Končíme s papírovými palubními vstupenkami, potvrdil Ryanair. Přechází na digitální
Z inauguračního letu Ryanairu do Popradu. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Ryanair tvrdí, že digitální boarding již nyní využívá přes 80 % cestujících.
Takže po daném datu to u těch 80% stoupne na 100%, jen aby se jim ale nezmenšila ta základna ze kterých se ta procenta počítají, ne třeba o celých 20 třeba o míň.
Ale třeba když si tímto sníží náklady, projeví se to v cenách a přeběhnou k nim zákazníci od jiných aerolinek, pro které jsou peníze na prvním místě.
To jsem opravdu zvědav, jak budou opravdu ochotný a rychlý, když někdo bude mít problém s mobilem a oni budou muset řešit palubní vstupenku či odbavení. Už takhle jsou většinou v problémech.
Vyzkoušejte, uvidíte. Můžete nám pak sem o své zkušenosti napsat.
A vy si to určitě přečtete??
Pod zasterkou setreni papiru se chteji nabouravat lidem do mobilu skrze aplikaci aby zneuzivali osobni udaje z jejich zarizeni. Bohuzel lidi jsou jak tupe ovce a delaji co jim spolecnosti diktuji, vzdyt je to pohodlne neresit kdo a jak si vydelava na jejich datech. Populace cvicenych opic.
Aké „osobné údaje“ ti akože z toho zariadenia majú získať?
Mám smůlu pokud nemám chytrý telefon. To je diskriminace
Cestovat do ciziny s Ryanair neni základní lidské právo… a jak si koupíte lístek na cestu na letiště/taxik? Do cílové destinace jezdíte s papírovou mapou?
Proč by ne? Kupříkladu jsem letěl s nima Praha – Budapešť a jak v Praze, tak v Budapešti si koupím lístek na MHD v automatu za hotový/kartou. A hle, mapu centra Budapešti mám papírovou. Takže ten telefon skutečně není potřeba (i když ho samozřejmě mám).
Jít do hospody taky není základní lidské právo. Ale když budete Rom, a nepustí vás tam, bude to diskriminace jak hrom.
Pokud nemám plavky, nemůžu na městskou plovárnu.
Ale jinak, doba jde dál a chytrý telefon je nezbytnost a nějaké pozerstvi na tom nic nezmění.
Tak si palubní vstupenku sama vytiskněte, tomu snad Ryanair bránit nebude. Čtečce je přece jedno, z čeho ten QR kód načte.
Jen tak ze zvědavosti, z čeho si ji vytiskne, když jde vytvořit jen v aplikaci na chytrém telefonu?
Jedině potom hledat nějaké způsoby, jak tu aplikaci spustit v PC, nějaké emulátory na to jsou, ale je to spíš pro nějaké geeky než pro normální lidi nebo dokonce seniory.
Checkin lze udělat i z PC.
I po 12. listopadu? Tisková zpráva říká něco jiného.
from Nov 12th passengers will no longer be able to download and print a physical paper boarding pass but will instead need to use the digital boarding pass generated in their “myRyanair” app during check-in to board their Ryanair flight.
Udělám printscreen a ve Wordu/.v malování vytisknu QR kód? :-))
Printscreen čeho, když nemá mobil a check-in půjde udělat jen v aplikaci na mobilu? 😀
Tak dcera, syn, vnuk, strejda, teta nebo kámoš udělá cekin za něj a vytiskne mu BP přes printscreen . 😀
Ne smůlu mají oni neuvidí Vaše (a ani moje) peníze. Konkurence snad nějaká existuje. S Ryan jsem ještě neletěl tak nevím.
Jenže za 5, 10 let to tak bude všude. Hodně krajských jízdenek i u nás koupíte pouze v aplikaci, přes web ne (pokladny zatím sice jsou, ale také se ruší). Trend je jasný. V mnoha asijských zemích si už dnes bez mobilní aplikace nedojdete ani na veřejné WC.
