Komerční banka půjčila Student Agency 400 milionů se státní zárukou, půjdou na nové autobusy i virtuální stevardky
Stevardka RegioJetu. Pramen: Student Agency
Společnost Radima Jančury chce v letošním roce pořídit desítky nových autobusů
Tak tomu se říká přihrávka. Nechápu proč daňoví poplatníci této republiky sponzorují soukromé podnikání (státní záruka, minimální riziko!). To se to podniká….
Nezlobil bych se, kdyby peníze šly na výcvik řidičů. Nemůžu si pomoct, ale poslední dobou je vídám jezdit jak pra*ata. Praha, rychlost 30/50 km/hod. A jedou 60+… Jo, když byl provoz hustý, to se asi báli…
Za to nemůže zaměstnavatel , autobus řídí řidič…
Kdyby sly penize na vycvik ridicu… Uz chapeme? 😉
Linky Chomutov,Karlovy Vary na Evropské povolená rychlost 50/60/70 km/h dle značek,linky Brno,Znojmo na 5.května,Legerova,Wilsonova povolená rychlost 50/80 km/h,linka Český Krumlov na Strakonické povolená rychlost 50/80 km/hod,linka Liberec ten kousek z Černého Mostu za Prahu ani neuvádím….Nikde jinde v Praze linky nejezdí.Teď mi tedy řekněte,kde něco překračují?Normální řidič dopravu nezdržuje a pro její plynulost by se měl řídit značkami.Že vy místo 50 km/h jedete 40 km/h je horší pro všechny účastníky silničního provozu.Bojíš se tak jedině TY !
Kdyby ty busy aspoň použil na dočasn= (dvouleté) posílání linky z cajzlova do šalingradu a zpět. Vlakem to bude utrpení, zejména když odmítá zastavit v Kéniku a trvá na Šimicích.
On chce lidi narvat do svýho vlaku, ne ho mít prázdnej a na dálnici se toulajících15 autobusů. Pokud bude skutečně zájem, Flixbus tam rád pošle autobus co 15 minut klidně 24 hodin denně a mimo venkovní barvy zrovna na týto trase to zase tak velkej rozdíl není
na busy… Takže koupí Irizary – tedy busy ze Španělska a zisk skončí ve Skandinávii u společnosti Scania, půjčku dá Komerční banka -česká dcera belgické Societé Genérale – se zárukou EGAP – tedy český daňový poplatník – aniž by se jakkoli dalo alespoň odhadnout, jak se pandemie a s ní spojená opatření budou vyvíjet… Tedy reálně to českému hospodářství v současné krizi vůbec nepomůže – všechny peníze tak jako tak nakonec skončí v zahraničí… Tohle má jen 2 řešení: 1.) bude to dokonalý tah a hned po skončení krize bude mít o nějakých 35-40 nových autobusů víc – tedy víc… Číst vice »
Autobusy týdle kategorie na takovou dopravu a s takovejma provozníma nákladama domácí být nemůžou, neděláme je. Au se jednou postaví VRT, tak ty vlaky co po ní pojedou taky z Plzně nebudou.
Virtuální stevardka?? Kontrola platných jízdenek fungovala tuším už v Bus Simulatoru 17…Ale co více to má umět? Zmáčkneš na mobilu obrázek kafe, a řidič uhne na benzinku??
Ne, virtuální stevardka ti na monitoru popíše, jak káva vypadá, jak chutná, co by se mohlo stát, kdyby ses třeba polil, a pak ti vysvětlí, že vlastně nic nechceš :))
Super, už jsem se o autobusy bál, držím palce
Zvláštní státní záruku používat čistě na rozvoj, když firma není v takové krizi, aby půjčku použila na uhrazení závazků vzniklých přírodní katastrofou a pomoc tedy nepotřebuje?
To mi nepřijde ani morální, ani v souladu s evropským právem. Firma bude za státní peníze posilovat své dominantní postavení? Kde to jsme?
ano, 90% záruka ze státního. to se to jen podniká…. chápu, všichni mají teď problém, ale půjčovat na nové busy se státní zárukou protože COVID? WTF…. byznys s letenkama, co ho léta držel nad vodou je v kelu. na busy a vlaky mu půjčují banky kryté státní zárukou (výhradně). Záruka je na max. 3 roky (loňská) či 6 let (letošní). Pokud firma v okamžiku maturity této záruky nebude refinancovatelná bez státní záruky, tak se to bude táhnout. bo tam budou jiště velké bullety, tohle není moc reálné vše vysplácet. zbytek dluhopisy splácené až na konci balónem a s cca 5-6%… Číst vice »
Ty jsi zaměstnanec že víš, jak jsou na tom jeho letenky, busy nebo vlaky? 😀
génie, trochu uvažování.
