Kompletní ComfortJet vyráží na Berlinery, ještě letos zamíří do Budapešti a Grazu
ComfortJet. Foto: ČD

Finální souprava má devět vozů a nabízí 555 míst k sezení.
Finální souprava má devět vozů a nabízí 555 míst k sezení.
Včera z Prahy to bylo otočené opačně – to je něco trvalejšího, nebo prostě jen blbá náhoda?
No a budou to teda konecne IC/EC a odpadne ta duplicita rj a RJ?
Myslím si, že rj je zasmluvněno s ÖBB, takže na jih to měnit nebudou.
To se musíte ptát u RegioJetu, on byl se svým označením RJ až druhý.
Nemyslím si. Kdyby tomu tak bylo, nebudou ČD používat malá písmena „rj“. RegioJet použil zkratku RJ jako první.
Kdyby SŽ nebyla máslo, přidělí RGJ bez diskuse. rj bylo v UIC zaregistrováno dřív než RGJ existoval. 😉
Hlavně aby vydrželo řazení. Před pár dny jsem jel Berlinerem do Prahy a místo velkoprostoru byly všude krom 1. třídy kupé Bmz, což je blbý, když třeba jedete s kočárkem (naštěstí rozkládacím).
Tak „stálost řazení“ by problém být neměla – přecejen jde (v podstatě) o ucelené jednotky… 🙂
Tak ta nefunkčnost řidičáku je naprd, na druhou stranu, cestujícímu je to celkem jedno a stejně se od začátku říkalo, že CJ budou v plný palbě až koncem roku 2026, takže dobře, že to už teď jezdí a starší vozy můžou domino efektem sloužit jinde.
Takže máme řídící vozy, ale používat je nebudeme? Neví někdo, jaký to má důvod? Předpokládám, že tady snad není stejný problém jako s railjety
Nemají schválené ETCS?
Proc se ptáte, kdyz to víte? Nebo je to jen ubohá ironie?
Nejsou schválené ani u ÖBB RJ2, cosi technicky se úplně nepovedlo a intenzivně se to řeší, aspoň info JPP. Zprovoznění s razítky v řádu vysokých měsíců, nejspíš dvojciferných.
Ok, já skoro čekal, že tohle už bude vyřešeno
U modrých railjetů je problém v tom, že ETCS v řídícím voze vůbec není. Bude se instalovat v rámci projetku ÖBB, protože u červených railjetů sice ETCS je, ale hodně staré a musí se upgradovat. To je IMHO velmi rozumný postup.
U comfortjetů je ETCS z výroby, ale řídící vůz celkově není schválený na sunutý režim. Je tam asi nějaký větší problém – technicky velmi podobné řídící vozu railjet2 a nightjet taky ještě nejsou schválené.
Kdo to zvoral, Škoda nebo Siemens?
No, Škodovka tady v podstatě dělá jen montáž interiérů běžných vozů. Řídící vůz si celý montuje Siemens v Mnichově…
A kdepak soudruzi z NDR udělali chybu? 😀
Proč hned chybu? Nemusí to být nutně chyba, jen je řídicí vůz mnohem složitější ke schválení než běžný osobní vůz (je tam toho mnohem více co prověřovat) a tak to může mít výrazně delší harmonogram, nicméně nebránící ty vozy provozovat v taženém režimu.
V Mnichově byli a jsou soudruzi z NSR.
Když už, tak SRN.
Název SRN se zavedl až po revoluci.
NSR vymysleli naši soudruzi, protože nechtěli slovo “Německo”. Přitom to už od konce 40. let byla Bundesrepublik Deutschland, žádná Deutsche Bundesrepublik nikdy neexistovala.
Mnichov v NDR? Ajajaj, tady někdo nedával na základní škole pozor.
Tak vzhledem k tomu, že a) ŠT řídící vozy vůbec nevyrábí a b) problémy mají i řídící vozy RJ2 a NJ, které se ŠT nemají nic společného, tak jednoznačně Siemens.
Důvod je takový, že push režim se začne schvalovat po dodávkách lokomotiv Vectron 230, se kterými pak budou probíhat souběžné schvalovací zkoušky, namísto toho, aby se dělaly zbytečně 2x. Ostatně je to tak dáno i schváleným harmonogramem, který je dohodnut s výrobcem:
https://ibb.co/23fHBwRK
https://ibb.co/B2DFvk34
Díky za potvrzení přepřahu na Vectron DSB v Hamburku. 😉
Mínusující soudruh by mi mohl zkusit vysvětlit (případnou neznalost dánštiny spraví překladač/LLM), co jiného teda znamená „Prag-
København:
CD-vogne hele
strækningen, og
lokomotivskift
(EB) i Hamborg
(CD→DSB)“ . 😉
Ale jen dočasně. Než budou schváleny Vectrony 230 verze A62 i A64.
