Konec bizarního přejezdu. Strojvedoucí před ním musí zastavit a stáhnout si závory

Přejezd přes silnici I/16 v Královci. Foto: GooglePřejezd přes silnici I/16 v Královci. Foto: Google

Z české železniční sítě zmizí přejezd, který svým způsobem zabezpečení nemá obdoby. Když se v Královci na trati z Trutnova

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Mě se zdá, že to není ani dle tohodle https://www.dopravniznaceni.com/Zeleznicni-prejezdy-b5422.htm zabezpečený..

Alibaba

Proč si to myslíte?
Mechanické závory v Královci jsou furt lepší než jen pouhý kříž (A32a).
Tady prostě nevyhovuje způsob ovládání, který zdržuje oba druhy doprav.

Aslanex

Zde jsem ještě našel video ze zmiňovaného druhého přejezdu, který už je nahrazen křížem. Je tam lépe vidět, jak se stahují závory, a také jasně vidět, že to není strojvedoucí, ale zřejmě vlakvedoucí.
https://youtu.be/9CpR_iMz2C4

Aslanex

je hodně zvláštní 😀 Trochu nechápu, proč se to zatím nemůže nahradit křížem a STOP, a projet velice nízkou rychlostí… Rozhodně by to bylo rychlejší.
Ovšem podobně to údajně funguje v Praze na vlečce přes ulici Sazečská (Malešice). Tam jsou dokonce závory elektrické, ale taky se přejezd musí při jízdě vlaku zapnout vlakovou četou.

R2R2

Myslim, ze na krizeni se silnici 1. tridy neni mozne zabezpeceni prejezdu degradovat na kriz, minimalne to neni v souladu s planem dostat do roku 2023 na vsechny zavory.

rory2k

Po shlédnutí této bizarnosti bych se vůbec nedivil, kdyby někde existoval přejezd sice s automatickými závorami, ale nastaven přesně opačně – viz „Okresní přebor – Poslední zápas Pepíka Hnátka“.
:-))))))))))))))

dopravák

Přejezdy kryté návěstidly přece běžně existují – například ve stanicích a na hradlech jsou obvykle návěstidla závislá na stavu přejezdového zařízení (= kontrole jeho polohy nebo minimálně funkčnosti).

Eda

Zajímavé jsou i ty třeba v Británii, kde závory se přesunují (vodorovně otočí o 90°), tzn běžně zahrazují železnici a jezdí auta a když se blíží vlak, přestaví se a zablokují silnici, pro nás taky bizár 🙂

https://www.1900s.org.uk/images-1940s50s-level-crossings.htm
https://www.alamy.com/a-network-rail-employee-opens-the-railway-crossing-gates-the-gates-image8971437.html
https://www.alamy.com/stock-photo-man-opening-gate-at-a-level-crossing-in-frinton-12278845.html
jistě by se našlo i video https://www.youtube.com/watch?v=uaWG04vKYLg (minuta 7:20 atd)

Alibaba

Na tom „bizáru“ se mi líbí, že je z něho jasně vidět, kdo má přednost.
Jen mě udivuje, že jsou jen na ruční pohon (pomocí závoráře).

Vlakový nadšenec

Já osobně bych ty závory nechal nahoře zatroubil a jel dál 😀

Vašek

To byste si pak už moc nezajezdil!

Vlakový nadšenec

Já vím předpisy a předpisy ale bylo by to rychlejší

Kuba

Koukal vůbec autor článku na to video? Závory spadnou a vlak se ihned rozjíždí, takže to asi není strojvedoucí, kdo stahuje závory, leda že by na vlaku jeli strojvedoucí dva (ale je strojvedoucí, který nesedí „za kniplem“ pořád strojvedoucím?).
Jinak není to video někde k dispozici bez cenzury, nebo aspoň cenzurované nějak pořádně? Vždyť na ty obdélníčky se nedá koukat.