1) když se nelétá, tak asi nemůže mít tržby za letenky, tedy provizi z jejich prodeje, ne?
2) když jsou prázdné vlaky i Českých drah, které to přiznávají, tak jistě jsou prázdné vlaky i RJ. Jak přesně mají R8, zda tam je nějaká kompenzace tržeb hledat nechci, ale dle mého jezdí netto. Takže mají nějaký problém i tam.
3) busy – dtto co vlaky, krom toho je to úplně na vlastní riziko vše. A zahraniční spoje nejezdí asi skoro vůbec.
je na tom něco, co může vědět jen zaměstnanec?
kterým pro pořádek nejsem.
Já zaměstnanec jsem.. Takže vím jak to „vevnitř“ je.. Je vidět, že představa o lítání je silně zkreslená, génie..
aha, tak kolik letenek se v % oproti minulosti prodává? když je i provoz na Ruzyni naprosto minimální….odkud kam kdo létá? za loňský rok je pokles odbavených cestujících na Ruzyni 79% (a to první dva měsíce byly ještě relativně normální….). ano, něco z toho (a ne málo) jsou společnosti, kde SA neprodává (Ryan asi neprodáváte, ne?), něco chartery…ale i kdyby, tak je pokles letů přes Ruzyni dost velký i v segmentu, kde SA může prodávat. když teda mám ty zkreslené představy, tak nějaké doložitelné číslo by nebylo? alespoň naznačit, čím to, že je zlomek letů, ale zprostředkovatel prodeje letenek si… Číst vice »
A jak ty to můžeš vědět, že firma není v krizi? Do toho nějak vidíš?
když sami píšou, že koupí nové busy…to je jako krizový výdaj? ledaže by jim ty busy odnesla povodeň….
Tak když už nejedná se o přírodní katastrofu, ale o řádění Burešovi partičky – protože ten je pod zákazem cest mezi okresy podepsaný a znemožnil tak lidem využívat služby dálkových autobusů.
A za druhé RJ opravdu nemá dominantní postavení.
ano, tato vláda je přírodní katastrofa. snad poprvé s Vámi můžu souhlasit a dát Vám i plus.
na druhou stranu, letenky jsou v kelu taky a za to Bureš může jen nepřímo.
Státní záruka se na nic nepoužívá. Používá se půjčka od banky. Pokud nechcete aby došlo na plnění záruky (tedy že firma nezvládne závazky splatit), měla by firma vymyslet co nejlepší projekt zhodnocení. Je úplně jedno jak peníze použije (tedy ne doslova), důležité je jestli je reálné je vydělat zpět. A investice takový potenciál rozhodně mají.
není normální, aby se na rozvoj podnikání velké firmy používaly státní záruky. normálně to je zakázané a proti právu EU o nepovolené veřejné podpoře. že situace aktuální v kombinaci s talentem tohoto státu vše ohnout si našla cestičku kolem…je možná lege artis, ale rozhodně se mi to nelíbí.
