Konec salámové metody. Ministr nařídil Správě železnic vysoutěžit ETCS podél Labe v jednom balíku

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyRegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Tendr za 13 miliard má přilákat i zahraniční hráče. Instalace ETCS nabírá zpoždění.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Trögl

Bude potom zaveden rychlostní profil v150? Mohlo by to zkrátit jízdu z UL do Holešovic pod hodinu.

R.D.

Ano bude.

vjkm

Výhradní provoz počesku bych si dovedl představit jako potěmkinovský stav, kdy SŽ nepustí na trať vozidla nevybavená mobilkami ETCS bez ohledu na to, zda je traťová část v provozu nebo ne …

Leinad

Přesně tak to bude. (Zajíždění z lokálek do korydorových stanic určitě)

Nina Čechová

Když už je řeč o Správě železnic, dnes se konala TBZ na Uničovce. Poprvé se měl projet elektrický vlak z Olomouce až do Uničova. Kvůli problémům s napětím tam však nedojel a na trati navíc chybí některá návěstidla pro elektrický provoz. To už je vážně moc. https://www.youtube.com/watch?v=hyNht7z9TrE

David

Když už se bude budovat ETCS L2 pro výhradní provoz, budou zachována návěstidla? Přecijen na 112km už je to pořádný náklad.

Petr Šimral

Klasická návěstidla zachována nebudou.

Honza F.

Tradááá. Zašlapat to hnusné AŽD! Českou firmu s českými zaměstnanci, která odvádí daně v ČR. To je pan ministr borec. Pro koho se tu hraje?

Honza F.

Já hraji pro ČR.

Vtvt

A že jste se neozval, když SZDC předloni začalo utrácet 1,7 za budovu v Pardubicích, která z velké části nemá nic společného s dopravou (hotel, kino, lázně, minipivovar).

Zvláště když ty peníze si my jako stát půjčujeme za vysoký urok.

Čili vyhazování peněz je v pořádku, pikud ti správní mají dost „v koryte“?

Vždyť stát nemá dost peněz ani pro kraje na provoz regionálních vlaků.

Alibaba

Že vás v Pardubicích vysadili jak Cimermana v Kaprouně? Že vám furt leží v žaludku a furt je omíláte aniž by jste tomu rozuměl.

vtvt

Ten příběh o miliardách do baráku SŽDC v Pardubicích (vs. 0,3 miliardy do baráku brněnského nádraží placeného soukromníkem) … Ono mi to subjektivně připomíná pozoruhodný příběh, jak jeden „duševní gigant“ žádal o dotace na nanotechnologie, ale za získané miliony nakupoval mj. tisíce modelů vláčků….

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/tri-lide-a-tri-firmy-celi-obzalobe-za-vylakani-dotaci-eu-na/r~d91d0306f78811ecbc030cc47ab5f122/

Alibaba

Proč to srovnáváte s Brnem, kde se s tím nádražím v podstatě nedělalo nic (no, vymalovalo se nově?
Proč by si stát neměl udržovat svůj majetek, skrz který poskytuje lidem službu?

Jiří Kocurek

Je velice dobře, že se trh v ČR otevřel i pro zahraniční výrobce dodávek, jelikož u Dvanáctsettrojky či TAZ 1500 nebylo o co stát. Pro nadšence hej, ale… čekat až Škodovka vyvine nástupce na úrovni Transportera/Transita apod.?

Leinad

Taky byl rozdíl, co Škodovka byla schopná nakreslit a co spolehlivě sériově dodávat.
Nápady ze Š720 vyžadovaly dovoz součástek. Tak vznikla Š120, která měla jenom to, co strana dovolila.
Protože firma fungovala navzdory soudruhům, nečekal ji osud jako třeba Ikarus(který fungoval jen díky soudruhům).

MHD

Málo znáte Ikarus.

Jiří Kocurek

Nevadí, že AŽD má zakázky v cizině? Nebo by se k nim měli zachovat stejně a ochránit domácí trh, stejně tak s Velimí?

Y.K.

Český dodavatel je super, ale musí být vycepovaný konkurencí a ne naopak. Určitě by bylo zajímavé porovnat i jiné RBC v síti.

Ryk Mat

Obzvláště nutno je podporovat firmy, které mají o třetinu nižší náklady a o třetinu vyšší ceny než ty západní. Ještě že jsme se poučili z velké hospodářské krize na konci 20. let minulého století a z 2. sv. války a těmto nacistickým idiociím už většina společnosti nevěří.

