Konec marných snah o reorganizaci. Úzkokolejky spadly do konkursu

JHMD, přípojný vůz Balm/ú. Autor: Dalibor PalkoJHMD, přípojný vůz Balm/ú. Autor: Dalibor Palko

Zájem o koupi zkrachovalých JHMD v konkursu už soudu oznámila společnost Good thing.

Odebírat
Upozornit na
guest
68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Žaty

Nejhorší na tomto celém je fakt, že díky tomu zaniklo spojení veřejnou dopravou do některých obcí (Chválkov, Mnich) Tyto obce přes víkend nemají žádné spojení, přes všední den je to bída. A pardon ale změny budou až v Září? To je tragédie. Bohužel JHMD bylo moc fajn, ale asi už se nedočkáme plného provozu v úseku JH – Obrataň.

Zoffrey

Škoda že o to nemají zájem třeba AŽD, nebo Swietelski Rail. Ta záhadná společnost Good Thing pod kterou se může skrývat kdoví kdo stejně jako Gepardi u kterých pochybuji že by měli dostatek financí nebo zkušeností s provozováním dráhy, neočekávám že by se tam něco změnilo pořádně k lepšímu.

Karl vB.

Myslíte, že by tam AŽD mohlo jako atrakci provozovat autonomní Hašišbednu? Takové sci-fi by možná nějaké zájemce přitáhlo… 🙂
Autonomní vozidlo AŽD (nesmrtelný Šukafon) s cestujícími vyjede z Kopidlna už příští víkend!
https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy/zeleznice-autonomni-vlak-azd-dolni-bousov-kopidlno-testy.A250128_133954_hradec-zpravy_tuu

tomaskislinger7

Ta úvodní fotka od Daniela Palka je prostě skvělá.

Miky

Lepsi hruzny konec, nez hruza bez konce.

Kolvrat

Postup vyplacení věřitelů má jasná pravidla. Na většinu se nedostane a pořadí pokrytí bude ještě hodně lidí dlouho překvapovat a křivit obličeje. Bude to mazec. Kysela nehrál fér, postupně ho prokoukli a logicky to zabalili.
Snad bude možnost začít od nuly, třeba se povede obnovit provoz alespoň na části trati. Bohužel tratě nejsou vůbec v dobrém stavu.

Karl vB.

Docela by mně zajímal rozdělovací klíč.
Můžete prosím alespoň naznačit, ať to nemusím někde hledat?

MKzB

Obecně platí v konkurzech následující pořadí:
1. odměna správci konkurzní podstaty
2. mzdy zaměstnanců
3. ostatní věřitelé

Karl vB.

Ti věřitelé jsou také nějak kastovaní.
Jednou jsem na to v odkazech u těch článků narazil, ale teď se mi to v tom množství už nepodařilo dohledat.

Kolvrat

Zjednodušeně řečeno na ostatní věřitele zbyde ještě výrazně méně. Bohužel to ještě zvýší pachuť po nepodařené reorganizaci Kyselou.
Snad se povede zachránit alespoň část jhmd a obnovit provoz alespoň někde.

T_t

V naší české kotlině se bohužel opakuje chyba a představa, která již byla jako slepá ulička shledána nejen na západě (zářnou ukázkou budiž Dunieres, La Mure, atd, ale i na východě např Gryfice, Koszalin, nebo dráhy v Panevežys….) aneb „se to koupí, se to zaplatí, si to vydělá…nějak… Někdo… Aneb chceme-li turisty, a chceme-li nabídnout něco , co jinde nemají, a tím být zajímaví, pak holt musíme zatnout politicke zuby a holt tomu pomoct, a vzít si to za své. Dokud tomu tak nebude, pak se zákonitě budeme potacet mezi nadseneckymi spolky se střídavou úspěšností (dle toho jak kdo bude… Číst vice »

Aleš Bílek

Naprostý souhlas – funguje to (a vyjímkou je skutečně jen kolébka železnic – Spojené království) jen tam, kde regionální politici pochopí význam podobných turistických atrakcí občas i s možným drobným přínosem pro VDO pro svůj región a svoje voliče, převezmou je jako svůj majetek a trvale přispívají na jejich provoz i modernizaci. Vrátí se jim to sice mnohonásobně – ale celé společnosti, regiónu, mikroegiónu a pod. – samozřejmě ne do konkrétníkch kapes konkrétních politiků. A to je ten problém v našich postbolševických končinách. Na tento rozměr ještě naši politici skrátka nedospěli (čest vyjímkám typu Osoblaha). Dobrovoľníci, ani šotouši JHMD ani… Číst vice »