Já nechci být hnidopich, ale první okolnost je, že stát je povinen kompenzovat ztráty vzniklé kvůli opatřením za nouzového stavu. Ať se nám to líbí nebo ne, nouzový stav není vládní hračka a tenhle paragraf tam je. Tedy podpora má oporu v zákoně a to tady stát nic nekompenzuje „jen“ ručí za normální komerční půjčku, čili jej to pravděpodobně nebude stát nic, což je pro něj ještě dobrá cesta. Asi nebudeme od Jančury čekat, že by to chtěl vzápětí potopit, peníze nevrátit a přečůrat tak stát, že. Pokud existuje program podpory firem, je podle mě na firmě, jak injekci využije… Číst vice »
jak to zhruba v bance funguje už za těch 13 let trochu vím 😉 s kompenzacemi bych byl velice opatrný. stát jim nezakázal podnikat, jen lidem omezil možnost cestovat. na určité podmínky. z toho bych neřekl, že bude snadné vysoudit přímou kompenzaci. ony ty vyjímky, jak kdo může fungovat jsou celkem vychytané…úplně jsme Vás nezavřeli, tak co chcete… třeba….stát zavřel školy, ale neznamená, že musí kompenzovat dopravce, se kterým ti studenti proto už do školy nejezdí. obdobně bych já mohl chtít kompenzaci, že mi odešli nájemníci – studenti, protože nepotřebují být ve městě, kde studují, když stejně nesmí do školy.… Číst vice »
Ano, já vím. Na tohle jsem ještě zvědavý, protože teď mají všichni jiné starosti, ale momentálně tady funguje zcela zjevná diskriminace služeb, které jsou klidně půl roku zavřené „co je nam po tem že zkrachujů“ a naopak na průmysl se nesmí sáhnout i když na poslední na letošní eskalaci měl evidentně lví podíl. Bohužel tahle vláda už asi bude od válu, až to bude někdo napadat. Já samozřejmě chápu, že stát nemá na to aby kompenzoval vše, koneckonců stát nemá nic, jen přerozděluje daně, ale dost mě irituje slepovací systém vlády, která sice nemůže za covid, ale za co může… Číst vice »
Ale on to přece používá na uhrazení závazků vzniklých přírodní katastrofou. Kdyby nebylo covidu, busy by normálně jezdily, vydělávaly by na investice a na splátky uvěrů a busy by si koupil z úvěru, který by mu banka normálně dala (a možná částečně ze zisku). Je covid, nevydělává, potřebuje obměnit busy, tak si na ně půjčí, jako by to udělal před tím, ale protože teď by mu žádná banka nepůjčila, dostane státní záruku a až začne jezdit, začne vydělávat a splácet tu půjčku.
Je rozhodně lepší dávat půčky se státní podporou na investice než na provoz, aby se jen tak „projedly“.
ty staré busy už nejezdí? já myslím že ano.
třeba moje hypotetická firma plánovala opravit hospodu. nebo hotel. teď na to nedostanu půjčku, bo COVID. dostanu na tohle státem garantovanou půjčku od banky?
odpověď známe asi všichni, že,.
Třeba Český Dráhy tak mají krytej každej úvěr a že jich není málo, protože jediný akcionář je stát, kterej by jakejkoli průser musel vyžehlit.
Na kolik průměrně vyjde 1 autobus v konfiguraci pro RJ?
11 milion
Nový Irizar i8 i s vybavením FUNTORO a se slevou pro SA cca 10 mil.
Otázkou dneška spíš je, zda Irizar bude ještě někdy schopen něco vyrobit a dodat.
Kdo trochu rozumi podnikani tak vi, ze ucelem podnikani neni mit miliony na uctu. Aby firma rostla tak jede proste na dluh, ktery splaci. Funguje to takhle v prumyslu , vyrobe atd. Drzim palce
tak pak je nejlepším podnikatelem např. pan Krúpa a Arca Capital. Ti nemají cash žádný, zato dluhů hodně.
Takhle to asi nebylo myšleno
já vím, jen že normální komentář někoho, kdo něco o daném ví, je asi napsat, že existuje nějaká optimální struktura financování, kam patří i bankovní úvěry/leasingy.
😉
preboha tejto potapajucej sa ľudí ešte niekto niečo pozicia? Škoda tej firmy… ale žiaľ vedenie ho dohnal do skazy.
Děkujeme za názor z dopravně vyspělého Slovenska, plného šikovných soukromníků v dopravě.
A pokud Jancuru nesloží covid tak nám bratři určitě doporučí správný postup nebo lépe , půjčí dopravního odborníka abychom dosáhli alespoň slovenských kvalit cestování 😀
Proboha nestrašte, slovenské kvality cestování – nechci se vrátit o 30 let zpět :)))))))))
Pokud vím, tak k zapůjčení dopravního odborníka již došlo.
jakákoliv dopravní firma se musí aktuálně potácet. zda je nebo není Jančura přínos firmě…bez něj by nebyla. ale taky (kdyby si občas dal říct) by se některé chyby nestaly (hlavně taxíky). na druhou stranu – kdo nic nedělá, nic nezkazí.
je to pořád ale jen člověk a ne bůh nebo ďábel.
já se mu vyhýbám, ale ať si s ním jezdí, kdo chce.
A co s tím mám já společného? Vaše volba.
Potápějící se lodi???? Tak maximálně u vás v mafiánském Slovensku. U vás jediná vyspělá doprava jsou právě žluté autobusy českého dopravce.
