Komentáře Názory Železnice

Komentář: Série železničních nehod přestává být náhodou, potřebujeme železničního náměstka

Nákladní vlak v Rakovníku. Foto: ŽESNAD.cz
Nákladní vlak v Rakovníku. Foto: ŽESNAD.cz
Politici by měli úředníkům stanovit dopravní cíle a požadovat od nich plnění, píše v komentáři ke stavu české železnici bývalý šéf ČD Rudolf Mládek.

Deník Zdopravy.cz přináší v souvislosti s aktuální sérií nehod komentář předsedy Asociace pro veřejnou dopravu Rudolfa Mládka ke stavu české železnice. Mládek kdysi jako generální ředitel vedl pražský dopravní podnik a poté i České dráhy. Byl i poradcem ministra dopravy Martina Římana. „Opatření z dopravní politiky pro roky 2014–2020 zpracované pro železniční nákladní dopravu zůstalo jen na papíře a nesplnilo se téměř nic. Obdobně by to mohlo dopadnout s plánem na roky 2021–2027,“ píše Mládek. 

Je zřejmé, že bude nutné přijmout řešení i na politické úrovni. Dosavadní technická opatření přijatá za účelem odstranění nehodovosti na železnici nestačí. Obnovit na ministerstvu dopravy pozici náměstka pro železnici se proto přímo nabízí.

Nejde totiž jen o nehody, ale také o to, že plán Evropské unie na posílení EU po pandemii koronaviru předpokládá, že kromě Zelené dohody pro Evropu a digitalizace by klíčovou prioritou mělo být i budování chybějící dopravní a energetické infrastruktury a průmyslu.

Pro jmenování železničního náměstka hovoří i to, že pojem „dopravní politika na železnici“ by se neměl smrsknout na dalekosáhlé slohové cvičení ministerských úředníků, jak je tomu opět i v posledním případě, kdy dokument „Dopravní politika ČR pro období 2021–2027 s výhledem do roku 2050“ na téměř sto stránkách sice řeší kde co, od vlaků na vodík po bimodální vozidla, ale o dopravní politice se na mnoha desítkách stránek toho moc nedozvíme.

Zřejmě si pod tímto pojmem představujeme každý něco jiného, protože ve vládním materiálu uváděné principy bezemisní multimodální mobility jsou hezké fráze, ale tím to asi také končí. Pokud ale Evropská komise plánuje do roku 2050 snížit emise o 90 procent převedením 75 procent přeprav ze silniční dopravy na železnici a vnitrozemskou plavbu, pak lze hovořit o dopravní politice. Zda to takto v EU skutečně dopadne, můžeme třicet let před termínem jenom hádat, ale odraz v českém plánu bychom měli alespoň okrajově vidět.

Politika je stanovení cílů a jejich provedení je již řešením ve druhém sledu. Zda se zvýšení ekologičnosti železniční dopravy provede pomocí vlaků na vodíkový pohon nebo se zvolí akutrolejová vozidla je už konkrétním odrazem stanovených politických cílů. Dokument o české dopravní politice míchá oboje dohromady a nakonec se utápí ve zbytečných detailech, přičemž to podstatné chybí. Právě ta politika.

Ostatně za signifikantní můžeme pokládat mnohastránkový rozbor k dopravní politice státu vypracovaný v Hospodářské komoře, kde si mj. povšimli, že opatření z dopravní politiky pro roky 2014–2020 zpracované pro železniční nákladní dopravu zůstalo jen na papíře a nesplnilo se téměř nic. Obdobně by to mohlo dopadnout s plánem na roky 2021–2027. Je to totiž plán úředníků podstrčený politikům. V reálu by to ale mělo být opačně a politici by měli úředníkům stanovit dopravní cíle a požadovat od nich plnění. Dokument Hospodářské komory dále konstatuje, že ačkoliv se bezemisní Evropa skloňuje denně v každém médiu, pak v letech 2010 až 2018 kleslo v ČR tempo elektrifikace železnic na hodnotu přibližně 3 km ročně.

