Konec regionálních znělek na nádražích. Správa železnic sjednotí úvodní gong, proti je už petice

Praha hlavní nádraží. Foto: RailreklamPraha hlavní nádraží. Foto: Railreklam

Když přijedete vlakem do Hradce Králové, hlášení nádražního rozhlasu je uvedeno nejprve znělkou v rytmu lidové písničky Okolo Hradce, v

177 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MaT

„Spi Havlíčku v svém hrobečku“? Ups, obávám se, že tahle písnička by se asi současnému superministrovi nemusela líbit… 🙂

Jonnyq

Těžko za to můžou autorská práva. Na lidové písně se autorská práva nevztahují.

Jan

No, človek si koľkokrát povie ľudovka, a on to pritom Vlasta Redl. A takých prípadov môže byť ešte vlac.

nowas

Tak co, Ve Všetatech už nejezdíme z nástupiště číslo jedna/dvě, ale prvního/druhého. Velká změna v hlášení. 🙂

snep

Jsem zastánce zjednodušení a přehlednosti nádraží v Česku. Ideálním příkladem je Norsko: stačí číslo vlaku např. R10, kolej z které vlak pojede a pochopitelně čas odjezdu z příslušného nádraží. Tyto informace jsou uvedené na info tabulích všude na nádraží. Všechno ostatní jsou přežitky doby, zábava pro šotouše nebo jak se jím říká, ne pro běžné cestující. Nezajímají mě u jednoho vlaku hlášené nebo psané desítky čísel + názvů + eSek u jednoho vlaku, číslo nástupiště + číslo koleje, časy příjezdu a zcela běžného údaje o zpoždění a ještě k tomu poslouchat jakékoliv znělky?! Daleko důležitější je, že víte už hodinu… Číst vice »

ene bene

Údaj pro šotouše je především číslo vlaku.

nowas

Zato aspoň naprosto jednoznačný.

Dominik

Stačí těch 10 – 15 minut předem, pokud není nějaká mimořádnost. Jo to, že má jet načas, to říkejte těm řidičům co spěchají, těm skokanům….

Leinad

Opravám trati snížení traťové rychlosti, předpisům dopravců (ČD – strojvedoucí začne úkony před odjezdem v čase pravidelného odjezdu, na korydoru béčko bez zavírání dveří)….

Bardotka

R10 není číslo vlaku.
To je kravina prosazena kraji

Joseph

Mně je to jedno, hlavní je, aby vlak jel. Ve Francii mají taky jednotnou znělku.

mladý pán

1. rozumný názor

Ketchup1970

Mimochodem velmi hezkou , dokonce si zahrála v písni Rattle…

Luboš Beneš

Když se zruší hlášení že vlak je linka Ex65 společnosti té či tamté (což kromě pár pomatenců ze správy železnic stejně nikoho nezajímá) tak se může vyhrávat do aleluja.

Vbb

Tak můžeme zrušit úplně všechna hlášení a cestující zároveň s jízdenkou vyfasují křišťálovou kouli.

Petr Novák

Společnost zajímá každého cestujícího a bude, minimálně dokud nebude jednotný tarif. Stejně tak nesouhlasím s číslem linky. Cestující si na ně postupně zvykají a časem budou moci zcela nahradit v hlášení i na panelech číslo vlaku, jako je tomu mnohde na západě. Ale hned to nebude. Nicméně přijde to, tomu věřím.

Leinad

Číslo linky považuji za podstatné, narozdíl od čísla vlaku.

Vladimír Pešík

Téměř před padesáti lety jsem něco podobného už od pracovníka ministerstva dopravy slyšel: Aj čo, všetki vlaky budú rudé.

Ketchup1970

Vy jste ve škole chyběl , nemýlím-li se. Aj po slovensky máme zhodu – takže “všetky” a nie “ všetki” lebo “ vlaky” a nie “ vlaki”

Bivoj

třeba mluvil dialektem

džinglař

Zavedl bych jednotnou znělku, buď píseň „Dlouho nejel žádnej vlak“ od Hop Tropu, nebo „Mrtvej vlak nedrží jízdní řád“ od Hoboes. To by mělo vyhovovat na koridoru i v regionech.

Mirvald

A co třeba jazyk hlášení. Když ve Třemešné ve Slezsku hlásí vlak dob Polska anglicky. To by nešlo v polštině. Myslím si, že je na to směrnice SŽDC č. 100.

Georg

v desne se zase hlasi nemoznost vystupu zadnimi dvermi nemecky, to dava taky hodne smysl…

Alda

Jen jestli za tou volovinou není zase Kolovratník

borek

Nevím, co tím chtějí docílit, např. v Tokijském metru má každá stanice znělku svojí, na železnici i každý vlak.

Petr Novák

A dokonce má v Japonsku pomalu každá stanice svůj vlastní signál k odjezdu a zavření dveří. No a v tom Tokiu prý existuje i linka, která každou stanici hlásí jiným hlasem. To musí být teprve zábava.

nejsmetadysami

Nevim, minimalne u nevidomych a slabozrakych mi to pripada fajn, kdyz to zustane rozlisene i zvukove. Pisnicka na nadrazi mi vadi min nez reklamy v Kauflandu…

IGCT

Těch znělek bude škoda. Dodávaly cestování vlakem jedinečnou atmosferu.