Pavel

Možná Mladějov

Dusmor

Uvědomte si prosím konečně: Když je to potřeba dotovat, znamená to, že to lidé nechtějí, resp. dávají přednost něčemu jinému. Dotace jsou plýtváním omezenými zdroji. Ano, politici budou dotace prosazovat, protože jim umožňují vykazovat činnost a sbírat tak body na popularitě (a přihrát tu a těm kšeftík kamarádům), ale je to na úkor těch, kteří jsou násilím nuceni to celé platit. Čím víc prostředků lidem seberte, tím méně jich budou mít, aby si zaplatili to co opravdu chtějí a potřebují. Včetně i toho turismu.

Jan

Nemohu souhlasit. Osobní vlaky a rychlíky jsou všechny objednáváme buď kraji, nebo ministerstvem dopravy. Linkové autobusy taktéž. MHD je financovaná z městských rozpočtů. Vše výše uvedené je dotované a cestující platí jen část ceny. Komerční provoz, tedy veškerá rizika na straně dopravce, je pouze na dálkových trasách mezi velkými městy – autobusy RegioJet, FlixBus,… SC Pendolino,… Měl-li by se veškerý provoz přesunout do čistě komerčního modelu, tak zůstanou jen linky, kde je dostatečně velká poptávka movitých zákazníků – dálkové linky mezi velkými městy. A vesnice bude obsluhovat Uber, protože za tu cenu bude aspoň komfort libovolného času a vyzvednutí u… Číst vice »

Dusmor

A přesně o tom píšu. Dotování znamená plýtvání a plýtvání omezenými prostředky ochuzuje společnost. V tom buďme konzistentní a nedělejme (zdánlivé) výjimky jen proto, že jsme si na dotace v některých oborech za ta dlouhá léta zvykli.

Jakub P

Problém je, že kromě dotování veřejné dopravy taky skrytě dotujeme automobilovou dopravu coby její alternativu/konkurenci – tím, že nemusí zdaleka platit všechny negativní důsledky.

Takže v mnoha případech ta dotovaná veřejná doprava vychází erár levněji, než kdyby zanikla a lidi jezdili místo toho jen auty… Takže přestat dotovat veřejnou dopravu si můžem dovolit jen a pouze tehdy, když adekvátně (aby to pokrylo její následky) zpoplatníme i tu automobilovou. Hodně štěstí s prosazováním.

Vincek

Velká škoda 🙁

František

Ano, pro veřejné rozpočty!

T_t

Jasně. Karlštejn, zbourat, Vyšehrad zbourat, přehradu vypustit, kino zavrit. Lékaře jen na fakturu a školy jen se soukromým učitelem.
Zapomněl jsem něco ?

František

Zavést znovu osvětlení na svítiplyn a nebo potrubní postu nechcete? Co lidi na dráze v dobových krojích.

Na trať není v ničem unikátní a prostě o to nikdo nemá zájem.

Matěj Šedivý

To myslíte vážně? V ničem unikátní?

Ta trať je tak unikátní, že jí pro její výjimečnost vyhledávaly tisíce lidí. A z drtivé většiny lidé bez zájmu o železnici.

Karl vB.

Noo, teď jste tomu nasadil korunu!
Komprimát vašeho výroku:
„Ta trať je tak unikátní pro tisíce lidí bez zájmu o železnici.“
To tu její unikátnost fakt seriózně potvrzuje.

T_t

Ale to je pravda ! 95% současných návštěvníků podobných železnic nemá s sotoustvim ani nadsenectvim vůbec nic společného! Všechny tyto tratě lidí berou jako zajímavost, atrakcí, a 90%existujicich drah je tak i orientováno…. Prostě stejná úroveň jako hrad, zámek, obecní kolotoč … Prostě zajimavost, zážitek, povyražení, v lepším případě turistický spoj z A do B. Pokud si myslíte , že šotouši utahnou jakýkoli podobný projekt, jste na velkém omylu evropského formátu. Snad mimo Anglii, kde se o tom zvažovat dá.

Karl vB.