Luděk

Vypadá to jako fajn nápad, ale v době krize si odstřelujeme české firmy. Přitom v zahraničí dělají vše pro to, aby se k nim ideálně žádná česká firma nedostala. Nebuďme naivní, že v zahraničí jsou otevřené zakázky. Ale proč by české ministerstvo nezadupalo českou firmu, že?

Dave

A proč by měla SŽ coby česká firma utrácet víc, když může v otevřené konkurenci značně ušetřit?

Čech

Fajn, přilákejme zahraniční hráče a české firmy a čeští zaměstnanci pochcípají. Super nápad!!!

vtvt

Nacionalismus při nákupu se nevyplácí. Viz loko 380

Bohouš

Blabla

Anonymní alkoholik

Argumentace na úrovni dítěte ve školce. Tleskám, Bobíku. 🙂

Bohouš

Znáš tu mašinu ? Jezdil si na ní? Tady je národní sport se trefovat do něčeho o čem nemáte páru.

vtvt

Názor ČD je jednoznačný – cituji z loňské výročky: „V dubnu 2022 vedení ČD rozhodlo o vyřazení lokomotiv ř. 380 z flotily po roce 2025. Tržní hodnota lokomotiv ř. 380 byla stanovena na základě tržní hodnoty strojů se srovnatelnými užitnými a technickými vlastnostmi se zohledněním rozdílů ve staří, technické vybavenosti, dostupnosti servisu, náročnosti údržby atd. Odhad tržní hodnoty v rozmezí 45 – 50 mil. Kč za jednotku představuje nejlepší odhad vedení Společnosti. V roce 2021 bylo zaúčtováno snížení hodnoty ve výši 1 110 mil. Kč. Stav snížení hodnoty těchto lokomotiv činí 1 609 mil. Kč k 31. 12. 2021 (31.… Číst vice »

Anonymní alkoholik

Tak ono by to stačilo napsat něco konstruktivnějšího, než jen slaboduchý ,,blabla“. 😉 Do hlavy ti fakt nevidíme. Tohle je opravdu vyjadřování na úrovni dítěte ve školce. 😀

Jiří Kocurek

Jasně, za všecky ty poruchy může imperialistický diverzant.

nowas

Jo, na AŽD uděláme potravinovou sbírku.

vtvt

To není třeba. Trochu utáhnout opasky je třeba. Nebo to může dopadnout jak v Řecku…

Takže jestli někdo touží po tom, aby z 14 tisíc km kolejových tratí v ČR zůstaly v provozu 2 až 3 tisíce, tak ať dál tlačí na čím dál větší ceny = čím dál větší zadlužování státu. Luk praskne a noví vlastníci infrastruktury se s tím párat nebudou.

Do těch 14 tisíc km tratí počítám síť SŽDC plus vlečky a tramvajové/metro sítě a

Jiří Kocurek

On někdo český firmám obratem zakazuje se zúčastnit, když umí stejnou kvalitu? On někdo těm zaměstnacům dá kvér k hlavě, když změní zaměstnavatele, nebo pojedou subdodávky/konsorcium?

A z čeho že to semka píšete?

PepaM

Divil bych se, kdyby se AŽD k této zakázce nedostalo, byť třeba jako subdodavatel.
A i kdyby, těch zakázek ve spojení s ETCS bude ještě dost, tak se nic nestane, když jednu dostanou zahraniční firmy (i když je takhle velká).

Dušan

Jako nemyslím si reálně, že by to mohl dělat někdo jiný než AŽD – čistě z toho důvodu, že jejich RBC REA11 (= ETCS Level 2) přímo využívá přenosové cesty DOZ (= CDP) a funkčně je „nakonfigurované“ na zabezpečovačku AŽD. Aby to mohl dělat někdo jiný, tak by musel dodávat nejenom RBC (= ETCS Level 2), ale i staniční, traťové, přejezdové zab. zař. – prostě by se muselo soutěžit nejenom to samotné ETCS, ale kompletně celá zabezpečovačka jako jeden celek – jako třeba na Slovensku, kde je ETCS Level 1 a ve stanicích SIMIS W od Siemensu. A to já… Číst vice »

Koumes

Přejezdové ZZ bývá ve světě běžně od jiných dodavatelů než stavědla, takže tento argument odpadá. A co se týká samotných stavěděl, tak i ta mohou být navázána na ETCS, resp. obráceně. Jen to není tak hladký přechod, je v tom dost práce na bezpečných rozhraních. I vůči DOZ. Ovšem pokud by chtěla SŽ vyměnit i stavědla, tak narazí na to, že zrovna Siemens se vykašle na nějaké úpravy kvůli našim požadavkům na JOP (jednotné obslužné pracoviště) pro dispečery – moc práce.

