Konec pití v kokpitu A350. Airbus zakázal pilotům nápoje kvůli dvěma vypnutím motoru
Piloti v Airbusu A350 nesmí během letu pít nápoje v kokpitu. K netradičnímu bezpečnostnímu opatření se odhodlal Airbus poté, co
Piloti v Airbusu A350 nesmí během letu pít nápoje v kokpitu. K netradičnímu bezpečnostnímu opatření se odhodlal Airbus poté, co během letu dvakrát vypnul motor letadla, když piloti rozlili kávu nebo čaj do středového panelu.
Vyplývá to z oznámení, které zveřejnila Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) na svých stránkách. Airbus podle výrobce učinil z kokpitu „beznápojovou“ zónu. Současně vydal i přesnější popis řešení situace pro případ, že by došlo i přes zákaz k polití přístrojů. Pro piloty to znamená, že občerstvit se pitím mohou pouze mimo kokpit.
Airbus a výrobce motorů Rolls-Royce začali situaci řešit poté, co dvakrát během tří měsíců za letu vypnul jeden z motorů. K poslednímu případu došlo v lednu při letu společnosti Delta Air Lines z Detroitu do Soulu nad Beaufortovým mořem. Letadlo muselo nouzově přistát na Aljašce ve městě Fairbanks.
Podle zpráv o vyšetřování došlo k vylití nápoje do středového panelu mezi piloty, kde je i ovládání motoru. Piloti motor vypnuli, nepodařilo se ho již znovu nastartovat. Zřejmě kvůli tomu, že dostával kvůli poškozenému kontrolnímu panelu špatná data.
K druhému incidentu došlo loni v listopadu za letu v jihovýchodní Asii; podle serveru Flightglobal šlo o linku společnosti Asiana ze Soulu do Singapuru. Tehdy mělo dojít k vylití čaje.
Britský úřad pro vyšetřování leteckých nehod loni uzavřel vyšetřování podobného incidentu. Piloti Airbusu A330-200 loni museli na lince z Frankfurtu do mexického Cancúnu nouzově přistát v irském Shannonu kvůli kouři v kabině. K požáru došlo poté, co kapitán letadla rozlil kelímek s kávou na část ovládacího panelu v kokpitu letadla. Kontakt horké vody s elektronikou způsobil kouř, který začal ohrožovat bezpečnost letu.
Airbus podle závěrečné zprávy v manuálu doporučuje, aby se v letadle používal držák na nápoje. Tím byl vybaven i zmiňovaný letoun. Podle aerolinek jsou ale jejich kelímky na kávu menší, takže jdou pak těžko vytáhnout a nedrží v něm, proto se mu piloti vyhýbali. Dopravce jako bezpečnostní opatření začal dávat na kávu víčka a shánět větší kelímky, piloty současně upozornil, ať jsou při konzumaci nápojů opatrní.