LOT 3a leaderboard

Konec dieselů jako marketing. Naftové autobusy jezdí po Ostravě dál

Autobus Solaris Urbino 10. Foto: DPOAutobus Solaris Urbino 10. Foto: DPO

Každý pátý autobus ve flotile DPO zůstává na naftu.

Zpět na článek
55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Divočák

V Jablonci nahradili CNG diesely , protože nový dopravce … Navíc zrušili AN ( bez zázemí je to jen shluk autobusových zastávek) , takže tak..

Denis

V Českých Budějovicích bude osm nových autobusů,na naftu.

Bmo

Nechápu, proč ten ostravský DP takhle blbě lže. Stejně ta lež hned vyplula na povrch a teď mají z ostudy kabát, že.

asdfsfgdhjfghng

většina lidí si informace nijak neověřuji a pokud vím, tak televize v hlavních zprávách taky překvákali ten nesmysl.

Sharkovec

Chápu to dobře, že je pro DPO lepší spalovací CNG motor, než spalovací dieselový motor? Znečisťuje to skoro stejně, hlučné je to skoro stejně a reklamu to sice možná udělá, ale zbytečnou, protože lidem je jedno, na co to jezdí. A pak nakonec jezdí desítky dieselů i přes údajné ukončení. Tohle se vážně povedlo 😐

Jura

Spalovanim zemniho plynu vznika vzdy jen neskodny CO2 a vodni para. U spalovani nafty tomu tak neni.

Jirka B.

To si asi pletete s vodikem, ne? Kdr jste na takovou pitomost prisel?

Karel z HK

Pitomost to není: CH4 + 2 O2 -> CO2 + 2 H2O

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Z vodíku není CO2.

Josef Král

Cestujícímu je jedno, jede-li na naftu, plyn nebo elektriku. Chce se rychle a pohodlně dopravit. Za největší problém proto považuji dřevěná (překližková) sedadla.

Kevis

Tyto sedadla vybral DPO údajně po průzkumu. Cestující měli sami vybrat, které sedadla jim budou nejvíce vyhovovat. Mám dojem, že tehda byly namontované v tramvaji různé druhy sedaček a cestující dle toho vybírali. A tak tudíž máte, co jste si prý vybrali. DPO tehda čalouněné zavrhl z hygienických důvodů. Jedná se totiž o to,aby byly dobře omyvatelné. Čalouněné totiž krom různých bakterií, roztočů, zadržují v sobě spoustu prachu, což lehce zjistíte při třísknutí do takové sedačky. Dají se prakticky dobře vyčistit jen čističem na koberce a to znamená odstavit vozidlo na jeden den,aby pořádně vyschly. Krom toho častým čištěním by… Číst vice »

Martin

Mně třeba dřevěná sedadla s polstrovanou sedací částí vyhovují. Sedí se mi na nich vážně dobře.

asdfsfgdhjfghng

překližka je alternativa k mnohem horším (a v zimě zančně studenějím) plastovým sedadlům a buďme za ni rádi.

Kevis

V době, když jsem pracoval v DPO i nyní jsem už slyšel hodně prohlášení,co všechno se neudělá,jako montáže kamer do všech vozů, že v centru Ostravy nepotkáte ani jeden nafťák a pod. Takže tohle mně vůbec nepřekvapuje

Frantisek

Jo, vodík, to je hit. Elektřinu musí vyrobit elektrárna, ta může i někde čoudit nebo hyzdit krajinu, ale vodík? Ten se prostě vyskytne, a vše bude nádherně čisté, jasné a krásné. 🙂

RARA

Pane Františku, nesledujete dění 🙂 Vodík má být „zelený“, který vyrobí OZE. Jedná se o formu ukládaní energie. To, že toto řešení je mnohonásobně dražší se už neříká. Na fakt, že vodík je mnohem výbušnější než zemní plyn se nepoukazuje. Protože díky masivním dotacím a zdražení bude jak říkáte vše nádherné, čisté, jasné a krásné 🙂

Permonik

Vodík je vybušnější než zemní plyn, proto se ho vozí a vstřikuje do motoru, meně. Spálovácí motor je dimenzovaný na určítou energii uvolněnou při výbuchu a jeji přeměnu na mechanickou. Rozhodně se neda čekát že při nehodě začne zemní plyn hořek jako při zapnutí plynového sporáku, zatím co u nadrží s vodíkem dojde k výbuchu s „jaderným“ hříbem.

Václav

Jenže vodík se nespaluje ve spalovacím motoru, ale v palivovém článku. Je to mnohem efektivnější a hlavně bezpečnější, než v klasickém motoru.

Permonik

Spaluje i nespaluje, zaleží na více okolnostech. Ale je pravda že teď se už preferuje palivový članek. Ale pro srovnání jsme bral varinatu se spálovácím motorem.