Dušan

Jako navázáno může být ryze teoreticky cokoliv na cokoliv, i klíče od výhybek můžete strkat do zámku na stavědle který je skrze příslušné rozhraní připojen přímo do RBC:-)). Problém je ten, že je to všechno ryze teoretická rovina prostě proto, že rozhraní mezi „zabezpečovačkou“ a RBC není nijak harmonizované a každý výrobce to má udělané trochu jinak, navíc ani Správa železnic, státní organizace jako zákazník ho nemá k dnešnímu datu nijak specifikované – bohužel, naopak – pro zájemce o dodávku RBC se přímo odvolává na komunikaci s dodavatelem příslušné technologie – v našich podmínkách s AŽD. Takže opět se opakuji… Číst vice »

Koumes

V podstatě souhlasím. Ale je něco jiného, když se to dělá pro jedno staré stavědlo a nebo pro X nových stavědel. Zvlášť když inframanažer „zatouží“ po jiném dodavateli některé technologie (třeba ETCS), tj. nechá ho vyhrát. A pak často ignoruje to, že ten převodník si musí oba výrobci nějak domluvit, vyvinout a schválit.

Dušan

Pokud by se nechtěla DOZ-izace a fungovalo by to jako třeba dneska trať č. 260 Brno – Česká Třebová, kde DOZ-není tak by se dalo asi bez problémů použít již vyvinuté IRI z produkce AŽD stylem „nákup rohlíku“ – viz odkaz níže: https://www.azd.cz/admin-data/storage/get/1138- Toto si umím bez jakýchkoliv problémů dneska představit, jenže tak snadné to asi nebude. Bude na 99,99 % požadavek na integraci RBC směrem do SZZ ESA tak, aby bylo zajištěno DZPC (což je právě sloučení RBC+SZZ) viz níže: https://www.azd.cz/admin-data/storage/get/1048-reporter_1_web_f.pdf (strana 60-64) A zase – to už představuje zásah přímo do funkčních algoritmů stavědla, alias přímou integraci dvou… Číst vice »

PepaM

V článku jsou zmíněné i „další úpravy“, a vzhledem k tomu, že například v Dolních Beřkovicích je – pokud vím – SZZ-ETB, v Hněvicích RZZ AŽD-88 a v Prostředním a Dolním Žlebu AŽD-71, a na trati převážně 3AB-88, předpokládám, že součástí bude i zřízení nového integrovaného zabezpečovacího zařízení (proto těch 13 miliard), takže bych to reálně viděl taky na AŽD a jejich ITZZ AB-ESA-20.
Existuje nějaké další zařízení cizí výroby mimo SIMIS W, které by ale na rozdíl od něj mohlo s DOZ AŽD fungovat, a přicházelo by tedy v úvahu (o této problematice máte očividně mnohem lepší přehled)?

Dušan

Pokud to bude navržené rovnou na výhradní provoz bez návěstidel, tak tam bude na 99,99 % již ITZZ AH-ESA-21, což je automatické hradlo, kde místo oddílového návěstidla je STOP značka pro vlaky bez ETCS a současně vlaky s ETCS jezdí v oddílech podle lokalizačních značek. Čili pro vlaky s ETCS se to chová jako automatický blok, pro vlaky bez etcs jako automatické hradlo s dvěma oddíly. To samé je dneska už instalované v pilotním provozu v úseku Olomouc – Uničov s tím rozdílem, že a) autohradla jsou bez návěstního bodu – čili jeden oddíl a ne dva oddíly a za… Číst vice »

Bidlo

Dolní a Prostřední Žleb mají ETB, v úseku Kralupy – Ústí nad Labem je jako autoblok UAB 3-74, autoblok AB 3-88 je v úseku Ústí n.L. – st.hranice……………
Pokud se správně pamatuji, tak ESA je v tomto úseku v žst Děčín, Povrly, Ústí n.L., Lovosice a Hrobce.

PepaM

Děkuji za upřesnění.

Lukáš Chytil

Jenže z Kralup do Děčína není dálkovina, ale jen místně ovládaná ESA, takže by se to muselo předělat tak, jako tak.

Dave

Nebuďte hysterický a stůjte nohama na zemi prosím.

W14

Jak dlouho se vědělo o tom, že ETCS má být povinné od roku 2025? Sr, ale tohle mi fakt přijde na palici, že ve všem musíme mít výjimku

55p

Evropská směrnice nedává ETCS povinné od roku 25, to jsme si určili sami.

Koumes

My jsme na tom v Evropě ještě dost dobře. Co třeba takové Polsko, o Německu nemluvě.