Petr

Zřejmě se jedná a neveřejnou trať a neveřejnou komunikaci, jinak si to GDPR šílenství nedokáži vysvětlit 🙂

Autor videa

Mohu nabídnout originál videa bez cenzury (když tak napište do komentářů pod videem). Tohle bylo zrovna první video, kde jsem zkoušel rozmazávat i RZ kvůli GDPR (ještě ale přes funkci YouTube, která je pracná a stejně mnohdy neefektivní). Ten výklad je dosti nejasný ohledně RZ (některé prameny se tváří, že RZ je osobní údaj, jiné zase ne), ale raději se držím přísnějších kritérií. Už jsem pár videí musel kvůli tomu smazat, upravit a nahrát znovu, že mi je někdo nahlásil kvůli ochraně soukromí. Při tom množství sledujících je to raz dva (a obzvlášť, když to video sdílí dopravní web)… 😀

Petr

Originál video nechci, já jen nechápu tu šílenství okolo GDPR. Můžete prosím citovat, kde je zakázáno natáčet na veřejném místě a publikovat to také veřejně?

Autor videa

Natáčet na veřejnosti a publikovat záběry samozřejmě zakázáno není, to bych ani jinak nemohl natáčet. Bohužel při natáčení ale snímám i tváře kolemjdoucích a RZ aut, které přes přejezd projedou, aniž bych měl možnost získat jejich svolení. Proto ta cenzura. On to není jen výmysl GDPR (i když ho přesněji definuje), ale podobné pasáže upravující ochranu osobních údajů obsahuje i občanský zákoník.
Když se podíváte na obrázky ze Street View nebo Seznam Panoramy, tak v tomto postupují přesně jako já.

bohyn

Asi to bude spis stiplistek

Indian

A viděli jste v tom videu počet cestujících?

seiko

Jakým způsobem bylo spočítáno 5-7 minut ztráty času, když celá akce na videu trvá sotva 3 minuty? Nebo ten střih před koncem byl v délce 4 minut… ?

asdefasdf

zpoždění způsobuje už samotné brždění a rozjezd, je závislé na rychlosti chůze strojvedoucícho, jak blízko/daleko si zastaví, jesti je mokro a musí se brodit rozmáčeným terénem atd.

BoH

To jako skutečně nebyl vtip, který si autor nevydržel uschovat do dalšího apríla?

asdefasdf

Skoro se nabízí otázka, jaktože strojvedoucí nemusí cinkat zvonečkem?

Jiří Kocurek

Protože je to strojvedoucí a ne řidič tramvaje. Tím se také vysvětluje to, proč je tam závora a ne světelná křižovatka ovládaná jízdou kolejového vozidla.

Jedine vlaky

To má být vtip? To ještě existuje?

dopravák

Proč by to nemělo existovat, když tam až do nedávna po naprostou většinu dní v roce v podstatě stejně běžně skoro nic po kolejích nejezdilo? Když tam byl před těmi asi 10 roky zaveden aspoň letní sezónní víkendový provoz (což byl asi jediný pozitivní počin firmy OREDO za celou historii její existence), tak tam někdy jezdil obsluhovat závory někdo z trutnovské sekce GWTR třeba i autem (obvykle sám šéf Ivanko), ale takové řešení se pochopitelně dopravci nemohlo vyplatit ani při těch několika jízdách vlaků za den – a instalace přejezdových zařízení se při tom minimálním provozu zase pochopitelně nemohla vyplatit… Číst vice »

Anonymus

Konecne to nekoho napadlo. Super, bylo to sileny a uspora 5-7 minut vubec neni malo.

Eduard

Osobně jsem si myslel, že už něco takového neexistuje. A jak vidno, tak jsem se pletl. Je jen dobře, že tam bude automatický systém. I když něco takového jako dnes je mnohem romantičtější 🙂
Každopádně by bylo dobré, kdyby na všech tratích, kde se počítá do budoucna s VRT bylo jen a pouze mimoúrovňové křížení.

-TR-

Co do toho pletete VRT? Je to lokálka. Sice je velmi významná, protože se jedná o mezinárodní spojení z východních Čech do Polska, ale je to pořád lokálka.

Kalanis

Počkej, až tam polák dotáhne na hranici S3 (D11). To bude jiný kafe. A že staví…

-TR-

Jinak než přejezdem se závorami se to nedá vyřešit. Časem (byť později) se postaví dálnice i na českém území, takže nějaké mimoúrovňové křížení v tomto místě nemá smysl.