Ptejme se, kde je představen plán dopravní politiky, ve kterém je výslovně a konkrétně zahrnuta spolupráce s okolními státy vedoucí k možnosti železničního nákladního propojení s hlavními evropskými přístavy? Na jaké evropské úrovni a s jakým právním závazkem se budou projednávat ostatní rozhodující dopravní stavby? Kde je v plánu zahrnut například společný mezistátní plán na nákupy železničních vozidel ve velkém množství, který by vedl ke snížení ceny? (Mimochodem Rakousko a Německo takto již postupují.) Kde je plán podpory změny vozidel na regionálních tratích za jednotky nově nazývané „vlakotramvaje“, které by nahradily těžká a mnohdy zbytečná železniční vozidla a zároveň umožňují i přímý vjezd do městských dopravních sítí? Kde je náš politický plán na připojení se na vysokorychlostní koridor Berlín–Mnichov dále Vídeň a pokračující zřejmě na Bratislavu nebo Budapešť?

Je bez diskuze, že vyhrazený náměstek pro železnici by politické cíle nejenže zformuloval, ale také by si dokázal postupně po příslušném schválení spolu s ministrem dopravy, potažmo vládou ČR vynutit jejich realizaci. Trvalou popelkou v dopravní politice pak zůstává nákladní železniční doprava o níž se málo hovoří nejen z pohledu nutnosti dosahovat ekologických parametrů dopravy, ale i z pohledu odlehčení kamionové přepravy na našich silnicích. Přestože Evropská komise doporučuje členským státům EU preferenci a zvýhodnění právě této dopravy, v dopravní politice českého státu se to rozhodně neodráží.
Námitka, že jeden specializovaný náměstek ministerstva dopravy pro železnici sám nic nezmůže, sice obstojí, ale sluší se připomenout, že ten nejenže nemůže být sám, ale jím navržená a následně přijatá železniční dopravní politika musí být výrazným krokem vpřed. Dnes rozhodují činitel dopravní rádoby politiky je anonymní úředník bez politické odpovědnosti. Tento nežádoucí stav se musí změnit a nelze očekávat od ministra dopravy, že by všechny dopravní módy mohl zvládnout sám. Čím dříve o tom začneme hovořit, tím lépe. Protože, jak ukazuje i vzrůstající železniční nehodovost, včera bylo pozdě.

Rudolf Mládek

145 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pejan

Co je potřewba je, vymést z týhle země jednou pro vždy všechnu tu komoušskou ANOidní estébáckou svoloč a to se dá dvěma metodami : Buď demokratickou metodou u voleb, ale vzhledem k debilitě většiny občanů to asi neklapne a nebo nedemokratickou metodou o které mluvil i náš slavný ožralý prezident…

Jarda

k čemu je generální ředitel ČD a spoustu dalších ředitelů?

Pirátka

Kdo lže, ten i krade! Tak nejdříve pan Havlíček u prvních mimořádných událostí ze současné série kategoricky odmítal systémovou chybu. Kdo trochu železnici rozumí, studoval příbuzný obor nebo v něm pracuje ví, že systémových děr je u nás mnoho. Série nehod nemá konce. Ujeté vozy v Mstěticích varují před další Krounou z roku 1995! Babišova korouhvička se výchdním větrem náhle obrací a připouští určitou mezeru v systému, kterou vyřeší nový (nejlépe politický) náměstek. Další trafika pro soudruha Pepíka… Pokud ze třiceti žáků ve třídě nezvládají látku dva, bude pravděpodobně příčina v jejich osobnostních schopnostech. Pokud znalostmi nedisponuje 99 % vzdělávaných,… Číst vice »

Jarda

vedení ČD je stejně neschopné jako ministerstvo, které nedokáže relevantně řešit situaci…

Tonda Sehnal

Podepisuju v plném rozsahu a rád bych Vás pozval na pivo! tony.sehnal@gmail.com

Dalibor

já se k podpisu plně připojuji.

Pirátka

Děkuji, jsem potěšena Vaší podporou a pozváním. Nechme to na osudu, třeba se jednou setkáme u sudu. Teď však nemohu vědět, zda zítra za komntáře nebudu sedět!