Sinep Anigav

Vzpomenou pamětníci na pěkná, krátká a lehce pochopitelná hlášení na začátku 80.let v Banskej Bystrici? : “ (několik tónů) Rýchlik smer Žilina a Praha, nástupište dva, urýchlene nastupťe, hned odíde “ ( omlouvám se za hrozný písemný projev v českoslovenštině, á lá mjr.Terazky nebo dr.Husák )

Hajnej

To mi připomnělo fousatej vtip o hlášení nádražního rozhlasu v Košicoch, které dlouho dobu vypadá, že obsahuje znělku:
– Tururu, tururu! Na peršu koľaj prichodzi rýchlik Intersity z Bratislavy, Žiliny, Popradu. Tururu, tururu!
(o chvíli později)
– Tururu, tururu! Na peršu koľaj vchádza rýchlik Intersity z Bratislavy, Žiliny, Popradu. Tururu, tururu!
(po další chvilce)
– Tururu, tururu! Na peršej koľaji vykoľajil rýchlik Intersity z Bratislavy, Žiliny, Popradu, bo som vám hutoril, by sce tu ruru odpratali preč s tých koľajoch!!!

Přemek

To nemají nic jiného na práci?

mladý pán

Mají, třeba nové uniformy, změna názvu, zkratky… těch zásadních starostí je bezpočet.

MArťas z Topírny

…mají ještě dalších tisíc … blbostí… systémově nic… Snad jen odlákat dopravcům, co nejvíce cestujících konáním stovek, nablblých výluk, aby pak měli za ty vydobyté režijky si kam sednout… …na kraviny čas mají… konstruktivně modernizovat a starat se o svěřený majetek, to už je o poznání horší… Mor dnešní doby…rok opravovaný úsek, cena 2,9 miliardy a Zvýšení traťové rychlosti v průměru o 5>10 km/h a konzervace stavu na dalších 30 let…a kvůli tomuto „citelnému“ zlepšení otravují tisíce cestujících i 3/4 roku… Takže místo vymýšlení tururu tururu, by se mohli páni pohlaváři už vážně začít stydět a něco s tou naší… Číst vice »

Dominik

Jenže ty nablblé výluky jsou potřeba, není dost lidí, aby se to dalo dělat nonstop, a údržba se holt někdy udělat musí. Silničářům taky vyčítáte rozkopané silnice a dlouhé kolony?

Petr Novák

Nemluvě o tom, že někde to kvůli limitům hluku ani v noci dělat nejde. Což platí jak pro železnice, tak pro silnice.

Leinad

Často dochází k sérii denních výluk.
Pokud by se myslelo na cestujícího, bude série nočních výluk (nebo krátká nepřetržitá výluka)..

Dominik

A kde natu nepřetržitou vezmete lidi?
A jak už řekl někdo v komentářích výše, ve městech jde i o hlukové limity.
Holt nelze všechny výluky narvat do noci, už jen proto, že dělat v kuse 2 měsíce jenom noční, tak by se Vám nato část lidí mohla vykašlat.

Ondra

Asi zas někdo potřeboval vykázat činnost, tak vymyslel tudle —ovinu. Vynaloží se prostředky (v jakékoliv podobě, peníze, úsilí…) a dosáhne se stavu horšího než byl dosud. To by mělo vstoupit do učebnic ekonomie tohle, jako odstrašující příklad. Čistě ekonomicky, by měl ten co tohle vymyslel či realizoval svému podniku doplatit škodu, nikoliv být placen mzdou.

Jan

Nestratila sa z toho tá hlavná informácia? A síce, že hlavne vypadne celé hlásenie o príjazde vlaku, tudíž jediný okamih, kedy bude možné počuť znelku bude hlásenie o meškaní vlaku. A to, odhadujem, tie krásne znelky veľmi rýchlo sprotiví. Takže nebude to pre tie umelecké diela náhodou takto lepšie?

Jiří 2

Vypadne hlášení o příjezdu končícího vlaku. Příjezd tranzitního vlaku a odjezd výchozího vlaku pořád zůstane.

Jiří Kocurek

Ano, tohle je velice důležitá a záslužná činnost. Ve Zlíně a Jihlavě bude konečně jednotná znělka na nádraží. Co na tom, že je tam každý peron jinak křivý. Pokud tam vůbec nějaký je, když jsme u toho Zlína. Taková snaha by se měla ocenit. Nejlépe výpovědí.

Petr Novák

A hlavně každý perón na každém nádraží jinak očíslovaný, aby se v tom nevyznalo ani… no nechci být sprostý.

Tomáš Ramert

jestli se nepletu, tak ve Zlíně a v Jihlavě je už dávno jednotná znělka, a to klasický INISS gong.

Alexandr

Nejsem vůbec spokojen s činností Správy železnic, protože často jedná proti zájmům cestujících. Ať už je to: 1. výstavba protihlukových zdí při modernizacích tratí; 2. neochota opravit Kozí dráhu v momentě, kdy dopravce objednal vlaky na této trati; 3. rušení číslování ostrovních nástupišť, ačkoli má číslování peronů v Česku, Slovensku, Polsku dlouhou tradici; 4. a teď nejnověji zrušení všech regionálních znělek, které příjemně zpestřují cestování vlakem. Také stojí za zmínku zrušení prodeje jízdenek výpravčími od 1.12.2019. Cestujících se to sice nedotklo, ti koupí lístek ve vlaku, nicméně přimlouvám se za zavedení doplňkového prodeje jízdenek výpravčími (a odbavení ve vlaku bez… Číst vice »

Dominik

A já chci aby mi Leo express v Letohradu prodal jízdenku na vlak ČD z Ústí do Prahy.

Jiří Kocurek

Celostátní tarif zařuzuje kdo, ŽESOSD?

Jiří 2

Ne, CENDIS

Alexandr

Tohle zrovna by mělo být možné od příštího GVD. Jenže ceny jízdenek na všechny dopravce budou tak vysoké, že se vyplatí koupit lístek u každého dopravce zvlášť, tedy LE Letohrad-Ústí a Flexi zvýh./Vázaná ČD Ústí-Praha.

