člověk nemá ani tucha, že se něco stalo..

  • ythomas_ct: ještě prosím něco o svobodě podnikání a jak zlá EU haze klacky pod nohy poctivým českým dovozcům ;-). Ne vážně, jak chcete od sebe rozeznat tyto dvě auta: jedno řádně servisované poolové, které má naběháno po 3 letech 150tis a jinak vypadá jako nové, tachometr stočený na 50tis. Druhé rodinné auto, co má opravdu těch 50tis. Myslím, že jako laik nemáte absolutně žádnou šanci, profík možna ano. Rozdíl v zůstatkové hodnotě bude poměrně výrazný. A alespoň těmhle prasárnám má zákon zabránit. Těžko říct kolik, ale rozhodně to tenhle český národní sport omezí.

    • Já bych šel do detailů jinak- auto které najede za tři roky i 300tkm a je stočeno, tak se jedná o finanční podvod, nebot na to auto bylo uplatněno velké množství snížení daní jak už u paliva, servis atd. Normálně bych to řešil na tvrdo vazbou a né nějakou pokutou kdo to stočil.

  • Jestli ono by nestačilo, kdyby se zájemce o koupi zajímal zejména o skutečný technický stav vozidla, k jehož stanovení je údaj o počtu najetých kilometrů celkem podružný údaj…

  • Já když jsem měnil tachograf, tak jsem vypsal pro garážmistra a dispečera lístek, starý a nový stav a nikde nemůžu najit jak se to bude řešit, nebot oni řeší jenom stáčení a nepamatují, že technika taky zgabne. Nejlépe to má vyřešené bmw, stočíš nebo vyměníš tak v podmenu se ti objeví tečka u stavu km.

  • Něco mi říká, že obliba EU u některých jedinců zase trochu klesne. Stáčení bude opět o trochu komplikovanější, no prostě thug life. 😀

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora