53 metrů proti sobě. Vlaky na trati zabezpečené ETCS jely proti sobě, moravské koridory stály

Projetí návěstidla ve stanici Letovice. Foto: Drážní inspekceProjetí návěstidla ve stanici Letovice. Foto: Drážní inspekce

Provoz je silně omezen i na koridoru na Olomouc a Ostravu.

Odebírat
Upozornit na
guest
367 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

53 metrů proti sobě vlaky zastavily. ETCS splnilo svůj význam.

Josef Pešek

Jestli to chápu dobře, tak české ETCS funguje nejen podle údajů DMI, ale taktéž podle světelných návěstidel, jak tu bylo několikrát vysvětleno: Jízda na PN, když to DMI neumožňuje. A v tom vidím selhání systému. V Rakousku na L2 světelná návěstidla za žádných okolností neplatí a v Německu je rovnou před jízdou ETCS vlaku vypínají (Dunkle Schaltung). V ČR platí všechno a tahle bramboračka umožňuje vznik MÚ jako v Letovicích.

SpitiPater

Chápete to špatně, zřejmě tomu dostatečně nerozumíte. Bramboračku děláte Vy.

J.E.B

Všude v médiích ohledně této události píší (citují DI), že muselo jít o lidskou chybu. Neinstaloval se tento systém za miliardy právě proto, aby těmto chybám zabránil? Tak jestli jde tento systém vypnout, byť za účelem vjezdu do stanice, aby to bylo pouze na strojvedoucím, pak je to dětská hračka. No a jestli tedy vjel do cesty R a ten Sp (ať už jel v kterémkoliv režimu) se to nijak nepokusilo zastavit (dojel až k nástupišti), pak ten systém ETCS má opravdu vážné trhliny!!!

Petr

Nikdo nic „nevypnul“. Jedná se o mód umožňující jízdu vlaku v mimořádných případech a to pouze maximální rychlostí 40 km/h a podle rozhledu.
Proto taky vlaky zastavily včas a k žádné srážce nedošlo.

Haan

A kdyby ten rychlík už byl v pohybu směrem k odjezdovému návěstidlu a kousek od něj, platilo by totéž?

marek hudec

jako naprosty laik co se tyce fungovani ETCS prosim nekoho obeznameneho o dovysvetleni……
chapu to spravne tak, ze do stovek vlaku a tisicu kilometru nfrastruktury se za iks miliard CZK instaluje „hyperturboultranejlepsi zabezpecovac EVER“ ktery si pak nejaky strejda v boude proste na hulvata „vytahne ze zasuvky“?
diky

Radim Škopec

No, každý zabezpečovač musí mít nějakou funkci, jak jej obejít, protože bohužel technika někdy nefunguje a je třeba ji obejít, třeba když se jede na přivolávací návěst. No a pokud vím, tak zde do stanice se na PN vjíždí pravidelně na obsazenou kolej (jinak to místní zabzař neumí) a tím pádem je třeba použít funkci override.

Kultur

Částečně souhlasím. Ale vlastně ne. System je fail safe že? Tak problem je že vlak nepojede. To nic neohrožuje. Tak proč tam není minimálně two factor authentication pro vypnutí??? At strojvedoucí zavolá dispatch a tem mu da code?? Potom nemůže nekdo jen tak vypnout bez ověření nebo aspoň pomoc druhebosoby na dálku.

Výhleďák

To by bylo sice o něco lepší řešení, ale úplně dokonalé by to také nebylo – kdyby totiž bylo lepší ujíždět dál s tím vlakem zastaveným ETCS než nechat jej stát a přitom rozhodovaly vteřiny: připomínám situaci v Měchenicích, kdy sice nakonec souprava ujetá z Čisovic vykolejila dřív, než dojela do Měchenic, ale ten „šoupák“ se ani nestačil začít rozjíždět – jistě, ETCS tam není a nebylo, ale jde o tu potřebu ujíždět, a ta by měla být nouzově možná bez zbytečně velkého zdržení i na ETCS. „Jádrem pudla“ je to, že na RZZ se pravidelně vjíždí na obsazené koleje… Číst vice »

Marek

Chápu funkci overdrive u ETCS kdy se jede podle rozhledovych poměrů třeba právě na přivolávací návěst na obsazenou kolej. To samý je posun. Ten ETCS taky nezabezpečí, takže podobné situace budou i v budoucnu. Co ale nechápu je co vedlo strojvůdce k projetí stůj. PN mu nesvitila. To ze jel 40 a měl částečně vypnuté ETCS napovídá tomu ze očekával vjezd do stanice na obsazenou kolej. Toho ale neopravňuje projet stůj na vjezdu pokud od výpravčího nedostane informaci ze se navestidlo neobsluhuje.

Air Traveller

ne.

Frantisek

Co byste za 100mio na mašinu a 10mio na kilometr trati nechtěl?

diem72

100 milionů na mašinu? Kde jste to četl? Už to nečtěte … lžou tam!

Johanes

Ano tak tomuze fungovat.Vse je o lidech

A. O.

Ne.
Může ho odpojit, ale:
1. Dispečink/výpravčí je o tom okamžitě informován
2. Nedovolí mu to jet víc než 40 km/h
3. Jako bonus je ta „nabídka“ časově omezená.

Výhleďák

A přesto i to stačilo ke vzniku MU.

Fíra

Tak prečo mu neposlal hneď adresný stop, keď bol o tom informovaný? Tam sa stretli dvaja “odborníci” no😀 Jeden je ten fíra, a druhý vypravca😀

O. M.

Zabezpečovač má zabránit především tomu, aby se vlaky srazily, a to splnil, není vo čem…

abc

Doufejme, že to nebyla za daných okolností náhoda.

Tomáš Řehák

Tak asi kdyby ten SP který jel proti rychlíku nezastavil mohl do něj i narazit.

jackbrno

Téhle srážce určitě nezabránil zabezpečovač, ale to, že se strojvedoucí včas viděli.

thom99

Ale ten režim mu dovoloval jet jen 40. Jasně, jsou asi místa a situace, kde i toto by bylo moc, ale obecně by v takové rychlosti snad v pohodě zastavit měl (pokud aspoň trochu kouká).

Stráťa

„Skvělý“ bude až za tím stůj bude cesta pro rozjetý express který už bude na zlomek zábrzdné vzdálenosti daleko. Pak to že viník jede 40 a třeba i zastaví ničemu moc nepomůže.

ondra

a taktéž to,že po použití potlačení spadnete automaticky do SR,pak by měl následovat potvrzení TAF,ale tohle RBC snad vyžadovat nemusí chtít ve 100 procentech případů/ale jistý si tím nejsen/ No a v SR vmax 40 km/h-někdy i mín

MajsterN

>Podle dostupných informací strojvedoucí spěšného vlaku přepnul do režimu override

Vyhazov, kriminálka.

Tomáš Řehák

Popletl to,místo na PN použil potlačení proti stůj,toto provinění již policie prošetřuje nebojte.

MajsterN

A to samé pro SŽ – má se jezdit na FS od depa do depa. Ty další módy jsou pro nestandardní situace…

Tomáš Řehák

Vy to prodáváte?😂

zdroj

Může napsat jak za to může SŽ, když je to funkcionalita systému? Děkuji.

Air Traveller

pokud je infrastruktura v letovicich tak spatna, ze se tam rutinne jezdi na PN na obsazenou kolej a kvuli tomu se musi “vypinat” etcs, je to kostlivec sz.

jackbrno

A kdo řekl, že se tak jezdí rutinně?

Air Traveller

doporucuji si precist treba tuto diskusi. a to nejen tuto – co si pamatuji, tak zrovna letovice a jejich PN na obsazenou kolej tu byla pod drobnoholedem uz minimalne jednou

Výhleďák

Asi si málo všímáte: funguje to tak už od doby, kdy v regionální dopravě začaly mít velkou váhu krajské hranice a KORDIS ve prospěch vytěžení co nejvíce kapacity pro brněnskou příměstskou dopravu začal cíleně přizpůsobovat nabídku poptávce. Odhaduji, že 10+ roků už to asi bude.

jackbrno

Jsi upadl na hlavu hodně z vysoka, že? FS nikde nefunguje a z principu ani nemůže fungovat od depa do depa. Na dráze se vyskytuje tolik nestandardních situací, že tam prostě musí být možnost volby různých režimů, v opačném případě by dráha prostě zkolabovala.

numo

Problemom uz ale je, ked sa z nestandardnej situacie stane standardna, a potom tam je raz nestandardna standardna nestandardna. Rutina je svina a vytahovat tie bezpecnostne platky ementalu sa z dlhodobeho hladiska zvacsa neoplati…

Neznamy Jarek

Teď si představte, že z ONJ do Nuslí zřejmě žádné ETCS nebude. Prostě to bude fungovat až na státních kolejích.

jackbrno

Samozřejmě, pan Mistr nikdy neomylný, nikdy neudělá chybu, že?

SpitiPater

Ale, notáák… Nedovolené použití potlačení, hrubé porušení pracovní kázně. Úmmyslé ohrožení zřejmě nebude dokázáno.

luke.pl

„Ze system neni vsespasny..“ Desi me jakou moc maji novinari pri podsouvani svych nazoru pro stvani lidi.
Vzdyt ETCS v tomto pripade naopak zafungovalo, ne?! A to i pres pravdepodobnou chybu strojvedouciho Sp vlaku. Rychlik byl zastaven a Sp mohl jen 40 km/h podle rozhledu, takze zastavil.
„Potlaceni“ neni vypnuti systemu, ale potlaceni jeho nekterych funkci – a to za presne danych podminek a se souhlasem vypravciho. A pokud se nekde pouziva, jak tady nekteri diskutuji, pravidelne a bez predchoziho souhlasu, tak to je prasarna a pujde nejen o toho strojvedouciho, ale o cely system rizeni minimalne v dane stanici.

FP1

To není úplně pravda, potlačení může strojvedoucí bez pokynu výpravčího použít například na PN.

FP1

To není úplně pravda, potlačení může strojvedoucí bez pokynu výpravčího použít například na PN.

Tomáš Řehák

PN snad dokonce je pokyn.🙂 nebo se pletu?

vid

V Letovicích se pravidelně Potlačení používá při jízdě na PN na obsazenou kolej. A použitím PN dává Výpravčí povolení strojvedoucímu použít Potlačení. Takže pravidelně bez předchozího souhlasu se tam určitě nepoužívá. Tentokrát asi fíra přehlédl, že tam PN jako obvykle není. Případně je možnost, že tam PN byla a chybu udělal výpravčí, ale to by už snad DI věděla a oznámila. Ale celkem by mě zajímalo, jak by to dopadlo, kdyby se rychlík zrovna rozjížděl a třeba byl v úrovni odjezdového návěstidla. Dokázalo by ETCS zabránit, aby se potkali někde na výhybkách? Zastavilo by rychlík okamžitě, jak by strojvedoucí Sp… Číst vice »

MajsterN

Ten, kdo ETCS navrhoval, nepočítal s potlačením při běžném provozu. Proto je taková otázka irelevantní.

