Konec poplatků za standardní kabinová zavazadla? Europoslanci chtějí jednotná pravidla
Ilustrační foto Ryanairu k problematice palubních zavazadel. Foto: Ryanair
Požadované rozměry kabinových zavazadel se mezi dopravci velmi liší, poplatek za jejich přepravu někdy přesahuje cenu letenky.
Čímž se ovšem smaže konkurenční výhoda low-cost dopravců, což povede ke snížení konkurence na jednotném evropském trhu. Naštěstí evropský parlament má velice omezené možnosti předkládání jakékoliv legislativy, takže je možné, že tahle snaha některých europoslanců zviditelnit se přijde vniveč.
Jen bych zmínil, že A320neo má díky lépe navrženým schránkám schopnost odvézt stejný počet zavazadel velikosti 55 × 40 × 23 cm jako lidí na palubě. Zavazadla se tam ukládají dlouhou stranou dolů a krátkou stranou na vertikálu.
Dobrý. A kolik odveze zavazadel nad tento rozměr, bund a tašek s nákupem z duty free?
Ono lze ukládat ta drobnější zavazadla i pod sedačku před sebe s výjimkou první řady a nouzových východů. Takže je to značné zvýšení kapacity díky efektivněji využitému prostoru.
U Maxe mi přijde taky, že má větší biny než NG.
Jsou věci, který fungujou, tak jak jsou. Polud poletím Ryanairem a přestoupím na EasyJet tam a pak Wizzem a přestoupím na EuroWings zpět, tak už okolo šestý třídy základní školy bych měl vědět, že holt bezplatně poletím jen s tím nejmenším co mi ten „nejpřísnější“ dopravce dovolí. Tak sice hodná Unie možná nařídí, že budu mít u všech bezplatnej kufr stejnejch rozměrů a navíc v podobě klasickýho kabinovýho kufru, takže už budj moct být i průměrnej američan abych to zvládl pochopit, nicméně současně mi takovej výlet zdraží o 80€. A to je ten správnej boj za cestující. To spíš vypadá,… Číst vice »
PS: pak už by mohli jen zařídit, aby všichni seděli u okýnka, protože doprotřed a do uličky moc zájem není
vas postup bohuzel predpoklada jednu zakladni vec – ze cestujici je bytost myslici, schopna vlastniho usudku a vlastniho rozhodovani. a to dnes uz neni moc caste.
dneska prevazuji jedinci, kteri nemysli a jsou bytostne zavisli na tom, ze nekdo mysli za ne a rekne jim, co maj delat
Já myslím, že nám Europarlament měl stanovit i správný tvar a velikost poprsí a penisů. Kdo nesplňuje, nesmí…
Jinak vážně: rozdílná politika cenotvorby je prostě součást konkurenčního prostředí. Co si vůbec o sobě ta hovada myslí?
Zajimave stovnani s lowcosty v US, obecne vyssi standard, vetsinou vse v cene (mimo Frontier, Spirit) ale takove JetBlue, Southwest a dalsi nabizi v cene, vetsinou IFE apod.
Aneb co zakaznik strpi, to bude dal zhorsovano, takova je realita letectvi v Evrope.
Southwest vs Ryanair.. to je story sama pro sebe .)
O Leary se velmi často nechává slyšet, že právě Southwest je pro něj velký vzor atd….
A pak si člověk srovná ..
Southwest:
— Odbavené kufry v ceně
— Možnost zrušit let beztrestně prakticky až do odletu (či dne odletu)
— Možnost beztrestné změny letu (jen za doplatek rozdílu tarifu)
co z toho má Ryanair? 😀
Asi jen 737 … smutne, ale je to o zakaznicich, co strpi.
Southwest bol pre FR pôvodnou inšpiráciou pred rokmi, dnes má FR vlastnú stratégiu na základe dlhodobých skúseností. A očividne im funguje.
Zrušení je možné 10 minut před odletem (samozřejmě i když je člověk již začekovaný).
Ještě upřesním: za zrušenou letenku člověk dostane doživotní kredit.
To je sice krasne, ale taky se v USA leta za uplne jine penize, nez v Evrope.
1) Southwest nemá IFE.
2) Southwest a JetBlue jsou takové specifické lowcosty. Srovnával bych Spirit a Frontier s Ryanem a Wizzem, aby to bylo objektivní.
Normálně bych to dal do přívěsu 😀
Cestuju s lowcosty po Evropě na víkendy mnohokrát ročně a nikdy jsem nic nepotreboval připlatit. Díky EU, že mi zdraží letenky a zpomalí nástup do letadla.
Dekovat nemusite. Platite/platime si to z dani. Dobre nam tak.
Já bych neřešil co je zadarmo a co ne, to ať si zpoplatní aerolinky v rámci svých tarifů, ale souhlasil bych se standardizací rozměrů zavazadel nebo vlastně stanovení minimálních hodnot. Prostě zavazadlo pod sedadlo má rozměry A1xB1xC1 a hmotnost H1, zavazadlo do prostoru nad hlavami rozměry A2xB2xC2 a hmotnost H2 a zapsané zavazadlo má hmotnost H3. Jak si to která aerolinka zpoplatní a jestli nabídne rozměry větší je její věc. Ale minimální základ by byl pro všechny stejný.
vzdyt to ale nic neresi. vubec nic.
sam rikate, ze aerolinka si bude moci urcit vetsi. a presne v tom okamziku se dostaneme do stavu, ktery je dneska .. cili kazda aerolinka muze mit jiny.
a zase tu budou nekteri narikat, ze je to spatne, protoze si koupili vetsi kufr podle aerolinky A a on jim nepasuje do aerolinky B, protoze ta ma minimum.
Ale bude existovat nějaké dané minimum a když si na tyto rozměry pořídíte zavazadlo, nebudete už mít problém nikde. A to je cíl…
Super. Dane minimum je 0x0x0. S tim nemate nikde problem. Cil splnen.
Jenže Evropská komise a Evropský parlament asi těžko zvolí rozměr 0x0x0, že? To by se do toho EP neangažoval.
Ne, prostě si pořídíte zavazadlo splňující minimální rozměr a žádná aerolinka si nebude smět vymyslet, že 2 cm ubere.