Mimochodem, neví někdo, zda regionální znělky na větších nádražích existují i někde v zahraničí nebo je to rarita, na kterou narazíte pouze v Česku (a možná i na Slovensku)?

Petr Novák

Třeba v Japonsku si na tom docela zakládají, jako na určitém lákadle pro turisty.

Kraaaj

Jaký je problém si ji koupit ve vlaku ČD bez přirážky?

Dominik

To měla být ironie na úvodní komentář, kde dotyčný požaduje aby výpravčí opět prodávali i jízdenky.

Alexandr

Žádný, ale proč by výpravčí v malých vesnických stanicích nemohli prodávat jízdenky, když v té stanici stejně fyzicky sedí? Počítač a tiskárnu v dopravní kanceláři mají tak jako tak, holt by jim k mávání plácačkou a přehazování výhybek přibyla ještě třetí činnost – prodej jízdenek. Aby to ale pro cestující neznamenalo zhoršení, tak navrhuji systém jako v Libereckém kraji, tedy aby cestující neměli povinnost koupit jízdní doklad u výpravčího.

Dominik

Pokud už by tam ta pokladna byla, tak teda ve vlaku s přirážkou, pokud nebyla v daný čas uzavřena. A SŽ smlouvy vypovědělo, protože se jim to díky státním slevám už nevyplatilo a nebo část lidí měla jízdenku z eshopu, jelikož i toho výpravčího musí zaplatit za to, že má příslušně zkoušky a znalost daných tarifů. Navíc v případě více dopravců (pokud každý bude mít i svůj tarif), by museli mít znalost tarifů všech. Nechci říkat, že by to nezvládli, když do loňska to fungovalo, ale stejně v době kdy má vlak přijet by pokladna byla uzavřena, až do jeho… Číst vice »

Alexandr

Děkuji za odpověď. Problém je tedy v nízkých tržbách od cestujících, složitostí tarifu ČD a existenci více dopravců. Tudíž ve většině stanic nelze aplikovat model „úzkokolejka do Nové Bystřice,“ kde na větších nádražích prodávají v letní sezóně jízdenky brigádnici, což je možné díky primitivnímu tarifu JHMD a „přeškrtnutým jízdenkám“ v traťovém JŘ (odbavení ve vlaku bez přirážky).

VýpravčíXY

Hlavní problém je v tom, že se unitární železnice rozdělila na mnoho subjektů. Na dopravce a provozovatele dráhy a provozovatele drážní dopravy. Takže i v té malé stanici dnes působí několik subjektů, pro které se tam nevyplatí držet vlastní zaměstnance . Dříve ten výpravčí, který tam byl sám, dělal všechnu práci pro všechny. Dneska dělá jen řízení provozu, což mu zabere cca 30% času a zbytek času sedí a čučí …….

Dominik

Nevím, dřív i v menších stanicích bývala kolikrát pokladní a výpravčí.

Merida

Když výpravčí prodával jízdní doklady pro ČD, tak za to dostával 200, pak 300 Kč měsíčně, které mu pak ještě zdanily. Přál bych Vám projít zkouškou tzv. Smluvní prodejce, možná by jste mluvil jinak.

Leinad

Státní slevy jsou jen problém dohody, nestačilo by provizi pro SŽ počítat z neslevněné ceny jízdenky?

Dominik

Nevím, nejsem právník ani ekonom, takže by to možná i šlo, jen přemýšlím jak a na základě jakého podkladu? Na jízdence máte uvedeno (třeba) student 18 – 26 a cenu jízdenky, o původní ceně tam není ani slovo.
Ale to je jen teorie. Prostě SŽ se to už asi moc nevyplatilo ani předtím a státní slevy tomu dodali korunu. Navíc s rozrůstajícím počtem dopravců, by to po nich mohli chtít další.

Bivoj

„,,,Jaký je problém si ji koupit ve vlaku ČD bez přirážky?…“

opravdu koupíte ve vlaku u průvodčího Flexi Zvýhodněnou nebo dokonce Vázanou jízdenku ? Nebo dostanete jen Základní, tedy tu nejdražší?

robert

Zrovna gongy by unifikaci podléhat podle mě neměly. Pokud má město jedno nebo více velkých důležitých nádraží a okolo pár dalších stanic a zastávek, nechal bych ten gong na hlavním nádraží a na zbytku stanic ve městě bych jej unifikoval. Např. v Ostravě by ten melodický gong mohl vyhrávat na hlavním nádraží a na Svinově. Do Třebovic, Vítkovic, Kunčic, Bartovic a tak dále by byl jednoduchý unifikovaný gong.

Cyklista

V Ostravě je i Gong, ať v tom není ještě větší chaos….

Kkkk

V Ostravě na hlavním je znělka Pilky od Janáčka.

Bolek

Náměty na zlepšení hlášení. Z paměti: „Vlak EuroCity 172 Hungaria společnosti České dráhy ze směru Budapest-Nyugati pu, který dále pokračuje ve směru Praha-Holešovice, Ústí n.L.hl.n., Děčín hl.n., Bad Schandau, Dresden Hbf, Dresden-Neustadt, Berlin Südkreuz, Berlin Hbf (tief), Berlin-Spandau, Wittenberge, Ludwigslust, Büchen, Hamburg-Bergedorf, Hamburg Hbf a Hamburg-Altona, přijede na třetí nástupiště, služebně kolej šestá.“ Možná by se dala vynechat ta „služebně kolej šestá,“ to cestujícímu neříká nic a pracovníci nádraží to IMHO stejně vědí. A ta města by se dala hlásit jen jednou. Dejme tomu, že jako cestující chci vědět, jestli to staví i v Bad Schandau, ale stačí mi vědět,… Číst vice »

Dominik

Ta společnost tak myslím být musí.
Tak ta kolej tam byla právě proto, že nástupiště má 2 nástupní hrany.
No pro někoho, kdo nejede každý den, je důležité to, že to i uslyší z rozhlasu, že tam vlak staví, i když se ve finále stejně raději zeptá ještě průvodčího.

robert

Proto je dobré hlásit kolej a ne nástupiště.