Anonymus

VRT nema zadne prejezdy pres silnici. Takze ok. 🙂

Lolookie

A co Rusko? Na VRT Moskva – Petrohrad přejezdy jsou :D. Zavírají se 15 minut před průjezdem vlaku. No kdo by to nechtěl :D.

Eduard

To, že v Rusku mají něco takového ještě neznamená, že to musíme mít taky. I když třeba takové odpočítávání na semaforech by se u nás více než hodila.

Leinad

Špatně implementované odpočítávání je krok zpátky od dynamického řízení.
Semafor by měl jen pár vteřin před změnou signálu ukazovat, co se stane – ve Vídni na to stačí blikající zelená.

Lolookie

To byla reakce na komentář, ze kterého vyplývalo, že na VRT obecně přejezdy nejsou, což není pravda a jako příklad jsem uvedl to Rusko. Rozhodně jsem tím nemyslel, že na českých VRT by přejezdy měly být také.

Tomáš Záruba

V Rusku hlavně žádná VRT není, tak nevím co řešíte.

petr 5

Já v roce 1973 jel z Moskvy do tehdejšího Leningradu Červenou strelou 200 km/h, větší část 600 km úseku. VRT to v dnešním pojetí samozřejmě nebyla a není. Jen u nás byl tehdy zázrak 120. Dnes jsme o ⅓ lepší, na pár úsecích.

Martin

Kolik se tam jezdi?
V japonsku jsou na nekterych tratich shinkansen take prejezdy, dokonce i jednokolejne trate, ale jezdi se tam do 160km/h…

Martin

Oprava, na tratich, kde jezdi shinkanseny (vlaky)…

kakov

Moskva-Petrohrad se dřív jezdilo na mnoha úsecích 200 km/h, jak je to tam dnes a zda to bylo na úsecích s přejezdy nevím

Lolookie

Ruské VRT jsou na 250. Jestli je na přejezdech rychlost nějak snížená netuším, ale jestli ano, tak nechápu proč zavírají přejezdy 15 minut předem.

Jiří Kocurek

V Rusku na VRT mají rozchod 1524 mm, pojďme si taky postavit VRT na rozchod 1524 mm, i s přejezdy, ať je kde vybírat pokuty. 😛

Lolookie

Viz. moje odpověď Eduardovi. Neřekl jsem, že to je dobře a že bychom je měli v tomto ohledu následovat.

Vbb

V Rusku mají rozchod 1520 mm, 1524 mají ve Finsku 🙂

Alibaba

Ono to je trochu složitější. Četl jsem, že v Rusku maj rozchod 1520 -0 a + 35, ve Finsku 1524 -4 a + 35. Rusáci tu normu měnili relativně nedávno (20let). Vlaky mezi nima jezdí beze změny náprav.
Něco hodně podobného je mezi Španělskem a Portugalském, ale tam mám pocit, že není takový jasný překryv.

Vbb

Samozřejmě že když Rusové před těmi cca 20 lety změnili NOMINÁLNÍ hodnotu rozchodu, tak nevzali pacry a nešli všechny tratě o 4 mm zužovat…
Je to zcela totéž, co před 25 lety změna NOMINÁLNÍ hodnoty frekvence z 16 2/3 na 16,7 Hz v 15 kV světě.

Bardotka

Tak v Rusku jsou v mnoha věcech stále ještě normální a pragmatičtí. A nemají tam byrokraty z EU na vymysleni drahých královin na kterých se dá nakrást.
A jejich přejezdy počítají s debilitou řidiče, tudíž vám fyzicky zabrání vjet na přejezd

Vbb

V Rusku se dá nakrást na věcech, kteří vymýšlejí jejich vlastní byrokraté.

bohyn

To jako z vozovky vyjede betonovej blok? Jinak zavory mame i u nas 😉

Nekdo

Rusko je životní styl…

Honza D.

