Komplikace s opravou zubačky. Kvůli sporu o výšku nástupišť v Kořenově zrušila Správa železnic soutěž

Nádraží v Kořenově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNádraží v Kořenově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Vypsání nové soutěže plánuje Správa železnic za několik měsíců.

Správa železnic zrušila soutěž na jednu ze stavebních akcí na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova. Jde konkrétně o přestavbu kolejiště v Kořenově, který je přirozeným centrem unikátní trati.

Zrušení zakázky vyplývá z informací na profilu zadavatele. „Zadavatel zjistil nutnost přepracování části projektové dokumentace stavby,“ uvedla Správa železnic v oznámení o zrušení. Odhadovaná cena zakázky byla 77,5 milionu korun.

Zrušení soutěže na první pohled není nijak zásadní, Správu železnic ale v tomto ohledu tlačí čas. Má již vybraného zhotovitele opravy zubačky z Tanvaldu do Kořenova a práce na kořenovském nádraží měly probíhat ve stejnou dobu během výluky.

Důvodem přepracování je požadavek Libereckého kraje na výšku 1. nástupiště na 550 milimetrů. „Současná projektová dokumentace byla zpracována v souladu s vyjádřením Národního památkového ústavu, který původně neumožnil tento požadavek objednavatele dopravy v projektu zohlednit,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. V původním projektu byla výška 380 mm nad temenem kolejnice. Ozubnicová trať je památkově chráněná, je v Česku jediná.

„Vypsání nové soutěže na realizaci předpokládáme v řádu měsíců. Ale v případě, že bychom zjistili nemožnost přepracování projektové dokumentace nebo ohrožení realizace v roce 2025, bude po dohodě s objednavatelem dopravy vypsáno výběrové řízení tak, jak je nyní připraveno,“ dodal Gavenda.

Podle náměstka hejtmana Libereckého kraje Jana Svitáka byl požadavek na to, aby jedno ze tří nástupišť v Kořenově bylo bezbariérové (tedy s výškou 550 mm), podán včas. „Způsob i harmonogram vypořádání odlišných požadavků pravidelné dopravy a zájmů památkové ochrany určuje Správa železnic. O výsledném řešení nebyl objednatel informován. Se Správou železnic však pravidelně jednáme a komunikujeme. Tudíž pevně věřím, že se o tom dozvíme co nejdříve,“ dodal Sviták.

Zakázku na rekonstrukci ozubnicové železnice získala za 432,1 milionu korun litoměřická společnost Chládek & Tintěra. Zatím probíhá výroba ozubnice, příští rok od dubna začne několikaměsíční výluka.

Oprava nejstrmější trati v Česku může začít. Správa železnic vybrala zhotovitele rekonstrukce zubačky

Tagy Liberecký kraj Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov Správa železnic trať 036 Liberec - Tanvald - Harrachov
38 komentářů