XB-1

Tak indikativní plán vybavování dle TEN-T koridorů je z roku 2017:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:32017R0006&from=EN

Povinnost se vztahuje pouze na hlavní síť TEN-T a to od roku 2030. Ten rok 2025 je asi trochu zmotaný s tím naším národním výhradním provozem.

David

Rozhodnutí MD je logické, ale jak účinné bude bez změn na SŽ teprve uvidíme podle počtu podaných přihlášek do tendru. Trochu se bojím, že SŽ si to stejně ošéfuje nějakými obskurními podmínkami tak aby se nemohl přihlásit nikdo jiný než AŽD. Ale ani počet přihlášek nerozhoduje. Všichni si pamatujeme jak se SŽ tuhle podařilo vyřadit Egis z projektování VRT tím, že požádali ČKAIT aby je vyškrtli ze seznamu autorizovaných projektantů a tím přišli o zakázku, kde podali nejlevnější nabídku.

vtvt

Bez komentáře – cituji: „Mezi obžalovanými je i Pavel Suk, který řešil na SŽDC veřejné zakázky, s Lapáčkem se zná a byl předsedou hodnotící komise. Podle obžaloby měl Suk informovat Lapáčka o tom, kdo další si vyzvedne zadávací dokumentaci, aby Sudop věděl o případné konkurenci. Jako odměnu měl pak po Lapáčkovi požadovat peníze pro fotbalový klub TJ FK Bohdíkov. „Obžalovaný Suk vyjádřil nespokojenost, že Sudop poslal málo peněz a sdělil Lapáčkovi, aby si uvědomil, jak bojovali o ten Chlumec,“ uvádí obžaloba. Poté podle obžaloby Sudop poslal k původním 50 tisícům korun dalších 50 tisíc korun. Líčení je naplánované na několik… Číst vice »

Jiří Kocurek

„Obžalovaný Suk vyjádřil nespokojenost, že Sudop poslal málo peněz…“

Úředník za to ale přece nikdy nemůže, když mu nabízejí peníze…

… a tak pro něj mnozí požadují beztrestnost. Děs běs.

vtvt

Osobně se domnívám, že problém budou reference. Tj. bylo by fajn současně s velkou soutěží Kolín-Děčín ETCS rozjet soutěže na minizakázky jako jakési předskokany tj. soutěž na výbavu ETCS na kratičkých tratích např. z Hustopečí či z Židlochovic. viz požadavek SŽDC na minimálně JEDNOROČNÍ praktickou funkčnost – cituji: „Protože výrobky pro železnici jsou používány ve venkovním prostředí a na jejich chování mají zpravidla vliv změny povětrnostních podmínek (vysoké letní teploty, mrazy, střídání teplot v jarním a podzimním období, působení atmosférických srážek, UV záření a podobně), uplatňuje se zpravidla požadavek na jejich provozní ověření po dobu minimálně jednoho roku, aby byl… Číst vice »

Koumes

To jste trochu vedle. Světoví výrobci traťovky ETCS mají referencí habaděj. A v různých klimatických podmínkách. Mimochodem traťovka ETCS L2 sedí převážně v baráku 😉 A venkovní eurobalízy jsou klimatem prověřeny po světě ve stovkách tisíc kusů, možná v milionech.

Vtvt

A že to funguje bude stačit i pro SŽDC? Nevytáhnou nějaké eso z rukávu… národní specifika?

Lukáš Chytil

To by mne zajímalo jaké. To nejsou KO, aby tam docházelo k rušení.

vtvt

Co na to silná trojka https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/06/trojice.jpg ?

Zdeněk (AŽD)
Mirek (ex-ŽPSV, nyní SŽDC)
Tomáš (Sudop Praha)

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Miláškové!

Romanero

Jsem si říkal, že by SŽ, která je na ostatní přísná v termínech, nenašla sama pro sebe výjimku..?

B.W.B.

Takže ústecké lokomotivy „3.generace“ budou zřejmě ježit do Kralup o rok déle…

Richard

A na trati 072 bude taky nekdy ETCS? To neni koridor,nebo je? Ja nevim,ptam se.. tam muzou jezdit rady 121/122/123/140 taky po r.2025,nebo ne?

vtvt

ÚnL Střekov-Lysá nL. je výhradní provoz ETCS plánován od 2027

Lysá n.L-Nymburk-V.Osek-HradecKr-Týniště nO.-Choceň od 2028

zdroj: loňský harmonogram ETCS z pera Havlíček/Faltýnek/Schillerová

Martin1

Myslím, že to je rozumné rozhodnutí. Soutěžit a budovat to po kouskách by bylo zbytečně zdlouhavý a komplikovaný.

Zlámalík

O to většinou nejde 🙂