Konec letitého chaosu a nomádů, silniční dopravci budou Evropu brázdit podle jasných pravidel

Kamiony na D8. Foto: ŘSDKamiony na D8. Foto: ŘSD

Důležitou změnou je povinný návrat řidičů i vozidel do domovské země jednou za čtyři, respektive osm týdnů.

V Evropské unii by měl ve středu definitivně skončit letitý chaos, který panuje v pravidlech pro mezinárodní silniční dopravu. Začne platit takzvaný Silniční balíček, který schválil Evropský parlament na jaře 2019 a který dává oboru jasná pravidla. Čeští silniční dopravci jej označují za rozumný kompromis.

Jde především o to, na jaké druhy přeprav se bude či nebude vztahovat eurounijní směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí. Podle ní totiž musí zaměstnanci i zaměstnavatelé dodržovat pracovněprávní pravidla státu, kde člověk (byť cizinec) práci vykonává. Doprava se přitom ze své podstaty takovým pravidlům vymyká.

Podle schválené verze se směrnice vůbec nebude vztahovat na export a import, tedy takzvané bilaterální přepravy, a na tranzit. Naopak bude platit pro kabotáž, tedy přepravy z bodu A do bodu B na území cizího státu. Směrnice se bude vztahovat i na třetizemní přepravy, tedy z jedné cizí země do druhé. Ty často provádějí takzvaní nomádi z východních zemí unie, kteří pendlují v západní Evropě dlouhé měsíce, což místní považují za nekalou konkurenci.

Výjimkou je takzvaná propojovací třetizemní přeprava, kterou bude moci řidič provést v návaznosti na bilaterální přepravu dvakrát. Například když český kamion odveze náklad z Čech do Španělska, ale nebude mít vytížení na celou zpáteční trasu, bude moci po cestě zpět vyložit náklad například ve Francii, tam znovu naložit a vyložit ještě jednou po cestě zpět v Německu.

Čeští dopravci zastřešení sdružením Česmad Bohemia za tuto podobu dohody lobbovali s tím, že řidič může během jediného dne projet hned několika zeměmi. A pokud by měl dodržovat všechna pravidla podle zemí, například co se týče odpočinku nebo odměňování, bylo by to administrativně téměř nezvládnutelné. Navíc by to firmám zvedlo náklady, neboť by musely vyplácet i zahraniční minimální mzdu. Do ní se nezapočítávají české diety.

Pro řidiče balíček znamená jasné vymezení případů, kdy se na ně vztahuje směrnice o vysílání pracovníků. Pokud například budou provádět kabotáž v Německu, pak jedině za německé peníze. Nová pravidla odstraňují zmatky, když některé členské státy začaly od roku 2015 sahat k vlastní úpravě. Povinnost minimální mzdy zavedlo například Německo a Francie, zatím se ale striktně nevyžadovala.

Důležitou změnou je povinný návrat řidičů do domovské země jednou za čtyři týdny. Ten platí už od srpna 2020, od února se budou muset vracet jednou za osm týdnů i vozidla. „Není vyloučeno, že se to některých firem dotkne i v Česku, ale dlouhodobý pobyt vozidel i s řidiči v zahraniční není u nás běžný obchodní model. Zvláště při nedostatku řidičů nelze ignorovat jejich požadavky na pravidelné návraty domů. Opatření je tak zamířené na tzv. nomádské řidiče především z Balkánu, kteří provádějí přepravy mimo domovskou zemi i několik měsíců v kuse,“ uvedl dnes Česmad.

Česmad nová pravidla označil za úspěch české lobby, mimo jiné poděkoval českým europoslancům a někdejšímu ministrovi dopravy Danu Ťokovi.

Tagy Česmad Bohemia kamiony
67 komentářů