Je možné na konec vlaku řadit posilové vozy. Ať už za lokomotivu či řídící vůz. I když je kapacita 555 míst tedy dost velká. Jsou nebo budou dny kdy to nemusí stačit. Třeba jen na část trasy. Předem díky.
Mělo by to být možné, ComfortJet má narozdíl od railjetu na konci přechodové dveře. Kromě toho i u těch railjetů se v minulosti přidávaly posilové Bmz a to i přes neprůchodnost takového spojení.
Je možné je vložit mezi lokomotivu a jednotku. Na rozdíl od railjetů jsou ComfortJety zakončené skutečně dveřmi. Nicméně je to trošku komplikované, protože je potřeba odpojit lokomotivu, připojit vagony a pak zase připojit lokomotivu, takže dělat to v průběhu trasy asi moc fungovat nebude.
No, hlavně ty posily jsou reálné jenom v Česku, protože posilový vůz na 230 km/h neexistuje a může tu pan Krakonoš se třeba stavět na hlavu, takže se to používat nebude, maximálně do Budapešti. 🙂
A on musí posilový vůz na 230 km/h existovat ještě dřív, než se dodají základní soupravy? Který dopravce si napřed objednává posilove vozy a až existují tak si objednává standardní soupravy?
Normově nelze samostatný vůz na 230 km/h vyrobit, přechod (UIC) omezuje na 200 km/h, dle všeho, co jsem dohledal.
A ony ty posilové vozy musí mít UIC přechod? Vždyť už tlakotěsné Ampz a Bmz, které ČD kupovaly jako nové, mají přípravu pro výměnu za tlakotěsné přechody, stejně jako to mají i IJ a CJ.
Jednotlivé vozy zamčené tlakostenymi přechody pořád mohou jen 200..
To mají, ale pořád Vmax = 200 km/h.
A? Kdo by čekal, že pomalu třicet let staré vozy nebyly plánované jako posily na 230. Ty se teprve budou řešit. Dával jsem to jen jako příklad, že nemusí být jen klasické návalky. Proto ta příprava na výměnu v případě potřeby.
Což je přesně ta trasa, kde by to mělo největší užitek. Do Hamburku a na jih Rakouska je poptávka vyrovnanější (a je to tam proložené dalšími vlaky), nevyskytují se tam třeba nedělní nájezdy slovenských studentů do ČR.
ComfortJet ale není na 230 km/h, je „jen“ na 200 km/h
Pánové, jezdím s tím neustále coby posádka JV… 230 mají zřejmě Interjety či mnohé další jety, ovšem pokud procházím kolem soupravy a vidím na každém voze nápis 200, co si mám myslet…? Že se jedná o chybu…?
Uznávám, že na Wikipedii udávají 230… Ovšem na „naší“ soupravě jsou čísla 200… Taky mě to udivilo…
A teď, v půl deváté večer, proti nám stojí InterJet a též má z boku inzerovanou rychlost 200… Pánové a dámy, tlučte mě, bijte mě a kamenujte mě, umínusujte mě do mrtva, ovšem co je psáno, to je dáno… Bohužel jsa starší ročník, fotku poslat do diskuse neumím… Ovšem stačí se jít podívat na nádraží a z boku soupravy tu rychlost uvidíte sami…
InterJet má 200 km/h plánovaně, chybí mu proto i část tlumení atd., všimněte si. U ComfortJetů se využilo shody s vozy v IJ ke zrychlení procesu schválení na 200 km/h a až posléze po zkompletování se to schválí znovu na 230 km/h celé.
Tak tím se vysvětluje Balžám 🤣🤣. Díky za osvětlení problematiky, nevěděl jsem
Vyrobeny jsou na 230. Ale zatím jsou schválené na 200, než budou soupravy kompletní včetně Vectronů.
Jak už jsem děkoval o pár řádků výš, díky i Vám. Nevěděl jsem a divné mi to přišlo 😅
Posilové vozy můžete dát i na konec vlaku jen to není průchozí.
Nemůžete, protože do D i A je podmínka 230 km/h. Řešením je CJ+RJ (kvůli délce peronů, to se hraničně vejde toto), ale to *nejde*, tak se to u nás nikdy nedělalo.
Rozdíl mezi 200 a 230 je jen o 13 procent, jen mezi Berlínem a Buchenem a s asi čtyřmi propady na 190-210, to by mělo jit vyjezdit z rezervy na 230 i s vlakem na 200.