Jen takové zamyšlení, budeme i po instalaci tohoto zařízení státní organizací nadávat supermarketníkům za vysoké marže?
Protože haléř za litr tohle asi stát nebude, nejspíš ani korunu ne, zejména kvůli platbě kartou, takže tady jsou marže na úrovni tří řádů v pořádku?
špatná diskuse, osel já
Jediné čo by sa týmto dosiahlo je že pribudne ešte viac ľudí čo si do lietadla nosia polovicu bytu, lebo kým dnes je rozdiel medzi kabínovou a odbavenou batožinou povedzme 10€, po novom to bude 20€ (keďže kabínová by bola zdarma). Lenže to sa na palubu skrátka nezmestí. Potrebujeme presný opak, motivovať ľudí aby si batožinu odbavovali. Aerolinky sú biznis s extrémne nízkymi maržami, takže ak tento zdroj príjmu vypadne, budú si ho musieť kompenzovať niekde inde, čiže na konci dňa budú ľudia platiť rovnako – akurát tí čo cestujú bez príručnej batožiny kúsok viac a tí s ňou kúsok… Číst vice »
Vážený pane Samo, chápu to nikoliv jako záměr mít kabinové zavazadlo v ceně, ale jako záměr vědět, že zaškrtnu-li si při hledání spoje kabinové zavazadlo v evropských rozměrů a hmotnosti, dostanu cenu (za sebe+kabinového zavazadlo daných parametrů), která už bude konečná. A toto považuji za vynikající věc.Bude-li někomu stačit taštička povolená danou aerolinkou pro objednání místa bez zaškrtnutí kabinového zavazadla, to je věcí daného člověka a aerolinky, ať to klidně nabízejí. Vím-li ale, že potřebuji kabinové zavazadlo, chci vědět limit, který když splním, nemusím studovat detailní podmínky všech letenek, mezi kterými se rozhoduji. Dává Vám to smysl? A souhlasíte, že… Číst vice »
a co když po byro-kolečku eu parlamentem a dalšími institucemi z toho vypadne , že jako minimální rozměr „zdarma“ se bude přepravovat kufr, který bude už tak velký, že bude zasahovat do velikosti, za kterou už low costy běžně kasíruji? a to nemusí ani dosáhnout běžné velikosti příručáku.
a stát se to může – některé země chtějí prosazovat přesnwě tento scénář.
podobné „regulace s dobrými“ úmysly často končí přesně tak – zvýšením ceny s odvláním na to, že stát nařídil.. a to i když půjde třeba jen o centimetr.
Klasická věc, do které by politici neměli vůbec zasahovat, natož jí pak jakkoli unifikovat. Nosím brýle. Pokud se je Ryanair nebo kdokoli jiný pokusí na palubě zpoplatnit, holt se asi poohlédnu po jiném dopravci…
Pro hodně lidí je pořád ještě podstatnější, kam letí, než s kým letí. A pokud v dané relaci létá jeden dopravce, vaši metodu nevyužijí.
Život je boj…
tak holt nepoletí nikam.
co má být?
Pešek
Koukám, generátor náhodných slov. Nu, a co jmelí?
Já bych to jen trochu ujasnil, protože hodně lidí zde byrokratické procesy démona jménem EU očividně nechápe … V tuto chvíli poslanci EP schválili rezoluci. Rezoluce je pouze prohlášení, zcela nezávazné, poslanci tak činí proto, že sami evropskou legislativu navrhovat nemohou. Tuto pravomoc má pouze Evropská komise. Jedná se o tzv. exkluzivní právo legislativní iniciativy EK. EK může a nemusí v této věci jednat a případně navrhnout úpravu legislativy. Pokud tak učiní, přesune se návrh do Evropského parlamentu. Zde ho poslanci mohou schválit, odmítnout nebo navrhnout změny. Pokud ho schválí či schválí se změnami, přesune se návrh do Rady EU… Číst vice »
Díky Humphrey.
Já lítám běžně s obyčejným baťůžkem na zádech – džíny a svetřík/mikinu si samozřejmě beru na sebe do letadla – a zbytek jako ktaťasy, triko na spaní a 1-2 náhradní trika, spoďáry a ponožky a noťas se tam bez problému vejdou a navrch ručník… Do přední kapšičky hřeben a – do pytlíčku – antiperspirant „kuličku“ a malou zubní pastu s kartáčkem, nabíječku a power banku. nic víc nepotřebuju… Kdyby nastala nějaká mimořádní situace – vyřeší to mobil a/nebo kreditka uložené v kapsách u kalhot…
To je hezké, ale ne všichni cestující jsou lowcost baťůžkáři. Bohužel i některé aerolinky k tomu přistupují a cesta letadlem se někdy už stává vyloženě nepřívětivá k cestujícím.
Nikoliv příteli – aerolinky motivují své klienty aby si s sebou brali jen to opravdu potřebné a netahali s sebou zbytečný krávoviny…! To co se ti tam nevejde nebo na co zapomeneš si jednoduše koupíš (=pípneš) v místě pobytu.
To platí nejen pro běžné cestující mající klasicky malý Samsonite, pro baťůžkáře ale i pro ovečky cestující do htelových resortů u moře s all inclusive…
A co když jsem na svůj kávovar zvyklej? To jako dovolená bez něj?
Co kávovar? Ale ráno si chci zahrát na svém klavíru a to jako postrádá smysl dovolené, když tam nemám klavír!
Ujišťuji vás, že Aerolinky tyhle kroky nedělají, aby kohokoliv motivovaly. Je to jen business. Berte si s sebou do letadla co chcete, ale nechte ostatní, ať si taky sbalí podle svého uvážení.
Však mohou. Toto není omezení. Jde o to, aby příruční zavazadlo bylo sjednoceno a třeba Wizzair mě nebuzeroval, že mám zavazadlo, které by u Ryanairu bylo v pohodě (5 cm rozdíl).
zbytečná nadměrná váha zavazadel vede ke zbytečně velké spotřebě paliva – ty se nestěhuješ – jen letíš na pár dní na dovolenou!!!!
aha, vy jste zřejmě letěl párkrát v roce na dovolenou a služební cesta letadlem vám zjevně nic neříká. Možná v příštích letech budeme lítat nazí, protože oblečení je zbytečná váha navíc.
