Konec sporů o D11. Poláci neuspěli, úsek na hranice postaví sdružení vedené firmou Metrostavu

Dálnice D11 v Trutnově. Foto: ŘSDDálnice D11 v Trutnově. Foto: ŘSD

K zahájení prací by mělo dojít ještě v říjnu.

Téměř rok trvající právní bitva o to, kdo postaví dálnici D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem, je u konce. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna zamítl rozklad společnosti Budimex proti jejímu vyloučení z tendru. Vítězem je tak česko-slovensko-maďarské sdružení MI Roads, Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt. Budimex zvažuje další právní kroky.

O rozhodnutí informoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Podle původních plánů měla stavba začít již loni v závěru roku, má všechna povolení. „Po nabytí právní moci bude uzavřena smlouva se zhotovitelem,“ uvedl Mátl. Rozhodnutí nabude právní moci doručením všem stranám. Případná žaloba u soudu už nemá na uzavření smlouvy vliv.

Úsek D11 z Trutnova na česko-polskou hranici. Foto: ŘSDTrasa D11 v Trutnově. Foto: Ředitelství silnic a dálnicVizualizace budoucí dálnice D11 Trutnov - státní hranice, most v Lamperticích. Foto: ŘSD

Polský Budimex se stal nejprve vítězem soutěže, sdružení vedené firmou Metrostavu ale napadlo jeho prokázání kvalifikace, zejména v tunelových stavbách. ŘSD nejprve reference největší polské firmy uznalo. Otočilo poté, co se případ dostal k ÚOHS, podle kterého měl být Budimex vyloučen. To se nakonec i stalo.

„Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže respektujeme. V současné době zvažujeme další možné právní kroky. Jsme přesvědčeni, že nabídka byla podána v souladu se všemi platnými podmínkami, a jsme plně odhodláni prokázat její platnost všemi dostupnými prostředky,“ uvedla Diana Zyglewská, mluvčí společnosti Budimex.

Podle ÚOHS nepředložil Budimex reference, které by dostatečně prokazovaly, že na stavbách tunelů v Kolumbii a na ostrově Tenerife skutečně pracovali jeho poddodavatelé, se kterými se do soutěže hlásil. Budimex později zpochybnil i výběr MI Roads a jeho referencí, ale neúspěšně.

„Stavbu bude řídit zkušený tým našich inženýrů a odborníků, který již nyní začal zajišťovat přesun potřebných výrobních kapacit na staveniště. Předpokládáme, že samotné zahájení prací proběhne v řádech jednotek dnů,“ řekl ředitel MI Roads Zdeněk Ludvík.

Čtyřmi pruhy téměř k Baltu. Poláci otevřeli předposlední část dálnice od českých hranic

Vítězné sdružení nabídlo cenu cenu 11,71 miliardy korun, tedy o 358 milionů korun více než Budimex. Nová dálnice naváže v Polsku na novou silnici S3, po které se již od konce července jezdí.

 „Stavba je za nás připravena ze 100 procent k okamžitému zahájení. Jakmile budeme moci podepsat smlouvu a zahájit práce, tak to uděláme. Věřím, že to bude na podzim, nejpozději říjen,“ řekl v srpnu generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Tagy Budimex D11 D11 Trutnov - státní hranice Doprastav Duna Aszfalt MI Roads Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Subterra ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
24 komentářů