Komplikace v přípravě. Prodloužení pražské tříkolejky mezi tunely a řekou řeší soud
Rekonstruovaná trať pod Nuselským mostem, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Jedním z cílů rekonstrukce je zvýšení kapacity tratě, čehož má být dosaženo posunem výhybek.
Proč se vůbec musí vydávat územní rozhodnutí na posunutí kolejových spojek na existující trati? Žádná nová trať se přece nikam neumisťuje! Příště bude třeba územko i na výměnu starých výhybek za nové s pohyblivými hroty srdcovek a tudíž méně hlučné? Tohle je spolehlivá cesta do Brusele!!!
Už jste někdy viděli troleje do oblouku? Já tedy takto ne. Vizualizace pobavila.
Všechny ty plky o tom, že se někdo obrátil na soud se snahou zabránit posunu zhlaví výhybny Vyšehrad o pár desítek metrů na východ jsou vlastně jen mlácením prázdné slámy – mnohem zajímavější by totiž byla informace o tom, jak konkrétně ten posun zhlaví skutečně pomůže ke „zvýšení kapacity tratě“: podle mě totiž ten samotný posun zhlaví nestačí, pokud v tom tříkolejném úseku nevzniknou zároveň dva oddíly pro jízdu v hustším sledu za sebou, protože jinak se jen přesune omezující úsek jinam než je nyní.
Měli byste jako novináři zveřejnit a udělat rozhovor s těmi stěžovateli, kteří blokují alespoň opravu toho pidikousíčku trati. Mohli jsme s posunout do 21. st a snížit na půlku možná i víc hlučnost, ale my jsme řekli ne! Železnice není priorita tohoto státu… Viz. most na spadnutí o kousek dál.
Možná by to chtělo kromě ‚trochu upravit hlučnost‘ to upravit o něco víc a plnit platné zákonné limit. Aby to pak nemuselo jezdit na bez kolaudace dekádu jako Blanka.
tak hlavně že se generace Z a mladší považuje za sněhové vločky. ale když se někdo může doslova p0…rat z hluku okolí kvůli stavebním pracím tak je to tvrďas.
Vlak nemá šanci držet krok s hlukovými limity – jo na nějakou trať na vození uhlí někam je to asi ok, ale do města fakt ne.
Ukažte mi město ve kterém vlak nejezdí.
A pak mi řekněte, jestli v takovém městě chcete bydlet (to abych předešel argumentům typu „ale v KLDR..“)
Když bych si odmyslel spojku na Kralupy, tak bych vyslovil město Kladno 🙂 – neb hlavní trať nejede městem, ale kolem něj 🙂
A pro jistotu navíc tuto trať pojmenovali po městě, kam koleje nevedou vůbec 😆
Možná je to proto, že nepamatujete, že i v Kladně vlak do i města jezdil – jen nebyl osobní a „státní“. Ta vaše „hlavní“ trať sice skutečně nikdy přes město Kladno nevedla, ale také žádnou stanici Kladno neměla – ta se přece původně jmenovala jen „Vejhybka“.
Asi narážíte na KND (kladensko-nučickou dráhu) – ano, ta Kladnem vedla a byla jen pro náklad (experiment se smíšenými vlaky nepočítám). A končila (kdysi) ve stanici „Staré Kladno“ (později končila ve stanici Prádlo) 🙂 . A ano trať 120 (koněspřežka) – město jen tak „lízne“ při okraji
Mám tranzitní koridor doslova desítky metrů od baráku a problém s hlukem není. Je tam nový svršek a PHS, celodenní provoz včetně carga. Většina vlaků prakticky není slyšet.
Praha žádnou protihlukovou vyhlášku ani nemá. Je tu pořád kravál a nejakej vlak se v tom úplně ztratí.
Tak zde by mě opravdu nenapadlo, že to někdo napadne. Vždyť ta trať bude méně hlučná
No jo, ale NEŽ bude méně hlučná, tak se tam bude pracovat a to se možná nelíbí. Budou si asi muset přes bagr přehodit deku.
