Konec monopolu Eurostaru s vlaky mezi Francií a Velkou Británií? Na trasu chce Evolyn
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Za projektem stojí i investoři kolem přejmenovaného National Expressu.
Za projektem stojí i investoři kolem přejmenovaného National Expressu.
Sir Humprey se musí obracet v hrobě. Tento monopolík byl jedním z jeho největších profesních úspěchů…
Tady se Eurostar opravdu dobře zabetonoval, při těch cenách a možnostech by člověk čekal, alespoň nějaký famózní finanční výsledek, ale ten se jako u správného monopolního molochu. Ono je hlavně zarážející, že se pasová kontrola provádí na nádražích hluboko ve vnitrozemí (a díky tomu na trasu nemůže konkurence) a ne v PPS, nebo za jízdy, jak je u vlaků vyšší kvality normální. Za jízdy byly kontrolovány i EC do Budapešti jedoucí přes železnou oponu z Vídně v 80.letech, tehdy to šlo a teď ne, protože si tim nějaký odporný moloch pojišťuje svoje postavení na trhu.
Jak to vůbec tenkrát dopadlo s Renfe? Jediné, co se mi podařilo najít, jsou zprávy, že Renfe se bude snažit na této trati jezdit, ale nikde nevidím přesné podrobnosti…
Chci, aby tam jezdily také ČD 😃…. Z Prahy přes Plzeň a Domažlice.
po dvou hodinách přes den a po čtyrech přes noc 😉
ČD jsou dobré, pošleme tam RJ nebo Arrivu s řadou 845+945.
Ano, prosim.
A este tlak na tie britske konzervy, ktore, ked tak velmi nechcu patrit do civilizovanej Europy, nech robia tie trapne predhistoricke hranicne ritualy aspon rychlo.
Inu, britská společnost je již od normanských časů kastovní a bazíruje na nesmyslných rituálech. Při přechodu hranic nevyjímaje.
A nedal by se trajekt zdanit natolik, aby stál stejně jako ten Eurostar? Pak by vlak nevypadal předraženě ani pro ty, kterým nevadí o hodinu delší cesta. V rámci boje proti letadlům…
Proč, když to lze vyřešit konkurenčním bojem?
Narážka na něčí potřebu zdanit letadla, aby letenka Barcelona-Londýn nebyla levnější než vlak.
Trajekt ani letadlo nepotřebují koleje. Stačí jim přístav, resp. letiště.
Když ono se konkirenčnímu boji dobře brání, když je z Ashfordu do Londýna téměř vyprodáno + zmíněné problémy s množtvím a kapacitou hran v cílových místech.
Jo, jo, kde je mé mládí, kdy tunel stál (první spoj z Bruselu) 49 E a trajekt zpět 6 GBP…
V ktorej dimenzii si konkuruje trajekt a EuroStar?
dopraní prostředky spojující stejná místa – resp. zajišťující dopravu v obdobných směrech si logicky konkurují, nebo chcete říct, že vlaky Brno – Praha přes Českou Třebovou a auta či BUSy jedoucí po přímější D1 nejsou vzájemnou konkurencí?
V rámci boje proti letadlům zdrazime trajekty …Vítejte v Kocourkově 🙂
Jediná cesta je zlevňování nechutné a zlodejsky predrazenych vlaku, ne cesta restrikcí.
A k tomu zavést manipulační přirážku £400 za vjezd autem do UK/Francie, aby se vyplatil i business class v ES.
Včera bylo pozdě. Jízdenky na zítřejší den se prodávají kolem 200 euro (Za cca 500km cesty)
Trajekt jsem našel za 38 € pro pěšího.
Málokdy člověk cestuje z Calais do Doveru. A na delší cestě vás zase zdrží přestup, na obou stranách. Plus musíte i za takovou cestu zaplatit.
Ale ano, trajekt je i tak levnější.
Když si těch 100 € navíc za 2 hodiny nevydělám, tak … holt ušetřím peníze a ne čas.
98% lidí (v Česku) vydělá za 2 hodiny míň, než sto euro. Vždyť to je hodinová mzda nad tisíc korun, měsíční kolem 150 tisíc (čísla berte hodně hrubý výpočet, neřeším dovolenou apod.).
Je zde drobný zádrhel. Eurotunnel je soukromým vlastnictvím evropské společnosti (akciovka podle práva EU) Getlink, která je obchodována na pařížské burze. Ta je důvodem, proč do Londýna nedokázala tunelem protlačit své vlaky DB. Vztahuje se open acces také na soukromé tratě?
DB se do tunelu dostala, jezdí tam DB Cargo UK.
Open access by se na to měl vztahovat, ale každopádně nikdo nemůže soukromým společnostem Getlink SE a HS1 Ltd. nařídit aby snížily velmi vysoké poplatky za přístup na infrastrukturu. Takže ty ceny se zas tak nesníží, i kdyby tam pustili jakéhokoliv dopravce. Na HS1 vysokorychlostní vlaky platí 18€ za vlkm, na síti SNCF 5€ (zdroj: Rail Market Monitoring Report 2020). Pak ještě Getlink kromě běžného poplatku vybírá nějakou částku za každého cestujícího, nevím přesně kolik.