Jura

Spise jak tu potvoru malou vodikovou skladovat a dopravovat.

Permonik

Vodík se bude brát z koksarenského plynu, který ho obsahuje až 60 procent. A toho plynu na ostravsku je přebytek…..

Kevis

No,jen jestli toho plynu bude ještě dost, když se zavírají šachty,na kterých je koksovna závislá. Nebo čekáte, že budou dál koksovat to nekvalitní uhlí, které budeme muset dovážet ze zahraničí, až úplně skončí u nás těžba? Naše uhlí na rozdíl od Polska nebo Číny je totiž kvalitní koksovatelné

Permonik

Co mám info tak uhlí na koksování se už davno vozi z Polska a posila se na jih do Italie…..Třinec myslím jede na uhlí z UA a tím směrem.
A upřímně kvalita uhlí se určuje podle obsahu složek, nikoliv země. Ovšem když si někdo zaplati nekvalitní uhlí aby se s cestou vešel do rozpočtu, tak težko dostane nejvyšší kvalitu…..

PetrD

OKK už několik let dováží uhlí z Austrálie a jako koks vyváží do USA.

Permonik

Jak to vozi? Jim by se možna oplatil i ten kanál na odře.

abc123

Hlavně že diesel je 100% eco.

asdfsfgdhjfghng

ono je to stejně fuk, protože pak se stejně hned o pár metrů vedle od eko trolejbusů a tramvají na Ostrava hl. n, Stodolní a Střed rozjede brejlovec a za pár sekund vyčmoudí víc než všechny Ostravské autobusy dohromady za hodinu. Ve skutečnosti ale ani to není moc relevantní.

Armin

Brejlovce budou po elektrizaci trati do F-M končit.

Zrzek

To dřív dojezdi 750.7 na stáří.

Ondra

O té elektrifikaci se mluví skoro od „dob císaře pána“… 🙂

Majkl

Skoro, ale spíše od dob druhého prezidenta

Vbb

Autobus má motor cca 200 kW, brejlovec cca 1400 kW, takže i kdyby brejlovec čmoudil relativně 3x víc než autobus, tak vám to pořád nějak nevychází. Řádově.

czhunter

Na třetí stranu – Brejlovec potřebuje větší výkon než autobus k tomu, aby vůbec utáhl sám sebe – a tím ještě pořád nekoná žádnou „užitečnou práci“ (na rozdíl od fyzikální práce, které koná víc než dost).

Ten důležitý parametr energetické efektivity dieselu je zde „CO2/os*km [g]“.
Jenže ten „počet osob“ je nakonec parametr, který si kdekdo může navrhnout tak, aby mu vyšlo, co se mu líbí.

Ale kolega nahoře samozřejmě použil literární hyperbolu.

Michal80

To mě napadlo hned, že je to blbost. Diesely jezdí na některých spojích 48, jestli se nepletu.

Pája

Elektrobusy ve městě beru. Dobíjení o přestávkách není časová ztráta, dnes už umí dojezd i 200 na plné nabití, ale to doufám neznamená, že šmahem půjdou diesely do šrotu. Líbí se mi provozní model, kde jezdí ropáky a elektrické busy v jednom turnusu. Vyřadit předčasně naftové vozy je nehospodárné. Nechat je dosloužit mi připadá rozumnější.

Kevis

Jenže pokud jezdí autobus ranní, odpolední,200 km na jedno nabití nestačí na celý den provozu. A takové přestávky na celodenním provozu nejsou,aby to dobili přes rychlonabijeni. Tudíž využití elektrobusu je pouze na dělených směnách, či trhačkách, jelikož tam lze autobus dobít mezi ranním a odpoledním dílem směny a není tam tolik kilometrů jako na celodenních směnách., kde se za den najedete okolo 300 km.
Dokonce první elektrobusy SOR v DPO nejsou tak ekologické,jak by se zdálo. Měly totiž naftové topení,ne elektrické.

Ondra

Ono ještě záleží, který elektrobus vypravíte. V Ostravě není jen jeden typ. Pokud vyjede bus s OppChargem (ultrarychlým dobíjením) tak ten klidně na celodenní směně být může. Ale potřebuje samozřejmě kilometrově adekvátní linku a musí se dobíjet při každém příjezdu na konečnou ve Svinově.

Vbb

Naftový hořák má daleko lepší spalování než Dieselův motor (a víc jak dvojnásobnou účinnost) a energie v baterkách se naopak lépe (= ekologičtěji) využije pro pohon vozu než pro pálení v topných odporech, tak nevím, co řešíte.

