Komplikace s tramvajemi z Ostravy pro Ukrajinu. Kvůli nezájmu jim hrozí šrotace
Tramvaj T3R.P v Ostravě. Foto: Michal Chrást
Tramvaje jsou v dobrém stavu, Gepard Express se je snaží udat například do Sarajeva.
Tramvaje jsou v dobrém stavu, Gepard Express se je snaží udat například do Sarajeva.
T6A5 z Ostravy by se měly přestěhovat do Brna pod hlavičkou DPMB jako ty ex.DPP… Brzy DPMB dojdou peníze na nové Šaliny a budou muset třeba si nechat nějakou rezervu kéž by třeba BRNO koupilo ojeté KT8D5.RN2P z Plzně a Prahy. Zpět k T6A5 Ostrava by je neměla prodávat na UA, ale nabídnout to DPO> DPMB… Brno kdyby mělo T6 více jako náhradu za T3 v Brně, tak by to bylo nej(T6 s Výklopnými dveřmi a se skládacími z KT8)…. Prý 40T bude méně než jsem čekaly a nebude jich více! Proto bych nechal a dokoupil ostatní z Prahy/Plzně KT8(po… Číst vice »
Trojčat je potřeba víc. Možná by šlo spojit i čtyři nebo pět T6A5 do jednoho vlaku 😆 – ne aby to někdo vzal vážně!
A to je problém hodit to někde v okolí na nejaký čas na špalky ?
Jenom to odvézt „někam do okolí“ je náklad odhadem 80.000/vůz, viz podrobnější vysvětlení níže v diskuzi. Navíc by se plac „někde v okolí“ musel pronajmout, což jsou další náklady.
Nikde se vozit nemusí. V Martinové v depu je dost místa.
Mohli by je využít namísto protitankového zátarasu. Obávám se, že jiné využití tito veteráni už dnes nenajdou. Bohužel technika už je jinde a to i v rozvojových zemích, kam ostatně nepatří ani to Sarajevo.
Přesně, v roce 2022 už by se mělo rozlišovat, že existuje tramvaj a vozidlo T3
Tak do šrotu jdou dát i nové věci. Tramvaj je kolejové vozidlo kvalitní konstrukce. Vím, že jinde ve světě jde ledacos, ale použití po úpravě na regionální dopravu třeba místo 810 je pro ČR neřešitelný problém. Ono by to chtělo možná jen zkusit. Lokálky jsou většinou jen jednoduché autobusy na kolejích. To tramvaj je o generaci úplně jinde. V Jilemnici stojí už rok, ale když to někdo nechce „ze zásady“ povolit, tak s tím nehne ani pár volů. Tady vůbec nejde o trolejovou trakci. Možností je více. Pro T3 by kupci normálně byli, ale s těmi nemluvíme a Ukrajina nakonec… Číst vice »
T3 že je o generaci novější než 810?
O generaci dozadu. Sériový T3 od 1962, prototypy 810 1973. Sériová výroba 810 od 1975. Navíc by musely jezdit ty T3 spojený 2 a mezi nima ještě agregát. A vyřezat dveře na druhoy stranu. Proti tomu by i 810 byla ekonomickej zázrak..
Kde že v Jilemnici stojí T3? Navigujte mne, mám to pár kroků… 😀
Pokud se nemýlím. Tramvaje by musely být přerozchodovány na rozchod 1524 mm, který byl tradičně v bývalém Sovětském Svazu.
Podvozků tam mají dost.
Obvykle to berou to i s CZ podvozky. Pak proběhne kanibalizace všeho co jde použít – trakčáky, kardany, soukolí z převodovek nebo i celé „hrušky“, kola, kolejovky. prostě všechno co se dá použít. Dokonce i podélníky na 1435mm jdou překopat na 1524mm verzi. Zásadně jiný je pouze příčník a „nohavice“.
Bacha na jednu zásadní věc. V Ostravě (a v Brně a v Košicích) je otočená polarita, tj + pól v koleji a – pól v troleji! A Ukrajinci to samozřejmě vědí. Pokud by to byly vozy s odporovou výzbrojí (zrychlovač), dá se polarita přehodit za odpoledne a jezdí se. Pokud tam je tyristorová výzbroj ČKD TV3 (tramvaje T6A5) tak se bavíme o šestimístné částce v Kč a kvalifikovaném perosnálu. Ukrajinci to umí, už to dělali v Dnipru na jedné ostravské T6B5 (tuším 1135), takže vědí co to znamená v hodinách a v materiálu. Pokud tam je výzbroj ČKD TV8 na… Číst vice »
Pane Jenki, zaujalo mně vaše upřesnění pravděpodobného důvodu odmítnutí převzetí tramvají. Jsem v tomto oboru naprosto nepoučený laik a myslel jsem si, že vše je unifikované a rozdíl může být leda tak v rozchodu. Obracím se proto na Vás s následujícími dotazy: Nepředpokládám, že by si každý zřizovatel mohl hodit korunou a rozhodnout se jen podle toho, co mu padne. 1. Upravovala ČSN problematiku polarity u tramvajových drah? 2. Pokud ano, jaká byla hlavní kritéria pro rozhodnutí, jak to v konkrétním případě bude? 3. Co bylo v Ostravě, Brně a Košicích důvodem zavedení tohoto stavu, odchylného od ostatních tramvajových provozů… Číst vice »
Provozovatelé sítí s mínus pólem v troleji vycházejí z předpokladu většího rozprostření bludných proudů a tedy jejich menšího škodlivého působení na podzemní sítě a zařízení.