V tom máte pravdu, špatně jsem vás pochopil, omlouvám se vám. V minulosti se tady někteří nadšenci rozepisovali o tom, jaký je to technický zázrak. Zázrak akorát byl, že to přežilo tak dlouho. Já jsem to soukromě měl v kategorii „lokální pozoruhodnost“ typu vory na Vltavě. Tím, že to kvůli SFDI bylo v minulosti naroubováno na ZDO a navíc vyšperkované Hašišbednama, tak to spíš bylo k vzteku.
Tak se necháme překvapit, co se s tím torzem uděje za „dobrou věc“.

stan

Je to tak. Unudění lufťáci lezou, tak asi podruhé v životě, do vlaku, jako by lezli na kolotoč. Zásluhou Benešových dekretů byla oblast vylidněna a zalesněna, a od chalupářů a chatařů nikdo nemůže čekat se opustí naleštěná tlustá auta a pojedou vlakem.

Karl vB.

Oblast byla vylidněná, možná zpustlá. Naštěstí to ale nenabralo stejný směr, jako jinde. Ohledně toho zalesňování bych ale byl opatrný. Příroda je mocná a co není udržováno, nebo obděláváno, vezme si zpět.

Matěj Šedivý

Vést debatu o tom, jestli ta dráha je nebo není technický unikát mi přijde naprosto absurdní. Jestli technické unikáty mají nebo nemají ve společnosti místo už záleží na subjektivním názoru každého z nás.

David

Ty bláho, tisíce! To jakože v průměru třeba 10 denně? Jo, kvůli tomu obětuju v regionu 3-5 školek a nebo jedno zdravotní středisko.

Karl vB.

Předpokládám, že jste chtěl reagovat na stejný příspěvek, jak já a pouze jste se uklepl.

David

Dneska jsem byl dopoledne v Pražské zoo, foukalo, vítr, pár kapek… No a kolem poledne 4k platících návštěvníků a plná parkoviště. Tolik asi k těm ‚tisicům‘ za rok. Skutečný zájem turistů vypadá jinak.

Matěj Šedivý

A co se týče toho “nemá zájem”, tak již 2 firmy deklarovaly zájem dráhu v konkurzu odkoupit. A nenabízí málo, obě nabídky počítají s částkou přes 100 milionů.Tak nešiřte nesmysly.

Karl vB.

Ano, o 120 mil. Kč se, v nejlepším případě, podle nějakého klíče podělí věřitelé.
Je to pouhá 1/3 z dluhu 360 mil. Kč, který tam JHMD nadělaly.

Matěj Šedivý

To že JHMD nadělaly dluhy 360 milionů je zcela jiná kapitola. Management, který tam 10 let působil, by nadělal dluhy, i kdyby provozoval slepici, co nosí zlatá vejce.

František Josef

Jo, zavřít turistickou atrakci, případně dopravní systém. Dejte si ránu, sebedestruktivní likvidátore.

Pražák

JHD je dopravní systém? A pro koho? Je to turistická atrakce, jiný význam ro nemá. Problém je, že v ČR kde mají lidé pocit, že zábava má být “ levná případně rovnou zdarma“se to asi jako zábava pro turisty neuživí ani na jedné z obou větví. Takže nechat jen jednu větev, možná jenom část a vozit tam v sezóně turisty parním vláčkem. Taky jsme tam vzali děti, zpět do JH jsme však jeli rychleji, levněji a pohodlněji autobusem. Ani děti už to nebavilo. Pokus to neutáhnou turisti, mohou na to přispět místní podnikatelé. V civilizovaných zemí je to celkem obvyklé,… Číst vice »

tomaskislinger7

Souhlas.
Místní podnikatelé….hmmm
Kde nic není, ani smrt nebere.

Pražák

Zrovna JH a okolí jsou známým turistickým cílem. Různých penzionů a dalších zařízení turistického ruchu je tam dost A část klientely tam lákají i ty jízdy parním vlakem.

El Barto

Tak to Halásku zaplať nebo přispěj jinak, když pořád mudruješ. Ale ty nic jiného, než mlít pantem neumíš.

Toman

Zapomněl jste připojit příkaz k úhradě.

Svojšín

Nebýt hysterka

koriandr

Vše jednou končí. Divím se že to vydrželo do 21. Století

rodilyslavkovak

do švestek!

gringoAD

Mě by dost zajímalo, jestli se na těch úzkokolejkách někdy pohne ještě kolo … na celé dráze JH Obrataň a JH Nová Bystřice … osobně tomu moc nevěřím. Leda by se musel změnit přístup obou krajů tak, že by k tomu zaujaly stejný postoj jako k trati Bruntál – Malá Morávka. Autobusem je to o dost rychlejší, tím padem jsou JH úzkokolejky na tom dost obdobně, ale trať na Malou Morávku je navíc zaintegrována v ODISu, a kraj tuto trať podporuje pro zlepšení cestovního ruchu. Stejnou cestou by se mohly vydat oba kraje kolem úzkokolejek , a pomocí provozu výletních… Číst vice »

Svojšín

Turistika se týká úseku do NB.
Naopak směr Obrataň takový důvod prakticky není.