Váš komentář s tou dekou mne pobavil 😀 děkuji 🙂
Když se trať neopraví, vlak vykolejí a vejde jim do objeváku.
Já bych spíš hodil deku na ty ma…licherné stěžovatele. Nebo radši síť..
Tohle se bude dělat zároveň s mostem na Výtoni? Jaka je šance, ze se to povede?
No ještě by to chtělo k tomu přihodit rekonstrukci tunelů, udělat to spolu se smícháčem a provoz na ty 3 roky převést na kompletně dvoukolejný úsek radotín-vršovice.
konec sarkasmu…
Jako na druhou stranu když budou mít papíry a stavbu formálně začnou, tak si na ten most můžou počkat, tady je asi zrovna bota netlačí.
No ale zase je o koordinaci a přípravě – dalo by smysl celý úsek od Smíchova na hlavák udělat naráz – vyřešit most, postavit zastávky, překopat plochu bývalého nádraží Vyšehrad, udělat tohle. Jedna výluka, jedna akce, jedno pracovní místo, velký přínos po dokončení. Tak ne, to u nás nechceme.
Nojo no, když vy tu řešíte relativně podružné věci jako co nejkratší dobu výluky, zatímco se „bojuje“ o to aby se akce vůbec mohla udělat…
Nevyčítám, neodsuzuji, ano člověk často řeší „drobnější věci“ zatímco ty velké mu unikají.
Jenže ono to souvisí. Byla by to jedna akce a pak by byl na léta klid. Zatímco salámování výstavby přinese jen víc hluku a víc nepořádku a pak se nedá divit, že tam někdo prská. Kdyby se lidem ukázalo, že je zájem to celé sfouknout nějak rozumně, pak by třeba tolik neřvali. A to nepočítám to, že každé kolečko salámu = výluka a tedy dráha nefunkční. K čemu to pak ku… celý je? Pak se nedá divit, že lidi jezdí autem a na dráhu nadávají jako na zdroj problémů.
To by stavbu musel koordinovat někdo jiný než SŽ.
Snaha o koordinaci staveb jednoznačně nejvíc naráží na povolovací procesy a výběr zhotovitele. V situaci, kdy jedno odvolání způsobí zdržení přibližně o rok, se koordinuje dost těžko.
Dohromady? Neblázněte, jen to. SŽ to radši pěkně rozdělí a to i včetně Vinohradských tunelů, které jsou také samostatně.
Nepřidává se kolej, ani se nemění vedení tratě, v rámci rekonstrukce má dojít dokonce k opatřením k odhlučnění, přesto se najdou takoví, kterým to vadí. A to jsem tu včera četl, že naše zaostávání přece nemůže být kvůli naší mentalitě… no nevim teda
Vždycky se najde někdo, komu to bude vadit. To není národem, to je jistým typem lidí, který se vyskytuje všude, už starověký Ezop o takových psal. Děje se to všude, jenom se o tom nepíše, angličani nevymyseli zkratku NIMBY pouze kvůli lidem z ČR.
Jde jen o to, jak se k tomu soudy postaví a to je zas na osobnosti soudce.
V jednom rozhovoru jsem slyšel, že u nás není NIMBY, ale jeho nejvíc extrémní verze BANANA – „build absolutely nothing anywhere near anything“
A to je myslím lepší popis. U nás různé stavby často napadají i lidé, kteří vedle ani nebydlí.
Ano, ČR = BANÁNOVÁ REPUBLIKA.
To, že někdo nebydlí hned vedle nějaké uvažované stavby, ovšem ještě neznamená, že jeho případné připomínky či upozornění, které se jí týkají, nemohou být rozumné a investor by je měl a priori odmítnout.
Tohle už je přehnané české sebemrskačství – NIMBY je všude. Není to specialista české kotliny.
No ale zrovna u nás je NIMBY hodně úspěšné, bohužel..
Je NIMBY v Polsku? Určitě. Blokuje tamní stavby? Nějak asi jo, ale výrazně, nesrovnatelně méně.