Dotaz není na mě, ale přesto:
Ad 1) 2) Toto podle mě neřešila žádná ČSN. Šlo čistě o organizační rozhodnutí zřizovatele, případně i s přesahem z historie.
Ad 3) Ostrava, Brno a Košice provozují tramvajovou dopravu souběžně s trolejbusovou, patrně jim tedy připadalo technicky a organizačně jednodušší mít tu polaritu takhle. (Ovšem netuším, zda to bylo na základě rad a zkušeností z Plzně, Prahy a Bratislavy, kde ten souběh je/byl také.)
Vzhledem k době vzniku tram. provozů v dotyčných městech to s ČSN nic společnýho mít nebude. A s trolejbusy tuplem ne.
Nevím jak pro ostatní, ale pro mě jsou to velmi zásadní, nové informace. Díky za ně.
Tak ještě nějaké informace doplním, a zároveň tím odpovím na dotazy uživatele Karl v. B. Co předepisuje ČSN netuším, ale předepisuje to jen pro nové provozy. S jistotou vím, že mínus v troleji mají Ostrava, Brno, Košice, Grudziaz (PL) a Heidelberg (DE) – to mám ověřeno osobně (jsem se ptal, na sloup s měřákem jsem nelezl). Mínus v troleji prý dokonce měla i Lipenka, ale to vím jen z doslechu. U toho Heidelbergu je to vylepšené tím, že je dvěma meziměstskými tratěmi spojen s Mannheimem, a ty mají samozřejmě polaritu + v troleji. Pozná se to akorát tím, že tam… Číst vice »
Bechyňka měla zhruba do roku 1975 taky minus v troleji, přepólovalo se to při rekonstrukci měnírny. Plus v troleji žere kovy v blízkosti měnírny, mínus rovnoměrně kovové konstrukce podél kolejí (žere to jakoby pomaleji, ale hůř se proti tomu bojuje).
Pokud vím správně, tak otočená polarita je u tramvají v ČR všude z důvodu eliminace bludných proudů,které způsobují korozi kovových materiálů uložených v zemi. Jak to mají na UK těžko říct…
Státy ex-CCCP komplet plus v troleji. Ptal jsem se několika „glavnych inžiněrů“ různě v RU a UA kde jsem byl a všichni shodně tvrdili, že něco jako ukolejněný plus neexistuje ani existovat nemůže.
Stejně tak bývalí servisáci ČKD Tatra co jsem jich pár stihl potkat svorně tvrdili, že jediný mínus v troleji znají z Brna, Ostravy a Košic. Všude jinde + v troleji.
A jen se naprosto blbě zeptám. I kdyby ty tramvaje nebyly schopny jezdit, předpokládám, že by mohly být taženy jinou a používany jako vlečný vůz, ne? Prkotina typu otevírání dveří či světlo asi není problém. Chápu, že takto se nezvýší počet tramvají, ale přepravní kapacitu to zvýší.
Nevím jestli byl původní zájem charita a nebo výdělek, ale při dnešních cenách šrotu a váze těch 26 vozů, když započítám, že se z toho vyseparuje nějaká ta měď bude to spíše prodělečná akce…
Měli to od nás dostat zdarma. Výdělek v tom co pro ua děláme nikdy nebyl. Město Nikolaev nejdříve potvrdil a slíbil odvoz, jinak bych to nekupoval 🙂 abych jim zaplatil a zařídil transport zase nemám a ani by to nebylo správně.
tak to hovno, zadna srotace. jestli je chteji aspon teoreticky, tak by se dalo slozit na uskladneni – a nasledne na prepravu.
chleba to neji…
Jasně, známé „ono by se dalo“ popř. „mělo by se“. Můžeš se toho ujmout a nečekat na jiné
No a můžou se toho ujmout ti dva Japonci – OnoSeTo a SamoSeTo
Když jim zaplatíte… prý teď mají hodně práce v Rusku.
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_mystery_fires
Ti škodí u nás doma. Jsem ochotný je za mírný poplatek zapůjčit na neomezeně dlouho 😉
A kolik už jste na to uskladnění poslal ze svýho ?
Má někdo představu kolik může stát doprava jednoho vozu zhruba 450km? Možná by se jedna T3 vešla na naše dětské hřiště.
Před dvěma lety jsme stěhovali 2x Astru z Plzně do Bakova nad Jizerou a vyšlo to myslím na 85 000 Kč jedno stěhování. Tedy víc než stálo tu tramvaj koupit.
