Konec monopolu v Eurotunelu je blíže. Plány na spojení do Londýna oznámil zatím nejsilnější hráč
Vysokorychlostní jednotka Freciarossa 1000. Foto: Hitachi

Italské dráhy se spojily se španělskou skupinou Evolyn.
Italské dráhy se spojily se španělskou skupinou Evolyn.
Tak se blíží doba, kdy by se využil i takový noční lůžkový rychlovlak. Spojení hotelu a cestování za 1 cenu na takhle velkou vzdálenost a po vrt tratích může zaujmout.
Souhlasím. Ale musí to být fofr (max. 12 hodin, spíš méně) a luxus s večeří a snídaní a ne za cenu NightJetu, cesta z Ústí do Vídně stala víc než 3 noci v solidním hotelu.
Řešení jsou dvoupatrové ubytovací vozy.
Luxus s večeři a hlavně levný, to asi nebude fungovat 😉
Cesta nočním vlakem musí vycházet cca stejně jako cesta letadlem + cena hotelu.
S luxusem jsem to možná přehnal, ale prostě ne úplně starý šrot bez klimatizace, zásuvky a s tvrdou postelí.
NightJety jsou v tomto směru poněkud předražené, ceny za solo kupé začínají na 300 EUR, za což skutečně můžete bydlet ve Vídni 3 noce ve dvou. A u NJ se můžete dostat i na trojnásobek.
S ČD jsme dojeli z Prahy do Krakova asi za 3000 za lůžkové kupé pro mě a dvě děti v moderním WLABmz. Jde to.
Nightjet stojí koľko stojí preto že dopyt výrazne prevyšuje ponuku, čo naznačuje že tie ceny prepálené ešte stále nie sú 😉 V takej situácii je pre dopravcu nezmysel to predávať za napr. polovičnú cenu.
NJ mají malou kapacitu. Samozřejmě chápu, že když za to lidí platí, tak to ÖBB inkasuje. Ale davy to do vlaku nedostane.
NJ jezdí normálně dost plné, takže asi ty ceny přemrštěné nebudou. Spíš právě pokulhává na nabídka za poptávkou.
V Číně to funguje
Miláno – Londýn dnes za 10 hodin a 40 minut. Pokud by byla v Paříži jen jedna zastávka (a žádný přestup jak dnes), tak by to mohlo být pod deset hodin. Jako noční vlak, proč ne.
A ještě kdyby to bylo na lůžku 🙂 ale lůžkové rychlovlaky jsou dnes trochu utopie 🙂
Myslím, že španělská kategorie TH byla na 200, ale než se rozjezdily pořádně, tak byla komplet zrušené.
V Evropě utopie, v Číně realita. Ale jasně, v našich podmínkách se to spíš nevyplatí, i když bych se taky rád svezl.
Samozřejmě vás nesmí 5x za noc budit pásová a celni kontrola a vlak musí jet plynule.
V schengenu zadna pasova kontrola neni.
No jak se to vezme. Třeba na hranici ČR Německo v podstatě je.
V Číně jezdí.
Jedna zastávka v Paříži? Disneyland? Nebo to má nějaké „centrálnější“ řešení s využitím tunelů RER?
letiště CDG je možná výhodnější
To je pravda. Nicméně – je nějaké řešení, jak projet opravdu centrem Paříže?
Čistě technicky by se možná našlo – koukal bych asi primárně na Gare D’Austerlitz a potom po RER C pod Eiffelovkou, přes Seinu směrem na Avenue Foch a někde na severu hledat zas napojení na hlavní trať z Gare du Nord do tunelu. RER C proto, že to je linka v podstatě poskládaná z bývalých železničních tratí a má ji pod sebou SNCF.
Ale prakticky, i kdyby to fyzicky šlo, by to byl megaopruz s mnoha otazníky a bylo by to extrémně pomalý. Úvrať na Gare du Nord by byla daleko šikovnější a rychlejší.