Hezké závory na kliku jsou také v Hevlíně směrem do Rakouska (přejezd P3961). Sice tam už dlouho nejel žádnej vlak co kdysi uzavřeli trať do Laa an der Thaya, ale vypadají udržovaně a možná jsou i funkční. Teoreticky se dá cancourek trati využít k objíždění soupravy. Viz https://mapy.cz/s/pezukeharo

Martin

Ja myslim, ze i teoreticky se propojit opet s rakouskou obci Laa u/d Thaya… vzdyt chybi zprovoznit cca 2km puvodni trati…
Pravda, dva mosty uz jsou snesene a vznikly by dva prejezdy na mistnich komunikacich, a v byvalem hranicnim pasu by trat vedla mezi dvema bunkry u mostu,…

Honza D.

Propojit by se to v případě zájmu Prahy a Vídně bezesporu určitě dalo, pozemky pod bývalou tratí stále patří ex SŽDC.

dada

nojo, ale snizi se tim bezpecnost

-TR-

Jak? Naopak, až po dostavbě dálnice v Polsku tudy budou jezdit tisíce aut denně, tak by bylo naopak velmi nebezpečné zastavovat auta současným způsobem, aby mohl projet vlak. Nové zabezpečovací zařízení zastaví provoz na silnici v dostatečném předstihu před průjezdem vlaku.

Dálnice na české straně je v nedohlednu.

dada

jednoduse, vlak pred prejezdem zastavi, stahne si sranky a bezpecne prejede!!! nehrozi, ze by rozjety vlak sejmul auto

-TR-

Jo, a strojvedoucí tam bude pobíhat mezi kamiony. Fakt super řešení.

MPE

Žádné tisíce aut po dostavbě polské části dálnice po I/16 jezdit rozhodně nedudou. Bez české části dálnice (a její dokončení je aktuálně skutečně za horizontem událostí) pozbývá celé spojení smysl a provoz na polské straně směrem z Kamienné Góry na hranice bude stejný jako nyní, tj. naprosto marginální.

-TR-

Mýlíte se. Kudy bude vést nejkratší cesta od polské hranice k dálnici D11 u Jaroměře? Přece přes Trutnov. A při
cestě do Prahy to bude pořád výhodnější, než jezdit starou trasou přes Harrachov do Turnova k dálnici D10.

Kalanis

Sakra, chtěl jsem napsat něco podobného…

MPE

Nemýlím. Já v té oblasti totiž bydlím a znám zdejší realitu. Celé trasování dálnice do Polska přes Lubawku je od začátku pitomost a podlehnutí polským tlakům na napojení jejich severojižní magistrály S3 do Štětína na evropskou dálniční síť. Jenže ten reálný hlavní dopravní proud vede jinudy – severovýchodním směrem. 99% kamionů z D11 sjede v Jaroměři a bude pokračovat směr Náchod, Klodzko, Wroclaw a dále. Ukažte mi spedici, která si cestu dobrovolně prodlouží o několik desítek km po placené silnici (byť s lepšími parametry). Už i Poláci pomaličku začínají uznávat realitu a rozjeli zkapacitnění silnice z Wroclavi do Klodzka na… Číst vice »

Martin

Klodzko – Kudowa se rozšiřovat na 100% nebude, i obchvat kvůli přítomnosti léčivých pramenů (viz u nás případ Karlovy Vary) by byl ekonomicky příliš náročný a nerentabilní. Proto se přistoupilo k výstavbě S3/D11 přes Trutnov.

-TR-

V Jaroměři nic sjíždět nebude. Možná tak v Bolkówě, odkud vede zkratka přes Strzegom k dálnici A4. Kvůli tomu, že se dá očekávat velké zatížení této zkratky, plánují Poláci prodloužit rychlostní silnici S5 z Wrocławi právě do Bolkówa.

