Konec D49 v polích u Fryštáku. ŘSD žádá o povolení provizorního napojení
Definitivně má napojení dálnice D49 na území mezi Fryštákem a Zlínem řešit až následující stavba s mimoúrovňovou křižovatkou.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce zažehnat hrozbu, že by dálnice D49 skončila v polích u Fryštáku jako nepoužitelná. Ministerstvo dopravy na žádost ŘSD zahájilo stavební řízení k provizornímu napojení dálnice na silnici II/490, která spojuje Fryšták a Zlín. Dálnice D49 v úseku Hulín – Fryšták se dostala znovu do výstavby po jedenáctileté pauze koncem roku 2021.
Provizorní sjezd z dálnice se napojí na silnici II. třídy pomocí dočasné okružní křižovatky. „Provizorní komunikace je řešena jako obousměrná dvoupruhová komunikace délky 196 metrů (…) s rozšířením v místě napojení na dálnici a před napojením na okružní křižovatku,“ stojí v oznámení ke stavebnímu řízení. Ve stejném řízení se řeší i další stavební objekty, například větev mimoúrovňové křižovatky Třebětice, protihlukové stěny nebo odlučovače ropných látek.
Definitivně má napojení dálnice D49 na území mezi Fryštákem a Zlínem řešit až následující stavba, kterou ŘSD oficiálně nazývá Fryšták – Lípa, 1. etapa. Její součástí bude i nová mimoúrovňová křižovatka Fryšták. Stavba ale zatím nemá ani územní rozhodnutí. Silničáři počítají s tím, že ve výstavbě bude v letech 2028 až 2030.
Příběh budování D49 se vleče a vymyká i tuzemským zvyklostem. Sedmnáctikilometrový první úsek (Hulín – Fryšták) se začal stavět už v září 2008, kdy na základní kámen poklepával tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), za jehož úřadování se stavba i vysoutěžila.
V červenci 2010 ale ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Stalo se tak pod vedením ministra Víta Bárty (VV) pod heslem úspor a vyhladovění stavebních firem. Opětovné budování začalo po 11 letech a řadě soudních sporů před dvěma lety, od podpisu smlouvy uběhlo 13 let. Hotovo by mělo být v roce 2024.
Dálnice D49 má končit u Vizovic a dále ke slovenské hranici pokračovat jako čtyř- či třípruhová silnice I. třídy. Toto řešení se ŘSD snaží protlačit procesem posouzení vlivů na okolí (EIA).