Nejedno evropské město vzalo jedno ze svých hlavových nádraží a vykopáním tunelu z něj udělalo centrální průjezdné nádraží pro dálkovku. Nezkusila by to třeba Paříž taky? To nevadí, že by se po někom opičili, klidně se můžou tvářit, že to vymysleli oni, stejně jako to dělají s VRT. 😀
Dobře, ale mě momentálně zajímají možnosti dnešní infrastruktury, tedy zejména tunely RER 🙂
Tunely RER mají pokud vím specifický průjezdný profil.
Aj Budapest by to mohla skúsiť spraviť :). Tam by centralizacia diaľkovej dopravy pomohla tiež…
No oni uz toho v tom podzemi nemaj zrovna malo…
Okolo Paríža je polovičný okruh. Dá sa urobiť úvrať na Gare de Lyon a pokračovať do Londýna alebo na Gare du Nord a do Milána.
Oprava: polovičný okruh na východnej strane Paríža TGV využívajú, ale druhá polovica na západe existuje tiež, takže sa dá prejsť vlakom medzi všetkými veľkými stanicami aj bez jazdy tunelmi RER v podzemí centra mesta.
Jaká je vůbec dostupná kapacita v tunelu a na HS1? Děkuji.
A profil trati a obrysy?
HS1 už je stavěná v kontinentálním profilu UIC GC.
Tunel i HS1 zvládnou bez velkých problémů dvojnásobek vlaků.
Britové u EuroStaru požadují hraniční kontrolu ještě před nástupem – proto spoje do Londýna staví v Lille pouze pro nástup. Nějak si nedokážu představit jak tenhle systém aplikují na vlaky do Itálie.
To je čistě byrokratická překážka. Pohraniční kontrolu lze řešit různě.
Lze řešit. A budou to Británci chtít nějak jinak řešit?
U vlaku do Londýna jsou celkem dva problémy, jeden je zmíněná hraniční kontrola a druhý protipožární předpisy tunelu, kvůli kterým je potřeba dělat kontrolu zavazadel jako na letišti.
Ale tekutiny ve flašce nevadí v jakékoliv množství.
A jak to řeší třeba v Japonsku? Hokkaido shinkansen projíždí tím tunelem Seikan, ten taky není krátký (52 km, z toho 23 na dně moře, takže k evakuaci taky nic moc, byť je to úsek kratší, ale to už nemůže hrát takovou roli z bezpečnostního hlediska).
Nijak, žádná kontrola tam není. Pravděpodobnost teroristického útoku je (momentálně) v Japonsku někde úplně jinde než v UK. To samé nebezpečné látky, Japonci jsou disciplinovaní a v shinkansenu nesmíte převážet více než dva litry/dva kilogramy jakékoli hořlaviny, včetně alkoholických nápojů
https://global.jr-central.co.jp/en/tickets/type/belongings.html#:~:text=Flammable%20liquids%2C%20high%20pressure%20gases%2C%20and%20flammable%20solids%20that%20can,and%20are%20under%20two%20kilograms.
To ale znamená, že tam taky nějaké nařízení mají. Krom toho pravděpodobnost je možná nižší*, ale není nulová a teroristické útoky v Japonsku taky znají (možná si vzpomenete na slova jako sarin, ale mají zkušenosti např. i s bombami), krom toho je to geologicky velmi nestabilní oblast a větší množství hořlavin ve vykolejeném vlaku v tunelu asi bude docela sranda i když původně nemuselo jít o záměr. Proto mě překvapuje, že zrovna Japonci, zvlášť když teda nějaké limity mají, je nijak nehlídají. Zajímavé. * vymlouvat se po nějakém útoku, kterému šlo zabránit kontrolou zavazadel, na nízkou pravděpodobnost bude asi dost… Číst vice »
Chlast sa má voziť iba z najbližšieho obchodu domov, nie cez polovicu Japonska.
Tak se prostě bude dělat jako za starých časů na hranicích prostě někde po cestě.
Taky na to v Miláně mohou vyhradit některé nástupiště, turnikety už tam mají (bez jízdenky se na nástupiště nikdo nedostane), tak jen přidat rentgeny na zavazadla. V Paříži jsou na to zařízení a je to vyřešené.
Škoda že už neni UK v EU, tenhle problém by odpadnul.