Konec papírových jízdenek v Ostravě řeší ČOI, staré označovače nabídne DPO sběratelům
Poslední necelé dva měsíce zbývají papírovým jízdenkám v Ostravě. Dopravní podnik Ostrava (DPO) je už na konci loňského roku přestal
Poslední necelé dva měsíce zbývají papírovým jízdenkám v Ostravě. Dopravní podnik Ostrava (DPO) je už na konci loňského roku přestal prodávat, na konci března je přestane i uznávat. DPO chce nabídnout část označovačů i sběratelům. Konec ale ještě řeší Česká obchodní inspekce.
„Náš plán je zrušit stále platí,“ potvrdil generální ředitel DPO Daniel Morys. DPO už dříve uvedl, že od konce papírových jízdenek si slibuje úsporu za tisk jízdenek, označovače i například marži pro prodej. DPO spoléhá na to, že většina lidí má buď dlouhodobé předplacené jízdenky nebo se odbaví bezkontaktní platební kartou. Pro ostatní nabízí takzvané kreditové jízdenky, které jsou k dispozici na vybraných místech, nově v nich lze platit i eury. Těchto jízdenek se prodalo už přes sto tisíc kusů.
Novým systémem se ale zabývá Česká obchodní inspekce (ČOI), jak upozornila Mladá fronta DNES. Podnět jí zaslal občan Ostravy Radek Iwoniak. „Sám mám čipovou kartu ODISku, takže mě se problém netýká. Ale od Nového roku často vídám na zastávkách městské hromadné dopravy v Ostravě lidi, kteří nadávají, protože mají v ruce pár drobných, chtěli by si koupit levnou jízdenku, ale nemohou. A protože mají prázdný účet i kredit v mobilu, nemohou platit elektronicky, ani si koupit SMS jízdenku. A nemají ani na předplacenou kreditní jízdenku v minimální hodnotě sto korun,“ uvedl Iwoniak.
ČOI zatím případ prošetřuje. „Jde o první věc takového typu, nemáme zkušenosti s podobným přístupem jiného dopravního podniku v rámci našich minulých kontrol,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Podle Iwoniaka jde i diskriminaci především pro ty, co nejsou z Ostravy a hrozí jim, že jim neprojeté peníze propadnou. Kredit platí jen půl roku, minimální částka k nabití je 100 Kč.
Podle Moryse nejde o diskriminaci, ale v podstatě konec duálního odbavení. Upozorňuje, že podobný systém funguje například v Londýně. Připustil ale ještě drobné změny v celém systému.
DPO bude řešit i co s označovači jízdenek. Těch má dopravce přes dva tisíce. „Část asi prodáme jiným dopravním podnikům, které o ně již projevily zájem. Část bychom rádi nabídli k prodeji i například sběratelům,“ dodal Morys.