Doprava ve městě Infrastruktura

Konec experimentu. Ze Smetanova nábřeží zmizely betonové zátarasy

Odstraňování betonových zátarasů ze Smetanova nábřeží. Foto: Praha 1
Odstraňování betonových zátarasů ze Smetanova nábřeží. Foto: Praha 1

Pražský magistrát nechal ze Smetanova nábřeží odstranit betonové zábrany. Prostor od křižovatky s ulicí Národní k ústí Divadelní bude provizorně vydlážděn. Řidiči pak budou moci vjet na nábřeží v noci od 22:00 do 06:00. Novinářům to dnes řekli náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) a starosta Prahy 1 Petr Hejma (STAN). Nábřeží bude ve směru od Národního divadla neprůjezdné do 30. září. O případných dalších úpravách bude magistrát s radnicí Prahy 1 jednat. Značení se změní v úterý 9. června večer, nejpozději ve středu ráno. Nyní musí řidiči uzavřený úsek objíždět Divadelní ulicí.

Nábřeží mezi kavárnou Slavia na křižovatce s Národní třídou až k ústí Divadelní ulice zavřelo město v druhé polovině května jako podporu podnikatelům postiženým opatřeními proti koronaviru. Na silnici vznikly restaurační zahrádky. Pro řidiče jedoucí po nábřeží od Karlových lázní k Národnímu divadlu se nic nezměnilo.

Omezení dopravy na Smetanově nábřeží vyvolalo v uplynulých týdnech odpor magistrátní opozice a také vedení Prahy 1. „Byli jsme proti tomu, aby se takto jednostranně uzavřela část nábřeží a doprava se svedla do obytné zóny. Zklidňovat dopravu chceme tam, kde lidé skutečně bydlí. Zároveň jsme kritizovali estetickou stránku těmi žluto-černými bloky, což nám nepřišlo důstojné pro památkovou rezervaci,“ řekl Hejma.

Na silnici tak nově budou květináče se stromky a chodník bude prodloužen až ke kolejím. Město použije provizorní skládací obrubníky, uvnitř kterých bude dlažba. „Během zítřka bude posunut obrubník a květníky se zelení a bude to vypadat důstojněji,“ řekl Scheinherr.

Magistrát společně s městskou částí zahájí jednání o budoucí podobě nábřeží. Zda bude trvale uzavřeno, zatím nebylo rozhodnuto. Jasné je pouze to, že se upraví tramvajové zastávky. Nové budou ve směru z Podskalí u Žofína a u Karlových lázní.

Nábřeží by mohlo být zkušebně v budoucnu uzavíráno o víkendech. „Já osobně si myslím, že nejlepší je na víkendy uzavřít celé nábřeží a využít to ke kulturním akcím, ale zdůrazňuji, pouze o víkendech,“ řekl europoslanec a předseda pražských zastupitelů Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) Jiří Pospíšil.

Magistrátní experiment, který (naštěstí) netrval dlouho! ✅Právě dochází k odstraňování nevzhledných betonových bloků…

Gepostet von Praha 1 am Montag, 8. Juni 2020

Prv0ní městská část do budoucna plánuje zpřístupnění průchodů v nábřežních zdech, takzvaných čapadel, které jsou z Divadelní ulice a z ulice Karolíny Světlé. V případě toho z Divadelní je podle Hejmy již dohodnuto, že se otevře. Mohlo by se tak stát už v nejbližších dnech, přesný termín ale neřekl. Čapadlo z ulice Karolíny Světlé je zasypáno. „To by bylo spojeno s revitalizací takzvaného Anenského trojúhelníku,“ řekl.

Nábřeží bylo loni na podzim kvůli opravě tramvajových kolejí více než dva týdny uzavřeno a paralelně platila i uzavírka na Malé Straně. Město podle tehdejších vyjádření chtělo uzavřením získat data k případnému dlouhodobému omezení dopravy na obou březích Vltavy. O omezení se v metropoli mluví již dlouho. Podle jeho zastánců do centra města a okolí řeky nepatří tranzitní doprava. Odpůrci zase tvrdí, že není možné průjezd omezit dřív, než budou dokončeny oba pražské okruhy.

ČTK

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Glutexo

Co jsou to „květníky“?

Hara_Pes

Většina diskutujících by si měla nejdříve povinně pustit film Lidský rozměr a až potom tu psát svoje moudra.
https://www.csfd.cz/film/335678-lidsky-rozmer/

Karel Kučera

ještě by mohlo zmizet osazenstvo magistrátu, který by pak měla obsadit ODS.

Jo a pro níže diskutující, Je potřeba preferovat IAD, MHD a absolutně město otrávit cyklistům. Zrušit cyklo-pruhy a zavést zkoušky ze znalosti předpisů i pro cyklisty.

Armin

ODS je stejný zlo jako ANO.

Honsa

Zlo jsou pirati komousi japonci etc.

Honsa

Ne vratit by se Melo puvodni obyvatelstvo. A pak to pujde

Honsa

Praha vesnice roku 2019 2020 2021

Márty

Je vtipné, jak odstranění Praha 1 bere jako svojí zásluhu, přitom s tím má společného pramálo. Zátarasy nebyly pěkné, ale z hlediska bezpečnosti asi opravdu nutné. Výměna za něco ‚příjemnějšího‘ po pár týdnech je od začátku plánovaná akce magistrátu.

