Konec šacování. České dráhy už nevyžadují k jízdenkám z e-shopu osobní doklad

Cestující ve vlaku Českých drah. Pramen: České dráhyCestující ve vlaku Českých drah. Pramen: České dráhy

O předložení dokladu s fotografií požádá průvodčí jen v případě podezření, že jízdenka již byla použita.

105 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil

Nicméně, když koukám na datum vydání tohoto článku, tak bych mu až tak moc nevěřil a spolehnul spíše na SPP a TR10.

Mirek Zv.

Moc tomu nerozumím. Nepoctivec tedy nejsem, ale kdybych se měl vžít do duše nepoctivce, tak je to signál, že když jeden pojede do Zlína ráno a druhý nestíhá a pojede až večer, tak si kupují společnou jízdenku na jmého druhého. No a poctivec zase nadále bude vyplňovat jméno.
Čekal bych nějaké jiné řešení. Nákup bez jména, zaznamenání času kontroly, čísla kleští (vlaku) a ideálně i GPS polohy, a problémy pro cestujícího zcela bez ohledu na jeho jméno, pokud další kontrola bude blíže startu nebo bude ukazovat na nepovolené dlouhé přerušení cesty.

gajda

No a teď už jen dohnat konkurenci a v povinně místenkovým Pendolinu nechtít ani tu jízdenku. Ono když se bude chtít, tak se to zvládne. A je smutný, že to co umí žlutej v lowcost třídě neumí modrej u svý premiérovky.

Ghj

kupuji papirove doklady – nemam potrebu se nechat lustrovat jako nejakej kriminalnik pokazde kdyz jedu vlakem. nikdy tato povinnost nemela platit. doufam, ze to neni april.

K.S.

Předložit osobní průkaz k elektronické jízdence je nadále povinné také pro lidi, kteří cestují pravidelně a využívají například traťové nebo síťové jízdenky, Mohl by mi to někdo trochu osvětlit? Před pár lety jsem měl traťovou jízdenku na In Kartě, nikdo po mě nic jiného nechtěl. Znamená to že se nově vyžaduje občanka k tomu? P.S. Mě ověřování totožnosti při používání byť elektronické jízdenky přišlo vždy divné, jedno jestli je mezinárodní nebo vnitrostátní. Je na ní nějaký kód který je unikátní, nese potřebné informace a asi má data uložená i v nějaké centrální databázi. K čemu řešit jestli lístkem jede Franta… Číst vice »

Vendelín Opatrný

Je unikátní i na každé její kopii.

Dominik

Není, pokud je jízdenka nahraná na in kartě, tak k ověření totožnosti stačí stále in karta.

Vendelín Opatrný

To ale není univwrsalní pravda. Co ti, kteři In Kartu nemají? A pak do InKarty se e-tiket nenahrává. Karta slouži jen jako identifikátor pro vyhledáni jizdenjy v databázi jízdenek.

Kamil

A zároveň In-karta karta slouží jako průkaz k ověření totožnosti a potvrzení o slevě. Já jízdenku netisknu, ale ale přikládám jen In-kartu k POPce. Je to jednoduché a rychlé jak pro mě, tak i pro průvodčího.

Tomáš

Pamatuju si časy kdy ČD vyžadovaly aby se číslo dokladu totožnosti (ne jméno) shodovalo s tím na jízdence. Stalo mě to cca 300;Kč když mi průvodčí neuznal pas místo občanky přesto že jméno i fotografie byly v pořádku. … že by se státnímu dopravci vracel zdravý rozum…?

Mirek Zv.

Pas vždy občanku nahrazoval. To nebylo na uvážení ČSD nebo průvodčího. Ale samozřejmě jestli byla jízdenka, ke které bylo potřeba zadat číslo dokladu, a Vy jste pak jezdil s úplně k jiným, tak se nelze divit.