Tak služební cesty obvykle platí zaměstnavatel nebo je letí někdo s vyšší pozicí. A tam ten poplatek za kufřík už nehraje moc roli, zvláště u flexi letenek :-))
Letím v rámci zaměstnání = tj. nehlídám tolik rozpočet, protože služební cesta přece na to vydělá, ne? Toto neomezuje to, že byste si mohl připlatit za další zavazadlo. Pouze stanovuje rozměry toho, co si můžete strčit pod nohy.
Ikdyž letíte na služebku, kde zůstáváte přes noc, mělo by Vám bohatě stačit malé kabinové zavazadlo…
Tech par extra kilo spotrebu nezvedne. Ani tuna navic nezvedne spotrebu nijak markantne. Bavime se o nizskych desitkach kg v zavislosti na delce letu pro narrowbody.
Fajn. Nejste lowcost, zaplatte si za kufr. Kde je problem?
A tímto popisem vašich cestovních zvyků jste nám chtěl říci co?
Pokud letíte na týden, nechtěl bych na zpáteční cestě vedle Vás sedět, když máte jen 1-2 náhradní trika.
Jsou i lidi, co mají vyšší potřeby než Vy.
Já bych zavedl povinnost servírovat nápoj a popcorn všem, kteří se v letadle už usadili a podařilo se jim už ty příručáky někam nacpat.
Ale vážně, posledních tak deset let se snad v každém linkovém letu hraje bláznivá ukládací hra. Schránky se zavírají a otevírají a zavírají, poslední cestující běhají po letadle s kufry a mávají s nimi nad hlavou sedících, letuškám hrozí akutní kýla a do toho běží hlášení „urychlete prosím nástup“, k čemuž se občas přidá i kapitán a hlásí čekání na povolení ke vzletu. Je to maličko, maličko otravné. A jestli to přispívá bezpečnosti, to fakt nevím.
Placení za skutečné zabrané místo a celkovu váhu.
Zvláště pro krátké lety po Evropě, by bylo spravedlivější mít pro cestujícího plně vyhrazen prostor pod sedačkou před ním, a bylo by jen na něm, jestli ho využije pro zavazadla nebo natažené nohy.
Tak třeba já si při své – nijak neskromné – výšce nohy nenatáhnu, ani když je tam prázdno. Kdybych tam dal zavazadlo, tak si nemám kam dát špičky od bot.
Já rozumím tomu, proč to chce EU dělat a mé pohodlné já tomu tleská. Nicméně obecně platí, že čím méně regulace je, tím je to lepší.
Dobré by nicméně bylo, kdyby „se nařídilo“ něco takového, abych si do srovnavačů mohl zaškrtnout zavazadlo s jakým potřebuji cestovat a ukázala se mi celková cena letenky (tam je podle mě někde trochu díra v Matrixu). To by i umravňovalo aerolinky, aby za příplatkové služby chtěly rozumné ceny.
Chápu tu myšlenku. Ale mě by bohatě stačilo, kdyby mezinárodní organizace pro standardizaci nadefinovala nějaké rozměry, třeba nějaké velikosti, dala jim písmena (S, M, L…..). Na základě toho pak definovat další. Zcela upřímně – je na palici, že kždý dopravce to má jinak, centimetr sem, tam…. no a pak máte o ten centimetr víc a už vás škubou. Je šílené, že si na tomhle někteří dopravci postavili podnikání.
To měl dřív Wizz – o pár cm v menší přiručák.
a on vas nekdo nuti s tema dopravcema, kteri se vam nelibi, lítat?
Co je tohle za otázku? Když nějakou trasu lítá jen jeden dopravce, nebo i dva, tři, ale za stejných bagážových podmínek, tak ano, je člověk nucený na ty podmínky přistoupit
ne, neni nucen na ty podminky pristoupit.
muze jednoduse neletet. na tuto variantu nejak zapominate.
A vy zapomínáte na variantu, že se někdo opravdu potřebuje někam dostat, a letět může být z mnoha hledisek třeba jediný reálně použitelný způsob dopravy.
Navíc vaše otázka zněla, jestli někdo někoho nutí lítat s aerolinkama, které se mu nelíbí. Když není jiná možnost, rozhodování líbí-nelíbí jde celkem stranou.
ne, na tuto variantu nezapomínám.
žádná taková varianta totiž není. mít možnost někam letět není nárokem. ani právem. je to jen možnost, která bud je, nebo není.
a pokud dotyčný i přesto potřebuje jet letadlem, tak se holt přizpůsobí. to je ale holt život.
Řešíme tu požadavky na letecké dopravce, ne něčí mlhavé off-topic úvahy o tom, zda někam vůbec letět.
Přijměte realitu, že někteří lidé holt létat potřebují a holt musí vzít zavděk tím, co, odkud a kam létá.
ale vzdyt to rikam – v takovem pripade se bude muset prizpusobit nabidce. nic vic.
Možná mám štěstí, ale létám poslední dobou docela dost (převážně nízkonákladovky) a ještě jsem neviděl, že by někoho stopli kvůli velikosti zavazadla. „Prolézačky“ na měření jsou u gatu vždy přítomny, ale spíš jako varování, aby si cestující na to dali pozor. Občas tam člověk vidí evidentně větší zavazadla a nezažil jsem, že by to někdo řešil.
Asi mám to štěstí taky. Z posledních 20ti letů s Ryanem/Easyjetem různě po Evropě mi nikdy nikdo batoh nekontroloval. A to mám podle jejich rozměrů 2 ze stran o 5cm větší :-)) Jen ten batoh, pravda, na pár dnů taky mám poloprázdný obvykle. Co se nevejde vyřeší kreditka na místě v nejhorším. Jo, občas vidím, jak některé pax donutí k doplatku, ale obvykle za druhé velké zavazadlo nebo za viditelně větší kufr, který má být právě spíš dole (resp. spíše celkové nepochopení podmínek bagáže těmito jedinci).
Jednotné rozměry by byly fajn. Ideálně třeba na 28l cabinzero = 40x30x20 (Wizz). (Ryanair ma 40x20x25 = jsem o 5 cm přes).
