lot
Letecké společnosti Letectví

Konec pití v kokpitu A350. Airbus zakázal pilotům nápoje kvůli dvěma vypnutím motoru

Kokpit v A350. Foto: Airbus
Kokpit v A350. Foto: Airbus

Piloti v Airbusu A350 nesmí během letu pít nápoje v kokpitu. K netradičnímu bezpečnostnímu opatření se odhodlal Airbus poté, co během letu dvakrát vypnul motor letadla, když piloti rozlili kávu nebo čaj do středového panelu.

Vyplývá to z oznámení, které zveřejnila Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) na svých stránkách. Airbus podle výrobce učinil z kokpitu „beznápojovou“ zónu. Současně vydal i přesnější popis řešení situace pro případ, že by došlo i přes zákaz k polití přístrojů. Pro piloty to znamená, že občerstvit se pitím mohou pouze mimo kokpit.

Airbus a výrobce motorů Rolls-Royce začali situaci řešit poté, co dvakrát během tří měsíců za letu vypnul jeden z motorů. K poslednímu případu došlo v lednu při letu společnosti Delta Air Lines z Detroitu do Soulu nad Beaufortovým mořem. Letadlo muselo nouzově přistát na Aljašce ve městě Fairbanks.

Podle zpráv o vyšetřování došlo k vylití nápoje do středového panelu mezi piloty, kde je i ovládání motoru. Piloti motor vypnuli, nepodařilo se ho již znovu nastartovat. Zřejmě kvůli tomu, že dostával kvůli poškozenému kontrolnímu panelu špatná data.

K druhému incidentu došlo loni v listopadu za letu v jihovýchodní Asii; podle serveru Flightglobal šlo o linku společnosti Asiana ze Soulu do Singapuru. Tehdy mělo dojít k vylití čaje.

Britský úřad pro vyšetřování leteckých nehod loni uzavřel vyšetřování podobného incidentu. Piloti Airbusu A330-200 loni museli na lince z Frankfurtu do mexického Cancúnu nouzově přistát v irském Shannonu kvůli kouři v kabině.  K požáru došlo poté, co kapitán letadla rozlil kelímek s kávou na část ovládacího panelu v kokpitu letadla. Kontakt horké vody s elektronikou způsobil kouř, který začal ohrožovat bezpečnost letu.

Airbus podle závěrečné zprávy v manuálu doporučuje, aby se v letadle používal držák na nápoje. Tím byl vybaven i zmiňovaný letoun. Podle aerolinek jsou ale jejich kelímky na kávu menší, takže jdou pak těžko vytáhnout a nedrží v něm, proto se mu piloti vyhýbali.  Dopravce jako bezpečnostní opatření začal dávat na kávu víčka a shánět větší kelímky, piloty současně upozornil, ať jsou při konzumaci nápojů opatrní.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Krušnohorec

Čínské letecké společnosti propouštějí více jak sto ruských pilotů. Jednak kvůli koronaviru, druhák kvůli tomu, že jsou stále uzemněny Boeing 737 MAX. Právě na tato letadla si čínští dopravci najali ruské piloty.

Jen tak

a?

Captain777

ještě že létám na 777 a měnit nebudu až do důchodu! už jen z toho titulu, že takoveto narizeni je uplna zhovadilost.

Jen tak

proc mam pocit, ze tys kokpit 777 videl.., no, mozna na obrazku v casopise?

Y.K.

Mno, ono když už si někdo chce na diskusi hrát na kapitána tak:

1) by měl umět mít či předstírat projev hodný této odpovědné funkce
2) měl by znát reálie, protože jinak je to dost průhledné (777 lufthansa, nesedící linky)
3) neměl by plácat věci (frajeřiny), které by dopravní pilot nikdy z pusy nepustil

Jestli vás to baví vaše věc a jestli to mi žereme laciné frajeřinky je jiná věc. 🙂

Captain777

Naseptavac samo to bylo v Everestu

Y.K.

Pořád asi o půl zeměkoule vedle.

bohyn

😀

Captain777

1,3 irelevantní! k bodu 2 kapitán na 777 a samo 747 to má každý …..

Y.K.

Hehehe, mě bavíte. To je těžké, když ani nepoznáte kam narážka mířila. Mimochodem, Lufthansa žádné B777 neprovozuje a po odložení objednávk na 777X možná ani hned tak nebude. Prý předevčírem z Frankfurtu do Dubaje, mno, ono tam teda létá A330, ale to je jedno. 😀

Captain777

Lufthansa Cargo má 777 kRasny den

Y.K.

To jistě má jestli Cargo, pak ale zase nemá žádné 747

Anonym

Vymahatelnost nulová, piloti se nebudou bonzovat kvůli takové prkotině.

Blázen

Alkohol!