Petr

Dalším krokem by mělo být výrazné zjednodušení celého tarifního systému. žádné banky, síťové jízdenky, ale prostě jednorázový doklad (papírový, elektronický) a max k tomu týdenní, měsíční, čtvrtletní, pololetní a roční. cena dle vzdálenosti.

Jimbo Jones

Ale hlavně aby to bylo „výhodné“ (= co nejlevnější sociální doprava).

Mirek Zv.

Toužíte po zdražení?

Petr

Tak počkat, tohle není apríl? :-O

Leinad

Já bych tady nebyl proti legislativním změnám. Pokus o jízdu načerno hodnotit minimálně jako Podvod, s možností přestupkového nebo trestního stíhání.

Jiří

Ve Švýcarsku je to trestný čin. V českých poměrech nepředstavitelné. U nás by se tak, či tak soud zastal vždy proti logice podvodníka…

Tomáš

Jsem zastáncem předkládání jízdních dokladů bez kontroly osobních dokladů.

Ale, všechno se dá zneužít. Jsme přece Češi ne?

Uvedu příklad.
Pan T. K. má na apce můj vlak jízdenku „celo síťovou, víkendovou“ za 699kč.
Jede vlakem z Prahy do Ostravy, on a jeho žena+2 děti.

Syn od pana T.K. má synchronizovanou apku a jede ve stejný den na stejnou jízdenku z Prahy do Chebu, a zpět přes Ústí se 3 dalšími kamarády.

Ptám se čistě hypoteticky, je to možné?

Miros

Teď už ne je upravený systém kontroly, a průvodčí přesně ví na které trase byla daná jízdenka kontrolována.

Samo

V texte sa uvádza že pre sieťové lístky sa naďalej doklad vyžaduje.

Deilik

Ano, vyžaduje. Právě pro uvedený příklad použití na dvou trasách současně. Průvodci sice ví že jízdní doklad byl kontrolován ale neví kde a kým. Proto zůstává možnost vyžádání osobního dokladu. Jsme Češi a tak si to umíme přeposlat na více tel. a jet na jeden doklad i 4. Ale to nám ČD zarazilo monitorováním kontroli jízdenek. Sice i bič na průvodčí, ale jediná cesta rozatim.

Vendelín Opatrný

Průvodči ví kdy a v jakém vlaku.

K.S.

Prosím to je blbost toho kdo navrhoval systém. to je řešení na úrovni „Hmm, když do jména zadám . tak spadne server. Zakážeme do jména zadávat .“ Ať si to vyřídí s dodavatelem systému a neotravují cestující.

Vidím tam jako jednoduché řešení že se na nasdílených lístcích ukáže že se dá použít jen pro jednu osobu. Tak může syn T.K. jet třeba do Deštné nad Soupravou a zneužít se to nebude dát.

LeKon

Toto me prijde ze je absolutni nesmysl hodny minuleho stoleti, je prece uplne jedno kdo ma jizdenku, muzu ji prece koupit nekomu jinemu. RJ toto pochopil hned od zacatku pred 17 lety. CD objevily ameriku

Gwann

děkujeme za příspěvek, kterým prokazujete, že absolutně netuším, o čem se tu bavíme, Mlho.

Miky

Snaží se to prezentovat jako zlepšení pro cestující, ale možná by bylo lepší, kdyby se zrušením tohoto reliktu z doby, kdy Mrtvé moře bylo ještě nemocné, vůbec nechlubili.

K.S.

Super přirovnání!

Vendelín Opatrný

Rj má jizdenku s mistem do konkrétního vlaku.

Kwok

Jejich revír je nábřeží, tempo zavádění novinek vražedné. Jejich protivníci jsou Kovid, Žluťák a namlsaní zákazníci.