Nemusí to být nutně kufřík… ale tohle me *******
a co vam tedy brani si koupit zavazadlo o velikosti 40x20x25? .)
Co brání výrobcům aut mít 351 různých konektorů na nabíjení a co brání mně mít 350 různých přechodek, aby jsem auto nabil? Nebo tankovací pistole, vždyť by každá benzinka mohla mít tu svou jak chce a já bych si koupil asi 70 redukcí. Však co by mi bránilo? Nebo parkovací místa, však ať si každý nakreslí jak široké chce, co mi brání si pak koupit 5 lístků, protože stojím přes 5 míst? A proč mají dveře necelé dva metry, však ať si udělá každý jaké chce, však každý se může ohnout.
Někdy není na škodu mít sjednocené standardy.
každý rok si každý nízkonákladovka vymyslí nový rozměr, nejlépe nějaký jaký se ještě nevyrábí. každý pak bude mít 40 různých zbytečných kufrů, z nichž vetšina bude tak akorát na ukládání bordelu ve sklepě.
to není dobrý směr
no a co?
on je snad na lítání tou konkrétni spolecnosti nejaky právní nárok?
Už se přestaňte ztrapňovat. Všichni víme, že vy lítáte Lufthansou a KLM a že cena 10k za letenku někam do Španělska se Smartwings vám přijde v pořádku, ale většině normálních lidí záleží taky na ceně a vaše chytrácký kecy jsou tak zbytečný.
snazite se sice utocit , ale malinko jste netrefil.
pokud ruku v ruce s timto projde pozadavek na prepravu kufru “zdarma”, muze to mit nejvetsi dopad prave na lidi, kteri litaji lowcosty a jdou po nejnizsi cene.
me se to nedotkne.
Je to jen haseni rozsahleho pozaru kyblem vody.
Omezeni zavazadel je jen a pouze kvuli cene letenek. Nevydelaji si na palubnim zavazadle, tak si vydelaji jinde. Sluzby se nezlepsi ani nahodou.
Nizkonakladovky vytlacily konkurenci a ted si mohou diktovat pravidla hry. Lide by radi letali civilizovane, ale nabidka na trhu neni.
lide samozrejme civilizovane cestovat mohou, nabidka na trhu je… jen je nutne si za ni priplatit .)
Zalezi jak na ktere relaci. Po Evrope v ramci destinaci CEE statu je spousta relaci uz jen ciste nizkonakladova. Napr. Katovice/Krakov/Wroclaw – Britske ostrovy.
To už úplně není pravda.
S tím, jak legacy aerolinky i v Evropě přistoupily na stejnou hru, aby dokázaly konkurovat cenami, už dneska od nízkonákladového zážitku není ušetřen nikdo.
Jasně, když zaplatíte čtyřnásobek za business, pak nemusíte bojovat o overhead bin. V praxi tak dostanete to, co jste před lety měl v economy. To fakt není zlepšení.
sice dneska převažuje nízkonákladový zážitek, ale za nízkonákladové ceny.
on i ten dnešní business stojí míň, než před lety economy, takže ono to není tak černobílé.
Nezmysel. Aj economy je dnes drahšia ako bola v časoch keď sa tam ešte poskytoval normálny servis, teda aj odbavená batožina a podobne. Pamätám si časy, cca 10-15 rokov dozadu, keď spiatočka po Európe s Austrianom bola bežne okolo 200 a obsahovala všetko. Dnes za to isté (Economy Classic cestovné) bežne platím niekde okolo 250-350€, plus ešte jedlo a pitie má stojí extra. V biznise sú tie spiatočky po Európe v podstate od litra.
nezapomente do toho nacpat i to, jak se vam zabtu dobu zvedla vyplata. vyrazne vice.
evropsky business po evrope jak u lh group tak u af klm zacina kolem 400 eur.
Hej, za 400€ ak to kupuješ dva mesiace vopred a vieš si presúvať termín ± niekoľko dní. Za normálnych podmienok sa biznis určite za tú cenu u LH Group kúpiť nedá. Ako hovorím, economy je väčšinou 250+. Keby mi do biznisu stačilo doplatiť si 50-70% tak si ho kupujem na takmer každú cestu 🙂
Áno, infláciu beriem na vedomie, ale tvrdenie že biznis je lacnejší ako bola okolo 2010 all inclusive economy nie je pravda ani po jej zohľadnení.
a proc by mel nekdo prodavat business za 400 eur par dni pred odletem. To nedava logiku. Pokud potrebujes letet zitra a jeste v C, tak si zaplatis 1000 eur. Na tom neni nic nenormalniho
Dovolím si nesouhlasit, ceny letenek jsou obecně nižší, než bývaly, a to i tu tradičních dopravců. Dodnes si pamatuji ceny v letech 91-93, kdy do Říma stál business a full economy 28560,– Kčs za zpáteční! A zlevněné letenky, které tehdy měly podmínku pobytu v destinaci přes sobotní noc, začínali na 8900,– Kčs za zpáteční. Ale je pravda, že s plným servisem.
90. roky boli extrém samozrejme, to bolo ešte pred dereguláciou. Ja hovorím o prelome 00./10. rokov, kedy už cestovné bolo výrazne nižšie, ale letenky stále boli bundlované tak že obsahovali všetky základné služby.
uz jsem vam to psal jednou. musite do toho zahrnout i to, jak rostly mzdy.
v absolutnich cislech byly letenky kolem roku 2000 zancca stejne castky jako dnes (napr cena letenky z prahy do new yorku se kolem roku 2000 pohybovala kolem 10-13 tisic (mimo sezonu)).
comje ale dulezite je to, ze prumerna mzda tehdy byla tretinova oproti dnesku (v cr).
takze stale plati, ze dnes jsou letenky vyrazne levnejsi, nez v roce 2000.
jinymi slovy, tvrzeni, ze v roce 2000 byly letenky levnejsi, nez dnes, je naprosty nesmysl.
O jaké deregulaci mluvíte? Ceny letenek nebyly regulovány nikdy.
