Konec Plecháčů na jihu v osobní dopravě se blíží, nejspíš skončí u ČD Cargo
Řada 242 zatím slouží i v Jihomoravském kraji, kde ovšem také brzy dojde k její postupné náhradě nově dodávanými jednotkami Moravia.
V osobní dopravě na jihu Čech se rychle smráká nad výkony lokomotiv řady 242 zvaných Plecháč. V regionální dopravě jim po dodávce deseti nových RegioPanterů v prvním pololetí zůstaly pouze osobní vlaky mezi Českými Budějovicemi a Táborem, a to pouze díky neutrálnímu poli v zastávce Roudná.
„Důvodem je umístění dělení napájení elektrické trakce uprostřed zastávky Roudná, což by mohlo vést k uvíznutí jednotky v beznapěťovém úseku. U lokomotiv v čele vlaku stejné riziko není, proto tam budou jezdit do ukončení provozu klasické soupravy s lokomotivou,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Zastávka Roudná ale bude opuštěna po otevření úseku IV. koridoru Soběslav – Doubí v nové stopě, což je naplánováno na polovinu září. Vzápětí dráhy nahradí vagony a Plecháče novými elektrickými jednotkami. „Potom zůstanou na jihu Čech pro regionální dopravu lokomotivy řady 242 jen jako záložní stroje. Půjde o jednotky vozidel. Dosud jsme v Jihočeském kraji v regionální dopravě nasazovali dvanáct lokomotiv,“ doplnil Šťáhlavský.
Řada 242 nicméně ještě zůstane v Čechách pro provoz rychlíků linky R11 Plzeň – České Budějovice – Jihlava – Brno, a to přibližně do konce roku 2025. Pro dálkovou dopravu a jako záloha v regionální dopravě v Plzeňském a Jihočeském kraji zůstane na provozním pracovišti v Plzni zhruba 10 lokomotiv.
Řada 242 zatím slouží i v Jihomoravském kraji, kde ovšem také brzy dojde k její postupné náhradě nově dodávanými jednotkami Moravia od Škody Transportation. V Brně disponují České dráhy 26 lokomotivami řady 242. Uvolněné lokomotivy z Jihočeského i Jihomoravského kraje budou nabídnuty k prodeji, nejprve ČD Cargu.