Vašek

K tomu školení, nejlepší školu za mne vždy dělali cviční, pak kontroloři vozby. Znají tratě, po kterých jezdim, znají mašiny a znají i nás. Nejen, že nám někdo jen něco odpřednáší.

pkajetan

fakt jsme všichni přesvědčeni o tom, že se nejdená o záměrnou likvidaci železnice? a myslíme si DOKONCE, že bezpečnost na ní zajistí další úředník? další zbytečné lejstro, příkaz, vyhláška? mylíme se a houpáme nadějí, že léta řízenou destrukci železnice zachrání jeden člověk (něco jako železniční bůh) v anonymním aparátu na nějakém nábřeží v Praze?
ale jako pokračování tohoto politického divadla – DOBRÝÝÝ! 😀

súdružka Kolesárová

chápu, že slovo náměstek je tady jedno z nejsprostších slov (něco jako politik), ale pokud bude svoji práci dělal pořádně, tak z něj železnice může těžit velmi výrazně. Měl by být první osobou, která bude ministrovi tlačit investice do železnice, které budou smysluplné a účelné. Že železniční infrastruktura potřebuje modernizovat a zkapacitnit, na tom se snad všichni shodneme…

Pirátka

Soudružko Kolesárová, tomu snad nemůžete věřit ani sama.

Martin1

Tak především to chce mít ministra, který se bude věnovat jen dopravě a nebude si k tomu přibírat průmysl + obchod a vědu a výzkum. Sedět ve vládě na třech židlích se nevyplácí.

Petra

Nejen ve vládě..

Oldřich Sládek

To je ale zase diskuze…. Můžete si myslet o panu Mládkovi cokoliv, ale skutečně nehrozí, že by snad byl nebo chtěl být náměstkem na MD. Čestné pionýrské😊

kanafasik

jen jednoho? Chtělo by to náměstka na rovné úseky tratí, náměstka na tratě v oblouku, náměstka na výbyhky, náměstka na kusé koleje atd….. to je jak s adidasem z vietnamské tržnice. čím víc pruhů tím víc adidas. s náměstkama je to stejně.

Zdeněk

Dokud nebude zákonem stanovená osobní odpovědnost, tak je všechno k ničemu. Všude jinde je samozřejmostí náhrada škody a k tomu i trest, ale tady je všem všechno jedno a po nás potopa….

V.N.

Osobní odpovědnost je stanovená zákonem i v rámci ČR. Pokud víte o tom , že někdo způsobil někomu škodu díky úmyslu anebo díky nedbalosti, měl byste podat trestní oznámení..

Petra

A kam? Kdy jste to naposledy zkoušel?

V.N.

Trestni oznámení se zpravidla podává na policii,příp.statnim zastupitelství.

Pirátka

To bych v životě nedělala nic jiného.

Zdeněk

Už jste někdy zkoušel žalovat státní instituci? Trestní oznámení na konkrétní osobu je obvykle odloženo, protože jednala jako státní instituce a kterou instituci mám oznámit, že se tady 30 let na všechno kašle, nedostatečně udržuje, nebuduje nebo buduje nejdráž a nejpomaleji v evropě? sždc? řsd? md? čr? všechny? Ztráta času i peněz!

Vlk

Tohle je všechno v lidech !
Dnes je doba, kdy mají všichni všechno na háku
a nikdo své opravdové povinnosti neřeší !
To, že jsou určitě systémová pochybení, tomu bych věřil,
ale tyto nehody nejsou zapříčiněné nějakým ministrem, systémem a kdejakými blbostmi.
Zkrátka lidi na všechno serou. Tady na železnici je to o to víc vidět.

patology_chef

Že je na dopravě holubník a počínaje ministrem ochrany Vítem Bártou je nejlepší kvalifikace něco úplně mimo (třeba trumpetista nebo zvěrolékař), ví nejméně třetina zde běžně diskutujících. A že resort potřebuje důvěryhodného „fotra/mámu“, je už taky několik let všem známo. Takže to není důvod, proč nechat honit si triko tak toxické osoby, jako je Rudolf Mládek.
Ještě nám neobjasnil, jak to bylo s nákupem pendolin a dokud to neudělá, je pro mě pouhý sprostý podezřelý.

Tonda Sehnal

Ehm, jako zcela situace neznalé osobě, můžete mi prosím trochu poodhalit kauzičku Pendolino? Vůbec nevím vocode…
A klidně se nestyďte být v pološeru internetu otevřeně toxický (krásné slovo) 😀
Díky za objasnění. 👍

Vilém

Vždyť to má tak jednoduché řešení. Stačí, aby řízení železnice vzal do svých rukou naše Slunce jasné, Velký guru Bureš a je po problému.