Samozrejme ze byly. v dobe “momopolniho” stavu v letectvi (pred openskies) aerolinky kdyz zadaly o moznost letat konkretni trasu, tak predkladaly i navrhy tarifu a ty se schvalovaly.
ceny se drzely v parite s dalsimi dopravci
To platilo pro společnosti sdružené v IATA. Ale tam šlo o kartel a i tam ta cenová parita byla jen přibližná. Ty společnosti, které tam nebyly, si tvořily ceny volně. A hojně toho využívaly. Před openskies se mezinárodními smlouvami řešilo které letecké společnost kolik letů do jakých destinací mohou provozovat. Ceny součástí těchto smluv nebyly.
prosim vas, uz neblabolte.
tohle nema s iata nic spolecneho.
taky nikde nepisu, ze ceny byly součásti mezivladnich smluv.
ceny (tarify) byly soucasti (a doted – tam, kde neexistuje openskies dohoda – jsou) zadosti o povoleni letu a jejich schvaleni bylo soucasti povoleni letat mezi danymi body.
ceny byly drzeny na parite mezi schvalenymi dopravci (typicky scenar byl, ze letal jeden dopravce ze zeme 1 a jeden dopravce ze zeme 2).
zadna volna cenotvorba pred liberalizaci neexistovala 😀
No jo, to byly casy. V tech letech jsem nejakou dobu studoval v Bratislave a se spolubydlicim a kamarady nas kolikrat napadlo, ze se nam prave ted chce zaletet vykoupat se treba do Malagy a stalo to dve koruny u SkyEurope 🙂 Rekl bych, ze to byla anomalie, neco jako jednoprocentni uroky u hypotek, a ne normalni stav, akorat si na to spousta lidi zvykla.
v roce 2009, zpatecni denni letenka rano tam a vecer zpet s CSA do Bruselu v businessu jsem bezne kupoval okolo 29000 kc.
„Podle něj je potřeba jasně stanovit, jaká je velikost přiměřeného palubního zavazadla pro přepravu zdarma.“
Ten chlap je fakt neskutecny jelito… Primereneho na co? Na 14 dni za polarni kruh nebo na vikend do Rima?
Přesně tak. Za mě je OK řešení – všichni musí vzít na palubu 40x35x20 + personal item. Tečka. Zbytek klidně za poplatek nebo z dobré vůle.
Protože toto může dojít až k tomu, že všichni budou mít příručák + odbavený kufr + místo v ceně, protože se někdo rozhodl, že takto je to to nejlepší. A najednou bude letenka stát 5k a všichni … hmmm jak je to možné, jak jenom se to stalo????
a proc by vsichni meli brat na palubu 40x35x20? proc je potreba nejake minimum?
proc to nenechat na dopravci, jak to bude uctovat a nenechat ho uctovat treba cokoli nad rozmer „psaníčka“ ?
Třeba proto, že investujete do nákupu palubního zavazadla podle pravidel jednoho dopravce a pak zjistíte, že u jiných dopravců je to zavazadlo nadlimitní. Nějaká standardizace minima by jednoznačně cestujícím ulehčila cestování. Jenom holt nenažrané aerolinky budou muset hledat zdroj příjmů jinde, nebo prodávat samotné letenky za reálnější ceny, aby ten zbytek nemusely lovit za naprosto nesmyslné služby. Taky mám zavazadlo, ze kterým jsem roky normálně létal v kabině a letos jsem zjistil, že u spousty aerolinek mě tam s ním již oficiálně nevezmou, protože jeden rozměr přesahuje o 3 cm. Přitom fakticky se do přihrádky na zavazadla naprosto bez problémů… Číst vice »
No vida. Panoramix si koupil nejakej kufr a ted mu ho vsichni musi vozit. Vyvoj se nepripousti. Potreby ostatnich taky ne. (Alespon do doby nez si Panoramix koupi novy kufr).
Jakej vývoj. To je buzerace. Letos chtěj takovej rozměr, koupíš si zavazadlo a příští rok chtěj o 2 cm menší.
Nežiju jenom proto, abych studoval nesmyslná pravidla kdejaké nízkonákladovky. Rozměr na palubu by měl být jednotný a čas věnování studování využiju určitě lépe.
takze jste nesamostatný, a chcete aby někdo myslel za vás?
a pak se divíme, že lidi naletí kdejaké blbině na internetu a pošlou milion „americkýmu vojákovi“.
útok ad personam. takže jděte do háje.
hájit vysloveně šmejdské protizákaznické praktiky typu každý rok si změním velikost povoleného zavazadla, ať zákazníci platí, může je slušný exot
na tom, ze si aerolinka meni sluzby a svou nabidku dle své libosti není nic šmejdského. je to základ svobodného podnikání. ni
uvedmote si, ze „lítání letadlem“ není nic, na co máte právní nárok. je to jen jedna z mnoha služeb, které někdo nabízí.
a pokud změní svou nabídku tak, že vám nevyhovuje, tak to sice zamrzí, ale to je tak vše. prostě nepoletíte, nebo poletíte s n ěkým jiným.
a co vam brani udelat si tabulku s rozmery zavazadel jednotlivych dopravcu a koupit si takove, ktere bude vyhovovat vsem?
proc chcete, aby aerolinky „myslely“ za vas?
Nebrani mu nic. Ale „problem“ je, ze si koupi zavazdlo, ktere vyhovuje a aerolinka napresrok povolene rozmery zmensi.
ale ono litat nejakou konkretni aerolinkou prece není „nárokové“ – nikde neni psano, ze musi letet zrovna aerolinkou „XYZ“.
je tu milion dalsich aerolinek, kterymi muze litat.
Vy jste fakt slušnej exot a obhajujete tu pořád neobhajitelné. Viz i to, kolik ostatních lidí se k Vašim příspěvkům vyjadřuje nesouhlasně.
Za koho to vlastně tak lobujete? Za aerolinky? Nebo za výrobce kufrů, kteří chtějí lidem každý rok prodat nějaký nový?
Svoboda podnikání je jedna věc, ale v některých případech to opravdu nějakou regulaci chce, protože trh selhává.
