Konec letité dálniční ostudy. Na D3 u Tábora se jezdí ve čtyřech pruzích 130 km/h
V provozu je aktuálně 70 kilometrů dálnice D3, dalších 44 kilometrů od Budějovic k rakouské hranici se staví.
Dálnice D3 se dnes večer zbavila letité ostudy v podobě proluky u Tábora. Zhruba 450 metrů dlouhá mezera v pásu směrem na České Budějovice, která po léta vyháněla veškerý provoz do jednoho jízdního pásu a znesnadňovala odbočení na Tábor, byla zacelena.
„Na základě povolení k předčasnému užívání stavby se dnes od 19:00 může místem projíždět ve čtyřech plnohodnotných pruzích rychlostí 130 kilometrů za hodinu,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Stavební práce začaly 21. června.
Mezera v dálnici zela přes deset let, tedy od otevření tohoto dálničního úseku. Důvodem byly spory s rodinou Bratránkových, která v místě provozovala prodejnu a servis motocyklů a čerpací stanici LPG. A požadovala sjezd z dálnice. To ŘSD odmítalo.
Věc dlouhá léta řešily soudy včetně Nejvyššího správního soudu (NSS) a Ústavního soudu. Právě NSS rozhodl, že jedinou cestou je vyvlastnění; k tomu došlo začátkem letošního roku. Následně se čekalo na stavební povolení, které ŘSD získalo koncem května.
Na spor bylo podle ŘSD zaděláno už koncem 90. let, kdy stavební úřad v Táboře povolil stavbu motocentra jako trvalou, ačkoliv sjezd z dálnice (tehdy silnice I/3) byl jen dočasný. Majitelé motocentra bratři Bratránkové usilovali o zachování sjezdu z dálnice. Vyvlastnění dlouhodobě označovali za nezákonné.
Vedle stojící benzinová pumpa přitom jako dočasná stavba zmizela před stavbou dálnice.
V provozu je aktuálně 70 kilometrů dálnice D3 od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic. Dalších 44 kilometrů od Budějovic k rakouské hranici se staví. Z toho se má letos v prosinci motoristům otevřít 28 nových kilometrů. V jižních Čechách má být hotovo v roce 2026, celá dálnice Praha – Linec pak v roce 2031.