(mimo Polska si dosaďte většinu vyspělých států a dopadne to podobně)
NIMBY je jevem celosvětovým. Polsko je ale velmi odlišná země. Hory jsou tam jen u hranic s Českem a Slovenskem. Zbytek země je plochá deska s minimem chráněných území. V takové krajině je mnohem snazší umístit liniové stavby bezkonfliktně než v ČR.. Poláci jsou také mentalitou dost odlišní a proto zkousnou tvrdší legislativu. My jsme naopak kulturně velmi blízcí německy hovořícím sousedům a proto u nás voliči napříč politickým spektrem preferují větší práva jednotlivců a občanských spolků a ani ten nejšílenější politik nepůjde proti svému voličskému jádru. Budete se muset smířit s tím, že tomu tak je nebo vstoupit do… Číst vice »
Dopravní NIMBY je o absolutní sobeckosti – já jsem na prvním místě, nestrpím nic pro společnost.
Nesmysl, i vy budete NYMBY, když vám budou chtít postavit třeba průtah za barákem, na to dám Sobecké je i chtít dopravní stavbu bez ohledu na ty co si to vyžerou a upírat jim možnost do toho jakkoliv mluvit. Celý problém je v naší milé byrokracii, která neumí rychle třídit validní odpor a tam se snažit dohodnout a nabídnout dotčeným kompromis nebo něco proti (protože stát šel často na sílu bez ochoty ustupovat), ani rozpoznat aktivismus, rozhodnutí a soudy se vlečou, neumí pracovat efektivně. Ani si neumí zajistit „poměr hlasů“, tedy zjistit skutečný postoj obyvatel v místě, jestli ta hlučná… Číst vice »
Tak dobře popsané jádro problému a přesto dostanete tolik mínusů… Už se ale ani nedivím. Tady je vše ode zdi ke zdi. Kompromis, nebo dokonce konsenzus jsou u nás v územním plánování sprostá slova.
Když někdo napíše NYMBY, tak to fakt není dobře popsané.
jak je dobře popsané (ve vztahu k sobectví)?
Už kauza Havránková …
Tak Havránková je samozřejmě nejslavnější příklad. Ale je to dobře vidět i jinde. Třeba ŘSD kolem Litomyšle dlouhé roky nechtěla obcím ustoupit ani o centimetr. A když pak nastoupil Mátl a situace se změnila, dojednal rychle naprosto hratelný kompromis pro všechny – to je ovšem pořád spíš světlá výjimka.
Teď posledně mě zas zaujalo trasování VRT na jih od Brna. Vranovice a Přibice chtěli zahloubit niveletu o 3 m (opravdu je to tak přehnaný požadavek?). ŽS jim nevyhoví (vidět v dokumentaci EIA). Pak budou všichni překvapení, že to neprojde hladce, že se budou v řízení bránit…
Dobře popsané to není, protože je půlka informací mylná.
Argumenty by byly?
Pokud není možné to za rozumnou cenu postavit jinde, tak se s tím musím smířit
Ne nemusíte. Jen píšete, že někdo se s tím musí smířit (ve smyslu „smiř se s tím!“). To je obrovský rozdíl.
Ten průtah nevzniká ze dne na den, ale právě že se plánuje až desetiletí dopředu, takže obyvatel ví s čím může počítat.
Jde o to, že to je loterie. Někteří lidé mají štěstí, že to řešit nemusí a přesto mohou pohodlně cestovat a jezdit autem, takže vůbec netuší jaký zásah do života to je a někteří musí nést zátěž kterou to produkuje.
Ti kteří to nést nemusí snadno řeknou „zase nějaký NYMBY“, ve skutečnosti se NYMBY stane z každého, koho nějak vážněji zasáhne stavba. To že v každé skupině jsou různě militantní a racionální postoje je až další vrstva.