Toman

No já nevím Hradec – Bystřice – Kamenice. Podle mě použitelné.

Toman

Včelnice! Ne Bystřice.

Svojšín

Tam nikdy silná turistika nebude.
A tzv. ZDO tam zvládne líp bus.

T_t

Budou-li obce a Kraje chtít, tak ano. Ale bude muset dráha zůstat celistvá a ještě tak cca 5-10 let se musí vydržet, než někomu dojde, že tam je něco zajímavého …

T_t

Tak Malá Morávka je spíše taková trochu one man show, kde nebyt jiste víceméně osobní iniciativy (resp.v jednotkách lidí), tak by to nebylo …a je jen jakousi dobrou vůli kraje, který za nepříliš mnoho peněz uz stihl vybudovat jakýsi Brand, za kterým tam lidi jedou. A opět, je to spíše už na úrovni obecního kolotoče, než reálného spoje z A do B. Lidi se prijdou svézt, protože dřevěná sedadla, protože stará mašinka, protože pivo cestou, a nějaká reálná frekvence sice je, ale je spíš doplněk.

tomaskislinger7

Je to tak.
Nejvytíženější spoj bude v srpnu.
https://www.kudyznudy.cz/akce/boruvkove-hody-v-male-moravce

Milda

Mě by spíš zajímalo, kdo cvakne těch 360 míčů po Čajanovi…

Matěj Šedivý

Tak nějak nikdo. Věřitelé budou v co největší možné míře uspokojeni prodejem majetku v konkurzu a zbytek pohledávek zanikne. Takhle to v případě krachu společnosti chodí.

Chronosphere

Chyba věřitelů,že ho nechali zajít tak daleko. V případě bank to zatáhnou drobní střadatelé.

Kubrt

Tohle se dá říct u bank, které jim půjčovaly. Ovšem taková ČSSZ moc pák v tomto směru nemá.

Chronosphere

Nevím,není náhodou zajištěný věřitel?
Pak ztratná nakonec nebude.

VRTjecesta

Tak se můžou šotouši složit a koupit si to, ne?

pacicka

No to by to zkrachovalo brzy podruhé :-)))

Ondra

Možná spíš „na druhou“ než „podruhé“ :))

hroch.obojzivelny

No on ten záměr good thing s.r.o. vypadá dost podobně. Nikoliv úplně totožně, ale očekávám stejný výsledek.

rodilyslavkovak

přesně. takový drobný 🙂

Jan

Nějaké řešení už přijít muselo, tahanice byly příliš dlouhé…

Dave

Je otázka, zda případný prodej firmě Good thing je správnou cestou.

bakiy

Ať se stane cokoli, nic „horšího“, než že zase začnou jeztit vlaky, se nestane…

Bobek

To se právě vůbec stát nemusí. Konkurs je primárně o zpeněžení majetku dlužníka, zachování jakékoliv části jeho činnosti nijak neřeší. Jistě, může se stát, že potřebné části koupí někdo, kdo má o další provoz zájem, ale to už v konkursu nehraje roli.

Strachota Jiří

Vykoupí to těch 6000 petentů, co chtějí vlaky provozovat .Už známe i mašinfíru

Jakub P

Reorganizační plán se schválit nepodařilo, prostoru na to dostali jeho autoři dost. Prodej v konkurzu tomu, kdo nabídne nejvíc pak není jen správná, ale dokonce jediná možná cesta. Na kupce má v tuto chvíli smysl uplatňovat jediný kritérium – jestli je schopen zaplatit to, co nabídne.

antoš

Tam je to zjevné – Good thing už více jak tři roky plní funkci „užitečného idiota“ v propěch Čajánka. Komu to jěště nedošlo, má skrátka dlouhý vedení. A v této funkci bude určitě i dále pokračovat ve snaze co nejvíce zvýšiť cenu odkupu v konkurzu, když nevyšla reorganizace. „Soudce českobudějovického krajského soudu Zdeněk Strnad prohlásil konkurs hned dvakrát, situaci ale vždy zvrátil Vrchní soud v Praze. Tam věc hnalo tehdejší vedení společnosti v čele s většinovým majitelem Borisem Čajánkem, které prosazovalo vlastní variantu reorganizace.“