Matěj

Pracuji jako průvodčí u ČD a vždycky jsem tuhle zdánlivě nepochopitelnou povinnost cestujícím vysvětloval takto: i kdyby se v systému každá kontrola jízdenky zaznamenala, může se stát, že průvodčí kontrolu nestihne a nezkontrolovaná jízdenka se po síti pošle do výchozí stanice komukoli dalšímu (narozdíl od jízdenky z pokladny, která je originálem a může být přeposlána jen fyzicky = mnohem složitěji). To ovšem platí i teď, když se každá kontrola zaznamenává, a najednou to nevadí. Pakliže nutnost vyžadovat doklad byla jen proto, že systém neuměl zaznamenávat kontroly, něco tak bazálního, tak je to teda na pováženou. Každopádně by bylo vhodný, kdyby… Číst vice »

Leinad

Proč s PIDem nesmím do první třídy, a neplatí v expressech, to snad obhájíte snadno.

švestka

No jo cestující to zneužije, lepenkovou jízdenku padělat nešlo!

K.S.

Tak zase nedělejme z lidí takové nepoctivce. Kolik by jich bylo co to tak udělá? Nemyslím si že by to bylo zase tolik aby se to nějak projevilo. Pokud je v elektronické podobě, tak se to zajistit dá aby nešla přeposlat. (že někdo bude hackovat appku aby poslal někomu lístek… no jako pokus by to bylo vtipné, ale to udělají tak někde z prdele na FIT) Papír zase vyžaduje kooperaci a přístup obou lidí na tiskárnu. Pokud chceme zabránit ztrátě při tisku protože nevím, třeba soused jde nahodit spálenou pojistku jističem na chodbu a vypne Vás (true story), tak se… Číst vice »

mezera

1) ochrana digitálních (elektronických) dokladů – že nějaké prima jednoduché řešení neporadíte filmu, ti stále bojují proto kopiím
2) opatření při tisku – vy znáte nějaký „nástroj“ který při tisku mění tištěnou informaci? Změnit údaje při generování tiskové sestavy jde, ale při tisku (opětovném tisku)?

K.S.

1) Pokud je doklad spojený s aplikací, je v ní, tak se dá udělat ta aplikace tak aby z ní nešlo nějak jednoduše ten doklad přeposlat, stejně tak lze zajistit že se dá otevřít jenom v ní pomocí páru klíčů. Pokud jde někdo tak daleko že je s to z ní ten klíč dostat do jiné, tak už to asi moc chce a tomu nejde prakticky nikdy zabránit 2) Dá se myslím udělat dokument co smíte otevřít a tisknout pouze jednou. To znamená že každý nový tisk lístku bude vyžadovat spojení se serverem. Jinak kdyby se hodně chtělo, tak asi… Číst vice »

mezera

Asi jste nemyslel. To že kopírka může do každé kopie udělá malou změnu, takže je možno rozlišit tisk první a druhý (např. v rámci ochrany proti kopírování) je technické řešení. Ale ty změny (či doplněné tiskové informace – text) lze zjistit při velikém zvětšení, třeba mikroskopem.

mezera

Souhlasím s tím, že počet zneužívačů jízdenek zase nebude tak veliký, vzhledem k počtu přepravených cetujících denně. Větší počet budě těch, kteří si jízdenku vůbec nekoupí.

Vendelín Opatrný

Ono tecnicky není až tak triviální jak se vám to jeví.

Honza

Konečně to někoho napadlo. Pár let zpátky, když se člověk nedejbože uklikl jedním písmenkem ve jménu, byl nucen si zakoupit jízdenku novou, která byla ve vlaku mnohdy i násobně dražší. A nejednou to konečně jde….

medical_examiner

Já bych to vyřešil jednou větou…
Můžete 3x hádat kterou… 🙂

Leinad

Svoje jméno napsat umím, a to mi stačilo i na skupinovou jízdenku.

Ale jo, jestli jízdenku kupoval někdo jiný, raději bych věřil na průvodčího který nebude hledat pokus o podvod (schválně se hledali dva „skoro jmenovci“, Vágner s Wágnerem jedou na jednu jízdenku).