Půjde to na na nové kšunty, tedy pardon autobusy, které budou věčně porouchané a po dvou měsících bude interiér vypadat jako by jezdil dvacet let. Virtuální stevardka bude nabízet časopisy, kávu, bude řešit bebíčka cestujících, bude virtuálně uklízet nevirtuální bordýlek po cestujících. Mezitím se cestující přesunou k Zeleným či jiným, protože budou nabízet obdobné služby s tím, že si nebudou hrát na něco lepšího jako Radim. Ten bude brečet do médií, jak to myslel jen a jen dobře a jak ho ostatní jen šidí. A banka své peníze neuvidí.
Vám asi někdo hodně ubližuje, že?
evidentně strašně moc…
Prosím ještě jednou si přečtěte co jste napsal a potom si přirozeně musíte jít nafackovat a dát si mokrý hadr na čelo, protože takový blábol jsem ještě nežral
Ty jsi byla stew u SA…,to je poznat!
Nerozumim tomu proc se stat zarucuje za uver na novy autobusy a zastituje se u toho covidem. Pochopil bych zaruku za uver na pronajem odstavnyho parkoviste. Tohle ne.
V některé situaci to může být pro stát výhodné. Protože státní záruka není automatická a platí se za ní. Ale v tomto případu tomu nerozumím. Když si budu chtít otevřít autoservis, také mi stát poskytne záruku ?
platí se za ni, ještě aby se neplatilo…. a to celkem dost, někde ty čísla i mám. k automatismu – když jim vyšlo jako financovatelné na EGAPu i smrtwings, tak je automatická…pokud pokývne vláda.
ale jak je pro stát výhodné, když půjčí dopravci na nové busy ze zahraničí, když není aktuálně přepravní poptávka ani na stávající, to fakt nepochopím, stejně jako Vy. protože mně, když si bude chtít jít koupit autobus nikdo státní záruku nedá.
Protože cílem státu není jen sanovat ztráty, ale pomoci těm společnostem s dalším rozvojem tak, aby jednak byly schopné ten úvěr jednou zaplatit, a také aby byly přínosem pro ekonomiku. Normálně by se jakékoliv investice pravděpodobně na pár let zastavily, protože by na to jednoduše nebyly peníze, rezervy spotřebované na sanování ztrát a naopak spíše zadlužení. Což by se pochopitelně projevilo do pomalejšího růstu v dalších letech a celkově pomalejšími ekonomickému oživení státu v postcovidové době. Neříkám, že je to nutně dobře, ale tohle je prostě ta filosofie. Podobně jako ten Fond obnovy EU (což není nic jiného než společná… Číst vice »
No dejme tomu. Ale kdyz uz se chceme proinvestovat z krize, tak maj ty penize jit do infrastruktury a do inovaci. Ne do autobusu a vyrobnich linek na toastovej chleaba.
Jo to jo,ale je to i jinak ,větší počet autobusů a vagonů je větší zaměstnanost lidí a tím méně stát zaplatí na podpory .Covid 19 přejde a lidé budou chtít cestovat a Jančura ač jej nesnáším bude připraven.Jinak mít prachy na účtu a nepodnikat je blbost a ručit 400 míčů někomu za kterým jsou vidět výsledky a v rejstříku nevidím velké dluhy RJ ,jezdí i ve státních službách ,tak se to asi vrátí.Pořád lépe než nechat vydělávat šašky co obchodují s rouškama co jsou k hov.. a mít premiera co je pro Čau lidi a za pandemii vydělal 4 miliardy
v rejstříku před 14 dny byly poslední výkazy RJ za 2018 (mám ten neodbytný pocit).
Kupování autobusů z ciziny je investice do české ekonomiky? Jak prosím?
Je to investice do RegioJetu. Bude mít větší/novější flotilu, budou moci otevřít nové linky atd. Já ale hlavně nijak nehoruju za tenhle postup, já se jen snažil vysvětlit, co za tím je. Že stát nechce platit odstavná parkoviště, ale rozvoj. Stejně jako Fond obnovy EU nechce platit kompenzační výdaje, ale rozvoj.
Vzhledem k tomu, že u nás se žádné autokary nevyrábí…
Každá fungující a rostoucí firma zlepšuje domácí ekonomiku. Zaměstnává lidi, točí peníze a kde se točí peníze je co danit.
není přepravní poptávka. nač víc busů. a pokud jen nahrazují ojeté kusy, tak to není nové zaměstnávání ani omylem. prostě Radim využil vypsaný titul a pomohl si. není to jeho chyba, ale toho, kdo ten titul takto nastavil.