M H

Myslím, že hodně záleží na místních podmínkách a obězích…čekal bych, že nejlépe vyjdou parciální trolejbusy (podmínka však je stávající trolejbusový provoz, který ovšem není všude, aby se mohlo využít i dobíjení za jízdy na části trasy). Čisté elektrobusy (včetně topení na elektřinu) budou více závislé na plánování oběhů a taky na počasí (mráz i horké léto není pro baterie ideální a navíc stoupá spotřeba vozu = topení/klima na plno). Z hlediska konvenčního pohonu vypadal velmi zajímavě „splaškobus“, který jezdil v Brně a tankoval „bioplyn“ v čistírně odpadních vod. Stejně tak si myslím, že by měly mít své místo v MHD… Číst vice »

Czhunter

No vzhledem k tomu, že dojezd bateriových vozidel se v 21. století zdvojnásobí každých 10 let při zachování ceny, tak se tento problém asi do příštího tendru vyřeší sám.

Ondra

Z celkového vyjádření v 3. odstavci by člověk skoro získal dojem, že první plynové autobusy (z roku 2015) stály 5 let víceméně v garážích a vyjely jen na zkušební kilometry 😀 . Ale teď vážně – obsah oznámení není něco, co by se praktikovalo jen ode dneška nebo třeba od toho začátku dubna / v posledních týdnech. CNG (beru standartní 12m) měla obecně v nasazování prioritu a naftové autobusy sloužily jako pro ně jako záloha – pokud tedy nemohl jiný plynový 🙂 . Spíše to z mého pohledu bylo nešťastně komunikováno – když se při výjezdu na odpolední část „trhaček“… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jen bych dodal, že během stávky před 12(?) léty mohl podobné prohlášení pronést taky a nelhal by. Naftové autobusy opravdu nejezdily.

Ondra

Tak pan Morys by si při té tehdejší stávce mohl říkat co by jen chtěl – když tehdy nebyl ředitelem… 🙂

A mimochodem – autobusy tehdy jezdily, byť tedy v značně omezené míře 🙂 .

http://mhd-ostrava.cz/?s=stavka_01_06_2011

Kevis

Tak to lžete. Protože během stávky se našli stávkokazi, kteří jezdili. Buď z řad řidičů, kteří odmítli stávkovat nebo nahnali úředníky, kteří museli jezdit,jinak taky mohli čekat, že pro ně v kanceláři práce nebude. Takže tehda nafťáky jezdily,jen v omezeném počtu

Study

Jestli budou mít elektrobusy a autobusy na vodík, budou ty diesely ještě tahat zpátky ze šrotu, aby měli s čím jezdit…

Martin

A z vás hovoří velká zkušenost s moderními elektrickými autobusy nebo jen plácáte stejně jako pomlouvači elektromobilů, kteří je maximálně viděli na dálnici…?

Pája

Někteří cestující – a je jich dost – to vůbec neřeší. Jo kdyby to jelo na hnědé uhlí a kouřilo jak parní válec, tak toho si všimnou. Jinak ne.

Zrzek

Tak jestli to bude stejně kvalitní jako motorek na pohon stěračů, který jsem včera měnil tak má bohužel pravdu. Po připojení fungoval, po zamontování na své místo vyhořel, ani pojistku nevypálil. Zkouška byla bez zátěže, příčina blbě vyrobené, někdo zapomněl, že kostra jde do držáku motoru pustit, ale proud nikoliv. Standartní automobilová blbuvzdorna svorkovnice, která nejde zapojit jinak, jen někdo blbě při výrobě zpřeházet zapojení uvnitř. A pojistky radši nemluvím, plast na obalu vyteče a pojistka se nepřepali, dříve se upálí kontakty nebo žila vodiče. Jestli se nemůžeme spolehnout ani na základní zabezpečení, čekají nás s EV ještě šílené zkušenosti.

czhunter

Děkujeme za irelevantní informaci.
Byla velmi … irelevantní.

Zrzek

Jen jsem tím chtěl říct, že jestli budou komponenty E busech a vodikacich stejné kvality jako mnou uvedené věci, máme se na co těšit. Když pojistka o nějaké hodnotě vydrží násobně větší proud, který už nevydrží vodiče, které má chránit.

Jirka B.

Mam podobnou zkusenost s pojistkou. V posledni dobe je to opravdu zarazejici ta nekvalita vsude kolem.

Karl vB.

Myslíte? Zima odstavila elektrobusy i v Berlíně
https://www.cs-dopravak.cz/zima-odstavila-elektrobusy-i-v-berline/

Martin

Což ovšem bylo chybou výrobce, není to pravidlem. Takže bych neříkal, že jsou kvůli tomu všechny špatné. I diesel měl kdysi dávno své mouchy…

Viz https://energozrouti.cz/z/silne-mrazy-omezuji-provoz-elektrickych-autobusu-v-berline

Metro

Nejen v Berlíně. U nás taky eautobus v mrazech zůstal v garáži.

Pája

I proto říkám, klidně elektrobusy, ale postupně a mezi ropáky. Každých několik let dochází ke zlepšení vlastností, ale spalovák taky nenahradil koně přes noc.