Bram

Konkrétně v Letovicích je především chyba, že nebyla zdopravněna kolej č. 6 (manipulační kolej před budovou) ve své jižní části a ukončena zarážedlem před budovou (kolej by byla rozdělena na jižní a severní část) a nebylo u ní vybudováno nástupiště. Nebyl by to úplně ideální stav (chtělo by to i plnou peronizaci žst. Letovice a podchod, jenže to už je akce s cenovkou přes jednu miliardu Kč), alespoň by se odstranily každodenní četné vjezdy na obsazenou kolej, s čímž ETCS opravdu nepočítá. Jenže to se mělo řešit před instalací ETCS (nebo současně s ním), když se Letovice používají už dlouhá… Číst vice »

Výhleďák

Tentokrát velký potlesk, a to dokonce vestoje.

Domis

Ani do toho nástupiště není nutné investovat, prostě by se na 6. koleji nastupovalo z opačné strany. Ve Svitavách a Starém Městě to je tak taky u úplně stejných úrovňových nástupišť. Celé je to jen o úpravě SZZ, což asi jako jediné nejde udělat za pár šupů. Ale mohlo být dávno, to ano.

Tomáš Řehák

To právě není když se tak používá.

A. O.

Můžete spoustu věcí používat v rozporu s návrhem a potažo dokumentací, ale správně to nebude.

Neznamy Jarek

Ten kdo ETCS vymýšlel, tak zřejmě koukal jak to jezdí na VRT kde jezdí vlaky přibližně stejnou rychlostí po koleji, kde je definovaný směr. Nějak jim nedošlo, že jsou země kde vlaky jezdí na zhlavích křížem a nějak zastavují aby se protisměrné vlaky nesrážely.

luke.pl

No tak to je ale ta mega prasarna od SZ! Pro vjezd na obsazenou kolej existuje a) svetelna navest, b) ETCS prepne do funkce podle rozhledu – strojvedouci je upozornen a musi prevzeti informace potvrdit. Takze varianty existuji. S „potlacenim“ by se melo zachazet jako se safranem, aby byl strojvedouci vzdy jak „na trni“ a maximalne soustreden. Rutinni vyzadovani neceho, co je ze sve podstaty onchazenim systemu, je proste uchylarna.

asdf

To je ale dané obstarožným SZZ, čo je pod tým. Keby sa zároveň s ETCS vyhodili všetky ETBčka bolo by to fajn, ale za ďalšie tak 2giga +.

Bram

Stále by to neřešilo stanice, kde není ani poloperonizace, například Letovice.

Kumsta

Bohužel situace je taková, že sem včera udělal 6 obrátek a 6x sem potlačoval. 🤣💪

Lukáš

V tom rychlíku jsem seděl. Už jsme se rozjížděli (resp. byl tak 2 s ve výkonu) a najednou brzda.
Jestli to zastavil strojvedoucí nebo systém nevím.

Jan Hašek

Btw. je trať Kolín-Havl-brod – Brno průjezdná ?
Pohled-Přibyslav se jezdí nebo ?

Tomáš Řehák

Jezdí se.

Honza Vrba

Jsem si trochu vzpomněl…
Čas 04.10 a dále
https://youtu.be/ac_XKwmDRu0?si=kPdX95GMpxjwEx5y

abc

A nedalo by se nějak zařídit, aby při tom potlačení došlo automaticky zase k zapnutí a tím pádem zastavení vlaku (nebo obou vlaků), pokud se k sobě dostanou na nějakou minimální vzdálenost? A jediná cesta z toho by byla rozjet se opačným směrem tak, aby se od sebe vlaky zase vzdálily. A už v okamžiku, kdy to někdo vypne, by se o tom mohl dozvědět někdo na dispečinku.

abc

To byla skutečně jenom otázka.

Jan T.

Bohužel zde za otázky dostanete mínusy.

vbb

Override má omezenou časovou i dráhovou platnost – takže částečně už to, co navrhujete, má.

asdf

To je všetko splnené. Override má časovú aj dráhovú platnosť, a prechod do OS je vidieť u výpravcu.

Ddd

Nejpravděpodobnější scénář tedy je, že se v tomto místě override etcs používá záměrně a pravidelně. Tentokrát ale strojvedoucí zřejmě jel podle zvyku a přehlédl, že nebliká PN. Protože v ČR se do etcs údaj o PN nepřenáší, i když v jiných zemích to umí. To je dočasná nedokonalost nebo cílový stav? Jestli cílový stav, tak nechápu, proč nemůžeme jednou něco převzít vcelku a musíme si vždy vymyslet nějaké místní specifikum. ETCS opravdu nevyvýjíme v ČR, to už je dávno vymyšlené a jinde funguje. Jestli se potvrdí, že „systém“ má standardně fungovat tak, že strojvedoucí používá override (dost možná několikrát) denně,… Číst vice »

Sumeček

Já spíš nerozumím proč v ETCS jsou nějaká místní specifika vůbec přípustná. Má to být jednotný evropský systém, takže bych čekal že ve všech implementacích nesmí nic chybět, ale ani přebývat.

Tomáš Řehák

Také by mě zajímalo jak se řeší jinde,kde je ETCS vjezdy na obsazenou kolej.

Air Traveller

No jo, jenže to by ETCS nikdy nevzniklo, resp. by se nikdy nepřevedlo do praxe.

Např. od letectví, kde byl prakticky od počátku výrazný mezinárodní prvek, a nutnost „mezinárodně platnýách pravidel a postupů“ (a i tak ta pravidla nejsou jednotná napříč zeměmi), tak železnice byly staletí oddělené a izolované ostrůvky s vlastním životem.

ETCS bez místních specifik by znamenalo sjednocení železničních předpisů a techniky napříč všemi zeměmi, které by ETCS chtěly implementovat (a k tomu nejspíš stamiliardové úpravy – doslova přestavbu – tratí, aby vyhovovaly jednotným pravidlům).

knedlo

A to je dôvod, prečo jediným riešením je výstavba úplne novej dráhy, fyzicky nekompatibilnej so súčasnou. Žiadne rôzne „národné“ špecifiká. Jeden celoeurópsky dohľad, riadenie, predpisy, napájanie, zabezpečovačka, atď. Základným predpokladom je fyzická nekompatibilita, t.j. rozchod musí byť 2 metre alebo nejaká iná hodnota a úplne novo budovaná sieť. Žiadne kompromisy ako dôsledok „súbehu“ s rôznymi starými haraburdami.

Air Traveller

takže šotosny aplikujme na realitu – žádné nové dráhy, žádný nový zabezpečovač, nic.

knedlo

Tak by to najskôr dopadlo.

strojvedoucí J.

Tady nic nepřebývá, je naše česká chyba, že používáme nouzové postupy jako rutinu.

Air Traveller

Problém (aspon jestli chápu to, co psali lidé níže) není v tom, že by ETCS neznalo PN.

Problém je v tom, že zrovna tady se PN používá ke vjezdu na obsazenou kolej, což je to, co ETCS vadí.

Leinad

Kdyby mobilka dostávala informaci, ze které by šlo rozlišit stůj vs pn, velmi pravděpodobně by tato mimořádnost nevznikla.

asdf

Ona ju normálne aj dostáva, problémom je obstarožné SZZ pod tým, čo pri jazde na obsadenú nevie dodať údaje, z ktorých by šla nejaká MA vydestilovať.

diem72

Ano … opět rutina … opět se nekouká co je fyzicky aktuálně na návěstidle. Analogická příčina jako v Hustopečích

ondra

jo,souhlas,pod tenhle příspěvek se nedá nepodepsat

Capek

Titanic nebyl nepotopitelný (1912), ETCS nezabrání nehodě (2025).

Karel

Kdyby Na Titaniku někdo oprávněný vypnul zabezpečení , tak se nepotopil v Severním Atlantiku, ale ještě v přístavu.

Kfira

Kde je ta nehoda?

Libor Mařík

Aby bylo jasné, jak funguje režim „override“ https://chatgpt.com/share/6842913a-d6fc-8005-bf80-6b1ec3b57c7f Článek nic moc neříká o okolnostech vzniklé situace, ale může mnohému uškodit, protože bez dalších konkrétních informací zpochybňuje funkci ETCS. Vyloučit chybu lidského faktoru lze pouze zavedením plně autonomního systému dopravy. Pak bude možné říkat, že selhal systém řízení a zabezpečení. Do té doby vždy půjde pouze o minimalizaci rizika, k čemuž ETCS zcela jistě přispívá. Za mě je obsah článku s ohledem na nedostatek konkrétních informací zklamáním, a to vzhledem k zaměření serveru „Z dopravy“, který jsem považoval spíše za odborný, než za bulvár. Autor by si měl uvědomit, než něco… Číst vice »

Michal Tvrdý

OK, máme nejaký núdzový režim. Ale logicky my z toho vyplýva, že je niekde riadny problém : 1. Ako ste spomínali, problém je v článku a nie sú uvedené všetky fakty 2. Problém je v ECTS. Keď sa nad tým zamyslím, tak ani režim override by nemal umožniť prejsť návestidlo „stoj“. OK, za mimoriadnosti vlak pred návestidlom musí v každom prípade zastaviť a potom umožní ísť až do ďalšieho kontrolovaného úseku maximálnou rýchlosťou „na rozhľad“. Avšak, systém ETCS by mal predsa vedieť, že tá koľaj je obsadená a preto tam svieti červená „oprávnene“. A ako mohol niekto povoliť override, ak… Číst vice »

asdf

V Pardubicích by nikto žiadny override nepotreboval.

ondra

no ale on to musí umožnit,třeba vjezd nebo odjezd za neobsluhované návěstidlo na základě pokynu z rozkazu V-nakonec se tohle dá navodit na trenažéru v Třebové.

abc

Proč je možný to vypnout?

Tomáš Řehák

Protože vjezd na PN,protože porucha zabzař,atd

MRC

Já bych se zeptal jinak – proč je možné to vypnout bez vědomí a technicky ošetřeném souhlasu alespoň dvou osob – v tomto případě tedy strojvedoucího a výpravčího?

asdf

Pretože jedna z vecí, pre ktorú to robíte je, že sa rozsypalo GSM-R…

abc

A proč je problém, aby to aspoň někdo věděl a mohl se strojvedoucího zeptat, proč to vypnul?

asdf

Ale on to výpravca vidí. Len to bol tak krátky časový úsek, že by nestihol zareagovať. Naviac je to miestne ovládaná stanica, takže nemusel zrovna sledovať zariadenie. A koľajové obvody, takže bez VNPN.