A ten Váš poslední výkřik. Prý milion aerolinek. Ne ne, milion jich na světě fakt není, stovky, tisíce, snad. A kolik jich tak můžeme využít při cestách z ČR? Desítky?
a on snad v letectvi trh selhava? nejaky “dukaz” pro selhavani trhu mate?
z prahy jste mohl v letni sezone vyuzit letu 65 dopravcu. to vam prijde malo?
ps: za opravdu velmi vtipne povazuju zo, ze v jednom prispevku volate po volnem trhu a spucasne ten volny trh omezujete.
Celej život jsem se těšil až si začnu dělat tabulky rozměrů kabinových zavazadel. Nejste náhodou úředník ?
tak si nedelejte tabulku, proste si zjistete jake jsou rozmery, a kupte si takovy kufr aby jim vyhovoval .)
fakt to neni tak tezke .)
každý rok nový.
proč? pokud vam nejaky dopravce zmeni rozmer, poletíte jiným.
a nebo si koupíte nový kufr.
a nebo nepoletíte.
co je na tom k nepochopení?
Jasně, tak si třeba každá země zavede jinou šírku silnic a já si koupím 10 aut abych mohl jezdit tam kam potřebuju. Jste mimo, nehrajte si na odborníka co všemu rozumí.
Protože pak by byla letenka za 1 Kč a pronájem sedadla na minutu za 50 kč a záchodu za 5000.
Pokud nadnárodní koncerny začínají ve svých ziscích příliš spoléhat na nachytání a oškubání zmatených zákazníků, je nutné zavést minima „slušného standardního chování“ zákonem a tvrdě trestat. Stejně jako se veřejně máchali v řece do poloutopení pekaři při prvním zjištění nepoctivého chleba.
no a tak by byla. i kdyby to bylo pouziti zachodu za deset tisic a minuta sezení byla 500 – jste přece svépravnej a jste schopen se rozhodnout, jestli si tu letenku koupíte, nebo ne na zaklade danych podminek.
proč chcete, aby nekdo myslel za vás? chcete z lidí nemyslící stádo konzumující hromadu unifikovaných produktů?
Ať si dopravce účtuje cokoli nad rozměr psaníčka, ale se stanovením minimálních rozměrů pro jednotlivá zavazadla bych souhlasil. Prostě nikdy to nebude méne než. Když dá aerolinka větší rozměry, může, vyšší hmotnost, může, zpoplatnit to může jak chce, ale základ by byl daný.
Ryanair měl na tohle skvělou odpověď na sítích. „It’s not our fault that you are a materialistic hoarder.“ 🙂 Pokud člověk letí na „eurovíkend“, tak mu ten malý batoh opravdu stačí. Kdyby si navrhovatelé párkrát stoupli ke gatu Ryanairu, tak by viděli, kolik lidí si umí zabalit i bez toho, aby se jim do toho montovala Evropská komise.
Zkuste Vueling a třeba na 4 dny. :-)))
Jestli jsem to pochopil správně, tak nejde o to, jak velké to zavazadlo má být, ale aby to měli všichni dopravci stejně. Takhle totiž s „Ryaním“ batohem bych měl u Wizzu platit (teda ne že by na gatech pobíhali agenti s metrem…)
sjednoceni zavazadla, do toho nektere zeme volaji i po zavedeni povinneho zavazadla zdarma apod.
takze vysledny gulas, az to proleze celym procesem, muze byt naprosto cokoli.
Nejspíš dají něco jako dnešní Ryanaří příručák povinně zdarma, a pak nějaký standartdní kufr do 15 kg za maximálně třetinu ceny navíc k letence.
Hlavním cílem je omezit korporace, aby své dobývání zisků soustřeďovali na zmatení až podvádění zákazníků, kteří nestíhají sledovat změny podmínek a nelogicky naceněných poplatcích navíc k primárně porovnávané a reklamou do hlav zákazníků vypalované ceně letenky.
Opravdu by mě zajímalo, od kdy se jako „podvádění zákazníku“ definuje to, že v ceníku máte tohle stojí X, tohle stojí Y a ty si vyber, jestli to chceš nebo necheš.
finální cenu se přece dozvíte před zaplacením, to opravdu nejste schopny si to čísilko přečíst a zamyslet se nad tím, co to čísílko znamená?
Tady je vidět, že vůbec nevíte o čem mluvíte. Ono je to úplně naopak – v každém druhém kroku nákupu letenky „šikanují“ zákazníka s otázkou jestli mu skutečně stačí to nejmenší zavazadlo, spolu s upozorněním, že je levnější si za větší zavazadlo připlatit teď hned.
Agenti s metrem neprobíhají, ale mají na vstupu do gate formu o velikosti povoleného bezplatného zavazadla a pokud si vás vytipují a do formy se kufr nevejde, tak se doplácí.
U Smartwings ještě chodí stewardka s ruční vahou a namátkou převažuje.
Na některých koupáckých letech Smartwings nastoupila v létě na Ruzyni četa s formou, váhou a terminálem na karty a brali to kus po kusu a platilo se. U koupáků to vyvolávalo úžas, ale co už jim jiného zbylo.
Fakt? Já teda létám s malým batůžkem pravidelně a vždycky koukám na ty velké bágly a kufříky, co mají druzí a přemýšlím, jestli si ti všichni koupili „priority boarding“ s větším zavazadlem nebo prostě sázejí na to, že jim to projde.
Mimochodem, máte v tom trochu zmatek, ten článek hovoří o rezoluci poslanců Evropského parlamentu. Evropská komise v této věci zatím nijak nejednala a hypoteticky může rezoluci poslanců EP zcela ignorovat …
Nedávno jsem letěl z Wizzairem a před nástupem byla kontrola zavazadel. Lidi co měli jen základní malou tašku v ceně a přitom dorazili s taškou a batohem který by rozhodně neplnil ani rozměr kabinového zavazadla bylo víc než dost…Jejich snahy to nacpat do té klece byly spíš úsměvné, případně na sebe všechno obléct.. Prostě ve finále všichni pomocí platebního terminálu museli své zavazadla zaplatit. A to byl personál tolerantní a vybíral jen ty kteří opravdu byly vysloveně mimo limity extrémně. A i takových bylo opravdu více než dost. A obhajoba typu “ vždyť sem s tím přiletěl, nebo letěl mockrát“… Číst vice »
Jinymi slovy, EU se zase stara o naprostou blbost, a dusledkem bude, ze letenky se zdrazi vsem 🙂
kdyby radeji EU resila skutecne problemy…
Náhodou… usb-c je fajn.
je , i neni 🙂 ma to dve roviny.
jako iphonista to samozrejme vitam 🙂 nemusim sebou vsude tahat kabely dvojmo.
ale jinak me to zas tak radosti nenaplnuje. zacina to usb-c, a skonci to cim? je to jen dalsi a dalsi regulace a omezovani podnikatelu v tom, co a jak delaji. a s jidlem roste chut.