A zase ta šéfka marketingu Dara Brady…
Jak už jsem psal do jiných diskuzí, tahle Dara je ve skutečnosti chlap, podobnost s Darou Rolins čistě fonetická, jak lze zjistit z letmého pohledu na náhodný vygooglený Darův portrét 🙂
Díky za upozornění:-)Dáme si na pana Daru příště pozor-)
Dara Rollins je taky chlap. Když to ještě byla žena, říkala si Darinka Rolincová. 🙂
Gambošová dokonce 🙂
Digitalizace může být dobrý sluha, ale ještě spíše zlý pán.
Digitalizované je to už dekády. Mění způsob interakce a omezuje počet dostupných možností.
To podstatné není ani tolik to, zda se člověk prokáže papírem nebo digitálním kódem. A už vůbec ne, jaká je ekologická zátěž těch papírů. Jejich snahou je totiž nahnat všechny do jejich aplikace a tam si sbírat další data o uživatelích a posílat jim push notifikace a nejrůznější nabídky a dělat upselling. Už nyní Ryanair neposílá PDF automaticky na mobil jako ostatní aerolinky. Ale pořád je tam možnost vygenerovat PDF. A právě generovat PDF za účelem zvýšení tlaku na stahování aplikací zmizí.
V nastavení aplikace si můžete vypnout notifikace a i nedat souhlas se zpracováním osobních údajů pro marketingové účely… služby se nesmÍ lišit. V tom je síla GDPR.
A vy jim věříte? Já takovým firmám nevěřím. Stejně jako nevěřím že by firmy jako Google a spol. nepoužívaly data uživatelů k trénování jejich AI modelů, bez ohledu na nějaký souhlas, protože dokázat to stejně nejde.
Jasne, ze to v nejake mire jde vypnout – Bohu diky za GDPR. Nekdo to udela a nekdo ne.
Ale otazka je spise ta, proc si musim stahovat aplikaci, kterou nechci (nepotrebuji), treba kdyz si objednam letenku normalne v prohlizeci na desktopu.
Ale jinak chapu, ze z hlediska Ryanairu je samozrejme obchodne vyhodne, kdyz vetsinu pasazeru donuti instalovat si aplikaci…
A uplne dokonale je, ze na zaklade jejich tiskove zpravy vsechny titulky v novinach zni „Ryanair zrusi papirove letenky“ namisto titulku „Ryanair nuti pasazery instalovat si jejich aplikaci“ 🙂
Také mi to tak zní, protože OK, papír je náklad, ale zaslání PDF do mailu nebo kamkoliv opravdu ne. Každopádně je to jejich politika, zřejmě počítají s tím, že nemají konzervatovnější cestující (pochybuji, ale uvidíme).
Proč? Protože jim to mimo zmiňovanému komunikačnímu kanálu dává možnost zpracovávat data o zákaznících z jejich telefonů. Tedy klasické šmírování pro účely marketingu, což u PDF (sic uloženého v mobilu) není dost dobře možné.
Aplikace zpracovává a sdílí osobní údaje uživatele, ID zařízení, finanční údaje a instalované aplikace. Podle privacy policy to mohou sami používat a sdílet se třetími stranami mimo jiné pro účely marketingových kampaní. Tedy prodají vám letenku a k tomu ještě prodají vaše data třetí straně.
Osobně „nehraju“ a s RyanAir už tedy asi nepoletím protože si jejich aplikaci instalovat nehodlám.
Kupte si další mobil na šmírovací aplikace ať se vám nedostanou na hlavní k bankovnictví a budete v bezpečí. Prostě ta cena letenky se nějak „zaplatit“ musí.
Aplikace nemohou ohrozit bankovní aplikace, na moderních OS je to sandboxované, ale mohou získávat lecos na zařízení dostupného (sdíleného) a prodejného, zejména když uživatel bez myšlení odklikne, souhlas se vším k čemu aplikace chce přístup (kamery, GPS, mikrofon, fingerprit zařízení atd).
Zase nebudeme strašit, nic z toho není nevyhnutné.
