Konec jedné éry bratislavské MHD, vyměnili poslední červený označník
Demontáž posledního červeného označníku v Bratislavě. Zdroj: Dopravný podnik Bratislava
Všech 1 436 označníků v bratislavské MHD je nyní vyměněno za nové.
Praha se může inspirovat. Decentní a zároveň vkusné a informativní.
Těm pražským černým novotám se to dost podobá.
Oproti Prahe vnímam najmä že to nie je obrovský panel až po zem, v zásade je to dizajnované tak aby sa popod to dalo v pohode prejsť. Plus pražský dizajn neobsahuje ciele liniek (čo zrovna ani tento kus na Apolle, ale väčšina bratislavských označníkov áno).
Je trochu škoda že v článku nie je foto štandardného BA dizajnu: https://imhd.sk/ba/galeria-media/301411/Ozna%C4%8Dn%C3%ADk-zast%C3%A1vky-Lanfranconi-pripraven%C3%BD-na-zmeny-od-5-8-2023
Aspoň není Praha v tom zhnusování veřejného prostoru vředy ve stylu šedý mor sama….
Jen..Bratislava má výhodu, že nikdy neaspirovala na nejkrásnější město Evropy. Praha o toto brzy přijde, pokud šíření „pirátského“ šedého moru nezastaví…
Protože to, co na Praze obdivujeme je dopravní značení v červené barvě, červenobílé zábradlí a různobarevné lavičky, nikoliv ty zbytečné průhledy na barokní fasády či nedej bože vltavské svahy. To by tak hrálo, aby tu technickou infrastrukturu někdo vizuálně uklidňoval.
Přitom stačí používat přednost zprava. Co se různobarevných laviček týká, tak to bude asi nějaký jiný -ismus
Zato v Praze je ten komoušský hnus asi nějak posvátný.
a on necemu vadi?
Tak v Praze je ten starý typ označníků přece jen jiný, i s tým místem na jízdní řády za sklem, z čehož se dá dobře sundat graffitti a neničí se ty jízdní řády tolik. V Bratislavě zřejmě měli ty jízdní řády nalepené. Takže v Bratislavě je ta výměna daleko větší posun.
V Německu jsou často označníky dělané typem zavěšeného H a jinak nic.
Docela dobré, jednoduché, funkční. Rozhodně lepší než všechny ty překombinované blbosti co zkouší v Praze, nebo ty „skvosty“ co padají z akce „Praha (ne) čitelná“. Bohužel pořád v módní neviditelné černé barvě…
Zaujalo ma použitie formátu bez cieľov, len s číslami liniek. To bežne inštalujú len tam kde je veľa liniek. Je tam problém s výškou kvôli tomu že je to na tom šutri?
Opravdu na tom mostu nejde instalovat nic lepšího než přenosný sloupek na betonové kostce?
Pravdepodobne nie. Na iných miestach to realizovali oveľa estetickejšie a v kombinácii s faktom že toto bolo jedno z posledných miest so starým označnímom sa domnievam že tam je nejaký problém s vŕtaním do betónu.
Hmm, starý označník byl normálně přišroubovaný do asfaltu s novým to samé udělat udělat nejde, tak to strčíme do betonové kostky, aby ta moderna už od začátku vypadala, jak nějaké provizorium na objížďce.
Aspoň bude ta cedule ještě výš, aby se ty blechy alibistického textu k CCTV na prostředním plechu nedaly normálním okem zaručeně přečíst.
Práveže sa javí že to je nižšie ako iné označníky, keďže tam museli použiť variant len s číslami liniek, bez cieľov.
Do pôvodného základu sa nový typ inštalovať nedá.
