Konec českých tramvají v americké metropoli. Nahradí je elektrobusy

Zájem cestujících o jízdu tramvají dlouhodobě klesá.
Americké hlavní město Washington, D.C. ukončí do roku 2028 provoz tramvají. Při projednávání městského rozpočtu to oznámila starostka města Muriel Bowser. Washington je společně s Portlandem jedním ze dvou amerických měst, kde jezdí české tramvaje.
Starostka oznámila, že od roku 2028 budou namísto jediné tramvajové linky ve Washingtonu jezdit elektrobusy, které mají využít současné trolejové vedení například pro dobíjení.
Tramvaje jezdí ve Washingtonu po jediné lince, která je 3,9 kilometru dlouhá. Jízda po trase s osmi zastávkami je zdarma, přesto o ní není velký zájem. Tramvajový provoz se do Washingtonu vrátil v roce 2016 po půl století, samotný start nabral několik let značné zpoždění.
Podle posledních statistik počty cestujících klesaly, v roce 2023 šestice tramvají přepravila 836 tisíc lidí. Tramvaje často jezdí zpožděné kvůli souběhu se silničním provozem. Řada cestujících nakonec dávala přednost jízdě autem nebo autobusem.
Starostka jako důvod změny uvedla, že provoz elektrobusů bude levnější a umožní obsluhu dalších ulic, kde nejsou koleje. Město označilo projekt elektrobusů jako projekt New Generation Streetcar, což mylně dává představu, že půjde o tramvaje nové generace. Washington ročně za provoz platí 10 milionů dolarů. Debaty o dalším rozvoji tramvajové sítě ve Washingtonu se dostaly do slepé uličky. Podle organizátora dopravy by bylo vhodné rozšířit síť tramvajových tratí, ale současně by to bylo příliš nákladné. Proto tramvaje ve Washingtonu skončí.
Ve Washingtonu jezdí tři v Česku vyrobené tramvaje 12 Trio od Inekonu a tři tramvaje United Streetcars 100 vyrobené v USA v licenci Škody. Vychází z modelu tramvaje 10T.
Konec tramvají ve Washingtonu neznamená, že v USA nejsou města, která by tomuto způsobu veřejné dopravy nevěřila. K velké expanzi se chystá například Filadelfie, kam dodá nové tramvaje Alstom.