Stráťa

To že to někdo vidí bude hrozně užitečný až někdo vjede do cesty ne stojícímu ale pořádně rozjetému vlaku.

ondra

no možné vypnout to je/i když v bruselu tomu vymysleli geníální název-izolovat/,ale tohle každé fyzické vypnutí se přenáší na CDP-asi to platí jenom v L2

Tomáš

A hlavně „vypnout“ tedy dát do izolace jde ETCS jen za stání, tady bylo použito proti stůj potlačení konce MA. pokud by to „hodil“ do izolace za jízdy, tak okamžitě stojí….Veškeré režimy v L2 a přechody do SR,OS a dalších jsou registrované.

lokomotiva

Systém za miliardy dokáže vypnout obyčejný mašinfíra?
Měl by dostat Nobelovku v oboru „Vyhozené peníze“.

Tomáš Řehák

A které zařízení nebo věc která se nachází na lokomotivě ,(jednotce)není schopen vypnout obyčejný mašinfíra?🤔

Mystifying oracle

No právě… Vlastně se divím, že v ČR dodnes nefasují fírové montérky, brašnu s nářadím a olejničku…

Tomáš Řehák

Jo tak ty by se jim hodily i na Moraviích tam se občas stane že prokapává olej(asi trafoolej) do prostoru pro cestující.😁

BND 30

To se používá u ranních vlaků elektrické trakce v placené službě Cizí buzení

vlachjan

Tak snad není ten trafolej karcinogenní, jak to kdysi bývalo

Pedro

To je vidět, že tomu vůbec nerozumíš a děláš tady chytrýho. Ke srážce vlaků nedošlo a tomu má tohle zařízení zabránit. Žádné zařízení bohužel nedokáže eliminovat, když je strojvedoucí blbec. Ale snížit v takovém případě následky na minimum.

Jan Petrus

„Žádné zařízení bohužel nedokáže eliminovat, když je strojvedoucí blbec.“ Opravte mě, jestli se mýlím, ale není přesně tohle důvod existence ETCS? Pokud nebudou dělat lidi chyby, stačí jezdit bez jakéhokoliv zabezpečovače jenom podle klacků u trati, ne?

Y.K.

Není. Žádný systém určený pro kvalifikovanou obsluhu není stavěný na to, když je někdo blbec. ETCS brání běžným chybám v rutinním provozu (přehlédnutí, zapomenutí), jako každý jiný vlakový zabezpečovač s kontrolou dodržování návěstí. Nemůže hlídat to, když se obsluha aktivně vydá do oblastí bez plného dohledu, i když i tam klade omezení, třeba na maximální rychlost.

Frantisek

Jo, ti fírové vůbec nejdou autonomním vlakům naproti…

vbb

Když návěstidlo spadne vinou poruchy na Stůj, tak se nebude jezdit, dokud to nepřijdou opravit?

Frantisek

A to, že je to kvůli porušení vyhodnotí fíra z kávové sedliny, poloze hvězd a nebo čeho?

A může někdo jiný stejně vyhodnotit i světla na přejezdu?

vbb

U autobloku dneska věštíte z čeho, že okolo červené můžete projet?
Navíc ETCS hlídá, že to neoverrajdnete stovkou.

Y.K.

Obyčejný mašinfíra je zajímavé označení osoby, která má opravnění to zařízení obsluhovat a měl by znát předpisy dost na to, aby věděl kdy se jaký režim smí použít.

Tomáš

To je otázka. Ano mobilní část na lokomotivě a to světě div se umí vypnout a dát do izolace obyčejný mašinfíra, který je na ETCS proškolen.

Karel

Nevypíná se systém, ale jeho jedna funkce na jednom vlaku. A mimo strojvedoucího to nikdo jiný udělat nemůže

melm

Sp/Os, které končí v Letovicích, jezdí na 2. staniční, takže s R na 3. koleji by vůbec neměl kolidovat. Ale pokud se pletu, tak mě opravte.

Tomáš Řehák

Osobní a SP od Brna končí většinou na 4.koleji(zde jsou také většinou přistaveny navazující SP a Os do ČT aby byla druhá sjízdná pro projíždějící vlaky. Zde byl zřejmě R do Brna brán na 2. kolej aby ho po 3. předjel vlak který v Letovicích nezastavoval.

VýpravčíXY

Chtělo by se to dohodnout na tom číslování kolejí. Jeden tu koleje čísluje tzv. „d budovy“, jiný zase dle „služebního“ číslování. Uvědomte si pánové, že to tady čtou nejen „odborníci“, ale i neznalá veřejnost a často také děti – sotouši, kteří v tom mají ještě větší zmatek. Pak tu vzniká mnohé nedorozumění, které ča sto přerůstá i v hádky a osobní urážky.

Tomáš Řehák

Tady to snad každý bere tak aby to dávalo smysl.😁

Tomáš Řehák

Když se tu bavíme o MU s ETCS a tak trochu odborně,tak bych raději používal služební označení.

BoBco

Predbiehal ho tam RJ1037

Komik

Z diskuzí níže jsem pochopil: jezdí se tam pravidelně na obsazenou kolej (kroužek), ale návěstidlo neumožňuje návěst vjezd na obsazenou kolej,tak se používá PN. A v tom vidím toho krtka. Rutina PN. Neměly by stanice ve výhradním provozu ETCS mít oficiální návěsti pro vjezd na obsazenou kolej. Tohle používání/zneužívání PN je na h…ouby. Samozřejmě počkám na vyšetření a pak budou závěry. Chudák strojvedoucí,chytil se do pasti SŽ, ale asi jeho pochybení, počítal, že jede na obsazenou a tak by se v rychlosti 1(jeden)km/h nacvakl na ten stojící.

Ivan

“ mít oficiální návěsti pro vjezd na obsazenou kolej“
Návěst by sice mohla být jiná (pokud by se zavedla), ale systém by se zřejmě choval naprosto stejně.

Komik

Měl jsem na mysli Rychlost XXkm/h a jízda podle rozhledu (informuje o vjezdu na obsazenou kolej) -> nejezdilo by se na ČERVENOU (s bílou – PN) ,ale na návěst dovolující jízdu. Jde mi o ty „pravidelný“ PN,

Y.K.

To záleží na konstrukci. Teoreticky by přes vjezd a zhlaví až k obsazenému KO mohl dojet v plném dohledu a až ten poslední obsazený kousek by to musel potlačit. Také by se staniční koleje daly rozdělit na více oddílů. Možnosti jsou, ale nechává se to po staru.

zwi

Právě že ne. Na návěst jízda podle rozhledu nabízí etcs přechod do módu OS a není tak potřeba používat potlačení jako na PN. Ta ale v Letovicích chybí, bylo by pravděpodobně potřeba nové SZZ. Na OS se v Hustopečích u Brna najíždí na posily – jízda na obsazenou bez PN a bez potlačení.

Tomáš Kaňka

Z článku ale vyplývá, že vlak vjel do stanice proti Stůj. V tom případě je jakákoliv diskuze o způsobu dovolení jízdy na obsazenou kolej bezpředmětná. 😉

Komik

Tomáší,o pochybení strojvedoucího – asi jízda proti stůj bez PN (jako asi většinou se tam tak jezdí – na PN!) se nepřu. Jde mi o důvod proč to tak je? Proč se jezdí na červenou – stůj s PN,m když to jde na barvu. Ale to by stálo předělat asi žab.zař. stanice a to stojí peníze. Přijde mi to jako polovičaté řešení, ačkoli se zavádí za miliony ETCS do lokomotiv, Bohužel takto tady systém funguje. 😒

Výpravčí

Ano, strojvedoucí chybně spadl do rutiny, zneužil potlačení a projel stůj. Kdybys to odůvodnil čímkoliv – únavou, koncem směny, osobníma starostma – chápu – není to omluva, ale vysvětlení. Beru ještě „pasti“ typu stahovačka v kopci atd. Ale tohle už byste si mohli přiznat.

Mynic

Spíš bych se ptal, proč tam jezdíte na PN ? Takovou tu navést, kdy se rozsvítí dvě oranžová svetla mezi nimi bliká bílé neznáte? Na tu se jezdí na obsazenou kolej, ne na PN.

Výpravčí

Zjisti si něco o SZZ a poté si nastuduj vjezdy na obsazenou kolej dle D1. (Rychlost… a) jízda podle rozhledových poměrů není ani zdaleka na každém SZZ. Nemají ji ani starší ESA, natož třeba RZZ. Tato návěst umožňuje vjezd na obsazenou kolej bez jakéhokoliv dodatečného zpravení strojvedoucího – je zpraven samotnou návěstí. Je-li vjezd na obsazenou kolej dovolován jinou návěstí – PN, na ELM i na výstrahu (ale se signalistou a žlutým praporkem) – musí být strojvedoucí zpraven buďto TJŘ anebo písemným rozkazem. Proč tato možnost je? Protože je asi více SZZ, které VCRP neumí, než těch, co to umí…… Číst vice »

Honza Vrba

A od prosince se na obsazenou bude muset vjíždět vždy na PN. Včetně El/mechaniky. Bude legrace.

Výpravčí

Na barvu se nebude smět, na Jízdu podle rozhledových poměrů ano. Co jsem pochopil, tak se nově nebude zřizovat Rychlost…a jízda…, ale klasická Jízda… ano. Na ELM podle možností buďto PN (na vjezdech bývá) nebo na rozkaz.

Mynic

A v tom je ten problém. ETCS stálo miliardy a implementovalo se na staré SZZ, kde se musí udělovat výjimky pro vlakovou cestu (jízda na PN, bez poruchy SZZ, místo zadání VCRP). A ještě se vaši papaláší poplácali po ramenou a rozdali si odměny.

asdf

To by ale boli ďalšie miliardy a ako bonus hromada výluk.

A beztak, na ETCS je to tento rok koľkáta udalosť? Druhá? A to na ňom jazdí v podstate polovica vlakov na sieti. Na tej druhej polovičke za tú istú dobu 46…

Nose Peak

ETCS zabránil nehodě – jeden vlak zastavil, druhému neumožnil jízdu nad rychlost 40 km/h, navzdory snaze osoby považující se za strojvedoucího. Za mě dobrý. Lepší by bylo z toho vyvodit nějaké systémové důsledky, ale jsme v Čé eR, že jo…

DjDD

A to je nějaká vlastnost ETCS, ž e zastavili 53 metrů od sebe?
Nezávisí to takhle náhodou na poloze a rychlosti protijedoucího vlaku v čase průseru?