Jsou dvě možnosti, obě špatně. Buď „obyčejný“ plošinový návěs, i když to bude nadrozměr, tak řekněme 20-30 tisíc. Možná třeba 40. Ale na nakládku musíte mít 2 jeřáby AD20 a na vykládku zase 2 jeřáby AD20 a musíte mít zvedací přípravek na T3, který si musíte půjčit a dovézt od nejbližšího DP, pokud ho mají. Takže dokupy cca 60. (možná 50, možná 80, berte to jako velmi hrubě orientační. Výhoda je, že ty jeřáby to umí složit na koleje, na zem, na betonovou desku, na cokoliv. Jeřábníků a autodobravců je na to spousta. Nebo speciální návěs s kolejemi a skládací… Číst vice »
Realita je taková, že kromě pár českých nostalgiků a nějakého toho muzea, tyhle vykopávky už nikdo nechce.
Neposílat daleko stači Liberec
Vzal jste mi to z úst: DPMLJ by je mohly odkoupit každá T3 odkudkoliv je na LibereckoJabloneckých kolejích vítána! T3 je v dnešní době zázračný unikát který lze zWANIZOWAT. Liberec by měl se tohodle chopit. DPMLJ je lepší než dopravní podniky na UA, protože z YT je na videjích vidět jak se tam o to nestarají, někde to jezdí i bez podlahy!!!! DPMLJ prostě ve sbírce T3 vyniká nejdřív svoje+ potom z Olomouce a později by mohly místo šrotu jít i Ostravské a Brněnské T3 do Liberce, stejně jako starší autobusy Solaris DPMB,DPO,DPMO….. Opravdu až bude krize a nebudou náhradní… Číst vice »
Vzheldem k tomu, že pro Wanizaci je potřeba vyrobit novou vozovou skříň, tak je zbytečné vozit starou vozovou skříň z Ostravy do Liberce, když nová vozová skříň pojede do Liberce z Krnova. Cokoliv navíc k vozové skříni se už jen sveze.
Je opravdu takový problém pro DP Ostrava ty tramvaje nechat i nadále ve svých areálech odstavené?!?
noo, ono 26 ks T3 už něco málo prostoru zabírá. 🙂
To ale neznamená, že by to nešlo… DPO je ale ovšem často zahleděné do sebe, a dokonce je kolikrát nezajímají ani jejich samotní cestující… Samotný ředitel Morys mi začíná pít krev. Bohužel, taková je realita…
A já stejně jako ty od klávesnice říkám, že by to nešlo…
A já bych řekl, že se to dá přetáhnout na nevyužívanou vlečku např. do uzavřeného dolu. Bude-li ovšem majitel vlečky souhlasit.
Po železnici to bez naložení na vagon neprojede.
Přesněji řečeno projede, ale vykolejí.
O rozporu se zákonnými i podzákonnými normami nemluvě.
Morys je dobrý kkt… Ten v životě mhd nejel, jinak by z toho neudělal takový bordel.
Za poslední 2 dny rusové zničili prakticky všechny tepelné elektrárny a některé rozvodny. Na vodní a jaderné elektrárny neútočili, škody ještě nejsou fatální a energetickou síť se na Ukrajině daří držet, ale musí se šetřit elektřinou. Tramvaje jsou proto nevhodné. Kdyby rusové chtěli, tak je Ukrajina kompletně bez elektřiny, což se může stát klidně zítra.
Mykolajiv je teď pravidelně ostřelován, tak to chápu. Ale proč to nenabídnout jiným Ukrajinským provozům? Kyjev, Oděsa, Dnipro a mnoho dalších by je jistě využilo, i ten Charkov. Pokud nemají kapacity na to je upravit a zařadit do provozu tak je mohou aspoň nechat v depu než bude bezpečněji a bude na to víc lidí. Pokud nemají prostředky na odvoz tak pojďme uspořádat sbírku, ať jim to tam dovezou. Rozhodně je to lepší řešení než je zlikvidovat.
Četl jste stejný článek jako já? Protože v tom článku je zcela jasně napsáno, že oslovili další ukrajinská města.
Do kyjeva asi ne
https://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_k/WMEHK/profimedia-0669169291.jpeg?fl=cro,0,0,1800,1198%7Cres,2560,,1%7Cwebp,75
A není to jediný důvod: https://zdopravy.cz/kyjev-prevzal-tri-nove-tramvaje-nakupuje-je-z-uveru-eib-114836/
A co třeba v Jilemnici ? 😉
Přidělat agregát a na Kozí dráhu s tím 😀
Ta je od nás trochu daleko…
Do Zvědavé uličky, že by mezi domy nakukovala i tramvaj?
Já to říkal.
A v Jihlavě by je nechtěli? (Jestli víte na co narážím) 😀
V Jihlavě se jim podařilo odstranit vše po tramvajovém provozu tak důsledně, že i místní se tváří jako by o tramvajích v životě neslyšeli.
Nepovedlo. Už tam jednu T3 mají a ekonomické rozvahy ohledně znovuzavedení jsou předmětem debat až v Liberci.
Ne, nevíme.
Chtěli, ale jedině, jestli bude možné provozovat pět “vagonků” na spoj, jinak se to nevyplatí..