Na DPB mohu na dálku nejvíce ocenit to, že díky jednobarevnému nátěru dle jejich firemního designmanuálu vypadají i autobusy SOR s tím divným kusem v přední masce mezi světly (co vypadá, jak ohlodaná kost) mnohem líp, než jak je produkuje výrobce, nebo jak je upraví podle přání některých dopravců, kteří mají kombinaci více barev, viz např. Liberec (pan Sůra promine).
my v Liberci jsme zvyklí na ledacos, máme tu pojízdnou výstavu různých dopravních podniků a tak zrovna SOR NS v barvách DPMLJ mě úplně neuráží:)
Rozumím. Pokud by se zkrátil interval na lince na polovinu, bylo by mi bylo taky jedno, že přijede např. „fialovo-zelená obluda“.
DPB dovedl vnější vzhled autobusů SOR na vyšší úroveň, než sám výrobce. Za to si si myslím DPB pochvalu zaslouží a v Libchavách by se měli tedy alespoň zamyslet.
https://www.busportal.cz/images/stories/2022/18675_ns001-1.JPG
A v Praze se bude kvůli šotouškům zuby nehty chránit T3 a Karosa.
A ve středních Čechách se kvůli některým lidem a spolkům nedaří prosadit stavba D3.
A pak jsou lidé a spolky, které mají problém se
– zdvojkolejněním tratě do Kladna povrchově
– zdvojkolejněním tratě do Kladna tunelem
– že stavba jezdí s materiálem
– že se ještě nezačalo
– že kontrolní den je plánovaná akce, nikoliv přepadová
– a neslouží k buzeraci jednotilvých dělníků
Na značce ošklivý a nestandardní symbol, velikost některých piktogramů a nápisů naprosto neadekvátní, jejich rozmístění nepříliš logické. Co se týče životnosti, odolnosti, udržovatelnosti a aktualizovatelnosti, také bych neměl velké iluze. Ale v našich českých integrovaných systémech vytvářejí podobné splácaniny. K promyšlenému celostátnímu standardu se asi už znovu nepropracujeme. Zaplaťpámbu že aspoň dopravní značky nemá každé město jiné.
Odolnosť je úplne v pohode, po regióne sú tisícky týchto označníkov a za tie roky som videl zničené možno dva kusy. A národný štandard to síce nie je, ale tento dizajn už čiastočne prebrali niektoré iné regióny.
Podľa mňa sú tie označníky veľmi dobré a je fajn, že sú v celej Bratislave aj celom Bratislavskom kraji. Symbol regiobusu je celkom zaujímavý, až teraz som si uvedomil, že je iný ako symbol busu v MHD. Kto si che pozrieť, môže tu: https://imhd.sk/ba/galeria-media/283797/Detail-nov%C3%A9ho-ozna%C4%8Dn%C3%ADka-region%C3%A1lnej-autobusovej-dopravy-IDS-BK?gsd=0&ghp=do%2BStupavy&ref=ba%2Fgaleria%3Fgsd%3D0%26ghp%3Ddo%252BStupavy.
Bude len dobre, ak by to prevzali a iné regióny.j
Symbol sa nelíši podľa módu dopravy, ide o rôzne generácie. Ten z tvojho linku je už podľa nového dizajnmanuálu IDS BK (kde všetky symboly majú tie „šípky“), to čo inštalovali na Apolle je ešte starý dizajn. Zrejme to už tak mali objednané / naskladnené ešte z čias pred redizajnom.
Promyšlený celostátní standard byla smaltovaná kulatá cedule ČSAD Zastávka, umístěná na žluté tyči s červeným plechovým čímsi na nalepení jízdního řádu?
Ano, označení zastávky bylo celostátně unifikované.
Způsob zveřejnění jízdních řádů byl poplatný kreativitě příslušného provinčního správce, krajského ČSAD, nebo jeho okresní pobočky. Tato kreativita v dnešní době, kdy je více dopravců, ještě zbytněla.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/eb/Bus_stop_Ocihov_Czechia_2672.JPG/800px-Bus_stop_Ocihov_Czechia_2672.JPG
Ten bordel začal až v 90. letech. A v posledních zhruba deseti letech kvůli diletantismu ministerstva dopravy značně zesílil.