Dominik

Ideální je oboje, alespoň podle mě.

robert

Podle mě ne, stačí jedno číslo. Když půjde do podchodu, bude hledat jedno konkrétní číslo koleje, což bude zároveň i nástupní hrana.

Dominik

Já jsem zvyklý na peron i číslo koleje a přijde mi zvláštní hlásit jen kolej, ale asi to je jen o zvyku.

robert

V Německu nebo ve Švýcarsku jsem s tím neměl problém. Pamatoval jsem si jedno číslo a to bylo v podchodu označeno.

Dominik

Jak jsem řekl, je to o tradici a zvyku, bude to pár let a třeba si ani nevzpomeneme, že to někdy bylo jinak. Pokud jsou koleje značeny od staniční budovy, tak asi v tom velký problém nebude, i když tam, kde jsou teď zvyklí na služební značení (jako třeba Pardubice) či na čísla perónu, tak asi zpočátku budou pěkně zmateni. Ale ve stanicích, kde je budova uprostřed, mi to přijde nešikovné, v Plzni mě chvilku trvalo (než jsem našel plánek), zjistit kde je vlastně kolej, z které mi pojede vlak.

Y.K.

Nepodstatná až matoucí je také informace odkud vlak jede. Na prvním místě by měla být cílová stanice, na druhém důležité „mezistanice“. Ohlašování „kolejí služebně“, když toto označení pro cestující neexistuje, je také divné.

Dominik

Pokud je tak značena kolej na informační tabuli, tak je blbost hlásit kolej od staniční budovy.
Ano s tou první části souhlasím, to odkud vlak jede, zas tak podstatné není (max. hlásit jen výchozí stanici).

Vít Jůza

Asi nechodíte naproti vnoučatům …

Vít Jůza

Tu společnost také nechápu, když chci jít do společnosti, jdu do společnosti, a ne na vlak. A i když jsou ČD formálně akciová společnost, tak, když už, akciová společnost, a ne společnost, a společnost – jeden vlastník – právnická osoba – stát – je houby společnost, do takové společnosti se bavit nechodím. A, koneckonců, když cestujeme právní forma dopravců není v popředí našeho zájmu.

Hajnej

Nástupiště + kolej se pořeší samotíží přechodem na číslování jednotlivých kolejí jako prakticky všude jinde.

Martin

Nevim, ale tohle mi prijde trochu zbytecne,…

Martin Hanzal

Aktivita Stále Žalostnějších na poli naprostých nesmyslů mě vážně nepřestává udivovat…

Hen ten oný

Pane ministře Havlíčku jednejte! Takhle to dál nejde.

Petr Novák

Když on toho má ten chudák ministr, sedící na dvou židlích, moc.

Hen ten oný

Nechápu proč tyhlety nápady nepustí SŽ mezi lidi dopředu jako pokusný balónek, aby zjistila jak se k tomu veřejnost postaví. Na základě reakcí veřejnosti by se pak zachovala. Nebo tohle je právě ten pokusný balónek? Vypadá to že SŽ chce věřejnost některými svými záměry provokovat. Uvědomuje si to její s o u č a s n é vedení?

Novotný

Proč to mění, když to funguje a je pro každý region, nádraží typické. Správa železnic by se měla zabývat jinými projekty, například stále kritizovaným 4. nástupištěm na Vršovickém nádraží, které je díky nim částečně nepřístupné. A to zmatečné hlášení je jako třešnicka na dortě.

On.

On to kritizované 4 nástupiště vůbec nemělo být vůbec v provozu. Ale Ropid ho moc chtěl i přesto že technicky nejde zajistit přístup na druhé a třetí nástupiště, tedy ono by to šlo,ale cena by taková že každý kdo by ho použil by měl zaplatit minimálně 1000,- za jednu cestu.

Pkiii

To jsou zas legendy. I bez stavby toho 4. nástupiště tam pro vlaky z Pacifiku podle původní projektu mělo být u koleje č. 9 provizorní nástupiště s přístupem pouze z Nuslí. S Ropidem to nemá co do činění.

Dominik

To sice možná jo, ale byl to ROPID, kdo trval na používání nového perónu.

Leinad

ROPID určuje, na jaký peron co SŽ pošle?

Dominik

Ne, ale trval na používání nového nástupiště i přes to, že nemá přímé spojení s budovou.

Leinad

ROPID preferoval Pacifik s co nejmenší výlukou.
Řešení bylo několik, končit na Kačerově, Vršovice projíždět,…. V každém případě mohly být zachovány návaznost S8-S9, třeba posunutím časů tak aby to vycházelo na Hlaváku.
Nebo jenom nezakázat přechod přes koleje(jako bylo v Přerově a dalších stanicích když se opravovaly)

Dominik

Jenže v Přerově a dalších nebyla jiná, bezpečnější, možnost přístupu zde existuje, a těžko by asi vysvětlovali, proč je umožněn přechod přes koleje, když na perón vede hotový podchod. Navíc by to bylo do prvního střetu vlaku s osobou, pak by byl povyk, proč to umožnili, když tam je podchod (i když na opačnou stranu).