Jen tak

proboha, tady nejse o nejakou vymahatelnost nebo praskani.

je to o tom, elimininovat riziko dalsiho vypnuti motoru. a hlavne – pokud k dalsimu dojde, tak tim, kdo na to dojede (protoze nerespektoval predpisy) bude pilot.

Anonym

Když stavím zařízení, musím uvažovat v jakém prostředí bude a tomu uzpůsobit krytí, kabina je sice vnitřní prostor, ale ne bez přítomnosti tekutin, tudíž je to chyba konstruktérů A350, že nezvolili dostatečnou ochranu krytí.

Jen tak

se divim, ze v tom airbusu nedelas sefko struktwea, kdyz tady jsi chytrej jak radio 😀

Anonym

To víš, vypadat chytře je základ diskutování na internetu 😀

Captain777

souhlas

Libor2

Tady by se mohl Boeing chytnout volného místa a do kokpitu nainstalovat automaty na kávu. 🤣

Sitgestravel

Tak, kdyz jsem tohle opaterni pred nekolika dny navrhoval v diskusi, tak se mistni odbornici chytali za hlavu a ze to nepujde a ze to piloti neprezijou a ze za letu radsi vyskoci a kdovijake dalsi nesmysly, ahle, ono to jde.

pzag

Ale houby. Tehdy jsem pod ten první článek tady napsal „nepodáváme si kelímky středem, že“. Je to hned druhý komentář.
Jinak jedná se o formální zákaz podávat si kelímky přes středovou konzoli a upozornění, že by mají být podávány bokem. Tudíž něco, co už často platí tak jako tak.

bohyn

V té citované zprávě se jasně mluví o zákazu všech tekutin v kokpitu v AFM. Takže prdlajz formální zákaz a my si to budem podávat bokem.

bohyn

Beru zpět

Václav

A jak je to v jiných letadlech, tam se také nesmí pít?

mata

zatim ne

Captain777

smí a piloti pijí a pít budou

Richard P.

Mozna by stacilo dat igelit na stredovy panel,aby to kafe nenateklo dovnitr 🙂 nebo muzou dat na trh novy model Airbusu 350,neco jako A350-XWP, (extra water proof protection), a jeste za poplatek 2mil dolaru jiny drzak na kelimky do kabiny

Sitgestravel

Airbus a350 MAX

Nicky

Kdyby si sehnali ty hnědý podšálky, tak ten problém nemají.

Tony

1. Bude se to striktně dodržovat?
2. Nestačilo by, aby pil někde u východu z kokpitu? Z tama to snad nedoteče ne?

Y.K.

(Airbus published the AFM TR defining a liquid prohibited zone in the cockpit)

Mě z té formulace vyznívá, že Airbus v kokpitu definoval beztekutinovou zónu, ne že celý kokpit nutně musí být tekutin prostý (to by pak byl jiný slovosled, něco jako – defining the cockpit as a likvid prohibited zone).

Každopádně zajímavé.

R.L.m.

Jojo, píše se o zóně, tak a kde je vlastně nadefinovaná? 🤷‍♂️ (zatím jsem nenašel)
A proč to neplatí pro všechna letadla bez rozdílu? 🤦‍♂️ (nechápu)

Y.K.

Také jsem nenašel. Ten dokument Airbusu není veřejně dostupný či ho neumím najít.

Y.K.

Jinak AFM TR znamená Aircraft Flight Manual – Temporary Revision, tam to je. 🙂

Jen tak

no, ono to fakt vypada na spatny preklad a z toho vyplyvajici bombasticky titulek.

Vít Jůza

Tak to bude bezpečnější … až zase jeden z pilotů bude chtít naletět na zem.

AAA

suchej únor!

thegrid

Krystova noho, proč nepovolí třeba jen pití z uzavíratelné malé flašky. Povolit pití v kelímku je taky nápad.

thegrid

i

Jen tak

hmm.. a co to resi? i z uzaviratelne flasky to muzou polejt.

cekaji na Tebe, abys jim poradil.

kakov

ne čekají na Tebe abys jim to chválil nebo zakázal

Marek

Rajec pro všechny piloty! Bez výjimky!

thegrid

Je tak to pardon. Nedokl se Vas muj nazor moc?

R.L.m.

Ano, ALE ta láhev by musela mít takový ten uzávěr (s odklopným víčkem a) s „rozříznutou membránou“, která se dá přetlačit, jinak těsní. Před chvílí jsem to vyzkoušel, funguje to, problém vyřešen, nashle. 😁
Pro horké nápoje nechť „vědátoři“ vymyslí nějaké jinačí „hi-tech řešení“ de fakto uzávěr, který se otevře jen a pouze při zjevném pokusu o pití.

bohyn

Ono by zřejmě dost pomohlo i obyčejné víčko na kelímek

Sitgestravel

Mohli by povolit infuze.