Ano, souhlasím. Problém ale je právě v tom následném provedení. Velice často okolní obce (resp. jejich obyvatelé) neodmítají stavbu jako celek – ostatně, jak píšete, vědí o ní už roky. Ale mají na stavbu nějaké požadavky (často opodstatněné). Někdy jde třeba jen o zachování nějakého pěšího propojení nebo třeba lepší protihlukové zdi. Momentálně je ale nikdo nevyslechne (participace se děje jen v poslední době a často v momentě, kdy už je projekt hotov) a nakonec je postaví před hotovou věc – takhle to bude a nejde už nic měnit. Co je pak výsledek takového postupu? Odvolávání a prosazování požadavků u… Číst vice »
Proč to povoloval magistrát a ne Drážní úřad nebo DESU zase chtěli chytračit na SS Západ a tak to mají – vylepte si vizualizaci ve vrátnici na Diamont pointu vy …..
Chcete říct, že kdyby povolení vydal někdo jiný, tak se místní neodvolají?
Odvolají ale k odborněji vzdělanějším lidem , kteří si s tím poradí a ne spoléhat na to , že když si to napíší tak jim to magistrát pustí , ty zajímá jen jedno
Odvolačka MHMP, Drážního úřadu i DESÚ je MD. Kam tedy míříte se svou teorií „lepších“ úřadů?
Mířím k odbornějším úřadům , ale ty by po SŽ také požadovali „vyfutrovanou“ žádost o stavební povolení, což tam dnes již nikdo neumí -bohužel
Záleží také, jaká legislativa platila v době žádosti.
Protože jestli vydal územní povolení magistrát, tak to šlo pravděpodobně ještě podle starého stavebního zákona. DESÚ figuruje až v tom novém. A Drážní úřad nemá s povolením záměru nebo územním povolením nic společného. Ale děkujeme za názor…
Proto to píši , když nevíme kdy to podali, lidi z DÚ přešli k DESU -stavební sekce, tady to vypadá , že se to hrálo na paragraf 55 stavebního zákona, pokud se pletu v čísle nechytejte mě prosím za slovo
Popravdě vůbec netuším, co jste tím chtěl říct. Drážní úřad řeší povolení provozování dráhy a nemá jakékoliv pravomoce co se týče povolování stavebních záměrů a to ani v novém, ani starém stavebním zákoně. SŽ postupovala přesně tak, jak měla. Podali žádost v přechodném období, ve kterém se posuzovala ještě podle starého zákona. Na nic se tady nehrálo, žádná šmelina se tu neodehrála. A s §55 to určitě nesouvisí, protože přechod mezi starým a novým zákonem se řeší až poslední část stavebního zákona a to jsou paragrafy 300 a výš. A problem s “neodborností” na stavebním úřadu magistrátu je nesmysl, protože… Číst vice »
Co tedy podle Vás dělala na Drážním úřadu stavební sekce ? Kromě státního dozoru
Podle článku bylo rozhodnutí o umístění stavby vydáno v srpnu 2023, tedy cca půl roku před nabytím plné účinnosti nového stavebního zákona.
Podle předchozí právní úpravy spadalo územní řízení do gesce místně příslušného stavebního úřadu. Speciální stavební úřad vedl až navazující stavební řízení.
Viz výše
To je tím, že příslušným stavebním úřadem pro vydání územního rozhodnutí byl v té době MHMP.
Komu tady proboha co vadí? Vyssi tratovka?
Existují lidé, kteří na cokoliv řeknou ne. A existují zarputilí lidé. V dostatečně velkém vzorku se najde kombinace takových.
BANANA – Build Absolutely Nothing Anywhere Near Anyone. Čé eR stagnuje, protože to tak chceme…
Nedělejte z jednoho excesu pravidlo. 10.000.000 obyvatel ČR taky neletělo na 1 motor s B737.
Jeden exces? Žijeme ve stejné republice?
My tři jsme se evidentně neodvolali, tak proč si za to máme navzájem nadávat?