Push notifikace není potřeba povolovat, lokační služby pouze když se aplikace používá, zakázat unikátní tracking (na iOS jeden klik). Pokud jim člověk dobrovolně nedá přístup k dalším věcem, tak z toho zařízení zase tolik nevyčtou. A na sledování zákaznických vzorců (lety, destinace, tarify) nepotřebují appku.
Už jsem se setkal s aplikací, u které když jste zakázal notifikace tak prostě odmítla fungovat (nepustila vás dál než na úvodní obrazovku, kde bylo pouze talčítko „povolit notifikace“).
Je vtipný, že za pár let budou papírový boarding passy brány jako retro kousek – skoro jako kazety nebo Nokie 3310. A přitom je to jen 18 let, co zmizely opravdový papírový letenky. (To, co dneska lidi nazývají „papírová letenka“, je jen vytištěnej e-ticket.) Ty původní letenky byly takový malý knížečky s propisovacíma stránkama. Na začátku století bylo fakt divný přijít na letiště a místo „originálu“ mít v ruce jen A4ku z tiskárny. Člověk měl skoro pocit, že ho s tím ani nepustí do letadla.
Jako proč? Na dráze ku spokojenosti všech fungují PDF jízdenky s QR kódem, které se dají jak ukázat na displeji tak vytisknout, záleží na vkusu každého soudruha. Fakt jsme se dostali do stavu, že když jednorázově letím letadlem, tak si na to mám do telefonu instalovat nějakou aplikaci, a nikdo to nepovažuje za divné?
Tak si připlatíte a poletíte s aerolinkou která má klasické letenky
Když jsem tu před časem psal, že všeobecná smartphonová povinnost už fakticky dávno existuje, byl jsem akorát vymínusován. Hmmm.
V tomto případě se jedná o komerční aktivity. Nejde o zajistění dopravní obslužnosti či zdravotní péče.
ty jsi byl vlastně disident ještě dříve, než to bylo v módě!
Budou tedy kompletně zrušeny odbavovací přepážky?
Ne, musi být kvůli odbavení zavazadel.
To by se dalo vyřešit self bag dropem. I když třeba na PRG toto Ryanair zatím nenabízí.
Časem ano, aspoň v to doufám. Možná zůstane pár přepážek pro business nebo na řešení problémů. Ale už dnes to na spoustě letišť (třeba ve Vídni) funguje tak, že si u některých aerolinek cestující sami nalepí štítek na kufr a pošlou ho na pás. Super věc. Žádný dlouhý čekání, odbaveno za pár minut a pak už jen hurá do fronty na security.
a super je, kdyz vam to nic nevytiskne a napise, ze mate kontaktovat zamestnance aerolinky, coz je standard u sportovniho vybaveni
Super je to jen když to funguje. Když letím s manželkou, tak to nikdy nefunguje, protože má poněkud zvláštnost ve jméně v pase, což odbavovací stroje nikdy nezkousnou (spárovat letenku v systému a sken pasu). Na přepážce s člověkem s tím naopak nikdy problém není.
Lze si vytisknout printsreen letenky?
Ta palubní vstupenka je prostě 2D kód. Jestli jí čtečka na letišti (před security, u gatu) načte z displeje, nebo z papíru, to je té čtečce úplně jedno.
Kdyby to byl nějaký dynamický kód, co se mění – třeba jako virtuální inKarta v aplikaci MůjVlak, tak by to bylo asi trochu složitější. Ale zrovna u palubních vstupenek tomu tak není…
Vždyť to sami píšou, ale jestli to dobře chápu, je nutné tu palubní vstupenku (ne letenku, na tu se do letadla nechodí) vygenerovat v aplikaci. Ne jako u ostatních dopravců normálně na webu (případně na odbavovací přepážce). Pak by to nebyl problém. Veškerým čtečkám je jedno, jestli čtou z obrazovky nebo z papíru (starší čtečky dokonce ani z obrazovky číst neuměly).