BoH

No hlavně, že se mají čím zabavit. Když už ale něco mění, tak aby to dělali alespoň pořádně. Když jsem byl nedávno Karlových Varech (a teď se omlouvám, jestli ta čísla nebudou přesně odpovídat), tak mně (a nejen mě, protože hodně lidí se vracelo a nevědělo, kam přesně jít) chvíli trvalo, než jsem našel kolej „3“. Když už nechceme nástupiště (což je pro mě intuitivnější), tak ať to sakra označí pořádně, kde má člověk tu kolej hledat (přitom kolej „4“ se na nás hezky smála z dálky).

patology_chef

Preference vizuálních informací? To jako, pámbů mě netrestej, chceme po kaštanech, aby uměli číst a dívali se po rozích? Už teď je Wilsonovo nádraží plné zombií, které čumí všude jinde, než pod nohy 😉

Hezky česky

SŽ má samé výborné nápady, v tomto gardu. V Chebu zase zrekonstruovali nádraží a informační systém se stal nesmyslným, zrušili po vzoru Německa číslování nástupišť a nechali jen koleje, které nejdou za sebou (jako v Německu), takže vlastně náhodný cestující neví kde vlastně vlak bude stát. Nástupiště 1 – kolej č.1, nástupiště č. 2 – kolej 2 a 4, atd..

Mirvald

Jdou, ale jsou tam kusé boční koleje, které cestující mnevidí.

Medvěd

V Linci taky zrušili české hlášení pro vlaky . Prý při stavbě nového nádraží to omylem……… No, co , život jde dál!

Michal

Zdravíčko. Ak ide SŽ o skrátenie hlásenia „aby to nehlásilo vkuse za sebou“ tým, že zrušia znelku, pravdepodobne neboli na Berlínskom „Hauptbahnhof“. (alebo kdekoľvek v Nemecku). Tzv. „RE-regionalzug“ u nás kategória Os medzimestský, sú hlásené iba podľa liniek, čísla sú absolútne zbytočné (aj na SK sa nehlásia čísla Os). To isté vnútromestské vlaky „S-bahn“ ktoré poznáme z krajských liniek S kat. Os aj z ČR. Taktiež sa číslo nehlási, iba linka. To je prvá vec. Ďalej si všimnime mnoho „úradných častí“ v hlásení ako. „Nevstupujte do kolejiště před zastavením vlaku. Vážení cestící…“. Ďalej opakujúce sa časti: „Vlak Regiojet xy společnosti… Číst vice »

Anonym

To mě docela mrzí. Bude mi chybět na pražském hlavním nádraží přivítání znělkou ze skladby Vyšehrad na pražském hlavním nádraží nebo ze skladby Sedmikrásky nad Brnem na tom brněnském.

Hen ten oný

Který z manažérů s takovou volovinou přišel?

exttmis

Takovejch odborníků tam mají celej sortiment. A ty argumenty, jaké používají, to by jeden zaplakal…

Hen ten oný

A každý z nich musí neustále vyvíjet činnost, jinak by se mohl stát nadbytečným. A proto vymýšlí blbosti.

Jaaa

Jj, vrcholová úroveň řízení této organizace je naprosto tragická.

Supidio

Moc Správě železnic fandím, je to suprová organizace 🙂 A doufám, že za tento nápad dostanou z našich daní všichní úžasní zaměstnanci režijky po celé Evropě, protože si to zaslouží..Rád si v zájmu této neuúžasnější státní organizace připlatím na jízdném 🙂 ……Ale teď vážně, tohle je a byla tradice české železnice, úspora peněz bude naprosto minimální a zničí to něco, co měli lidi rádi a bylo tu možná téměř sto let…Kdyby se ti chrapuni ze SŽ míto tohoto a podobných nesmyslů typu jakou zkratku mají novináři používat, jaké mundúry mají nosit neschopní dispečeři a podobně, řešili za naše peníze skutečně… Číst vice »

Jaaa

Mně je stydno, že jsem nucen pro takové lidi, kteří takto (a ještě mnohem hůř) rozhodují, nucen pracovat; a že jsem s nimi spojován.

Jerry

Neměla by správa železnic řešit podstatné věci a ne znělky?

mgr.pavel

Každý řeší, na co je kompetentní.

Zlámalík

Achjo, to je nutný… Sjednotit. A že v Brně očíslovali koleje v rozporu s vlastním nařízením (a jinak, než to tam „vždycky“ bylo), to je asi v pořádku.

nowas

Už dotáhli aspoň tu změnu názvu? Že se pouští do dalších naprosto nezbytných věcí? 🙂

libcha

Když přijedu do Hradce Králové, znělka Okolo Hradce mě vždycky zaujme. Ovšem tím, že k Hradci Králové vůbec nepatří – mám totiž za to, že tato píseň pojednává o Jindřichově Hradci v jižních Čechách. Oporu pro své tvrzení vidím v erbovních znameních Vítkovců, příbuzných Pánů z Hradce, kteří měli na štítech zmíněné růže: Rožmberkové červenou, Landštejni bílou a Páni ze Stráže modrou.

Nemohl by to prosím někdo historie znalý rozlousknout?

Jakub

Tak to si přečtěte tento článek https://krejcir.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=99020 a pak i diskuzi, dle názoru jednoho diskutujícího se jedná o Levý Hradec (k tomu je ale nutné nejdříve přečíst článek).

Aleš

Pěkná ptákovina. Vzhledem k barevné symbolice trikolory to spíš vypadá, že tou zahrádkou je celé Československo a pak je jedno, kolem kterého z Hradců.

