Konec raritní úzkokolejky. Ve Vítkovicích dojezdily po 165 letech vlaky na rozchodu 790 mm

Rozloučení z vítkovickou úzkokolejnou dráhou. Foto: Dalibor PalkoRozloučení z vítkovickou úzkokolejnou dráhou. Foto: Dalibor Palko

Dvě lokomotivy jsou nyní na prodej.

Uplynulý týden patřil v Ostravě především mezinárodnímu veletrhu Rail Business Days 2025. Ve stínu této akce však proběhla jedna neméně zajímavá událost, když se společnost Vítkovická doprava rozloučila s provozem úzkorozchodné železnice.

Komorně pojatá akce proběhla v odpoledních hodinách dne 11. 6. 2025. V tento den se pozvaní hosté sešli před depem společnosti Vítkovická doprava, které se nachází v ulici 1. máje poblíž areálu Vagónky Škoda. Úvodního slova se chopil osobně Pavel Štok, coby výkonný ředitel Vítkovické dopravy. Následovala přednáška o historii úzkorozchodné železnice, kterou si připravil znalec v oboru Jiří Boháček. Jeho rukou vznikla také skromná publikace shrnující působivým způsobem provoz vítkovické úzkorozchodky. Tu následně dostali všichni účastníci akce.

Následně se pozornost především pak k posledním dvěma provozním úzkorozchodným lokomotivám DH200.0512 a 0516. S první uvedenou se mohli zájemci svézt po obvodu depa. Při poslední jízdě lokomotiva dojela vlastní silou do budovy depa, načež následovalo symbolické uzamknutí dveří remízy. Tím byl ukončen provoz na dráze o rozchodu 790 mm, která v rámci Vítkovic zajišťovala vnitropodnikovou dopravu rovných 165 let.

Zájemci se pak mohli přesunout do vyhlídkové soupravy, složené z konferenčního a vyhlídkového plošinového vozu, jež pro tento účel zapůjčila huť Liberty Ostrava. Dvouhlavá souprava vedená lokomotivami 740.519 a 709.507 se následně vydala po vlečkové síti Vítkovic. Po návratu do depa byla celá akce ukončena.

Rozloučení s vítkovickou úzkokolejnou dráhou. Foto: Dalibor PalkoRozloučení s vítkovickou úzkokolejnou dráhou. Foto: Dalibor PalkoRozloučení s vítkovickou úzkokolejnou dráhou. Foto: Dalibor PalkoRozloučení s vítkovickou úzkokolejnou dráhou. Foto: Dalibor PalkoRozloučení s vítkovickou úzkokolejnou dráhou. Foto: Dalibor PalkoRozloučení  s vítkovickou úzkokolejnou dráhou. Foto: Dalibor Palko

Obě provozní úzkorozchodné lokomotivy jsou v současné době nabízeny k prodeji. Preferován je přitom zájemce, který je nadále zachová pro muzejní účely. Do třetice Vítkovická doprava vlastní ještě stroj DH200.0514. Jedná se však o nekompletní pomník před areálem depa, coby připomínka desítek parních a motorových lokomotiv, které se za dobu existence na dráze vystřídaly.

Pro úplnost dodejme, že úzkorozchodná síť v době největší slávy dosahovala délky 70,98 km. V posledních letech se však provoz omezil na jednotky kilometrů. Nutno ovšem podotknout, že ani nyní provoz na úzkorozchodce zcela nezanikl. V rámci provozu Těžké profilové trati zůstává nadále v provozu několik kolejí. K jejich obsluze však bylo nově pořízeno společností Vítkovice STEEL posunovací zařízení ZAGRO E-MAXI s elektrickým pohonem a dálkovým ovládáním. Provoz klasických lokomotiv pod hlavičkou Vítkovické dopravy je tedy definitivně minulostí.

Dalibor Palko

Tagy 790 mm úzkorozchodná dráha Vítkovice Vítkovice Vítkovická doprava
7 komentářů