Jo, v 90. letech začal být taknějak bordel ve všem. STZH – DBL!
Nebylo, i za komunistů byly zastávky a označníky MHD a ČSAD odlišné a stály vedle sebe (a co je horší – byly to paralelně existujcí zcela nepropojené systémy).
A tři označníky jsou extrém (většinou je problém nějaký vůbec mít), a je to ostuda správce zastávky, což je příslušná obec.
Dneska už jen jeden s 50 JŘ co se tam nevejdou a bouda zrezla
https://mapy.cz/s/cegozonote
Ano, i ten standard počátku 60. let byl tehdy velkým krokem kupředu. Ve variantě pro ČSAD navíc nadčasově elegantní. To nové bratislavské vypadá jako nějaká laciná reklama.
Hm, to bratislavské je o parník dál než pražské červené sloupky a o dva parníky dál než jejich podivně bastlené deriváty ve středočeském kraji (evidentně na to žádný standard neexistuje a může to bastlit každý mamlas v garáži a ještě větší mamlas to pak může instalovat).
Nejvkusnější a informačně nejlíp řešené označníky v Československu! Fakt klobouk dolů, že to Bratislava zvládla tak dobře. Obecně od startu IDS BK (aspoň z vnějšího pohledu) jdou věci tak skvěle, až občas závidím.
Nevnímam IDS BK tak optimisticky, je tam veľa dosť brutálnych chýb, ale sú veci ktoré sa podarili fakt dobre – označníky, formát CP, lístková appka…
tak to je označník 21.století a dost mě mrzí, že v jeho dokončené instalaci Bratislava předběhla Prahu žel stále plnou starých červených označníků a nezdařilých (a dle mě zcela nesmyslných) různých pokusů jeho modifikace.
No musím súhlasiť a aj ma to prekvapilo, že sa to relatívne rýchlo podarili a konenčne má človek pocit, že to nie je retro, ale podobá sa to na moderné západné mestá, aspoň v tejto oblasti. Ešte keď aj príde na zastúvku moderná električka (od škody – inak tie bratislavské sa fakt vydarili, už keď teda nemáme to metro…), nový trolejbus SOR, alebo Solaris, teraz tie trojčlánkové, alebo nový bus od Otakaru. Inak nie je to vymenené len v Bratislave, ale aj v celom Bratislavskom kraji, čo sa kraj dohodol s mestom a vrámci IDS BK sa vymenili tieto označníky… Číst vice »
SOR, Solaris a Otakar majú teda od Západnej Európy míle ďaleko, skôr je to to najlacnejšie v uliciach, čo sme mohli zažiť, prekryté dočasnou novotou..
Tak máme aj Mercedesy, ktoré už ale majú roky a zasa aj ten SOR sa už niečo naučil a nie je to až tak zlé a dizajnovo tie nové typy sú ok. A tomu Otrakaru tiež nič nechýba, mne ako cestujúcemu je to absolútne dostatočné a nevidím rozdiel medzi nemckým Manom alebo tureckým Otakarom, ale v cene asi rodziel je pri obstaraní, že… Boli časy, keď sme sa vozili v starých Karosách a Ikarusoch a dobre bolo. Dnes akosi nič nie je dobré a stále sa na všetko šomre, i keď MHD všeobecne sa dosť posunula a tá bratislavská zvlášť…
Výborně napsané. Podepisuji.
Inak súťaž vyhrala spoločnosť Zliner zo Zlína,
V Praze jsou ty staré lepší… Včera jsem vylezl z metra na Chodově a naštěstí jsem šel po paměti, ty nové jsou sotva čitelné.
Na černé je průser to, že je nekontrastní a autoři designu udělali minimum proto, aby to dohnali.
Na metru už začali používat barevné kostky, ale běžná zastávka je neviditelná. Otázka je jestli to byl úmysl.