Kajman

Však v Jindřichově Hradci to hraje taky. Tedy… hrálo, když jsem tam naposled byl. Kdo ví, jestli je to ještě pravda.

libcha

Na druhou stranu, vojáci pochodovali v dohledné době (18. a 19. století), spíš kolem toho Hradce Králové.

ene bene

Co takhle zrušit různé názvy stanic? Jsou zbytečné, lidi to plete. Darmo by mohli chtít staří Slávové, Bójové, nebo Markomani autorské výpalné. Všechny větší stanice se nově budou jmenovat „hlavní nádraží“ a ty menší jen „stanice“. (Slovo „zastávka“ bylo již dříve prohlášeno za neslušné a nyní s ním skoncujeme zcela.)

jirka

skvělý nápad! unifinkované cedule pro všechny, ekonomicky výhodné

Jakub

Tak pokud by to bylo takhle, tak by to bylo dost neekonomické. Pokud je „hlavní nádraží“, pak by měla existovat i „nádraží“ a pak třeba stanice. Pokud existují totiž hlavní nádraží, tak to znamená, že jsou i jiná nádraží, která nejsou hlavní. Takže váš nápad by měl smysl pouze tehdy, pokud by existovala „nádraží“ a „stanice“, nebo by pak musela být hlavní nádraží, nádraží a stanice.

ene bene

Co to je za předčasně dospělého mladíka, který by do toho chtěl vnášet logiku?
Všiml jste si snad, že by se v aktuálních hlášeních vyskytovalo slovo „nádraží“ bez přívlastku? „Hlavní nádtaží“ možno, „vlakové nádraží“ také možno, ale „nádraží“ bez přívlastku? S tím už jsme skoncovali!
Akustická konstanta „hlavní nádraží“ je naopak u cestujících velmi oblíbená, a při hlášení dálkových spojů již dnes tvoří podstatnou část našeho informačně přínosného programu.

Aleš

Mohlo by se to číslovat.

Rtep

Trochu mne mrazí z pomyšlení, že si ten váš nápad některý z těch nadmíru pracovitých a užitečných ze SŽ vezme za svůj a vedení tak potvrdí, že má práce až nad hlavu a že je pro SŽ nezbytný…

Jiří Kocurek

Něco jako v Rusku, kde mají všude Vauxhall?

žlutý klandr

:-)))))))))))

Dozor

Řeší se kraviny.

Qěcy

Neřeší. Protože ty vykecavacky trvají minimálně půl minuty u každého vlaku. A je vnich půlka slov úplně na nic. Jen výplňová slova. Hubou to jde vyhlásit úsporně za 7 vteřin.

Jaaa

Znělky? Které hrají jednou za xyz hlášení, pokud ty jdou za sebou?

Zdeněk

Opět zmizí něco, co naši železnici ještě tak nějak polidšťuje, i když se nejedná o nic zásadního. Byl bych pro zachování místních znělek. Těch pár tónů snad nikoho nezdržuje. Znělka ostatně nemusí znít při každém hlášení, jen při příjezdu vlaků.

mgr.pavel

Pokud už SŽ „argumentuje“, že znělka je někde moc dlouhá, co tak: 1) zkrátit délku znělky na nějakou unifikovanou dobu? 2) zkrátit ty „úřednické kecy“ z hlášení? Např. koho zajímá každá vesnice kterou přijíždějící vlak projel? Číslo vlaku? Atd. Šíleně pomalá gesce mluvčí? Vždyť než skončí jedno hlášení, člověk pomalu zapomene o čem bylo, jak je dlouhé. Ale znělkou to rozhodně není..

petr766

Tak číslo vlaku je poměrně užitečná informace, zvláště pro lidi, co necestují každodenně, ale spíš občas. Užitečnější samozřejmě při odjezdech, ale i při příjezdu to má smysl.

Stráťa

Číslo vlaku je „užitečné“ pro železničáře a šotouše, cestující se řídí informací kdy a kam vlak (autobus, letadlo…) jede.

Y.K.

To není pravda. Je to hodně užitečné, pokud cílové stanice nenapovídají, jestli „TO“ je zrovna váš vlak. Letadlo do Vídně pravděpodobně nebude mít destinaci Graz, že. Vlak ano. Do cíle vlaky můžou jet jinou trasou, nebo váš cíl na tabuli není a vy nevíte kam ten vlak vlastně míří (jeho cílovou stanici). Takže čas a číslo vlaku vás ujistí, že nasedáte do správného. V zahraničí mě to kolikrát vytáhlo z brindy, zvláště když jsou destinace třeba písmem které neumíte přečíst nebo neznáte přesně celou trasu vlaku a ta vaše stanice nikde na tabulích není.

Leinad

Já chci vědět, z kterého nástupiště jede první S7 na Řevnice. Nezajímá mě, že Os 1234 byl odřeknut, Os 1236 má půl hodiny zpoždění, Os 1238 má deset minut zpoždění.
Možná v případě velkého zpoždění dálkoviny mě bude zajímat jestli je to ten do kterého mám místenku (to mi může dopravce poslat e-mail/SMS) ale stejně spíš vlezu do toho dřívějšího než do toho mého.

V případě že je na R6 náhradní souprava Plzeň-Praha je nesmysl vyjmenovávat stanice mezi Mnichovem a Plzní, odkud ten vlak (ne)jede.

Dominik

No vidíte, já nejsem Pražák, a linka S7 mi vůbec nic neříká, když někam jedu, najdu si na IDOSu či v aplikaci Můj vlak, spojení, kde mám i číslo vlaku, takže se pak orientuji podle čísla vlaku.

Leinad

A když jsou velká zpoždění, čekáte na ten svůj vlak, nevlezete do prvního stejným směrem protože má jiné číslo?