Jj, ideálně posílit Interjetem…
Netuší někdo, co a jak se stane s provozem railjetů po nastoupení comfortjetu na linku Praha-Graz? Zatím hádám, že dojde jenom k nahrazení červených railjetů na lince modrými comfortjety a jinak to nebude mít žádný význam. Nebo se snad mýlím?
Já myslím, že nějaké červené RJ zůstanou, jinak by se musely nějak vyrovnávat výkony s ÖBB.
V první fázi budou 4 modré rj turnusovány na Budapešť spolu s Bmz241+Ampz143.
Doufám že se dožijeme toho aby všechny jely řídícím vozem z hlavního dozadu a všechny railjety taky. Teď jsou railjety občas opačně
Opravdu je to tak zásadní?
A má to nějaký negativní vliv? A ve kterém směru má být správně „dozadu“?
Jedna z orientací railjetu (tuším loko směr Graz) byla preferovaná (nutná?) z důvodu jízdy přes Semmering.
Když máte lokomotivu vždy v čele, tak je jedno jak to jede otočené.
To je dočasný stav.
Ano, tehdy to zbořilo dosavadní zvyklost ČD, že jednička je ve směru z Prahy na východ řazena vždy vepředu.
Když vím, že sedím na konci a vlak přijede opačně, tak musím přeběhnout celé nástupiště. U 9 vozového ComfortJetu už je to docela výkon to stihnout během pobytu ve stanici.
Jděte vlakem…
Myslíte tím narvaným ala Berliner, Vindobona či Metropolitan?
A už jste zkusil nastoupit jinde a projít soupravou? Jak vidíte, bývá jednodušší řešení, než běhat po peronu na druhou stranu
Už jste zkoušel projít plný railjet s kuframa nebo nedej bože s kočárkem? Občas to vnitřkem fakt jednodušší není.
Umíte projít vlakem například s kolem nebo podobně objemným předmětem? Já jsem se o to zatím nepokoušel. Mimochodem zrovna prostor pro kola bývá v právě jednom konci vlaku.
Navíc kdyby všichni nastoupili na opačných koncích soupravy, tak se uprostřed vlaku potká 50 lidí jdoucích na jednu stranu a 50 na druhou. Jakým způsobem se minou? To aby se do středu soupravy přidal prázdný vagon, kde se minou.
S obráceným railjetem jsem měl nedávno pěknou zkušenost, i ČD apka tvrdila, že jedeme jako obvykle a že mám místo, kam po celou cestu nejde tolik slunce. Divil jsem se, že vedoucí skupiny asi japonských turistů, koukaje do telefonu s jiným zdrojem informací, vedl svou skupinu neochvějně správně tam, kde jejich číslo vagonu zastavilo. A to jsem si ještě v duchu říkal, že právě ti se proběhnou na druhý konec. Proběhl jsem se já. Zprava se sprintovalo doleva, zleva vpravo, dělo se to na nástupišti a protichůdné proudy dlouho šly proti sobě i ve vlaku. Přes ty kufry… Via Vídeň… Číst vice »
Můj vlak vždycky ukazuje (nesprávné) otočené řazení, když člověk kupuje rezervaci z Vídně do do ČR. Při rezervaci od Břeclavi dál už to ukazuje správně.
Prostor na kola je na obou koncích ComfortJetu
Jen dočasně v 8vz verzi.
Ale kdepak, jak vůz 255, tak vůz 264 je mají… Ovšem možná máte pravdu, jelikož 264 je dočasně řazen coby přechodový mezi 1.třídpu (262) a starým restauračním vozem (265)… Finální řazení by měly být dvě jedničky, bistro s dvojkou a zbytek soupravy… Ovšem ten druhý vůz s místy pro kola snad nesešrotujou, takže někde bude… Ovšem kde, to zatím nevím 😛
Ten druhý vůz bude ve své druhé soupravě, odkud je dočasně vypůjčen aby se k té první soupravě dal připojit ten jídelák 🙂
Na to by ale úplně stačila aktuální informace o řazení podle sektorů, dostupná dostatečně předem ve stanici, bez „potřeby“ mít řídící vůz vždy na konci (k čemu by tam pak byl, kdyby toto chtěli lidé i na hl. n. ve Vídni :)).
Zkusil jsem tu troubu trošku víc rozhycovat:
t-60 min na ceduli se objevuje vlak, dav postává pod cedulí,
t-5min na ceduli se objevuje nástupiště, dav vybíhá do podchodu,
t-3min na nástupišti se objevuje řazení podle sektorů, dav po nástupišti,
t-1min přijíždí vlak otočený opačně, dav se snaží vzájemně ušlapat …
Tak to je hodně divoké sci-fi. Nástupiště oznámené již v t-5min.
Od 10.5 začala CJ souprava 010 a od 12.5 přibyla souprava 011.