Gouba

Pravidelné ježdění na PN by si SŽ měla zakázat. A pokud to jako v tomhle případě jinak nejde tak má SŽ odmítnout přidělit příslušnou trasu, protože technologie dopravy jí neumožňuje.

asdf

Bojím sa, že to musí ministerstvo. V opačnom prípade to SŽ nariadi ÚOHS.

Výpravčí

Jedna z mála předností, co máme proti Německu nebo Rakousku je operativa a alespoň nějaká pružnost. Zrušíme přípoje, jako Němci před 2 lety Cheb – Marktredwitz, protože neumíme jezdit na obsazené koleje. Vyženeme lidi do aut nebo autobusů a dráha bude na zrušení. Tak ji zrušíme a nic se už nebude moct stát. Ideální stav.

Pezos

Ne, mnohem lepší je zneužívat nouzové postupy na rutinní obsluhu a vyřazovat techniku, která v tom má zabránit. To pak jen pak občas skončí jeden vlak v druhém, nebo elefant na nástupišti…

Pezos

I když ten druhý příklad byl omyl, ne rutina…

Tomáš Řehák

A nebo by si SŽ mohla udělat několik kolejí navíc? Aby se mohlo přestupovat z vlaku na vlak.

Výpravčí

Kdyby byla každá stanice obklopena jen loukou, kde nic není, trvalo to třeba jen pár měsíců a stálo pár milionů, tak ideál. 🙂

Tomáš Řehák

Pár milionů by to nebylo ani ve stanici obklopené loukou,jen jedna kratší výhybka z Prostějova vyjde na několik milionů.🫣

Kuzma Kuzmič

Tohle zpochybňování bezpečnosti ETCS, kdy je na vině jednoznačně strojvedoucí, je úsměvné, nebo spíš k pláči.

Mě by naopak zajímala statistika, o kolik na síti ubylo projetí návěsti Stůj ve srovnání s minulým rokem. A kolik jich ubylo v úsecích s výhradním provozem ETCS (je jasné, že kvůli posunu to ani zde nebude čistá nula).

Libor

..strojvedoucí ČD..

Tomáš Řehák

Že vy je nemáte rád?😄

libor

to vůbec, ale často se tady kope do jiných, jak fíra RJ a dalších amaterů něco provedl, a jak u ČD je vše vpořádku 😉 tak je dobré to připomenout…

Tomáš Řehák

Proč tedy ETCS nemá nějakou funkcionalitu jak mít vjezd na obsazenou kolej jinak než na přivolávací návěst s nutností použít potlačení u vjezdového návěstidla?

zwi

Ale má. Děje se tak např. v Hustopečích u Brna, při najíždění na posily. Návěst jízda podle rozhledu a přechod etcs do módu OS. Potřebujete ale moderní SZZ.

asdf

ETCS má. To tisícročné ETB v Letovicích nie…

Kuzma Kuzmič

A v těch Letovicích jel fíra na PN, při regulérním vjezdu na obsazenou SK? To snad ne, nebo ano? Chybí informace, ale už se kope ETCS…

Jinak vjezd na obsazenou SK obecně lze kromě samotné PN návěstit také blikající bílým a trvale žlutým světlem. Sami fírové si to takhle před lety prosadili.

Tomáš Řehák

Včera na obsazenou jel,ale ne na PN. No ale jinak poměrně pravidelně jezdí na PN na obsazenou kolej . S tou druhou částí máte pravdu,nevím proč to není Letovicích možné,pravděpodobně historické zabzař které tu návěst neumožňuje.

Výpravčí

Ne pravděpodobně, ale určitě. Žádné ETB snad VCRP neumí, je to víceméně reléovka ovládaná počítačem. Většinou (vždy?) to neumí snad ani přenášet čísla vlaků nebo se bavit s GTN.

Tomáš Řehák

Škoda že není možné alespoň traťe na kterých je ETCS ve výhradním provozu nahradit lepším zabzař aby se toto nestávalo.😢

Kuzma Kuzmič

Mnoho povyku pro nic.

„Podle dostupných informací strojvedoucí spěšného vlaku přepnul do režimu override, kdy vlak jede na odpovědnost strojvedoucího.“

A že ETCS není všespásný, to se ví už dávno. Dobře to vědí všichni, kdo tomu aspoň trochu rozumí.

Tomáš Veselý

Ale železniční veleodborník a supervizionář Kupka, přece říkal, že něco takového není možné. Navíc je ze silně proželezniční ODS, takže je podobná událost prostě vyloučena. Dokonce ve špindlu básnil jak ETCS vyřeší všechny problémy na české dráze, dopravcům to zajistí přehršel zakázek a prostě nastane ráj. Takže teď tomu nějak nerozumím.

melm

Zřejmě nepočítal s demencí fíry, který systém vypnul.

Tomáš Veselý

Takový systém by nemělo být možné obejít. Obrovská chyba, že to neudělali blbuvzdorné, být kvůli vychytání těchto much laboratoří evropy mohlo vést k dalšímu drahému neštěstí.

Jarda

Takže ty blbuvzdorný bys tam stál u toho návěstidla do teď.

M152

Ono kdyby PN nebyla konec oprávnění k jízdě, ale šlo od ní výpravčím přidělit oprávnění k jízdě s maximální rychlostí 40km/h (nebo třeba o něco méně), bylo by to lepší a jednodušší).

Pezos

To by mohlo fungovat, pokud by se PN nepoužívala pro jízdy na obsazenou kolej.

Y.K.

Používání PN pro takovéto účely je hnusný „zlozvyk“, který by se měl vymýtit. PN by měl být naprosto krajní, nouzový, způsob obsluhy ZZ pro případy, že je něco v poruše a proto nejde postravit zabezpečená cesta.

Ne způsob jak pravidělně stavět cesty.

Kuzma Kuzmič

V plánu je zrušit všechna (nebo skoro všechna) návěstidla a zavést „žlutomodrý svět“. Pak tato debata ztratí na významu. Vlak pojede buď pod plným dohledem, nebo na rozkaz.

Pezos

Prý je to pružnost a výhoda oproti Německu.

Kuzma Kuzmič

Víte, kde to mají blbuvzdorné? V pražském metru. Při sebemenším problému přestávají jezdit a zavádějí NAD (náhradní autobusovou dopravu). Hlavním důvodem je, že by to tam na přivolávačky prostě nevyjezdili.

No, stojící vlaky = bezpečný stav. Otázkou však zůstává, jestli je NAD bezpečnější způsob dopravy než jízda vlaků na PN… 😉

ondra

nic nevypnul,kolegu samozřejmě neznám,ale nabeton nic nevypnul,musel by snížit v na 0km(h a potom teprve izolovat(odporné slovo v souvislosti s dopravou,ale pochází od bruselských neomarxistů/ a rozjet proti stůj a to se zatím nepotvrdilo.

Libor

Omezit fírům práva, sebrat soukromé telefony. Povolit na služebních jen nějaké funkce potřebné pro práci.

Kuzma Kuzmič

Zrovna včera jsem se díval na komentovanou jízdu Pendolina z Olomouce do Pardubic. Pěkné. Ale může si fíra něco takového při své práci vůbec dovolit, takové rozptýlení?

Nose Peak

To by vyšetřování dost usnadnilo – “Teď budou Letovice, tady je návěst Stůj, teď ji projedu na override, schválně, co to udělá”…

Tomáš

Když je na mašině další fíra na zácviku, tak je to stejné. Spíš bych řekl, že když popisuje co dělá, tak se může upozornit na chybu, když to řekne nahlas. (V Japonsku takhle fungují, kde opakují, co dělají)

libor

přesně, audio záznamy, černé skříňky, nakonec u na tu kameru dojde 😉

Tomáš Řehák

Na kameře která směřuje z Moravie ven před čelo vlaku určitě dojde.

Kuzma Kuzmič

Ano, v tom Japonsku nahlas říkají, co dělají a ještě na to ukazují prstem. Na první pohled můžou někomu připadat jak blázni, ale určitě to má svoje opodstatnění.

Nose Peak

Dělá se to proto, aby člověk nedělal věci podvědomě. Jestli se Vám stává, že si nevybavujete, jestli jste zavřel dveře od garáže, tak si na ně příště ukažte prstem a řekněte nahlas “zavírám garáž”…

Ivan

„Takže teď tomu nějak nerozumím“ – Zjevně ne pouze teď.

Libor

Nedávno Martin Vaculík říkal v nějakém videu, že 150kmh na dálnicích není pro české řidiče, tak 200kmh není pro české strojvedoucí… Cesta do průseru…

Tomáš Řehák

Tady stačila rychlost menší jak 40 a už je strojvedoucí v průseru,a ne malém.🫣

Roman G.

Dovolte mi malou poznámku. V diskusi k ETCS u jejího zkušebního provozu tady někteří psali, že Mirel je barvíčkovač a ETCS je to jediné správné a konečně máme zabezpečovač, který nás nepustí za návěstidlo zakazující jízdu. Psal jsem, že při předpisovém používání „Stůj“ strojvedoucí neprojede ani s Mirelem. A když chce (manual, override), tak to návěstidlo projede i tak. To bylo mínusů! A ohlasů, že tomu nerozumím! A vidíte, jde to, dokonce do postavené cesty! Potlačení trvá 350 m nebo 100 s, co nastane dřív a podle fotky to vypadá, že ten vlak vjel až do stanice. Proč? V Letovicích… Číst vice »

Apollo 17

„Psal jsem, že při předpisovém používání „Stůj“ strojvedoucí neprojede ani s Mirelem.“
Kde jste to slyšel? Mirel při indikaci návěsti Stůj generuje brzdnou křivku, která končí rychlostí 40km/h a pak stačí mačkat tlačítko bdělosti a čtyřicítkou vlak může projet deset návěstidel v poloze stůj.

Kuzma Kuzmič

„a pokud se mu to přeplo do modu na odpovědnost strojvedoucího“

Samo od sebe se mu to rozhodně nepřeplo. Vyloučeno!

Přepnout se mu to muselo v palici, když i v tomto režimu projel Stůj.

babilon

A to si řekl „jé, tohle tlačítko neznám, nikdy jsem ho nepoužil, tak si dneska vyzkouším, co to udělá? anebo je jeho mačkání běžnou součástí provozu?

Tomáš Řehák

V Letovicích běžná součást provozu. Vjezdy na PN a tudíž potlačení nutné.

babilon

Jestli ETCS neumí rozeznat PN od stůj, tak je něco úplně špatně.