Dominik

Tak samozřejmě, že vlezu, ale opravdu to nepoznám podle nějaké linky, ale řídím se cílovou stanicí, případně využijí Můj vlak, či informace na pokladně.

Leinad

Já naopak už jsem zvyklý(„přeučený“) i když jedu kam to neznám, tak si zjistím číslo linky.
Aplikace jako idos ho umí zobrazit.

Aleš

Hlavně by to chtělo dát číslo nástupiště či koleje na konec (nebo ho tam zopakovat). Protože cestující se probere až když slyší „Kolín“ a to už v současnym formátu číslo koleje prošvihl. A toho hada všech stanic a zastávek samozřejmě zkrátit. Znělka neni podstatná, klidně tam může bejt „turúru, turúru“. Na tu to nejezdí.

Jiří Kocurek

Veď som vám vravíl, dajtě tu rúru do @#$%!

David

Poplatky za autorská práva u lidových písní neexistují, platil lidu 19. století poplatky jaksi nejde, takže ten důvod to nebude. Spíš je to snaha se od šotouštví posunout víc k profesionalitě a to je dobře. Dalším krokem by mohlo být zkrácení zbytečně dlouhých vět v jazyku ptydepe. „Upozorňujeme cestující, že přeprava cestujících v tomto vlaku je povolena…“ Vyhoďte 2x slovo cestující, význam se nezmění. Stejně tak je blbost v AJ hlásit „Praha hlavní nádraží station“. A takových věcí jsou desítky.

XXXD

Hlásit „Praha hlavní nádraží station“ je úplně stejné jako hlásit „stanice Praha hlavní nádraží“ (čímž netvrdím, že by obojí nebylo zbytečné).

Jiří Kouba

Profesionalita a lidskost se nevylučují, spíš naopak.

Jaaa

Tímhle aktem tu profesionalitu opravdu vytrhli, jen co je pravda. Neznám profesionálnější společnost, fakt…

Dominik

Neříkám, je hezké, když hraje nějaká píseň, než jen obyčejný gong, ale mám projetou velkou část republiky, ale že bych si pamatoval, kde co hráli za píseň, či tam byl jen obyčejný gong? To rozhodně ne.
Prostě tam hrála nějaká melodie a tím to pro mě hasne.

Jedine vlaky

Proč nezrušíme rovnou hlášení na nádražích, to by se ušetřilo..a ten gong jednotný je opravdu děs..i Brno už nemá svoji krásnou znělku – tu aspoň lidé vnímali, že se něco bude hlásit. No jo, musíme šetřit..

Štěpán

Jaktože Brno už ji nemá? Minulý vikend tam ještě byla.

Hlášení

Už odstraněna – kontrolováno

Štěpán

Tak to je škoda, zrovna tato se mi dost líbila ☹

radosto

Ne. Byla odstraněna, ale po protestech ji zase vrátili.

Martin V.

To by byla škoda, mám lokální znělky rád. Na druhou stranu jsem si už kladl otázku, zda to má ještě dnes informační funkci. Tedy kolik projíždějících zná písničku Hvězdy jsou jak sedmikrásky nad Brnem. To by mě fakt zajímalo.

Zdenda

Bože, jasně že odstranit. Stanice nejsou ČR – Vltava, nebo TV Šlágr. Takové kraviny se řeší. Důležitá je přesnost, spolehlivost, komfort, bezpečnost, rychlost a přístup k dopravě.

Paja

Což to jistě. Ale v tomhle případě si SŽ klade přiměřené cíle a řeší to na co stačí. Byť mě se právě ta regionalita líbí.

Tomáš Záruba

To je snad zlej sen. Omezit hlášení ve velkých uzlech? Jednoznačně! Měnit zbytečně znělky ovšem řeší jako co, že bude třeba o 1-2 sekundy kratší? To není ani vtipný.

Zbyněk

Jaký je důvod, copak se na tom dá ušetřit?

Zbyněk

Zase klesne hudební povědomí lidí, když ty nápěvy odstraní, zase kus něčeho našeho tuzemského.

PetrB

Budějce tak přijdou o znělku lidové písně K Budějicům cesta…
No naštěstí na radnici asi mají více práce nebo rozumu, že se nestarají o to, že jim na radnici zvoní v celou hodinu stejná znělka jako na nádraží…

Jakub

Lidé už asi nemají žádné starosti, když se zabývají nějakou peticí kvůli znělce, která jim stejně bude k ničemu, protože ničeho nedosáhnou. Ať to změní a bude klid.

mgr.pavel

Naopak SŽ asi nemá co důležitějšího na práci, než rušit hezkou tradici, která funguje. Já se tak těšil na přestupy v Kolíně právě kvůli znělce..

Cyklista

„Zejména ve velkých uzlech je to nepřetržitá smršť znělek a hlášení, které tak cestující nemohou stačit vnímat,“
Pokud na jeden vlak nebude muset být 3x hlášení o zpoždění, tak žádná smršť nebude…

Samuel Novák

Výborně, koleje ve špičkovém stavu, vodiče vodí, pokladní pokladnují, všechna nádraží jsou čistá a útulná, takže největší problém jsou znělky. Zrušme je!