PS: být vlastníkem SA, udělám to samé. jen asi nebudu plakat, jak neberu prachy od státu, kdežto ty hnusné ČD ano. ani před COVIDem, ani po COVIDu
Já bych ale opatrně operoval s tím „braním peněz od státu“. Záruka nejsou peníze. Je to hodný strejček, co poklepe bance po rameni a řekne „tenhle je OK, za toho ručím“. A banka si bude zatraceně jistá, že je hodně OK, jinak ani tak nepůjčí (třeba Smartwings), protože pořád jsou to její peníze a risk. 🙂
můžeme si hrát se slůvky…a vyměnit na braní záruk od státu. Princip je shodný. 😉
I smartwings dle mého tu půjčku od bank dostane, pokud nebude chtít příliš nových peněz a pokryje tím zároveň i už existující úvěry.
tady kombinace záruky a zajištění busy spolu s tím, že to je dost velká firma, asi dává jakýs takýs smysl. bez rizika to ale není a bez záruky mu nepůjčí.
Tak samozřejmě, zcela bez rizika to není. 🙂 Já to nestavím do světla, že je to všechno správně, spíše když už stát nabízí kompenzace, je ideální, když má firma volné ruce jak si tím pomůže k lepší ekonomice.
proinvestovat se z krize autobusy, které dovezeme. tak to je na otázkz jak to přesně myslíte.
Jak můžou půjčit někomu, kdo dluží kde může? Řada dopravců nemá zaplacené výkony za poslové a náhradní autobusy, někdo ještě z roku 2019. O servisech nemluvě.
Státu taky pořád ještě někdo půjčuje 🙂
Stat a firma je fskt rozdil. Nelze porovnavat.
Mě fascinuje, že byla zamítnuta státní záruka úvěru tomu Šimáněho leteckému cirkusu (zcela relevantně) a na druhou stranu tohle? Stát je cugrunt a na horní palubě tančí ti, co spolu mluví?!
Šimáně nemá zamítnutou záruku, nebo se poslední dny něco změnilo?
přesně tak, nic nemá zamítnuto
SW pokud vím nikdo nic nezamítl, poslední zpráva byla, že jim dal soud dva měsíce čas, protože jednají o dvoumiliardovém úvěru. Celou podstatou toho programu státních záruk je pomoci takhle těm, kteří se dostali do problémů a bez státní záruky by si neměli kde půjčit, jako za minulé krize. Nevím tedy, co je divného na tom, že půjčku získal RegioJet.
Tím hůř, domníval jsem se, že SW už je pod stolem. A k RJ – Komerčně a privátně ať si půjčuje kdo chce co chce, ale proč do toho tahat stát. KB se přece ústy mluvčí prsí, jak je to perspektivní projekt, tak proč záruka třetí strany?
Jak jsem psal pod Petrem, je to prostě politika státu (ale obecně i celé EU a částečně USA). Zkouší se jiný postup, než za minulé krize. Cílem je kvantitativním uvolněním prostředků do ekonomiky nastartovat silný pokrizový růst, Fond obnovy EU i tyhle státní záruky jsou v zásadě způsob, jak umožnit nové investice i v době, kdy by přirozeně k žádným nedocházelo, protože veškeré prostředky míří na sanování ztrát. Takhle se očekává, že nedojde k zásadnímu narušení růstu, protože jakmile zdravotní krize skončí, budou moci společnosti do jisté míry pokračovat tam, kde „skončily“. Budou mít rozjeté investice, díky kurzarbeitu zaměstnance atd.… Číst vice »
My samozřejmě negativně hodnotíme tu státní politiku, ne Radima za to, že využil nástroj, který mu stát nabízí.
Třicet autobusů a ještě něco zbyde. Ještě, že banky neví co s penězi.
Ns druhou stranu v tomto případě je předpoklad, že úvěr bude kryt mimo Etapu i hodnotou autobusů, takže pro banku dobrá investice.
no, záleží na amortizačním profilu. jinak budou busy na konci akorát vhodné do šrotu či na ukrajinu a úvěr nesplacený. snad ale KB ani EGAP tohle nepodepsali.
pozn: tomu kouzlu výše popsanému se říká bullet repayment. jestli proto, že si pak akorát věřitel může prohnat kulku hlavou, to nevím.-