Ivan

Poslední ministr dopravy, který perfektně znal železnici od píky byl již nebožtík Ing. Vladimír Blažek!!!!!!!
Ostatní jen kecalové ukecaní. Nejvíce uškodil Říman a ostatní diletanti!!!!! Na a pak „Ministři pro cokoliv“ – pokud možno dvě, tři ministerstva, k tomu méně či vícepremiéři!

V.N.

Nechci se vracet do dob Ing. Vladimíra Blažka…

patology_chef

Nesouhlasím. Potkal jste někdy osobně docenta Peltráma?

V.N.

Co je s milovníkem EU , panem Peltrámem ?

V.N.

Doc. Peltrám nám kdysi na vejšce přednášel mikroekonomii a makroekonomii. Jeho přednášky a semináře byly zcela k ničemu , z ekonomických věd udělal nauku o evropské unii. O tom, že by byl nějakým špičkovým odborníkem na železnic i také pochybuji…

Herold

Mám pocit, že si pletete funkci ministra dopravy s ministrem železnic…není žádný důvod k tomu, aby byl ministr dopravy někdo, kdo zná železnici od píky.

K.S.

Tak se nabízí ještě kapitán nákladního škuneru… No a toho je jak šafránu, kamioňáka snad raději ne.

Pavel

Drive byly šranky se zabranou proti podlezeni, hradlař , hradlo a žadne nehody na prejezdech nebyly .

Lektor

Taky nebyly auta, vlaky jezdily poloviční rychlostí a o nehodách nikdo nepsal, zvláště ta poslední příklad je nejpalčivější problém.

Jmfjv

Zkuste si vygooglovat „Deštnice“. To by Vás mohlo zaujmout.

Miroslav Krejčík

Deštnice to nebyla vinna želežnice

Herold

A koho?

Karel V

Řečeno slovy z dnes již klasického filmu-odborníci ,kteří toto tvrdí,jsou mag*ři.
Vážně ,tenhle týpek stejně jako Emanuel Šíp,měl možností až až,když to šlo na dráze od deseti k pěti,situaci zlepšit. Ale za nich to šlo od pěti k nule.Za stávající stav nesou odpovědnost oni.
Ti dnešní politici jen sklízejí shnilé ovoce od začátku nemocného stromu,kteří právě tito takyodborníci
zasadili.
Fuj

pepa

přesně tak,

Vlk

Jenže tohle co popisujete není jenom na dráze !!!
Tohle je od revoluce v celé republice, téměř ve všech firmách.
Každého zajímají jen výsledky v podání peněz, kolik kdo vydělal, aby
každý měl z toho prachy !!!

V.N.

Jaký je smysl a cíl podnikání ? Zisk. Nevím , čemu se divíte..

Moudry Cynik

Podle me by vic nez zeleznicni namestek pomoh nehodovy ombudsman. A ano, klidne bych to vzal.

Bob

Padesát náměstků, sto náměstků potřebujeme! Pro každé oddělení a pro každý předpis jednoho náměstka! Čím víc náměstků, tím víc pořádek. 🙂

medvěd

Jako vtip dobrý, z čeho je zaplatíš?

pepa

když je to vtip tak je snad nemusí platit-

Vlk

To určitě ne, ale každý z nás musí mít také nějakou zodpovědnost.
Pokud strojvůdce jede na červenou, tak kde je problém ?
V systému, v počasí, v náměstkovi ?

Honza

Rozumím tomu tak, že se pan Mládek nabízí na funci chybějícího náměstka, hlavně když bude mít hodně podřízených. Málo použitelných myšlenek ve spoustě textu zvládá, mohl by to dělat.

Od lesa

Měl by být také ministr na plný úvazek a ne že sedí na třech židlích najednou.

pepa

a to jako když sedí na třech židlích není na plný úvazek? a na jaký teda?

kanafasik

ale vždyť vstává o půl hodiny dřív než Velký Guru. To nestačí?

-TR-

Směšný text. Jako kdyby úředník měl být Mesiáš.

noerf

České železnici chybí hlavně koncepce? Chceme rychlé koridoridy pro dálkovou osobní a nákladní dopravu a koleje pro regionální dopravu zvlášť? Nebo v rámci objednávek zasekáme koridory příměstkými vlaky, zastavující v každé zastávce? Regionální linky co převezou denně 100 lidí necháme nebo zrušíme a nahradíme autobusy? Při modernizaci tratí budeme automaticky montovat výhradně ETCS nebo rádoby zabezpečovače a ETCS někdy možná v budoucnu? Musí MD objednávat dálkovou dopravu, když něco jezdí dopravci bez dotací a něco jsou rychlíky s nesmyslnou jízdní dobou? A kolik na to bude peněz? Měla někdy nějaká politická strana toto v plánu řešit? Nebo to politiky nezajímá?… Číst vice »

K.S.