Tomáš Řehák

To je špatně bezpochyby,jenže právě při vjezdech na obsazenou kolej by to ETCS nikdy neumožnilo,přitom je potřeba tam ten vlak dostat,proto se používá vjezd na PN při které je zároveň nutné potlačit ETCS a předat zodpovědnost za takový vjezd na strojvedoucího.

Tomáš Řehák

A pakliže se to stane rutinnou jako třeba v Letovicích tak je na problém zaděláno,dříve nebo později někdo ETCS potlačí i když je na návěstidle stůj a ne PN tak jak se to pravděpodobně stalo včera.

Y.K.

ETCS nic jako PN nezná. U něj končí dohled před PN, protože PN je nezabezpečená cesta a ETCS tedy za ni nemůže udělt MA k jízdě. Strojvedoucí na PN jede nezabezpečeně jak z pohledu staničního zabzař a návazně i dle ETCS a to podle rozhledu, tedy na oči! ETCS žádné oči nemá.

Kuzma Kuzmič

Dovolím si podotknout, že v elektronickém stavědle existuje funkcionalita APN (automatická PN), která se rozsvítí automaticky, když kvůli poruše návěstních obvodů nelze jet na regulérní volnoznak. Potom se jedná o plně zabezpečenou VC, ačkoliv se návěští jako obyčejná PN. V případě APN by klidně mohl vlak jet v režimu plného dohledu (FS) a doufám, že se to tak dělá. Další kapitolou jsou jasně vymezené nouzové VC, kdy se elektronické stavědlo pokusí všechny podmínky pro NVC zajistit a vypíše pouze ty, které případně zůstaly nesplněné. V tomto případě vážně netuším, v jakém režimu jede vlak s ETCS – zda v FS… Číst vice »

Y.K.

Tady nějak máme rozpor mezi tím jak PN vnímají zabezpečováci a možná i výpravčí / dispečer (tedy SŽ) a tím co ta blikobílá znamená pro fíru (jízda podle rozhledu, možná nezabezpečená).

asdf

ETCS to samozrejme vie. Len by tam nemohlo byť obstarožné SZZ-ETB…

Kuzma Kuzmič

Dobrá, ale byl to i tento případ? Jak je možné, že vjel do vlakové cesty jiného vlaku?

Tomáš Řehák

No protože když už se na palubní ETCS navolí režim potlačení,byť z jakéhokoliv důvodu,PN,porucha,zhaslé návěstidlo,rozkaz. Tak za toto návěstidlo jedete podle rozhledu max 40. Ve chvíly kdy potlačíte ETCS tak vám dovolí projet a vše zbývající je na obsluze. Bohužel technicky jde potlačení použít vždy a projet cokoliv.

Tomáš Řehák

Je to tak,stokrát vjíždíte na PN a vždy musíte potlačit a najednou tam bílá nebliká potlačíte a šup,MU nevídaného rozsahu s dosahem až na ministerstvo je na světě.😀

Roman G.

Asi muselo. Po potlačení a minutí konce oprávnění vyzve ETCS k potvrzení jízdy na odpovědnost strojvedoucího a pokud ho do 5s nepotvrdí, tak rychločinné brzdění. A o to mi šlo, že pokud v takovém případě jak Letovice ETCS dovolí tuto možnost, tak je to špatně.

Michal Tonner

Těžko to bylo do postavené cestě pro rychlík v tom případě by určitě nejel do kříže. Přijel by do stanice po rovné. Doporučuji svalit návěstidla ubyde projetých návěstidel. Dříve se jezdilo na barvu a ne na obrazovku (ECTS). Pamatuji velké tabule při výjezdu z depa „Sleduj trať“

Tomáš Řehák

Postaveno bylo pro rychlík ze 2.na 1. Os vlak vjel proti stůj ze 2.traťové na první staniční,říznul výhybku a zastavil na 2.proti rychlíku.

Michal Tonner

Jj tak to vysvětluje do postavené cesty. Takže fíra přijel k návěstidlu vypnul a trada do stanice. Paráda přestávám jezdit vlakem

Tomáš Řehák

Takhle nějak to asi bylo, SP prijizdi k vjezdovému návěstidlu,u tohoto vlaku skoro vždy PN tudíž se potlačí ETCS a vjíždí se na odpovědnost podle rozhledu na obsazenou kolej. Tohle ale nebyl ten případ ale fíra pravděpodobně takto reagoval,potlačil ETCS projel návěstidlo zakazující jizdu a zastavil podle rozhledu před rychlíkem.

Karel

A když autobus lízne krajnici tak co?

lezdr

Takže to dopadlo tak jak Kupka nesliboval. Na dráze je totiž všechno super bezpečné do prvního maléru. Je úplně jedno v jakých to bylo souvislostech, protože to mohlo dopadnout i hůře.

Kuzma Kuzmič

Zato u jiných druhů doprav k žádným nehodám nedochází, že? 🙁

A Kupka s tímhle nemá nic společného.

vagonář

Takže když projel jeden strojvedoucí v režimu overdrive, zastavil je ETCS druhého vlaku?

vagonář

Pardon, override.

vagonář

Chtěl jsem tím hlavně říct, že systém ETCS nakonec zareagoval správně, ne?

Kuzma Kuzmič

Ano. Vjel do cesty druhému vlaku, kterému tím zkrátil oprávnění k jízdě, takže šel do tripu.

babilon

A až ten druhý vlak pojede třeba dvoustovkou, tak budeme mít zase pěknou hromadu, že.

vagonář

Hmmm.

asdf

To je veľmi málo pravdepodobné. V takom okamihu má už vlak väčšinou zaistenú priamu bočnú ochranu…

JiVe

Tak tohle je vlastní gól ETCS

Libor

To je spíš ukázka, co na dráze jezdí za tupce…

MUF

Proc tupce? Nekolikrat tu padlo, ze jel na Privolavaci Navest (PN).
Jak by jste tedy na ni jel vy ?

Pezos

Jenže on nejel na PN! Přečtěte si článek

Air Traveller

to sice nejel, ale pokud tam jel pred tim 100x na PN (protoze je to tam bezne), tak je prirozenou vlastnosti mozku pri rutinnosti neceho jista automatizace. a pak staci jen maly a kratky vypadek soustredeni, a maler je na ceste.

rikat firovi, ackoliv ve finale chybu udelal on, ze je tupec, ukazuje spis na jistou nevyspelost autora takoveho vyroku.

nicmene bych si (pri sve neznalosti) troufl rict, ze nikoli zanedbatelna cast viny je i na SZ, ktera tady doslova vytvarela podminky pro vznik problemu.

Tomáš Řehák

A pak že je nemáte rád.😄

thegrid

Proč ten overeide má proboha strojvedoucí. Ještě bych pochopil dispečer. Tohle je naprosto zásadní slabý článek celé bezpečnostní koncepce ETCS.

Sumeček

A kdo jiný? Strojvedoucí je jako kapitán letadla, ten má také vždy poslední slovo. Jak by to vypadalo, kdyby autopilot byl nadřazený pilotovi?

Roman

Nesmyslné srovnání, autopilot není bezpečnostní prvek. Kdyby pilot například vypnul upozornění na blízkost země, tak by to bylo podobné.

Stráťa

Hlavně udělal sumeček chybu v tom že pilot má právo vypínat systémy aby mohl dostat letadlo do bezpečného stavu (zachovat letuschopnsot a přistát) zatímco strojvedoucí tím nebezpečný stav vytváří. Letadlo totiž nejde za letu zastavit zatímco zastavený vlak je v bezpečném stavu.

Kuzma Kuzmič

Tato vaše úvaha je v zásadě správná. Ale strojvedoucí musí mít možnost, jak při poruchách VZ (ETCS) dostat vlak do stanice alespoň omezenou rychlostí.

Bram

A též s vlakem vyjet z tunelu, z mostu a dalších obtížně přístupných míst pro IZS například v případě požáru. Požár v tunelu určitě nikdo nechce zažít…

Jeffer

Stačí vysunúť podvozok a klapky a EGPWS bude spokojný a žiadne „terrain, pull up!“ kričať nebude. 😉 (Jasné, iné varovania, napr. „sink rate“ zapnuté zostanú.) A za niektorých okolností sa EGPWS skutočne vypína, napríklad pri GPS spoofing, keď to kričí „pull up“ na posádku, ktorá inak spokojne letí vo výške 10,5 km.

Karel

A to se také stalo.

Tomáš Řehák

Dispečer nemůže udělat chybu?

Igor

Může, ale když bych použil to, co jsem psal trochu níže tak musí použít jak dispečer tak strojvedoucí (musí udělat chybu oba) a dispečer má přeci jen lepší přehled co je na trati před vlakem než strojvedoucí takže by mu to nemusel povolit.

Kuzma Kuzmič

Ok. Ale při takové nutnosti koordinace „dispečer + strojvedoucí“ by to znamenalo, že při nedostupnosti radiového spojení GSM-R v daném místě se fíra prostě nerozjede. Leda, že by pak OBU ETCS úplně vypnul (přepnul do módu „isolated“)…

Igor

A proto by SŽ měla zajistit 100% pokrytí tratí

Tomáš Řehák

Až tedy na to že že při poruše RBC a následného tripu nepůjde ani GSMR.

Igor

Při poruše RBC půjde GSMR. To je jiný systém a nepotřebuje pro svoji funkci RBC (GSMR tady bylo mnohem dříve než RBC) naopak RBC pro svoji funkci potřebuje GSMR.

Tomáš Řehák

Presně tak,kdyby se stalo že nastane trip a následné zastavení vlaku z důvodu poruchy RBC nepůjde ani GSMR .

Igor

Hele ale řekl bych dobrý nápad. Do JOPky dát k vlaku možnost override jednorázový pokyn platný dvě minuty po který by mohl strojvedoucí vůbec override používat (někdy je třeba vícekrát, když odhadne špatně čas k návěstidlu, ale dvě minuty by stačily). U nyní je v JOPce STOP -> poslání vlaku do tripu takže by neměl být problém zakomponovat novou vlastnost. Samozřejmě ta nejhorší část je, že by všichni museli aktualizovat verzi jak v JOP tak na vozidlech, ale časem by se na to mohlo přejít.

zwi

Spíš bych to viděl na nějaký terminál pro výpravčí, nezávislý na szz, který by do mobilky poslal oprávnění k jízdě za neobsluhované návěstidlo např v módu OS. Tím bychom se zbavili dalšího důvodu k použití potlačení. Stejně jako by pomohlo všechny stanice s pravidelným vjezdem na obsazenou vybavit návěstí jízda podle rozhledu. Místo neustáleho vjíždění na PN s potlačením.