Čím víc se blížíme k monopolům nebo oligopolům (přirozený důsledek volného trhu) tak jsou regulace potřeba. A druhá věc je, že korporace mají daleko větší sílu prosazovat svoje zájmy (právníci, lobbing, mediální kampaně), které se střetávají se zájmy zákazníků. Věřte, že kdyby nemuseli, tak dělají naprosté minimum i co se týká bezpečnosti dopravy. Ta je v letectví přitom velmi regulovaná.
tak zrovna v letecke doprave se k zadnemu oligopolu ani monoplu neblizime. ani zdaleka.
aha, takže pozice na jednotlivých trzích jedné, dvou aerolinek nic?
a bariéry vstupu v podobě regulace, co vše musí aerolinka splnit, kolik stojí letadla a dále omezené sloty, to nic?
Vážně?! Pojďme počítat vlivné evropské aerolinky:
Ryanair, IAG, AF/KLM, LH Group a pak se vzdáleným odstupem Easyjet a Wizz. To není úplně obraz vysoce konkurenčního trhu.
No ale to je dôsledok najmä toho že regulačné orgány umožnili týmto oligopolom vzniknúť. Obzvlášť pri LH Group je to obludné a nikdy to nemalo prejsť cez antimonopolnú legislatívu. A tu ešte niektorí bluznia o tom že by mali kúpiť aj ITA.
Prosím, můžete nám vysvětlit jak je regulována bezpečnost v letectví? Odpovím za Vás, není regulována nijak. Regulovat bezpečnost je naprostý nesmysl.
bezpecnost v letectvi je samozrejme regulována velmi striktně a široce.
nejspíš si pod slovem „regulace“ představujete slovo „omezování“. Jenže pojem „regulace“ má odlišný význam.
konkrétně bezpečnost je regulována tím, jaká kritéria jsou nastavena pro to, kdo může lítat, jaká letadla mohou létat, v jakém stavu ta letadla musí být, jakým způsobem musí být udržována a servisována.
PS: prosím, už toho nechte… už tím blábolem o tom, že se ceny letenek nikdy neregulovaly jste ukázal, že o tématu nic nevíte, a ted v tom úspesne pokracujete
usb-c to rozhodně nezačíná, EU řešila třeba vysavače nebo žárovky. Obojí mělo logický důvod a jak se ukázalo, důvod žárovek coby snaha a energetické úspory a v důsledku snížení závislosti na Rusku, byl poměrně prozíravý.
V případě USB-C jde zase nejde o pohodlí v podobě tahání kabelů, ale mj. o zmenšení produkce elektroodpadu a to je omezování výrobců správným směrem.
USB-C rozhodně není všespásné, ty všechny podverze, napěťové restrikce levných kabelů atd. také dokáží spotřebiteli slušně zamotat hlavu.
a origikabel za nevím kolik, to je normál? nebo to šmejdské řešení, které časem omezovalo sofwarově kapacitu baterie? za to myslím už vyfasovali pěkný flastr.
i kdyby prodavali origo kabel za pet tisic, je to jejich vec. i kdyby ho prodával za desítku, je to jeho věc, nikoli vaše. nikdo me (nebo kohokoli jiného) nenutil k tomu, abych si kupoval ihpone. kvalitních 2nd market kabelů pro iphon je na trhu víc, než dost. a funguji bez jakychkoli omezeni. takže stejně trošku blbý argument z vaší strany. žádné šmejdské řešení kapacitu baterie neomezovalo. šlo o něco jiného. šlo o snizovani vykonu iphonu pokud baterie již byla opotřebovaná a množstžví energie v ní bylo pod danou úrovní – jaksi proste proto, aby ten telefon vydržel dýl zaplej.… Číst vice »
Zvykejte si a pokud se vám nelíbí, můžete se odstěhovat třeba do Ruska, tam regulace EU neplatí. Případně volit SPD a vykřikovat jak nechceme diktát z hnusného Bruselu.
EU, i když má spoustu chyb (tak jako cokoli) považuju za nejlepší vynález lidstva od vynálezu kola.
to ale neznamená, že tu budu chrochtat blahem nad každým nápadem, který z EU vypadne.
takže si tu spd a diktát EU nechte pro někoho jiného, tady jste na špatné diskusi.
Evropský parlament je volený orgán a volby se blíží. Můžete si zvolit europoslance, kteří budou řešit „skutečné problémy“. Já na to silný názor nemám. Dřív jsem cestoval na lehko, teď kvůli cestám s dítětem musíme častěji sahat k placené přepravě zavazadel, ale v zásadě mi to nevadí. Sjednocení rozměrů (a pravidel vůbec) by asi přineslo větší přehlednost a tím usnadnění těm, kteří cestují málo. Co mě třeba „vadí“ je, že kočárek mi dopravce přepraví bezplatně, ale když si místo kočárku vezmu nosičku na záda, tak ji musím odbavit jako zavazadlo a zaplatit (řešeno s Ryanairem přes chat), to mi přišlo… Číst vice »
ale presne o tom to je. kouzlo trhu a konkurence byla v tom, ze podnikatele meli volnost v tom, co delaji, jak to delaji a kolik za to chteji.
kupujici at si vybere to, co chce na zaklade svych potreb a moznosti.
tamhle franta chce penize i za kocarek? tamhle pepa kocarky vubec neprevazi? tamhle honza je ma zadarmo? vťzdyt presne na tom stoji hospodarska soutez
Takováto soutěž, kterou popisujete, je ale možná jen na nejvytíženějších trasách, kde lítá několik dopravců a opravdu si můžete vybrat. Na většině tras je ale dopravce jen jeden nebo nabídka letů není tak široká, aby si člověk mohl opravdu vybírat, jestli poletím v 9 s Frantou nebo v 9:30 s Honzou.
hele, nejak jsem si nevsiml, ze by v soucasnosti nejaky dopravce varioval sve tarify podle toho, jestli letite mezi body X Y, kde je jedinym dopravcem, nebo body A B, kde mu konkoruje easyjet , ryanair a jeste dalsi dva dopravci .)
