Konec serpentin na I/27 u Žiželic. Stavba obchvatu s mostem začíná průzkumem
Obchvat s mostem má odstranit zřejmě nejproblematičtější úsek ze severočeské části frekventovaného tahu I/27.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes slavnostně zahájilo přestavbu silnice I/27 u Žiželic nedaleko chomutovské dálnice D7 a průmyslové zóny Triangle. Délka stavby je téměř tři kilometry, její nejsložitější součástí bude téměř čtyřsetmetrové přemostění údolí říčky Hutná.
Budování obchvatu Žiželic nicméně nezačíná klasicky zemními pracemi. ŘSD zakázku zadalo formou Design&Build, vítězné sdružení Silnice Group, Eurovia, SMP CZ, Valbek a Geofos tak začne zbudováním přístupových cest a geotechnickým průzkumem. Na základě získaných údajů vypracuje projektovou dokumentaci a teprve poté budou následovat samotné stavební práce.
Stavba s oficiálním názvem „I/27 Žiželice, obchvat a přemostění“ má odstranit zřejmě nejproblematičtější úsek ze severočeské části frekventovaného tahu I/27. Současná trasa silnice klesá do údolí říčky Hutná, které je až 40 metrů hluboké. Serpentiny a prudké sjezdy do obce Žiželice jsou přitom, zejména v zimním období, pro řidiče nebezpečné. „Samotný průjezd obcí Žiželice je směrově a šířkově naprosto nevyhovující,“ píše ŘSD v dokumentaci. Stavba díky přemostění rovněž odstraní i železniční přejezd. Hotovo by mělo být v roce 2025.
Tendr byl vypsán už v prosinci 2020, smlouva s vítězným sdružením byla podepsána letos v červenci. Smluvní cena činí 820 milionů, předpokládaná cena byla 864 milionů.
Silnice I/27 je důležitou tepnou, která začíná na silnici I/8 v Dubí a pokračuje přes Litvínov, Most, Žatec, Jesenici, Kralovice, Plasy, Kaznějov, Plzeň, Přeštice, Klatovy až k hraničnímu přechodu Železná Ruda. V posledních letech se ji ŘSD snaží kultivovat především na Plzeňsku.