Igor

Obvzlášť když ty návěstidla existují jen u SŽ převažuje lenost je tam namontovat (reálně jen vyměnit zabezpečovací část). No další obrazovku bych tam nedával už tak jich je tam plno a nechal bych to v JOPce. Určitě by to bylo lepší, protože by to mohlo zabránit potlačení do postavené jízdní cesty (stav nepřípustný) a samostatný terminál bez zapojení do szz to nepozná.

vbb

Myšlenka možná hodná dalšího zkoumání, ale vyžadovalo by to změnu specifikací ETCS – a to je hodně velká práce (i když řešitelná, viz třeba kluci z AŽD, co do specifikací protlačili to respektování už naběhlé brzdy)

Igor

Neříkám že je to něco lehkého, ale výzkum tímto směrem by proběhnout mohl. SŽ by to mohla zkoušet na svém Vectronovi a kousku tratě jestli to vůbec dává smysl a pak se rozhodnout.

vbb

Bohužel na to je SŽ malej pán. Jakmile saháte do funkcí ETCS (= mobilka smí udělat Override, jen když jí to RBC schválí), tak se to musí tlačit přes Brusel.
Jde m.j. i o zásah do sw OBU, a to musí dělat výrobce OBU ETCS. Dál by se musely upravit subsety pro komunikaci mezi OBU a RBC – přidat tam tu informaci o povolení.

Igor

Teoreticky je to malý pán, ale jako celkem velký průkopník s výhradním provozem by mohl mít větší slovo než si myslíte. Samozřejmě přes Brusel by to jít muselo, ale nevidím to nereálné.

A. O.

V jednom souvětí dokázat, že o počítačích a potažmu softwaru nevíte vůbec nic je umění.
Ten software si je schopen tu křivku spočítat velmi přesně a na vzniklou situaci reagovat asi v takové rychlosti, že v moment, kdy počítač už brzdí, strojvedoucí by teprve šahal na brzdy. A to myslím doslovně.
Počítače vám zvládnou v reálném čase modelovat procesy v jaderném reaktoru a doporučit zásah operátorovi či ten zásáh přímo provést… vymodelovat brzdnou křivku vlaku je proti tomu pro počítač směšně triviální.

Sycek

A dokáže SW reagovat i na ojediněle zhoršené adhezni podmínky např. kvůli vlhkosti na kolejnici?

zwi

Ten SW s tím vlastně počítá i když je sucho. Brzdná křivka je se zhruba trojnásobnou rezervou.

Armando Andreoli

No právě. Takže v klesání, kde mnohdy stačí udržovat rychlost těžšího vlaku pomocí elektrodynamické brzdy, počítadlo ve své předposr.nosti sníží tlak v hlavním potrubí, vlak výrazně podbrzdí a o pár vteřin později zadá plný výkon. Proto je třeba při vedení vlaku občas zapojit mozek a preventivně převzít kontrolu..

Michal Tvrdý

Áno, na to slúži odometria … kukni : https://www.youtube.com/watch?v=DeGfdmwqYCo

Pavel

Sebrat strojvedoucím override 😁

Azuz

To asi tušíte o čem mluvíte.

Mynic

Tak to by železnice v ČR zkolabovala.

Frantisek

Trochu mi tam chybí ta část po počtu lidí ve vlaku a kdo všechno tam nadýchal.

big papa karl

Pokud strojvedoucí použil potlačení v případě kdy neměl,tak je to jeho hrubá chyba. Nicméně ETCS naštěstí myslí i na tyto případy a mohl tudíž jet maximálně 40km/h a ve chvíli kdy vjel do oprávnění k jízdě jiného vlaku ETCS automaticky to oprávnění jinému vlaku vezme a zastaví ho. Takže ETCS rozhodně zafunguje a zasáhne i po hrubé chybě kterou může strojvedoucí udělat. Což by se dříve rozhodne nestalo. Přeji klidné spaní všem kteří kvůli tomu se bojí jezdit vlakem. Dobrou noc

km213393

A když zapnou override oba? Srazí se osmdesátkou? Loni v Pardubicích byla rychlost ještě mnohem nižší. Díky za vysvětlení.

Tom Matto

RJ jel 60 km/h nez zacal brzdit. Kdyby mel ETCS i v rezimu override, tak by se na takovou rychlost vubec nerozjel. A za dalsi NEX by zacal brzdit driv, okamzite po tom co by RJ projel Stuj. Neni zadny duvod proc by NEX mel jet v rezimu override, kdyz mel normalne volno. Takze ano v Pardubicich by ETCS mozna i stretu zabranilo nebo alespon zmensilo nasledky, protoze rychlost v okamziku srazky by byla nizsi a to vse i kdyby RJ hypoteticky projel Stuj v rezimu override. Kdyby nepouzil override, tak by ke srazce vubec nedoslo.

Big papá Kárl

Tak tady se už bavíme o čistě teoretické rovině, protože aby k tomu došlo, tak jediná situace, která by musela nastat je, že oba strojvedoucí pojedou proti stůj a oba použijí funkci potlačení v rozporu s předpisem ve stejné stanici na stejné koleji ve stejný čas. Nicméně kdyby k tomu došlo, tak stejně v momentě kdy lokomotiva přejede první balízu za návěstidlem u kterého došlo k potlačení, tak se ETCS automaticky zorientuje zjistí, že má dva vlaky na stejné koleji a opět dojde k zastavení. Já netvrdím, že k nehodě s ETCS nemůže dojít, dokonce když jsem se to učil,… Číst vice »

Kuzma Kuzmič

V takovém režimu musí strojvedoucí sledovat trať a jízdu řídit podle návěstidel (která zatím stále máme). A těch 40 je povolené maximum, ne doporučená rychlost.

Armando Andreoli

Ajo. Byl jste rychlejší;)

Air Traveller

rychlosti se pri celnim narazu nescitaji. pokid by se srazili 2 vlaky jedouci 40, stale je to srazka ve 40

nedulezite

Tady asi zabředneme, protože pravdu částečně máte. Ano, každá ze stran do toho jde svou rychlostí, ale pro výslednou škodu (zejména na uvnitř se vyskytujících živých objektech) je rozhodující množství energie v okamžiku střetu a způsob, jak k jejímu zmaření nakonec dojde, Zde již zmiňované Pardubice to IMO dostatečně dokládají

Air Traveller

Nezabředneme. Nemáte totiž pravdu. Předpokladem tedy je, že vstupní energie těch dvou objektů, které jdou proti sobě, je podobná. Pokud tedy budeme mít podobně vážící soupravy, pohybující se rychlostí 40km, budou síly působící na osoby ve vlaku stejné, jako kdyby jeden vlak jedoucí 40kmh narazil do pevné zdi, která se nárazem nerozlomí / nesesype. Ono je tam sice více energie, než když narazí do té zdi (2x vlak jedoucí 40), ale jsou tam dve entity ve kterých dojde k jejich zmaření (jeden vlak, a druhý vlak) . a pokud bude zachováno, že dva cca stejné vlaky jely stejnou rychlostí a… Číst vice »

Martin

Pozeram ze mate vela minusov od tuponov co nechapu fyziku.

Armando Andreoli

Obávám se, že Česká Republika má ambici být průkopníkem v možnostech porušení pravidel použití ETCS. Třeba se jednou dočteme, že se někde čelně střetli dva dementi, kteří současně neoprávněně použili zmíněný override.

Stráťa

Ani nemusí být dva a současně. Stačí když ten jeden vjede do cesty něčemu rozjetému co už nebude dostatečně daleko na zastavení.

Y.K.

Pokud je ETCS špatně či dokonce proti předpisům obsluhováno, tak není nic špatně s ETCS, ale s obsluhou a návyky některých strojvedoucích.

Metro má také vlakový zabezpčečovač a také ho lze vypnout či omezit, ale jaksi se to z logických důvodů nesmí, kromě přísně definovaných okolností, která ale zase kladou další omezení.

Kolvrat

Událost zásadně nemění pohled na udávanou bezpečnost provozu v režimu ETCS. Událost ukazuje na „neoprávněné“ úkony strojvedoucího. Počkejme na vysvětlení, proč a jak učinil.

ETCS denně výrazně zvyšuje bezpečnost, ve své podstatě také zlepšuje kapacitu, i když tak primárně spíše snižuje. Řízení dopravy je bezpečnější a spolehlivější.

Laren

Tak zlepšuje nebo snižuje kapacitu?

Y.K.

Ve Švýcarsku zvyšuje. U nás to zatím, pokud vím, nikdo nehodnotil, spousta míst je zatím udělná podle toho jak se jezdilo na návěstidla, což brání tomu vymáčknout něco navíc z ETCS (čemuž SŽ říká benefity). JSou to možnosti jako kratší oddíly, křivky ke skutečným místům odkud platí, třeba k výhybce a ne k návěstidlům, libovolné rychlostní stupně, lepší přehled strojvedoucích o tom co je před nimi atp.

Martin

Tomu Syvcarsku neverte. I tady kapacitu snizuje. Tedy ne na trati, ale v uzlech samozrejme ano. Reseni se stale vyviji, ale doba, odkdy bude ETCS L2 kapacitne na urovni dnesni opticke signalizace, je porad relativne dost vzdalena. Pokud tedy vubec 🙁

Y.K.

Proč bych měl nevěřit, viděl jsem jejich tabulky a přes zvýšení rychlosti na 200+ km/h dostali na trať více vlaků. Což bylo cílem přechodu na L2 ve sledovaných úsecích.

Znám to i z metra a rozdíl v kapacitě mezi jízdou pod VZ a na návěstidla je obrovský v neprospěch návěstidel.

„Optická signalizace“ je vůbec nejhorší. Velké vzdálenosti mezi signály, málo rychlostních stupňů.

lvy

To je fakt šaškárna co se u nás děje na železnici.

Rakusak

Pokud to strojvedouci umyslne prepl do jineho rezimu nez bylo jeho povinnosti, tak je to na kriminal..

Docela huste! Myslel jsem, ze diky ETCS se toto nikdy nemuze stat. Jak je mozne, ze nekdo je schopen obejit zabezpecovac? a proc dispecer na siti nevidi, ze se tam pohybuje neco co ma vypnute ETCS? proc ihned takovemu strojvedoucimu nevola????

Petr

Funkce Potlačení je pro stanovené (mimořádné) případy, kdy by jinak jet dál nešlo. Použití je stanoveno předpisy. Neomezeně si potlačovat nelze.
Funkci Potlačení je možno použít jen do rychlosti 40 km/h.
Výpravčí vidí zda mají vlaky ETCS zapnuté a v jakém módu jedou.
Pokud strojvedoucí potlačil u vjezdu, tak situace nastane dříve než stihnete uskutečnit jakékoliv volání. Ten druhý vlak už například ani nerozjedete.