No tak to si pane odborníku všímáte špatně. A nejenom ceny samotné letenky, ale i ceny různých zavazadel se na různých linkách stejné společnosti často výrazně odlišují.
samozrejme, bylo mysleno ceny zavazadel ne tarify .)
nicmene mate samozrejme pravdu .. tady jsem se blbe vyjadril, chtel jsem vypichnout jinou vec. jen bohuzel dost blbe.
Po Evropě můžete jet za pár korun busem, vlakem, autem. Nemusíte letět vůbec. Konkurentem leteckého dopravce není jen jiný letecký dopravce, ale také jiný druh dopravy.
Ta evidentně nefunguje když se jenom omezuje v neprospěch cestujícího. Znáte společnost která své podmínky uvolnila, nebo zlevnila ? Já ne.
tak zlevnovani zde mame neustale. porovnejte ceny letenek dnes a pred deseti, dvaceti lety.
a to omezovani v neprospech cestujicich – tady je odpoved jednoducha. muzeme si za to my (cestujici) sami – kdyz aerolinky (obrazne) vidi, ze kvuli usetrenymu jednomu euru jsme ochotni cestovat ve stoje hlavou dolu, tak proc by neco delaly opacnym smerem?
Společností, které zlevnily je spousta. Letecké společnosti jsou typickým příkladem obrovského zlevňování.
Nikoliv, letenky se zdraží jen těm, co jezdí jen s batůžkem (a těch je opravdu minimum). Normální člověk jedoucí na dvoudenní služebku malý kufřík potřebuje, a tak místo aby zaplatil třeba „200 Euro + palubní zavazadlo zdarma“ zaplatí „Letenka za neuvěřitelných 50 Euro (hvězdička)“ a někde dole pod čarou fontem 5 „*) Palubní zavazadlo za 150 Euro, platí se i v navazujících letech“. Já mám problém třeba s tím, když tam letím s jedním dopravcem a zpátky s jiným a oba mají rozdílné předpisy třeba na rozměry či dovolenou váhu palubního kufírku. Kdyby se rozměry a váhy sjednotily, tak jen… Číst vice »
Letos mám s lowcostama 6 letů, všechno plno, odhadem jen s batůžkem jelo vždy 60% lidí.
1) “těch s batůžkem“ rozhodně není minimum.
2) normální lidi na sluzžebky běžně létají bez kufrů. Já z pěti letošních služebek potřeboval kufřík pouze jednou – a to jsem byl skoro dva týdny v USA.
Tak jsem zvědav, co si zase vymyslíte příště….
Já lítal (do Covidu) 10 – 12x ročně (teď jen tak 2 – 3x).
Bez kufírku se tedy rozhodně neobejdu, protože na jednání jaksi nelze přijít v tričku, ve kterém jsem už absolvoval let a pak v něm ještě spal.
Nicméně pokud jedete na služebku na schůzku heavymatalových hudebníků, kde je vhodné přijít v pomačkaných potrhaných džínsech a po jednání se zhulíte tak, že ani nevíte, v čem a kde spíte, tak se bez dalšího oblečení asi obejdete.
A kdyby bylo, jak píše Adam H, 60% lidí s batůžkem, tak rozhodně nebude takový boj o místo v overhead lockers.
A však to je cíl – zdražit létání – takto i přes další poplatky za krátké lety a podobně.
ale ona řeší co má řešit, sjednocuje normu.
to je tak, když si byznysoví kluci udělají z něčeho trošku příliš guláš a dojnou krávu…tak je prostě někdo přijde zregulovat. tak je to ve všem, když se chováš nemravně, dostaneš drsný náhubek.
a proč by to měla sjednocovat? vžtdyt prece velikost kufru, která je prepravovana jeste zadaco a ktera už ne, je jednim z nástrojů konkurenčního boje.
nebo vy snad chcete i normu na to, jak velký má být pytlík polívky? nebo kolik chleba má být v jednom obalu?
a tohle je to samé.
když to bude v prospěch zákazníka, proč ne 😉
ano, ve prospěch nemyslícího hloupého stáda bude i to, kdyz naridite, ze na zachod se ma chodit dvakrat denne, kluci v sest a holky v sedm.
clovek myslici si poklepe na hlavu.
Letenky už se všem zdražily.
Třeba tím, že to, co u klasických aerolinek bývalo klasické economy, je dneska economy light, a za původní rozsah služeb člověk připlácí.
Tyhle hry se zavazadly jsou obecně hidden pricing. Chápu, že pro malé procento cestujících je unbundling OK, ale pro velkou většinu ceny vzrostly. A tím, že nejsou jednotné standardy, je to vlastně hidden pricing – protože aerolinka v porovnání konkuruje něčím, co není srovnatelné.
letenky jsou dlouhodobe stale levnejsi. toliko pro začátek. skutečné zdražení letenek jsme tu už neměli dlouho. pokud tomuhle říkáte hidden pricing a jste z toho „na prášky“, tak pak nechápu, jak fungujete v reálném životě. vždyt „nesrovnatelnými“ produkty si konkuruje 99% firem. nebo snad když jdete v obchodě kolem regálu, kde je jeden druh párku z masa za pade, a druhý druh párku z mouky za sedmdesát, tak jste toho taky zoufálý a stěžujete si na „hidden pricing“? nebo snad máte pocit, že v obchodě s obuví jsou všechny boty stejné (ze stejných materiálů, ušitých stejným způsobem) aby se daly… Číst vice »
Právě na ty párky existuje základní norma, kolik musí mít min. podíl masa aby se to mohlo jmenovat párek 🙂 Takže pokud někdo něčemu říká kabinové zavazadlo, tak může mít stejně tak daný „standard“, v tomto případě se bavíme o rozměrech 🙂