Konec jedné éry. Boeing předal poslední 737 NG, do flotily ho zařadí KLM
Boeing 737-800 společnosti KLM. Foto: KLM
Boeing včera potichu uzavřel jednu kapitolu své historie. Nizozemské letecké společnosti KLM předal letoun 737-800. Jde o poslední stroj generace
Jaké jsou potíže v tom vyrábět tyhle 737-800 a 737-900 i nadále a nabízet je se slevou všem těch, co měli objednané MAXy? Protože očividně cokoliv je lepší, než prostě přestat vyrábět 737čky úplně, což se vlastně tímhle dnem stalo.
Ony se ještě nějaké NG vyrobí, jen už to budou speciální vojenské verze nebo business jety. Boeing by pravděpodobně byl schopen vyrábět NG nadále i v běžných verzích pro přepravu osob, kdyby na ně ještě měl objednávky. Jenže proč by někdo objednával NG, když už byl k dispozici nabídce modernější a lepší MAX. MAX byl k objednání od roku 2011 a tehdy ještě nikdo nevěděl, že budou padat.
No to právě záleží na tom, jak moc je dnešní společnost pokřivená ekoterorismem. Pokusím se použít nějaký slušný příměr. Objednáš si Oktávku s tříválcovým motorem 1,4 TDI a spoustou asistentů. Ale výrobce ti řekne, že tu teď mít nemůžeš, ale že ti místo toho dá technologicky starší čtyčválcovou 1,9 TDI (což je nejlepší motor, ale technologicky starej) a bez těch asistentů a že ti dá slevu. Vezmeš to? Já bych to bral.
Co? Tady jde hlavně o náklady a dolet. Tuny paliva něco stojí, úspora 14 % je 140 kilo z každé spálené tuny, to je úspora několik tun paliva každý den. Tuny navíc oproti konkurenci s modernějším letadlem dělají problém v nacenění letenek.
Diesely do osobáku neměl nikdy nikdy povolit, 737 Max dtto.
Nikdo nikdy.
Ty potíže jsou dost velké=. To rozhodnutí není „ze dne na den“, to rozhodnutí, kdy se NG přestane vyrábět, je staré roky. A na to rozhodnutí je navázána činnost několika tisícovek dodavatelů a subdodavatelů. a pokud ti už několik let počítají, že výroba bude ukončena, tak jim tak úplně nejde říct (třeba) s dvouměsíčním předstihem, že ta výroba bude pokračovat. Opětovné nastartování výroby je záležitost mnoha měsíců (než ta výroba zase začne) a ty firmy by tu dobu náběhu byly v situaci, kdy – musí držet lidi, aby tu výrobuz třeba za půl roku začli – ale ty lidi jim… Číst vice »
Samozřejmě máte pravdu. Jenže já očekávám, že třeba v 95% jsou ti dodavatelé, co dělají 737 NG stejní jako ti, co dělají 737 Max. I kdyby ty díly nebyly totožné, ale ti dodavatelé víceméně totožní budou. A mají na výběr. Buď nedělat nic, anebo znovurozběhnout výrobu pro 737 NG. Takže to vlastně není dilema: „Nabrat a šest měsíců platit lidi za nic?“, ale „propustit lidi ,nebo nepropustit?“
Tady bude hlavní problém v nutnosti rozhodnutí ve velkém předstihu před výrobou a ještě větším před dodáním strojů zákazníkům. No a pořád se neví, kdy se MAXy zase rozběhnou. Takže by to byla taková střelba na pohyblivý cíl. Ono se teď ani neví, kdy se bude vědět…
Tak znovu … zahájení výroby je záležitost mnoha měsíců.
Za tu dobu, pokud se nic mimořádného nestane, už budou maxy dávno lítat. Smysl obnovovat NG by mělo (teoreticky .. kdo ví, kdo by si to objednal) v případě, že víš, že MAX tady nebude dalších X let.
Právě že stále není vůbec jisté kdy ty MAXy lítat budou. Podle plánů na začátku roku už měly být dnes všechny v provozu ale nejsou. Stále se objevují další problémy a datum se pousouvá dál do budoucnosti.
Na začátku roku Maxy ještě létaly, byly uzemněny v březnu.
Je to jako každý jiný úřednický proces, prostě se čeká, jako budete třeba čekat na stavební povolení a nikdo vám neřekne ani nejhrubší odhad termínu. Firmy musí dělat nějaké ekonomické výhledy, úřady nemusí, takže se to tu poněkud střetává.
No ony to ty letecke spolecnosti objednavaly s tim ,ze usetri na spotrebe atd. Nevim, jaka by musela byt sleva na 737NG, aby byly celkove naklady za nakup letadla a jeho provoz po celou dobu zivotnosti srovnatelne…