Protože spousta jiných lidí v této Banana republice se odvolalo proti tolika stavbám, že kdybych byl mladší a neměl rodinu, dost bych zvažoval emigraci. Chvíli jsem přemýšlel že sepíšu pár taokvých příkladů Banana/NIMBY, ale napadlo mne jich tolik, že ani nevím kde začít. Třeba u nás v Brně-Bystrci lidi brečí jak je málo parkování, ale Hitlerovu dálnici odmítají. Když zde chtěli vybudovat stanoviště sanitek, NIMBYstům vadilo že by párkrát denně slyšeli houkání. Kdykoliv zde nějaký developer plánuje stavět bytovku, NIMBYsté brečí že se přetíží ucpané silnice. Když zde chtěli stavět domov důchodců, už ani nevím jak absurdní „to nikdy“ pseudoargument… Číst vice »
To s tou emigrací chápu. Taky bych nechtěl žít v Brně.
Jenže v Brně je zvykem stěžovat si na všechno. To samé třeba na Kladensku nebo Nymbursku. Furt všechno špatně, i kdyby jim diamanty z kohoutku padaly.
Je to pravidlo. Češi odmítají JAKÉKOLIV změny, čistě z principu. Vzpomeňte si třeba na zákaz kouření v restauracích. Nebo ten řev, když se zaváděl e-recept.
A to si fakt myslíte, že to je ryze české? Tak to jste toho ještě moc neviděl.
Neviděl. Zato jsem viděl, jak si v naší firmě ukrajinská uklízečka (65 let, původem ze samoty v Karpatech) vyřizuje veškeré záležitosti doma na dálku, přes mobilní appku. V Čé eR se veškeré inovace zavádějí pomalu, pozdě a v podstatě jedině až tehdy, když necháme dojít věci do takového maléru, že už není vyhnutí…
To bych zase netvrdil. Jako elektronizace státní správy stojí za to, nebudu se přít, ale tam to fakticky není odporem obyvatel (protože staré metody většinou paralelně zůstávají). Každopádně třeba daně a podobné věci už se dají vyřídit, aniž by jeden zvedl zadek ze židle. Třeba novodobé banky u nás zase dost pohnuly věcmi v bankovnictví, účet založíte a nikam nechodíte stejně tak u většiny operací – to rozhodně není všude. V Japonsku by vás klepla pepka, protože bez osobní návštěvy ani ránu a ještě musíte mít osobní razítko hanko, dost krátké jméno aby se vešlo do chlívku atp. 🙂 Ale… Číst vice »
A co appka Veřejné dopravy Vysočiny (VDV), jak se Vám líbí?
Vy jste játro, fakt. I česká uklízečka si úplně v klidu přes mobilní appku poplatí účty, objedná nákup nebo mycí prostředky do práce…může mít i třeba seznamku, nebo si objednat zboží z celého světa, komunikovat na sítích s celým světem, vyřídit si nejrůznější záležitosti s bankou, operátorem, zaplatit přes appku parkování, podívat se na předpověď počasí, a cokoli dalšího jí napadne. S úřady se pak dá komunikovat i mailem.
Využívám e-recept celou dobu, co existuje. O žádném řevu jsem ani neslyšel
Začátek byl dost krkolomný a léta trvalo než se to dovedlo do stabilní, použitelné verze bez výpadků, šlo to přes několik firem, povinné použití bylo snad po 7 letech po spuštění. Oproti tomu digitalizaci stavebního řízení jsme pomocí ODS vzdali ani ne po roce od prvního spuštění.
https://www.lkcr.cz/aktuality/99730cs-lekari-i-lekarnici-odmitaji-povinne-elektronicke-recepty
To mi nepřipadá…vždyť teď pořád všichni řvou, jak je potřeba změnit vládu…💁🏻♂️😆
Spíš jde o to, jaká váha se dává pár ukřičeným jedincům s naprosto absurdními argumenty (vzpomeňme na nedávný protest proti trolejbusům, které budou žrát kyslík), jak dlouho vyjádření jejich námitek trvá.
Před nějakými patnácti, dvaceti lety si v Bavorsku několik obcí odhlasovalo zákaz šíření mobilního signálu na svém území a potom telefonním operátorům uložily pokuty za nedodržování tohoto pravidla. Celou věc projednávaly soudy několik let. Lidé odmítající jakékoli změny žijí všude.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/220452801240024/0/73215-5g-utoci/
Čísla úplně stagnaci nenaznačují, co furt plašíte?