Mravkolev Běžný

To tady bylo ještě nedávno šotokeců, jak je to strašně nemožné. 😛

Gwann

sice se jistě pár vychcánků najde, co to očůrají, prostě pojede reálný cestující až jako druhý, ale snad z toho nebude nějaký velký problém

Jiří Kocurek

A proto by se na jízdenku mělo tisknout rodné číslo a číslo OP/pasu, přičemž cestující bude povinen po vystoupení jízdenku skartovat.

Gwann

a to tam někde píšu?
nepodsouvejte mi něco, co nepíšu.
ještě by mohlo zavést, že pokud neodevzdáte jízdenku, tak vás z nádraží nepustí.

D.S.

To běžné třeba v Japonsku, kde jsou u východů instalovány turnikety, do kterých vložíte jízdenku.

Jiří Kocurek

A jsme u toho, že náklady na takový systém v českých reáliích budou o mnoho řádu vyšší než případné ušlé tržby.
A tam jsem svým příspěvkem nahoře mířil.

medical_examiner

Akorát že Japonci nejsou takový dobytek a hnůj jako někteří naši také-spoluobčané…

Modré zábradlí

Podle sebe soudím tebe.

švestka

Tak hlavně, aby ty turnikety byly opravdu všude, třeba na zastávce Kornatice rybník.

Miroslav Zikmund

Normální v mnoha stanicích v Nizozemí, tam se otvírá přes čip, kdo má papírovou jízdenku – např. InterRail, tak má QR kód jímž si turniket otevře ….

Miroslav Zikmund

A jak to uděláte s IN 100, INTERRAILEM ???

Gwann

ty turnikety byly ironie, nikdy by mne nenapadlo takovou věc u nás zavádět. ale jak vidno, podcenil jsem spoluobčany, už i číslo OP by mi přišlo mimo.

Vbb

In100 nelze elektronicky načíst?
Na Interrailu není žádný unikátní kód, který by šel načíst třeba opticky?

Vy vždycky hledáte problémy tam, kde nejsou.

rtep

Já bych podrobil skartaci rovnou ten pas nebo občanku, cestujícího bych podrobil defenestraci.

M19

Prostě jízdnenka již byla použita, jeho problém…

Gwann

já bych s tímhle souhlasil, jen bude dost možná pěkný bengál, až to někomu po zásluze řeknou. a ten se bude snažit řevem docílit pardonu.

medical_examiner

A průvodčího vyhodí z okna…

Jiří Kocurek

Stala se mi taková nepříjemnost. S bankomatem. Přijdu, vybírám peníze, vypadla elektřina. Karta uvnitř, peníze taky, ale stroj je již strhnul z konta, neb je již odebral ze zásobníku. Murphy? Samozřejmě!
Reklamace uznána, peníze mi banka vrátila. A běžná jízdenka pro 1 osobu po ČR nepřekračuje 1000 Kč, narozdíl od výběru z bankomatu.

Takže tolik k nějakým hurá akcím bez možnosti reklamace. S tímto přístupem si totiž naběhnete k problému. Reklamace se řeší a buď se uzná, nebo se musí prokázat zavinění na straně zákazníka.

medical_examiner

Pokud by jste jel sám, tak 1000,-Kč by stála jízdenka na 417 km v 1.třídě.
Tedy v případě, pokud by si ty ceny necucali z prstu.

adamgolias

obcane , budte v klidu , bankomaty jsou zalohovany akumulatorem prave pro tyto stavy .

K.S.

Který rok to bylo nevíme, jaký typ bankomatu, nevíme. Nedávno jsem viděl v Brně jeden se systémem který si pamatuji jako děcko že se používal v 90. Jaký je průměrný věk těch strojů? V jakém jsou stavu?

M19

Takovou demagogii už jsem dlouho nečetl.

Leinad

Prokaž že on byl jediný, kdo jízdenku dostal – nemohla uniknout bugem v e-shopu, z nějaké popky,…?

ČD mi zatím vždy posílali jízdenku na mail nešifrovanou.