Nějak v tom nevidím žádnou výhodu ani pro jednu stranu. Cestující nemá na výběr a Ryanairu může být jedno, na čem si ten qr kód pro nástup přinese. Navíc pokus si můžu donést kopii palubní vstupenky v chatovací aplikaci, a ne nutně v Ryanair apce, tak už to nedává smysl tím tuplem. Ty čtečky kódů to přečtou z obrazovky i z papíru.A ta argumentace ekologií je fakt úsměvná.
Pokud by v tom Ryanair neměl výhodu, určitě by to nedělal. Pravděpodobně to souvisí s celkovým odbavením a doprovodnými službami. Nedávno jsem letěl z letiště Faro, kde měli samoobslužný odbavovací terminál. To by samo o sobě nebylo nic výjimečného, ale tady jsem si při samoobslužném odbavení rovnou zvážil kufr a místo klasického zavazadlového tagu dostal jen takovou zmenšenou verzi. Navíc se mi ten papírek, který se běžně lepí na letenku nebo pas, zobrazil přímo v aplikaci Ryanair Kufr dorazil, takže jsem to dál neřešil, ale mám pocit, že pro Ryanair je levnější mít už kufr v systému a vyřídit ztrátu… Číst vice »
Ten voucher mohou poslat klidně do mailu spolu oznámením o zpoždění, které do mailu už běžně posílají. Stejně tak mohou posílat cokoliv jiného…
Hlavně získají podrobná a cenná data o všech cestujících a můžou s tím pak dále pracovat.
Předpokládám, že Ryan nasbírá přes aplikaci víc dat než přes webový prohlížeč.
Pro cestujícího v tom taky žádné výhody nevidím. Výmluva na ekologii je samozřejmě nesmysl.
Uplne v pohode. S tim nemam vubec nejmensi problem. Jeste by mohli uz konecne na ty kratke trate jebnut ty mista na stojaka. S tim tez nemam problem. Ja myslim ze by to mohlo byt resene jako na nejakem tom ulitlem kolotoci ty popruhy.. na dve hodky letu cajk. ps. tahne mi na pade tez mam rad pohodli, ale na kratke lety proc ne? dava to smysl… samozrejme kdo chce jiny level necht si kupi Dom Perignon ze…
Myslel jsem, že doby, kdy by se mělo přijímat řešení podle potřeb konkrétního jednotlivce, jsou dávno pryč, a naopak se bere ohled na co nejvíce osob.
S digitální verzí nemám problém. Ale problém mám s aplikací, za chvíli si člověk bude muset instalovat aplikací, aby si mohl dojít na hajzl.
Už aby to bylo. A pěkně s přihlášením přes Bankovní identitu a pokuty pro ty, co po sobě neuměj ten záchod uklidit…
V Japonsku běžná věc… Mj. tam zjistíte i aktuální obsazenost kabinek… 😁
Není ppravda. Kromě toho v Japonsku neexituje problém s tím, že by někde byl placený nebo nečistý záchod.
Tak zatím je potřeba aplikace na načepování si vody (zdravíme Správu železnic), tak kdo ví, třeba se taky jednou dočkáte…
To pak se veřejné záchodky přestěhují do roští. Ono když musíš, tak musíš a čím víc, tím víc je jedno, kde potřebu vykonáš. Alespoň my muži máme tu výhodu, že stačí zeď nebo strom a vlastně ani to neni tak nutné. Dámy to mají trochu horší.
Prostě budou nutit všechny používat jejich aplikaci, aby je mohli líp šmírovat a zobrazovat „upozornění“ (reklamu). Technický důvod to nemá žádný.
Má. Jsou schopni přes aplikaci komunikovat s cestujícím, tzn. že ušetří za letištní personál. Třeba při zpoždění letu, ztrátě zavazadla, atd.
Když tu aplikaci mít nemusím, tedy mimo zobrazení letenky, tak to neplatí, kor když sami říkají, že letenku pak někomu přepošlu. Takže info o zpoždění má někdo jiný úplně mimo letiště….