MPE

Ale samozřejmě že bude…Pokud bude existovat nějaká možnost jak ušetřit (= zkrátit si cestu, navíc po relativně pohodové silnici třídy DK, tj.bez mýta), tak ji kamiony budou využívat. Nástrojů, jak tomu zamezit, zase tak moc není (napadá mě v podstatě jen brutální zdražení mýta na české straně tohoto úseku – zákaz tranzitu vzhledem k „evropské“ kategorizaci silnice nepřipadá v úvahu). Časově to vyjde plusmínus nastejno, čili skutečně nikdo, kdo pojede směrem do vnitrozemí Polska a dále na východ, nebude mít sebemenší důvod si zajíždět přes Trutnov (byť by si to třeba následně trochu zkrátil přes Strzegom). Kudowa je skutečně „špuntem“,… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jestli to měl být vtip, tak znova a líp, tohle s nepovedlo

MPE

??? Co konkrétně? Takovéhle výkřiky do tmy mám fakt rád…

petr 5

Já si pamatuji (ale to už je přes padesát let) závory, kde bylo sice závorářské stanoviště s klikou, ale závory kvůli silnému železničnímu provozu trvale dole. Pouze, když jednou za čas přijelo auto (silnice snad IV. třídy) a nejel vlak, tak je obsluha ručně zvedla. Coby kluk z města jsem se na tom ohromně bavil.

babilon

Něco podobného jsem viděl na trati Chomutov-Vejprty a byl tam zvonek pro řidiče „Chcete-li zvednout závory, zazvoňte“.

petr 5

Tak to už byla technologie vyšší kategorie.

David

Už se těším, až se pojede průměrnou rychlostí v úseku Královec Lubawka 120 kmh, protože tvrdí, že se tím ušetří 5 minut, vzdálenost je 4 km, nyní to jezdí za 7 minut, po jejich redukci o 5 minut už jen 2 minuty. Takže 810 se rozjede ze stanice na 160 kmh (protože 120 kmh vychází průměrná) a než se rozjede tak bude brzdit do další stanice. Jen to má jeden háček, trať na 160 kmh stavěná není a 810 a ani žádný jiný motorový vůz takovou rychlost nevykoná, tak by mě zajímalo, jak toho tak velkého zkrácení času chtějí docílit?… Číst vice »

-TR-

Pokud se udělají oba přejezdy, tedy i ten na trutnovském zhlaví, tak ta úspora je reálná.

Štěpán

Zrychlení nebude spočívat ve zvýšení traťové rychlosti, ale v odpadnutí zbytečného zdržování nutným stahováním a následně zvedáním závor obsluhou vlaku.

babilon

David poukazuje na to, že ušetření 5-7 minut jízdní doby je nesmysl, když mezi Královcem a Lubawkou je současná jízdní doba 7 minut.

Lektor

Tak si k tomu ještě připočtěte zastavení před přejezdem, vystoupení, stáhnutí závor, přejetí přejezdu, zastavení za přejezdem, zvednutí přejezdu, nastoupení, rozjetí a jste na 5 minutách hned.

babilon

V tom videu to zvládli za 3 minuty.

R2R2

V tom videu je strih, takze nevime, jak dlouho cela operace trvala.

R2R2

V jizdnim radu vidim ve smeru na Lubawku dokonce jen 6 minut, pokud z toho 5 usetri, tak tu mame prvni VRT 😉

R2R2

Opravdu to realne jezdi za 7 minut? Pokud je spravna informace z Wikipedie, ze maximalni rychlost je 60 km/h a vzdalenost 4,8 km. Tak by to znamenalo, ze na celou operaci se zavorami zbyvaji zhruba 2 minuty, z videa je vsak zrejme, ze to trva dele. No a pokud realne jezdi vice nez 10 minut, tak by tam prostor pro 5minutove urychleni byl.

Td18

Když jsem tam letos v únoru jel tak ale ty závory obsluhovala průvodčí a ne strojvůdce…

Alex

tak ve videu evidentně taky.

Martin2

Co to jako je? Kdyby tam byla Stopka a vlak projížděl 10km/h tak by to bylo daleko rychlejší.

Vít Jůza

Pro většinu vozidel by to bylo pomalejší o tu stopku.

ČD4ever

V Kamenickém Šenově to bylo před 5 lety podobné, ale tam šlo o víkendový provoz pro turisty. Od té doby jsem tam nebyl.