Gwann

a jsme doma. chcete po dráhách, aby prokazovali, že jízdenka byla (zne)užita z viny cestujícího. to se dráhám nevyplatí dokazovat, a ono to nejspíš ani nejde. takže se buď banda vychcánku začne vozit zadarmo (za půl a méně) nebo opět zavedete kotroly. sorry jako. buď budeme dokazovat, že lupen je váš přes osobní doklad nebo budete mít jasně stanovený vlak a místo nebo jen papírové lístky nebo si někdo bude jezdit zadarmo proč to v normální zemi jde, ale u nás se vždy najde nějaká komplikace. dostal jsi lístek do emailu. ukradl ti ho někdo? tvůj problém. líp si chraň… Číst vice »

Leinad

Lístek do emailu jsem dostal, problém je že nešifrovaný (takže nevím, co se s ním dělo na „širém internetu“, stejně jako by mi QR kód poslali na koresponďáku a viděli by ho zaměstnanci Pošty)

Zašifrovat, heslo poslat třeba SMS. (SMS je taky nešifrovaná, ale už je to překážka).

Gwann

tak já rozhodně o další bezva bezpečnostní nesmysl s dalším kódem fakt nestojím

Leinad

E-shop nabízí jízdenku ke stažení hned po transkaci, a to je bezpečné.
Že se současně s přijetím platby zašle i e-mail je spíše pro případy typu „po transakci mi spadne spojení, jízdenku nestáhnu“

Leinad

A odpovídat za to, že nikdo neviděl koresponďák, který viděli lidé z pošty, chceš?

Gwann

jaký koresponďák? co to plácáte?

jestli narážíte na nedoručené dopisy na dodejku od soudu, ono to je většinou úplně jinak…

ano, nefunguje vždy dosílání pošty.
ano, občas si soudy zjednodušovaly práci a neposílali na adresu dle registru obyvatel nebo sídla strany. nebo místo datovky pošlou papír.

ale že by za mne pošťák podepsal doručenku (a to že mi podobných papírů už došla spousta, vč. PČR, soudu, exekutora – obvykle nějaké svědectví či zastupování oprávněného aj.), tak to se mi ještě nestalo….

Leinad

Co??
Já mluvím o tom, že dopravce pošle e-mailem nešifrovanou jízdenku. Vám to nevadí (nestojí že o další zabezpečovací nesmysl) a přesto ste schopen garantovat, že tu jízdenku nikdo neprojede před vámi?

M19

Když to šlo, chodil jsem do hvězdárny. Prostě vám pošlou e-vstupenku po zaplacení. No, použít se dá jen jednou, váš problém pokud ji někdo zneužije. Stačí si přečíst obchodní podmínky. Dokazovat nikomu nic nemusí. Reklamovat můžete, když budete mít pravdu, peníze vám budou vráceny. To je obecný princip.

K.S.

Nejsem si jistý, ale pochybuji že maily mezi servery lítají nešifrované. Dneska máte, řekl bych, minimálně 95% komunikace nějak zabezpečené.jasně není to úplně nejlepší, trochu paranoie je třeba, ale že by někdo odchytával lístek a pak na něj zákeřně jezdil? Ou… zase nebuďme takoví cyberpunkeři.

Leinad

No spojení mezi SMTP servery obvykle mívá nějaké základní SSL, to bych přirovnal k tomu že se do letadla nenákladají jednotlivé dopisy ale nějaká poštovní bedna. Zalepení té bedny trochu sníží počet lidí kteří přijdou do styku s jejím obsahem, ale během třídění atd. to jsou pořád samostatné dopisy.

Lech Malý

Zhruba stejná paranoia, jako že někdo ‚odposlechne‘ jízdenku, která jde ‚širým internetem‘ bezprostředně po dokončení transakce. Přirovnání ke koresponďáku je úplně mimo. Tak možná jako kdyby někdo posílal v balíčku malý trezor, a v něm – ó hrůzo nezašifrovanou – jízdenku.