Ale to se dá řešit přes Email/SMS apod., k tomu aplikaci v mobilu fakt nepotřebujete. Občas je to pohodlnější, ale fakt není důvod, proč by checkin měl jít udělat pouze a jedině před mobilní aplikaci.
Ja si napriklad rad udelam check-in online doma na pocitaci (preferuju vetsi displej) a vysledne PDFko si pak preposlu na mobil, ze ktereho to pak ukazuju na letisti, prijde mi to jako vetsi failsafe moznost, protoze prinejhorsim pri vybitem mobilu to muzu na miste stahnout primo ze stranek ryanairu a ukazat boarding pass na displeji notebooku/tabletu (ano, uz se mi to stalo, nebylo to sice nikterak pohodlne, ale i tak jsem bez problemu odletel), pripadne pres letistni wifi preposlat pdfko z notebooku kamaradovi/spolucestujicimu (coz v pripade, ze mam pouze aplikaci a nahle se mi na letisti vybije telefon jaksi nepujde).… Číst vice »
QR kód je k dispozici v apce Ryanair
Já to chápu tak, že žádné papírové boarding pasy už tisknout nebudou, takže to chápete zcela špatně.
PDFko na strankach ale bude stale k dispozici? Pokud vim, tak prave tomuto PDFku ryanair rika „papirovy boarding pass“, proto me to zmatlo
Podle mě nebude, ale když tak si můžete udělat screenshot.
Screenshot z aplikace, kterou si musim nainstalovat, protoze aktualne ji nemam, a kterou hned po porizeni screenshotu odinstaluju? Neni jednodussi ten QR kod rovnou zobrazit v prohlizeci po dokonceni check-inu?
Tak ještě jednou, podle mě se zobrazí i přes web, takže si budete moci udělat screenshot. Já taky raději dělám všechno přes web kvůli podstatně většímu pohodlí než na pidi displeji v mobilu.
„From Nov 12th passengers will no longer be able to download and print a physical paper boarding pass but will instead need to use the digital boarding pass generated in their “myRyanair” app during check-in.“
Nu což, budu hlasovat peněženkou, na Ryanair vyseru a nechám vydělat Wizzairu.
Co tím ušetří společnost?Když ty pdf si každý kdo chtěl tisknul ve vlastní režii?Pro případ stroskotání máme letenky vždy ve dvou mobilech a ještě stažené do galerie, s Ryanarem lítáme často, a za ty roky bohužel už těch erorů bylo dost.
Já si myslím že check-in na počítači bude pořád k dispozici, jen se ruší check-in na letišti.
Já létám celkem často, ale stejně ten chaos s onlinem checkinem a digitálními boarding pasy nechápu. Udělám si online checkin, dojdu na baggage dropoff, a dostanu papírový boarding pas a na něj nalepený baggage tag. No a pasová kontrola funguje tak, že občas až u gatu kontrolují pas či ESTA/data k pobytu v USA. K tomu se něco dá vyplnit předem, něco ne, často je to úplně jedno. A nebo jsem na původním letišti dostal boarding pas do USA, a při přestupu na gatu nový se SSSS – a poslán zpět na pre-screening. Takže jestli Ryanair ušetří těch 10 centů… Číst vice »
No, a právě to odpadne (resp. už odpadlo – osobní zkušenost). Žádný papírový boarding pass, žádný papírový baggage tag pro cestujícího. Vše hezky on-line v aplikaci. A nejde o úsporu papíru, ale lidí. Jinak úspora pár centů se zdá být málo, ale aerolinky operují s velmi nízkou marží. A pokud přepraví 200mil cestujících za rok, tak je to úspora 20 mil Euro, což je hodně. Pro zajímavost, zisk Ryanairu za rok 2024 byl cca 2 mld EUR, což znamená průměrný zisk na jednoho pasažéra pouhých cca 10 EUR.
Můžete být v klidu. Ryanair do USA nelétá.
To není jen USA. Zrovna včera kontrolovali u gate cestovní pasy některých cestujících z UK do Schengenu.