Stráťa

Takže pořád „zabezpečeno předpisem“? Železničáři jsou asi nepoučitelní.

Petr

Ne. V tom se zcela mýlíte.
Funkce Potlačení je pro mimořádné případy, kdy by nešlo jet dál. ETCS možnost jízdy v tomto módu omezuje rychlostí, ale také vzdáleností a časem.
Poté se pohybujete v módu na Odpovědnost strojvedoucího, který je také omezen.

Předpis musí stanovovat, jak tyto funkce používat. Stejně jako vám předpis stanovuje, že musíte mít zapnutý zabezpečovač.

Jasně, člověk může jakýkoliv předpis obejít. Ale s tím rizikem, že skončíte i ve vězení.

Karel

A když piloti dopravních letadel vypínají varování před blízkostí země je to co?

Rakusak

Chapu, jen jsem vychazel z toho, ze ETCS mela byt revoluce v bezpecnosti na zeleznici a zil jsem v domeni, ze se zabezpecovacem nelze jakkoliv manipulovat a pokud ano, vse je centralne hlidano dispecerem.

Jako cestujici chci cestovat s pocitem, ze v roce 2025 existuje jeste neco vic nez lidsky faktor.

Petr

Každý systém má nějakou záložní možnost provozu.
ETCS je v porovnání s minulostí revoluce, bezprecedentně vás hlídá a všechny možné výjimky jsou z bezpečnostních důvodů patřičně omezeny.
Jednodušeji to napsat nedovedu.

Pavel

Výjimky jsou designová bezpečnostní chyba.

Y.K.

Není to designová chyba, ale normální pracovní režimy vázané na okolnosti, které na železnici prostě jsou (ať už se nám to líbí nebo ne). Na železnici prostě jsou situace, kde nejsou plně zabezpečené vlakové cesty a ETCS pro to musí mít dostupné režimy. Většinou s sebou nesou nějaká dilčí vynucená omezení, jako třeba limitovanou max rychlost.

Můžete si „na počítači“ otevřit porty firewallu? Můžete. Je to chyba v návrhu? Není, má to naprosto logický důvod. Může to způsobit bezpečnostní problém. Může.

Jeffer

Necestujte autom, lietadlom, loďou, MHD a po nohách už radšej vôbec nie. V každom tom prípade dokáže ľudský faktor prekonať existujúce zabezpečnie.

Domis

Vzhledem k tomu, že vlak 2056 má v Letovicích pravidlený vjezd na obsazenou kolej, tak asi tohle ETCS hlídat neumí…

Tomáš Řehák

Ve stanici Letovice většina končících vlaků má vjezd na obsazenou kolej, tzn.že vjíždí na PN a strojvedoucí tedy musí na ETCS zavést režim potlačení. Je dost možné že to rutinně potlačil aniž by měl na návěstidle PN a došlo k MU.

percula

Takže vlastně chyba systému, pokud není možno pravidelně vjizdet na obsaženou kolej bez vypnutí ETCS . Pokud se musí potlačit při každém vjezdu muze se z jeho potlačení může stát rutina. A je to chyba systému. Samozřejmě i chyba díry.

percula

Oprava chyba díry.

percula

Mizerné aut. opravy, chyba firy.

Tomáš Řehák

Ano,tak to zřejmě bude.

Tomáš Řehák

Potlačil ETCS i když neměl PN ale stůj.

vid

Tak pokud se tam pravidelně jezdí na PN na obsazenou kolej s tímto vlakem, tak se tam vždy používá Potlačení, jen tentokrát fíra přehlédl, že na vjezdu nebliká PN.

Tomáš Řehák

Akorát tedy když nebliká PN nebo nemáte rozkaz tak se na potlačení nesahá.

Domis

Často se v Letovicích současné vjíždí proti sobě od Prahy R19 z 1.TK na 2.SK a od Brna z 2.TK Sp na obsazenou 4.SK. A až následně ten R na Brno odjíždí. Tentokrát zjevně jako první odjížděl R na Brno a fíra Sp od Brna vjížděl „po paměti“ (a přehlédl, že nebliká bílá).

vladki

A proč tam ten R šněruje z jedné koleje na druhou a zpátky?

Domis

Občas je potřeba předjet jeden nebo druhý vlak nějakým zpožděným Ex. To pak musí R19 do protisměru k budově.

Tomáš Řehák

Dost možná proto že ho předjíždí po první něco rychlejšího.

Tomáš Řehák

A také většina osobních vlaků od Brna vjíždí v Letovicích na obsazenou kolej kde stojí vlak do ČT,takže potlačení se tam používá docela často.

Hynek

Anebo blikala a SŽ má další průser.

Zlámalík

Aha. To ale dost mění situaci. Čili on tam dost možná vjel „jako obvykle“, s vymáčknutím na přivolávačku a s tím, že ve stanici zastaví, ale proti němu tentokrát nestála druhá Moravie, či co tam typicky stojí, ale Panter z Prahy.
Nestálo by teda za to doplnit ETCS v půlce perónu o nějakou balízu, která by dovolila takový vjezd legálně? A omezit tím vymačkávání?

Tomáš Záruba

Pokoušíte se vynaleznout cestové návěstidlo…? 😉

Zlámalík

Pokouším se přijít na to, proč tam není.

Domis

Návěstidla se nestaví rok od roku, podle toho, jak si kraje upraví v daném GVD své provozní koncepty. V tomto případě lze asi říct, že nebýt rozlomení Sp vlaků Brno – Č.Třebová přestupem v Letovicích, tak by se tato MÚ nestala.

Zlámalík

To chápu. Ale pak by asi nemělo jít postavit legální a navíc pravidelný vjezd pod ETCS na kolej, která k tomu není vybavená. Výhradní provoz ETCS tím dostává pořádnou díru a ne trhlinu. A ten koncept je blbě, pokud vyžaduje nepovolenou manipulaci. To přece musel taky někdo schválit, ne?

Michal M

Ptate se dobre 👍

Jan Sůra

Schvaluje to Drážní úřad. Dotazy poslány:)

Tomáš Záruba

Potlačení je v podstatě náhrada přivolávacky. No a když se desítky let pomocí této obcházel umělý problém nemožnosti vjezdu na obsazenou, tak se to asi holt tak nějak přeneslo i do nového systému…

30T

A nestala by sa ani v prípade, že by tam nebolo nádraží 😉

km213393

Není k úvaze, aby vypínání zabezpečovače muselo být ohlášeno dispečerovi nebo prostě nějak dáno na vědomí systému? Sojka. Trautenberk v revíru…

Péťa

Samozřejmě že by to šlo ale pro SŽ je jednoduší udělat s Overridu, který by se měl používat jenom v krajních případech , funkci na všechno a odpovědnost hodit na nejslabší článek, tedy člověka.

Péťa

ETCS vjezd na obsazenou kolej hlídat samozřejmě umí, pokud zná polohu a délku vlaku co tam už stojí.
Proč toto a další funkce ETCS nejsou u nás zavedeny je otázka na SŽ.

L P

A jak moc dobře tu polohu zná? O kolik si dokáže předsunout čelo vlaku a tedy dovolit dalšímu vlaku jet dále, než by měl? Naopak – jak chcete zabezpečit dojezd ke druhému vlaku jinak, než na odpovědnost strojvedoucího? Opět kvůli předsazení čela vlaku. A vůbec – co když délku vlaku někdo do systému zadá blbě? 🙂

2101

Výpravčí vidí v jakém režimu má fíra ETCS, ale vzhledem k tomu kolika činnostem se zrovna na takhle vytížené trati musí věnovat bych řekl že tohle je to poslední co ho zajímá

Michal M

A ta trat je vzhledem k provozu sto let za opicema. Vyjimka mozna ten Adamov.

Tomáš Řehák

A tak raději kdyby tam byli 2. Venkovní služby a vnější služby.😁

zwi

Etcs naopak ke správně zadaným brzdícím procentům ještě vytváří velmi pesimistickou brzdnou křivku se zhruba trojnásobnou rezervou.

Petr

Hmotnost Pantera? Jako vážně?

Happy

Strojvedoucí bude nově muset kontrolovat, že ETSC správně chrání 😁 Bez návěstidel si to nedokážu už vůbec představit…

L P

S návěstidly evidentně taky ne.

vid

Kdyby to projel o kousek, tak by se o tom dalo uvažovat. Pokud dojel až do stanice, tak musel použít Potlačení. Teď je jen otázka, proč ho použil. Kolem Stůj na vjezdu bez rozkazu ho použít nesmí. Jedině, že by byla na vjezdu PN.

Olin

No tak jasňačka, néé….?! Přeci kvůli té ETCS sračce nenechá lidi sedět před Letovicama ve vlaku než se tam všichni vyprdolí, aby jim v důsledku odfrčely veškeré autobusy. Přeci jen k večeru do těch okolních kopečků to poté nejezdí zrovna nejčastěji. Takže 43 metrů je tak vzdálenost, aby se dalo již rozumně vystoupit. Myslím, že nějaká srážka fakt nebyla na pořadu dne.

Jiří

To je snad jasné, co se stalo. Mašinfíra sledoval na mobilu Terminátora a ECTS se dívalo s ním. 😀

Vendelin

Ještě že existuje silniční doprava.

Chleba Nakup

Ano, tam přece do cesty nikdo nikomu nevjede.

L.

I vjede, ale pokud se nic nestane, tak jen kvůli tomu vjetí celá silnice několik hodin nestojí.

Chleba Nakup

To je pravda. Pak bohužel klesá ostražitost, tolikrát to přece vyšlo. A ucho se utrhne.

Frantisek X

Po několika hodinách čekání, kdy nikam nemůžete, by ale stoupla i únava, a s ní riziko chyby někde dále po cestě. Ta několikahodinová čekání na manévry i při relativně banální příčině (ten člověk se u toho nastupování zranil těžce?) by si i železnice mohla aspoň trochu redukovat, chce-li tu být i pro dopravu.

Mystifying oracle

No právě… Raději se počká až ta rána skutečně přijde a pak se teprv naříká a vyšetřuje.

Vendelin

Rozhodně z toho nejsou takto rozsáhlá zpoždění

Pavel

Letecká doprava je lepší příklad. Tam by ajznboňácké úlevy neměly šanci 😆

peter.hudec88

Ešteže na ceste sa nestávajú nehody a nezomierajú na nich ľudia denne že?

Tomáš Veselý

Která nepotřebuje, žádný zabezpečovač a denně nejsou zablokované dálnice, ale jen obden. A těch mrtvých. Ale mrtvý na silnici tolik nevadí, jako těch pár zabitých na kolejích.

Kolejový doktor

Pár jedinců tady v diskuzích včetně Svobody a Kupky veřejně, psalo- mluvilo, že se tohle NIKDY nestane!!!!