Leinad

Komunikace s e-shopem, i těsně po skončení transakce, je šifrována (http SSL)
Odposlechnutí e-mailu kvůli běžné ceně jízdenky je nepravděpodobné, ale rozhodně příjemce nemůže garantovat že se to nestalo.

David

Není problém kontrolovat, zda byl jízdní doklad již využit. (Tedy v závislosti na implementaci na straně ČD)

Gwann

jo, ale co uděláte, když byl využit a teprve pak zkontrolujete, že ho teď prezentuje ten, co je na dokladu napsán. necháte ho to zaplatit znova? já jsem pro. jen nevím jaká bude reakce

K.S.

Jak by se k tomu dostal někdo jiný? Pojedu z Prahy do Ostravy, aby to někdo zneužil tak musí mít přístup k tomu lístku a musí být s to jej využít. Jestli se mi k tomu dostane nějaký Luang Čche z Wuhanu, tak je mu to jedno a mě to v zásadě může být jedno taky, ČD taky, ten nemá pořádně jak to zneužít. A to se bavíme furt jenom o těch co jsou mimo appku, v appce jsou na to úplně jiné možnosti a pokud v tom mají dráhy díru, tak je to jejich problém.

Bdtax Fan

Ten scénář „reálný cestující pojede až jako druhý“ není naštěstí úplně realizovatelný. Předpokládám, že údaj o tom, že byla jízdenka použita (který se bude synchronizovat celou sítí POPek), obsahuje i číslo vlaku, kde se tak stalo. Takže průvodčí při druhém použití dokáže posoudit, jestli nešlo o vlak ve stejném úseku (stejná logika jako u papírových jízdenek s razítkem s číslem spoje).

Vyžadování osobního dokladu při opětovném použití jízdenky je myšleno pro případy přestupu na další spoj v rámci koupené relace, což je legitimní. Nelegitimní použití se dá odhalit stejně jako u papírových.

medical_examiner

Všechno je uskutečnitelné… 🙂
I Bdtax na bývalém EC… 😀

K.S.

Myslím tu jde o situaci kdy se první jízda nezaznamená. Jako větší díru bych viděl to že zpáteční lístky nejsou na jednom lístku, ale na dvou. Pokud mi jej na trase necvakne, tak po návratu, pokud je to dopolední akce, to můžu nechat někomu v hospodě, nebo třeba na parapetu na nádraží. Teď bude z nás někdo vinný? Já že jsem koupil lístek ale je nepoužitý tak jej někomu (pro)dám? Někdo kdo jej najde na nádraží na okně? Nebo je chyba drah že to průvodčí nezkontroloval?

Samo

Domnievam sa že kontroly sa budú logovať a teda by nemal byť problém vytvoriť systém ktorý bude vyhľadávať mená, resp. e-mailové aktivity pri ktorých vo zvýšenej miere dochádza k podozrivej aktivite a tie potom riešiť (napr. v budúcnosti u takýchto cestujúcich požadovať doklad totožnosti už pri prvom predložení lístka).

kix

konečně zrušily tuhle kravinu, ale to jméno by šlo zrušit i úplně, k čemu? prostě mám kod a jedu..pravděpodobnost, že by se někdo kódem trefil přesně do té stejné jízdenky kterou jsem si zrovna koupil je rovna téměř nule, ačkoliv samozřejmě náhoda je blbec 😀

Vbb

Nikdo se nemusí trefovat do žádného kódu, právě naopak. Svou jízdenku nejdříve pošlu kolegovi a já sám pojedu o vlak později. Jízdenka totiž není vázána na konkrétní vlak.

Willy

I dosavadní systém umožňuje sdílení mezi osobami stejného jména. Lépe vychytané je to v PID, kde se kód pravidelně mění.

Gwann

tak většina lidí se nejmenuje Jan Novák či Petr Procházka.
ano, můžu si měnit lístky s otcem a synovcem, ale tím to hasne. a tak to má většina lidí.

medical_examiner

To ano, ale těch zmíněných je přeci jen hodně…

Gwann

jo, sice máte pravdu, že jich je hodně, ale kolik janů nováků se navzájem zná…když nejde o rodinu? s tímto bez další buzerace moc nic neuděláte. datum narození. ale lidi budou řvát, že mají zase něco vyplňovat… dle mého jméno u jízdenky na vlak stačí.

