Konec omezení na tahu z Plzně do Příbrami, most ve Spáleném Poříčí je hotový
Šířka původního mostu neumožňovala míjení dvou autobusů nebo nákladních vozidel.
Nový most ve Spáleném Poříčí na silnici I/19 z Plzně na Příbram zhruba za 45 milionů Kč už je průjezdný bez omezení. Po 15 měsících oprav nahradil úzký most u sokolovny. Stavba pomohla řidičům i pěším a umožní lepší průtok vody při záplavách, řekl ČTK místostarosta města Pavel Čížek (STAN). Od loňského 19. dubna se jezdilo po provizorním mostě. Do konce listopadu se po nové konstrukci ještě jezdilo kyvadlově, provoz byl řízen semafory.
„Důvodem pro stavbu nové konstrukce bylo nevyhovující prostorové uspořádání původního mostu, což způsobovalo značné dopravní komplikace,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Adam Koloušek. Jeho šířka například neumožňovala míjení dvou autobusů nebo nákladních vozidel. Původní most byl i s lávkou pro pěší zbourán. „Na jeho místě byl vybudování nový a současně se upravily nábřežní zdi,“ dodal.
Stavební práce, které most nikdy zcela neuzavřely, skončí definitivně v polovině prosince. „Další pozitivní změnou je pak pro řidiče možnost odbočovat do Republikánské ulice opětovně z obou směrů,“ uvedl Koloušek.
Lepší průchodnost pro povodeň
Podle Čížka se stavba připravovala asi 12 let. „Také z důvodů, že dřívější most měl malou průchodnost pro povodňovou vodu. Navíc tam většinou stála auta, protože tam byla přednost z jedné strany,“ uvedl. Velmi těžce tam projížděly kamiony, protože most byl úzký a do zatáčky. Od 70. let tudy chodili pěší po provizorní lávce.
Na novém mostě vznikly chodníky a dva jízdní pruhy. „A hlavně tam není prostřední nosník, takže pod ním lépe projde velká voda. Při velkých povodních v roce 2002 se poškodil most a břehy, protože Bradava má rozsáhlé povodí, asi 100 kilometrů čtverečních z velké části Brd, a je docela nebezpečná, když přijde přívalový déšť,“ řekl. V roce 2002 byla ve Spáleném Poříčí zatopena řada domů, evakuovali se lidé a u mostu se utrhl břeh. Nový most umožní lepší průtok velké vody.
Podle ředitele plzeňského ŘSD Miroslava Blabola byl při stavbě velký problém s ocelí na mostní konstrukci. „Nebylo ji možné vůbec koupit, takže jsme museli konstrukci přepočítat a dát tam ocel nižší kvality. Nosníky jsou vyšší, než by musely být.“ řekl. Podle něj šlo o malý zázrak, i když přeprojektování navíc způsobilo problémy v administraci zakázky.