Roman

Co se stalo?

Ľudo

Pri bežnej jazde sa to nestane. Ale akonáhle si mašinista potláča bezpečnostný prvok sám od seba vtedy, keď to nesmie, tak žiaľ, stane sa.

Kolejový doktor

Veřejnost byla krmena zprávou, že se tohle u ETCS NIKDY nestane. Veřejnost nezná “potlačení EOA”.

Ľudo

Verejnosti podľa mňa stačí jedno. Ide o vlakový zabezpečovač a ten proste zabezpečuje jazdu vlaku. V tomto prípade samotný zabezpečovač nie je na vine. Ide znova a zase o ľudskú chybu. A viete čo je na tom najlepšie? Použitie potlačenia EoA povoľuje predpis pri určitých okolnostiach. A to znamená, že predpis a samotné zákony počítajú s tým, že rušňovodič je tvor neomylný. Aj keď vieme, že opak je pravdou. Rušňovodiča potrestajú a tu fajka zhasla. Boh vie čo sa mu vtedy preháňalo hlavou.

Y.K.

Veřejnost neví co je ETCS a při plném dohledu se to opravdu stát nemůže. Pak je ale spousta dílčích věcí, které veřejnost nechápe, což se týká jak obsluhy ETCS, tak staničních zabzař.

Takže zde je otázka proč jel na override (jestli k tomu měl důvod, pak je problem zde, třeba jízda na přivolávačku, což je nezabezpečená jízda dle SZZ a ETCS s tím nic nezmůže, jen to interpretuje a nebo neměl důvod a byla to úmyslně chybná obsluha – to by bylo hodně špatně). To se jistě dozvíme z vyšetřování.

mgr.pavel

No tak teď budou psát, že se to stane nejvýše jednou za deset let.

Dál to podle jistého filmu už znáte 😉

Kolejový doktor

Uhersko bylo první, ale tam se skoro povedlo ututlat

Lukáš Chytil

To mě taky překvapilo, jak tam bylo ticho po pěšině.

Jan Pytela

Cas na dalsi vyplatu mimoradnych odmen?

Honza

Tak na tohle jsem zvědavý co se vlastně stalo. Opravdu jsem si naivně myslel že na etcs tohle již nastat nemůže :/

Jarda

Pořád je tam odpovědnost strojvedoucího

Honza

Dobře. Ale pokud projedu navestidlo tak mě etcs prostě zastaví v podstatě na fleku. Tak co tam bylo dál? Jako že se fira prostě rozjel dál a odmackal to že je vše ok, nebo nejel v etcs režimu, nebo ho vypnul (pokud to vůbec je možný teda)? Omlouvám se opravdu tomu teď nerozumím co se tam stalo.

vid

Strojvedoucí může projet konec oprávnění k jízdě použitím Potlačení. Ale kolem Stůj bez rozkazu to použít nesmí. Ještě je možnost, že na vjezdu byla Přivolávací návěst. Pak Potlačení může použít.

N.N.

Ještě je tu možnost, že použil potlačení, ikdyž to předpis zakazuje.
Říznul s tou Moraví výhybku?

Honza

Díky za vysvětlení. Koukám že byl článek doplněn a je už známo, že strojvedoucí použil override a projel “Stůj” do postavené cesty jiného vlaku. Proč to udělal, i když se to nesmí se asi časem ukáže.

Každopádně tohle ETCS zrovna dobrou vizitku nedělá. Když ho jde takhle jednoduše obejít a vjet proti vlaku, tak to pak zní spíš jako „ETCS podle důvěry“ než skutečný bezpečnostní systém. :/

Petr

Potlačení je možno použít do rychlosti 40 km/h a následně lze jet na odpovědnost strojvedoucího touto maximální rychlostí.
Tj. čas na reakci a případné následky jsou v úplně jiných řádech než dříve.
Legálně se to používá samozřejmě jen ve stanovených případech.

Stráťa

A dostává protijedoucí vlak okamžitě informaci že někdo potlačil základní funkce zabezpečovače a vjel mu do cesty nebo začne (často beznadějně) brzdit až ho uvidí?

Petr

Není potřeba.
Pokud vám někdo vjede do vaší vlakové cesty, dochází automaticky k zastavení bez možnosti lidského zásahu.

Ľudo

Ono aj u ETCS sa počíta s tým, že môže prísť k poruche zabezpečovacieho zariadenia a jazda vlaku do stanice bude povolená na privolávaciu návesť, alebo na rozkaz. Preto je tu možnosť použiť potlačenie.

Péťa

Třeba v Rakousku se Override může použít jen na rozkaz výpravčího, PN a podobné věci dostane ETCS od RBC.
Proč u nás lze používat Override, tak jak se používá a nelze od RBC dostat u PN pokyn k přechodu do OS, je otázka na SŽ.

Domis

Si možná spletl Stůj a PN, na což už teda zjevně ETCS neumí reagovat. Tak při pravidelném vjezdu na obs. kolej se automatickému potlačení nedivím.

Zlámalík

Vot ťéchnika!

Zlámalík

Dobře působí ty dva články na Zdopravy, jak jsou hned nad sebou – parní lokomotiva jela na výjimku, jízda proběhla bez problémů. A na ETCS jely vlaky proti sobě. Já nevím, jestli děláme všechno úplně dobře…

Jan Sůra

Tomu se říká kouzlo nechtěného:-)

N.N.

Pár dní dozadu 2 motoráky proti sobě. Na mechanikách, volno z obou stran. Parním kotlem to nebude.

Frantisek X

Z principu neděláme, jsme tvorové omylní. V některých případech se umíme ze svých chyb na nějaký čas i poučit. 🙂 Čas od času se s výmluvnými kombinacemi reportáží setkávám třeba u ČT, bystřejší jedince leccos může i trknout, ale spíše to vidím na záměr vyšší moci, než lidský.

Vláďa

Jsem v tom Panterovy, co jel na Brno zrovna seděl hned v tom prvním oddíle za budkou strojvedoucího. Stáli jsme zrovna na zastávce Letovice a při rozjezdu byl vlak snad za sekundu zastaven – tahle situace tam bývá dost často, takže mě to nějak neznepokojovalo – to až cca za půl hodiny přišel průvodčí a sdělil nám, že vlak bude mít min dvě hodiny sekeru, díky jinému vlaku, co nám vjel do cesty – že se na něj můžem podívat, protože stojí naproti nám. A to bylo hodně znepokující.

Petr Sokola

„na zastávce Letovice“. na to, že to tam údajně znáte, jste si mohl všimnout, jestli to je opravdu zastávka, a není to náhodou třeba plnotučná ŽST.

Drozd

A těch 40 metrů jste vzal kde?

mgr.pavel

Hnusná lež těch 40 metrů, bylo to metrů 53. Děsnej rozdíl.

/s

Drozd

A 40 metrů jste vzal kde? Pěkně lžete

Zlámalík

Nezdá se vám, že problém je jinde, než v metrech? Kdyby to bylo 200, změnilo by se něco? Nemáte v tom prsty, že víte víc? 🙂

BoBco

Uff, tak to bolo tesné, prešiel som tým miestom v RJ1037 asi 2min predtým, než sa to stalo. Vindobona čo šla po nás to musela otočiť, v Třebovej úvrať a odklonom cez Přerov.

vid

V Drahotuších projel návěstidlo nákladní vlak a provoz to nijak výrazně neomezuje, protože jel směrem do spojky na Hranice. Ty zpoždění vlaků tam způsobila porucha zabezpečovacího zařízení Hranice – Polom ještě před tou MU.

Brzda dopravy

Investice se vyplatila, vlaky zastavily o celých 14 metrů dál od sebe, než na elektromechanice!

Ten pokrok, kde se to zastaví?

javr

Hrušky a jablka. Elektromechanika je SZZ/TZZ, ETCS vlakový zabezpečovač, který dostává informace ze SZZ/TZZ.

Brzda dopravy

Protože to se hodně změní, když se napíše ESA 11/ETCS L2 a el-mech bez ETCS, to tomu dává úplně jiný rozměr 😂

Fascinující, jak se tu musí podobní jedinci vždycky hádat, pardon „opravovat“, protože tomu rozumí líp… Zbytečné tu ztrácet dalšího půl slova, když někdo nedokáže pochopit absurditu toho, co se stalo…

N.N.

Asi bude lepší počkat, až se zjistí, co se tam skutečně stalo. Jak píše vid nahoře, fíra může ETCS potlačit.

javr

A někteří jedinci nedokážou pochopit, že ETCS není všespasné a některým chybám prostě nezabrání. Pokud například udělal chybu výpravčí a Moravice jela na PN, tak tomu ani ETCS nezabrání.

Petr Sokola

jenže do novin se politici, kteří si tu nádheru vymysleli za naše peníze, chvástali, že se to nestane. že to bude za všech okolností hlídat fíru, atd.

Náhodný Kolemjdoucí

A o co přesně Vám teď jde? Že politici se často vyjadřují i k věcem, kterým nerozumí, nebo že používají zjednodušení pro lidi, kteří daným věcem nerozumí?

Zlámalík

Tak je blbě navržené, pokud se tam jezdí na PN pravidelně.

Jarda

ETCS není všechránící, neználku.

Brzda dopravy

Aha, takže zabezpečovač instalovaný proti projetí návěstidel nás neochrání proti projetí návěstidel? Nejsou voni od AŽD pane všeználek?

Jarda

Přesně tak, neochrání, pomalu zvyšuji tvoji kvalifikaci. Bude to stát ještě mnoho času než tě povýším nejdříve na osobu poučenou a pak znalou 🤣.

Y.K.

1. ETCS nemá absolutní autoritu. Každopádně v plném dohledu stůj nedovolí projet. 2. vyšší autoritu má strojvedoucí, který může změnit režim ETCS a snížit úroveň dohledu (důvodem jsou většinou omezení infrastruktury nebo poruchy zabzař, kdy je potřeba nějak někam omezeně dojet). 3. strojvedoucí nesmí snížit úroveň zabezpečení svévolně Mám neblahý pocit, že nakonec z toho vypluje něco ve stylu, že jsou zaběhlé nezdravé způsoby stavění cest (třeba přivolávačky), kdy je třeba činnost ETCS vyloučit, protože není zabezpečená cesta, není souhlas ETCS. A přitom výkřiky ETCS je k ničemu jsou nesmysl, protože to jednak není pravda a druhak je problém jinde… Číst vice »

zwi

Stačilo by dodělat do stanic jízdu podle rozhledu, čímž by se velmi omezilo používání funkce potlačení.

Zlámalík

Dofčíl se tak prodávalo. Měl byste držet marketingovou strategii 🙂