Honsa

Idea samotna je hloupa. To je ten problem

Armin

Máte pravdu, měl se zavřít i ten druhý směr. 🙂

Honsa

Jo a vratit fiakry

Zapa
Hanzi

Ono od dob Béma to jde na magistrátu vůbec z kopce pěkně sešupem dolů. Smažky na magistrátu vůbec byla ta poslední volba, za jejich dobu se kromě pozavíranych ulic neudělalo pro individuální dopravu vůbec nic.

Asd

A co modré zóny? Spousty kamer a radarů i zúžení. Co by jste chtěl? Snad ne pražský okruh a nová P+R parkoviště.

V. K.

Militantní automobilisté požadují další desítky miliard a výsledek přitom bude stejně pochybný jako doteď. ODS obhajovala 40 miliard pro Blanku uzavřením nábřeží. Blanka je otevřená a najednou to nejde.

A co se týká Béma, ten se už nevrátí, neb si v klidu užívá provize za Opencard a další kšefty z jeho éry.

Armin

Město je tu pro lidi, ne pro gumokoly. V Praze je té preference automobilismu až moc. Kde jinde mají magistrálu přes jedno z hlavních náměstí?

Petr766

Město je pro lidi a ti stále (zcela logicky) preferují auta a MHD. A město se tomu má přizpůsobovat, zvláště když je tu x let zanedbaná základní infrastruktura, chybí okruh atd. Třeba ve Vídni je x pruhová komukace mezi památkami a nikomu to nepřijde divné.

Honsa

Ale tady je toxicka a divna Mentalita.

...

Dálnice těsně u nádraží (opravdová dálnice, ne městská komunikace) je třeba v Essenu. Cosi jako magistrála vede v těsné blízkosti nádraží i v Liberci. Akorát že tam na ní díky tomu, že jí celou postavili s MÚK a kus dali do tunelu, nemají kolony. Takže s tou preferencí automobilismu to je v Praze podobná bída, jako s preferencí čehokoli jiného.

Petr Nick

Tleskám snahám o zklidnění center měst, ale musí to mít koncepci, tzn, kromě jiného, nevytvářet o ulici dál kolaps nejen individuální dopravy. Jinak termín socka v tomhle významu je .. ubohost, vůbec na dopravním serveru – můj názor

Marek Turnovec

A on byl v Divadelní nějaký kolaps? Nebo někde jinde kvůli tomuto?

Petr Nick

Doplňuji: obecný názor..

Luděk S.

Nejsou ještě nějaké na Praze 5?

Jakub

Věřme, že Praha bude nadále upřednostňovat lidi před auty.

kulhán

No to pěvně doufám že ne.
Ty si choď klidně pěšky nebo jezdi sockou. Ale já si chci vybrat.

Luděk S.

Přesně! Socky ať si jezdí mastnou tyčí.
My, lepší lidí máme z eráru auto s řidičem. A toho se nikdy nevzdáme!

Beekee

Si vybere.. pěšky, na kole, nebo tou dívkou. Nebo se odstěhuje. Plno možnosti k výběru.

Beekee

Dívka měla být socka

Zapa

Vaše představy o dívkách jsou takové divné. Inu, každý má jinou touhu.😄

Beekee

Byla to priblbla autokorekce z mobilu a vyšlo to zle. Nepřijde mi to vtipné. Vyraz socka nepouzivam tak to bylo opraveno. Bohuzel ty komentáře v PC ted nefungují. Psat na mobilu uz nebudu.

Armin

Tak dobře, tak si pravicově jezděte, ale pak navrhuji zpoplatnit vjezd do města autem, ať to nemusí socky dotovat ze svých sockopeněz.

Petr766

V pořádku. Pak MHD přestat dotovat a platit reálnou cenu jízdného

...

Ok, klidně budeme platit mýtné, ale rozhodně nebudeme jednu věc platit dvakrát, takže v tom případě je na místě se bavit o zrušení spotřebních daní z pohonných hmot.

...

V těch autech sedí přece lidé a lidi jste říkal, že chcete upřednostňovat.

Jakub P

V průměrným autě sedí člověk malou část dne. Většinu dne to auto sedí někde zaparkovaný prázdný…

Petr766

No a?

...

A to s tématem souvisí jak?

Petr766

Prosím Vás a ta zlá auta se projíždějí jen tak sama od sebe?

...

Značně to připomíná ono Cimrmanovo „moře bude v Praze vždy každou neděli odpoledne od dvou do čtyř“…

Honsa

Ja nemam nic Proti rainbow-warrior. Ale krome oral je taky nutny manual a neco delat

petr 5

Šaškárna. Všude na světě se podobné zábrany dělají esteticky z keramických květináčů. V Praze je nadbytek betonových zátarasů, tak je flákají kde se dá. Velebnosti, budu blejt.

Honsa

Vsude na svete maji dalnice. A pak teprve kvetinace. U Nas silnice jak Ukraine a znaceni jak v mongolsku. Hlavne si hraji na Wien…

Armin

V mnoha vyspělých zemích mají dokonce centra měst pro automobilisty úplně zavřený. Ale to by bylo OmEzEnÍ sVoBoDy.

Petr766

Povídej, která města třeba?

Zbyněk

Madrid. Zavedeno snad loni.

Zbyněk

Gent. Nejedná se o úplný zákaz, jak často hrozí fanoušci automobilizmu. V Gentu do té doby průjezdné centrum bylo rozděleno do zón mezi kterými se dá přejíždět jen přes vnější ulice.

PatriK

Ten „experiment“ byly betonové zátarasy? To je jediné co končí. Nábřeží jinak zůstává přes den ve stejném úseku uzavřené dál.