Beny

Rozhodně je to cestujícími vnímáno jako totální buzerace. Vždyť „u toho žlutýho nechtěj ani jízdenku!“

Gwann

ale ignorují, že musí jet tím konkrétním spojem a sedět vedle toho smrdutého strejdy bez možnosti si přesednout jinam. když jim to vyhovuje…contra gustem non est disputandum

medical_examiner

To nechtěj. U pohřebáka ji po mě taky nikdo nepožadoval.

Lech Malý

Čili bude mi odpovězeno, že jízdenka již byla použita v předchozím vlaku. Má se mi průvodčí omlouvat, že jsem neudržel kontrolu nad vlastním dokladem?

Leinad

Nad dokladem, který před tím sami poslali nešifrovaným e-mailem.

Lech Malý

Tak zde prosím nemotat dvě věci dohromady. E-mail jde od serveru k počítači příjemce šifrovaně, za použití nějakého TSL, čili vlastní přenos je určitě šifrovaný. Jiná věc je, že pokud e-mail už otevřete, extra klíč k tomu nepotřebujete. První věc řeší odposlech zprávy po cestě – a ta ošetřena je, druhá
řeší přečtení nepovolenou osobou na konci komunikačního řetězce – to je odpovědnost adresáta.

Leinad

Mezi odesílatelem a příjemcem je obecně několik SMTP serverů, jak se zpráva přenese mezi nimi, to víte jak ?
Pokud bych si zřídil adresu leinad@example.com a server bych nastavil tak, aby nepodporoval tsl, tak mi lístek nedojde vůbec, protože SMTP ČD by nechtěl nešifrované spojení s SMTP example?

MaT

V dnešní době se většina mailů přenese tak, že odesílající poštovní server se spojí přímo s tím cílovým. Případně třeba v rámci firmy těch serverů může být víc, ale zase je to v rámci firmy…

A ano, takové přenosy sice můžou být šifrované, ale obvykle to nikdo nemá nastavené tak, aby to šifrování bylo vynuceno, takže pokud jedna ze stran bude tvrdit, že šifrování neumí, tak fall back je nešifrovaný přenos.

Willy

Aby to fungovalo, tak by ale jízdenka kolegy nesměla být v jeho vlaku zkontrolována, tj. zaevidována jako použitá. Jinak na projetou jízdenku ani shoda jména dle dokladu nepomůže.

Leinad

Ale shoda jména podporuje variantu, že „druhý“ jede oprávněně.

kix

To šlo u papírových zpátečních realizovat také, ale to je problém dopravce, když neprovede kontrolu jízdenky, tak teoreticky se může jet i na černo.. Nevím proč kvůli neschopnosti dopravce otravovat cestující. Prostě si koupím jízdenku a jestli na ni pojede Franta nebo Pepa může dopravci být jedno,aby na jednu jízdenku nejezdilo víc lidí, si má ohlídat sám

Apten

Pokud neoznačil jízdenku průvodčí, tak se dala poslat někomu jinému. Nebyla vázána na konkrétní vlak.

Jiří Kocurek

Což jsou buď desetikoruny ztráty nebo 4 hodiny času pro osobu následující, v případě jízdenky přes půl ČR. Navíc je to krajně nepohodlné. Ale proč neztratit hodinu času ušetřením dvacetikoruny.

Willy

„někomu jinému“ a zároveň stejného jména, což tato podmínka nyní padá;)

Haha

Plzeňský kraj tuším požaduje on-line verifikaci jízdenek ve smlouvě na P2 od 12/21, ale jistě to nesouvisí. Dobrý marketingový tým. 🙂

Gwann

hmmm, to budou mít v Plzeňském kraji kaštani radost