Mám pocit, že jsem někde četl, že EST musí platit snad €20 za každého cestujícího, ale to je dávno…
Možná naprosto hloupý dotaz, ale pokud jsou poplatky za přístup na infrastrukturu soukromé firmy příliš vysoké, nelze se tomu bránit u antimonopolních úřadů? Protože z jednoho pohledu ty firmy provozující žel.infrastrukturu mají monopol. A příliš vysoké ceny můžou znamenat zneužívání monopolního postavení (na železniční infrastruktuře mezi EU a UK, třeba).
On ten tunel je tam jenom jeden, takže by asi pro takovou stížnost nebylo srovnání, a majitel by se jen vymlouval na vysoké náklady na údržbu…
DB se s ICE do Eurotunelu nedostala především z technicko-organizačních důvodů. 1) Vlak, který Eurotunelem projíždí musí mít délku 400 m. Tzn., že by musela jezdit vždy 2 spojená Velara. Tak velká kapacita by v úseku Köln – London nebyla potřeba. 2) Britská strana vyžadovala zavedení v německých nácestených stanicích stejné odbavení s předsunutou hraniční kontrolou a imigračními procedurami jako je to v Bruselu nebo Paříži. Německá strana prohlásila, že s tím nesouhlasí, že ve Frankfurtu by to bylo komplikované, v Kölnu nemožné a Aachen by se muselo projíždět. Za takových okolností do toho nepůjdou. Řešení s výstupem všech cestujícíh… Číst vice »
Ta druhá poznámka no comment, ale proč je potřeba těch 400 m?
Díky za info. Jakým jazykem jste to napsal? Nějakou nadražáčtinou? Česky by to bylo v Kolíně (nad Rýnem) a projíždět by se musely Cáchy. A také Lutych, neb do Calatravova betonového mrazáku se nedá implantovat ani topení, natož nějaké kontroly.
1) Wtf? Tunel je přeplněn?
2) Proč nejde kontrolovat za jízdy, jakým právem GB nařizuje co se děje na Francouzkém(při nezastavení třeba na Německém) konci cesty?
Doufám, že se jim (nebo komukoliv jinému) to podaří. Letos jsme cestovali dost po Evropě vlakem, původně chtěli zajet i do Londýna, ale kombinace dlouhých kontrol (absolvujte si to s malým hyperaktivním dítětem) a předražených cen co ignorují InterRail, to nás od cesty odradilo.
Nu, snad příště..
No jo, však proč by zlevňovali když jim to jezdí pořád plné. Navíc EuroStar cílí spíš na byznis klientelu která cenu příliš neřeší a ne na batůžkáře s InterRailem.
Sice plné, ale protože odebrali spoje když nestíhali kvůli těm dlouhým kontrolám:
https://zdopravy.cz/eurostar-musi-omezovat-kapacitu-kvuli-brexitu-nezvladaji-odbavit-cestujici-127952/
(za to sice nemůže dopravce, ale mně jako potenciálního cestujícího to zase nemusí zajímat)
Vidím potenciál! Propojit lokálkou Jersey a Guernesy a oba ostrovy napojit lokálkou na pevninu, Anglii přes Isle of Wight.
Je to stavebně náročnější trasa, je delší a bude mít větší spády kvuli hlubšímu mořskému dnu, takže bude pomalejší a starostové to budou muset dotovat oproti výrazně levnější lodní dopravě, navíc často individuální!
Nápověda: Pod Jersey si představte Kralovice..
Formálně interrail berou, ale i tak jsou místenky tak drahé, že se to nevyplatí…
No právě. Ona ta absurdita „InterRail ano, ale místenka pět set“ platí i mezi Lille a Bruselem. Tam jsme také chtěli jet. Ale za cca 100km cesty zaplatit extra stovky korun a ještě muset čekat aspoň půl hodiny na security? To už stejně dlouho trvala cesta osobákem, který byl v ceně InterRailu.
Problém není ani tak cena, ale značně osekaný kontingent rezervací vyčleněných pro Interrail. Příplatek 40 EUR za třídu Standard premier mi přišel v pohodě. Plná cena byla 252 EUR. 😀
Jak nevyplatí? Místenka stojí asi 35€ což je sice hodně, ale když běžné ceny jsou tak 100-200€, tak se to vyplatí velmi výrazně.
Pokud máte tříměsíční interrail, pak patrně ano, pokud čtyřdenní, tak jen těžko. Obecně je u interrailu šílená disproporce – na jednu stranu není problém projezdit celé Německo zdarma v ICE, ale běda, pokud budete chtít do Francie něčím jiným než lokálkou. Zde vidím prostor pro iniciativu EU 🙂
Já byl v šílené zemi-muzeu na Interrail jednou a zkusil jsem trajekt Stena Lines tam a Eurostar zpět. Ten trajekt byl bezkonkurenčně nejlevnější hotel od přejetí hranice mezi Německem a Nizozemskem a nikdo se mě vlezle nedotýkal. Bezpečnostní procedury před cestou tunelem jsou stejně odporné jako na letištích. Příště bych volil ten trajekt na obě cesty. Na rozdíl od nočního vlaku se v lodi spí luxusně.