Milan

Stejná bizarnost byla i na druhém zhlaví Králové mé dopravny, vlaky z Trutnova do Sędzisławia si tuto zábavu užívaly tedy hned dvakrát po sobě (zpestřeno ohlašovací povinností v dopravně = mezi těmito přejezdy). Celkový ztracený čas v Královci přibližně 15 minut, a to jen proto, aby Dobrá správa ušetřila.

Naštěstí u přejezdu na trutnovském zhlaví (přes silnici II/300) došlo již v minulém roce ke změně zabezpečení, nyní jsou tam jen výstražné kříže a „desítka“, což je ve výsledku rychlejší.

Na lubawském zhlaví tato úprava neprošla patrně proto, že se jedná o silnici I. třídy.

Milan

„Králové mé“ = královecké; ach ty automatické opravy 🙂

Petr

Opravdu tohle ještě v 21. století? A závorař?

libor

pohoda, jen kumulace funkcí, proč mít dalšího pracovníka, když to zvládne personál vlaku :))

Frantisek

Tento přístup je ovšem pro 21. století naopak typický. 🙂

Divočák

Fíra si protáhne nohy, prohodí pár slov s místními.. kdo jede tudy snad nespěchá 🙂

noerf

Petr: Zavorářů ještě několik je. Během roku skončí v Sepekově a ještě tak před pěti lety byli ve Dvorech nad Lužnicí.

Petr

V roce 2017 jich dokonce ještě bylo 48 v pracovním poměru a 23 na DPČ.

https://zdopravy.cz/posledni-jihoceska-zavorarka-kdyz-jdou-zavory-dolu-tak-se-nedaji-zastavit-5726/

PatriK

Kdo vůbec vymyslel tenhle nesmysl a proč tam dosud nebyl klasický přejezd bez závor s výstražným křížem? Navíc to místo je zjevně docela přehledné.

Vlado

Tento nesmysl vzniknul shodou náhod.Nejprve na trati Trutnov -Žacléř byl plný provoz a přejezd obsluhoval závorář,pak dráhy provoz přerušily a od roku 2008 provoz převzal Viamont jen na víkendy(dnes GWTR) ,no a to již se platit tam závoráře nevyplatilo.No a legislativně dost dobře nejde snížit třídu zabezpečení přejezdu,to jest ,kde již jednou jsou závory tak tam nechat jen kříže,kor když jde o silnici 1 třídy.A protože tam GWTR postupně vrací denní provoz je nutno udělat přejezd nový .Jinak podobný stav fungoval na Šenovce (nevím jak dnes),ale ještě cca 6 let zpátky musel rovněž vlak před přejezdem do Šenova zastavit vlakoš… Číst vice »

Kamui

Já nevím, to tam fakt nešlo zavést trvalou jízdu OP?

Koro

Proc OP? Stacilo tam dat jen krize

Kalanis

To papír kupodivu nesnesl. Prostě nejde snížit úroveň zabezpečení přejezdu, natož na silnici první třídy.

Jiří Kocurek

Zajímavé. Byl jednou jeden přejez v opravě, taktéž na silnici první třídy. Kupodivu stačilo nasázet vedle panely, dát tam kříže a vlaky jezdily na Op. Ovšem chápu, že předpis je nadřazen zdravému rozumu a změna předpisu by byla něco jako svatokrádež a jízda uhlím napřed s motorovým vozem.

Indian

Je rozdíl mezi trvalým a dočasným stavem.

Vít Jůza

To tam tak je původně, nebo původně závory obsluhoval jiný personál?

Jiří Kocurek

Pracuju na dráze. 4x za směnu musím stáhnout a zvedout závory. To mi zabere 4x 5 minut. Za to beru 15 hrubého. No a ve zbytku pracovní doby kreslím grafiku do počítačových her. Tím si vydělám 40 hrubého. A tím jsem si taky vydělal na toho meďoura kterým jezdím do práce. Sorry, že to je jenom Unimog.

Zbyněk

Královec byl dirigující stanicí pro Źacléř, takže závory ovládal nejspíše signalista, možná výpravčí. Na panoramě je ještě vidět stavědlo.

noerf

Předpokládám, že jinde fungují závoráři (závorářky) nebo je ještě někde takto řešeno zabezpeční?