Vypadá to, že na ŠZDC nastoupilo nové vedení, všichni s MBA a vlhkým vizionářským pohledem do budoucnosti. Už ta změna loga ze SŽDC na SŽ byla podezřelá.

petr766

Víte kolik se dá na změně loga „nahrabat“ přes kamarády v reklamních, PR a komunikačních agenturách? Ideálně když to patří nějaké rodinnému příslušníkovi? Kolik se dá nasadit jen na „hloupé“ výrobě a aplikaci samolepek o pár cm na služební vozy? Ale pak když potřebujete do servisu s nějakou drobností, tak je to nepřekonatelný problém, protože to bude stát asi jako jeden a půl samolepky? Nejen v SŽDC, ale i jinde by mohli vyprávět o zbytečním „rebrandingu“… Zdravím ČDT…

Rtep

On tam někdo sedí a trochu se bojí, že by někdo trochu výš zjistil, že tam sedí zbytečně. Tak musí přeci něco vymyslet, aby nebyl nadbytečným. Zase za rok bude muset něco dalšího…

Anonym

Zaměstnanci Srbských Železnic mezi sebou fakt závodí, kdo vymyslí větší 3,14čovinu, místo toho, aby se starali o stavbu rychlých přeložek a VRTek. Infrastruktura je v ČR k poměru k HDP 100 let za opicema, hlavně, že se řeší znělky.

aldazfrantiskova

lidi co mají takovýhle starosti musí být opravdu šťastní. Mým hlavním cílem při cestování vlakem je dostat se z bodu A do bodu B a pokud možno včas. Na tohle by se měla železnice zaměřit. Jaká hraje znělka před hlášením je mi buřt.

jan

Tak to teda podepíšu. Nevím proč se mění hlas, od přechodu na sždc vždyť to celé fungovalo..

Hen ten oný

Zřejmě se bude zavádět znělka „Kupředu lěvá, kupředu levá…“ Už to tady dlouho nebylo. 😃

Luděk S.

Ano, tak se mi to líbí. Nejdůležitější věc na dráze + petice.
Tak to má být.

Štěpán

Proč? Copak to někomu může vadit, že na každém nádraží se před hlášením ozve jiná znělka? Podle mě to jednotlivá nádraží ozvláštňuje a vždycky jsem to vnímal jako dobrý nápad, aby se na nádraží hrála nějaká písnička, která souvisí s daným místem. Neumím si představit např. nádraží v Mělníku nebo v HK bez své typické znělky.

Frantisek

Vy – bez Vaší, nádraží – bez jejich (znělky). 🙂 Jo, mě se to také líbilo, byť je to asi o chlup delší než gong.

Oskarák

Pokud jsem si správně všiml, tak po příjezdu vlaku se od nového JŘ stejně už nic nehlásí, takže místní znělky už obvykle ani nelze slyšet.

johny

OSA řádí už i na železnici. Tak to mě podrž 😀

Frantisek

To je spekulace, u pradávných lidových písní (vzniklých před rokem 1950) asi těžko. Pokud se nemýlím, je tam sedmdesátiletá hranice, od níž už není nárok.

Sinep Anigav

Pro OSU je to super byznys. V kolika písních je nějaký zvuk vlaku, třeba v nedvědovkách, „…do noci před tunelem zahoukal poslední vlak, …“ a kolikrát taková situace denně nastává v síti SŽDC->AC ? Jó, mít tak jejich starosti a Fordovy peníze ….

Vlastik

Myslím že SŽ by měla řešit mnohem důležitější věci než kde co hraje. U nás v UH hraje pouze u Slováckého Expresu lidovou píseň Když jsem šel z Hradišťa. U všech ostatních vlaků hraje standardní tón. Takže cestujícímu je hned jasné, když přijíždí Slovacký expres.

MRC

Ano, různé znělky na nádražích jsou tím největším problémém české železnice! 🙂

S. Kaisler

„Důvodem je především zjednodušení, jednotnost a zkrácení hlášení a postupné upřednostnění vizuálního systému,“:

Hmmm, ještě aby ta hlášení ale k něčemu byla cestujícím, když je sjednotíte. Ve Veselí n. L. teď při NAD místo původního „Stanoviště autobusů je před nádražní budovou“ hlásí zřejmě sjednocené „Stanoviště autobusů je umístěno v souladu s výlukovým jízdním řádem“ či něco podobného, naprosto nic neříkajícího.

Frantisek

A ještě je to delší. 🙂

Jaaa

No to je geniální. 😀

zdeva

Nejlepší je žádná znělka….

Dalibor

To opravdu nejsou jiné důležitěšjší problémy k řešení?
Stejně to „hraje“ počítač a tomu je úplně jedno jaký *. wav soubor přehraje.
Je to takové „příjemné zpestření“ ketré je zadarmo – tak proč ho rušit?
Spíš cítím snahu něajké nicnedělající kancelíře na GŘ se zviditelnit a podložit tak svou důležitost.
V Brně na hlaváku se hlasovému hlášení dá rozumět úplně v pohodě.
Pokud se bude tlačit na zrušení hlášení a prferenci „vizuálu“ bude muset být těch „televiz“ spousta, jinak hloučky čučících lidů úspěčně ucpávají prostory a těšžko se pak prodírá stojícím, nahoru vzhlížejícím, davem třeba s děckama…

František Plášek

Některým nepomůže ani hlášení, ani vizuál…..viz zmíněné Brno. V počátcích rekonstrukce, kdy se dělalo 5.nástupiště stály u 1.perónu zasebou 3 osobní vlaky….tuším to byly v pořadí Vranovice, Třebíč, Bohutíce (za správnost neručím, ale směry nejsou důležité)…všechny seřazeny podle odjezdů v sektorech, každý řádně označen na IS vlaku, každý vypsaný na „Pragotronech“ na nástupišti…pod jedním z nich stál Frikulín, čučel do mobilu (nejspíš do Appky), aby se začal vyptávat kolem jdoucího vlakveducího a posléze nastoupil do Os vlaku u kterého stál….některým nepomůže nic……….

Princ Krason

Jsem rad, ze SZ konecne pristoupila k reseni tohto nejpalcivejsiho problemu na draze 🙂