Od konce: Ne, a Ne. Voliče zajímá železnice tak z pohledu krajských voleb a z toho jsou pak regionovy stavící u každé vrby na koridoru. Myslím že jsme už v situaci že než nějaká další velekoncepce by v současnosti pomohlo udělat „menší“ úpravy. (psal jsem dole) Velekoncepce by to mohly zase blokovat, ostatně tak jako změny a zkapacitnění blokuje velekoncepce VRT, možná to je za tím že se na Kolín nedává ani o jednu kolej navíc. Přitom je jenom velmi málo míst kde by byly potřeba tak nutně. S tou koncepcí kolem regionální dopravy je to také problém, koridory se… Číst vice »

Zdeněk

Nějakej ouřada to nespasí!! Kdyby vše fungovalo tak, jak má, nebude potřeba vytvářet někomu další trafiku!

K.S.

Proboha, hoďte na něj síť. Nepotřebujeme to mít dalšího náměstka spíš naopak, potřebujeme těch úředníků a náměstků co nejvíce vyházet. Ano, potřebujeme plány a kooperaci se zahraničím, ale na to nepotřebujeme náměstka! Otázka je proč se nechává železnice u nás zastarávat a přetěžovat, to už není nějaká otázka na kooperaci se zahraničím, to je nepříjemná otázka pro nás uvnitř ČR. V tento moment nepotřebujeme ani tak řešit kdy kde kdo jak se napojíme na VRT v ostatních zemích, to je třešnička na dortu ke které se musíme projít lavorem zbytků co se dávají prasatům, ta fata morgána VRT nás odvádí… Číst vice »

pepa

proboha?, kecy v kleci, přesně jak od autora článku

K.S.

Ale já se tu nedožaduju pozice náměstka.

Joseph

A ještě se bude na železnici obnovovat kádrové oddělení?

ABC

A oddělení stromy u trati!

Joseph

Oddělení pro exkrementy v kolejišti.

Joseph

„Politici by měli úředníkům stanovit dopravní cíle a požadovat od nich plnění, píše v komentáři ke stavu české železnici bývalý šéf ČD Rudolf Mládek.“ Takže politik bude plkat a rozhodovat, protože je politik a v zásadě diletant? Nebo se potřebuje pan Mládek zviditelnit či chce nějakou trafiku?

Herold

Ano, rozhodnutí o stanovení koncepce dopravy (chceme/nechceme VRT, chceme/nechceme dálkové spoje objednávat centrálně, chceme/nechceme lokální spoje objednávat krajsky) je věcí politickou, o které musí rozhodovat volení politici a ne úředníci.

Joseph

A ještě si pamatuji (před lety), jak jsme museli rychlostí 5 km/h trasovat vzdálenost z vlakového nádraží na autobusové nádraží. Důvodem byl přestup cestujících na vlak.

Dalibor

Hlavně by se měl udělat dlouhodobý plán dopravy, ne vše řešit „do příštích voleb“. tzn schválit dlouhodobý plán koncepce dopravy a ten by byl závazný i pro příští vlády. Železni ce je obrovsky setrvačné odvětví, kdy nyní se ukazují efekty rozhodnutí, která jsou sklidem 10, 20 let stará. Nehledě k tomu, že v dopravě dělat prudké manévry se nevyplatí (jak v řízení oboru, tak v řízení vozidla, jakéhokoliv).

none

V tomhle state se VSE dela do pristich voleb. Vcetne vymeny lidi ve vedeni. Co se nestihne behem tech par let, zacina se znova a samozrejme lepe.

Dalibor

a právě proto to vypadá jak to vypadá a funguje jak funguje. mylset pouze ve rozměru 4 let je naprd

pepa

jak vidno!, ty a none myslíte pouze v rozměru 4 let a proto je vaše myšlení naprd

V.N.

Pan Mládek ma pravdu.Kdyz na ministerstvu dopravy je nějakých pět až deset náměstků a žádný odborník ,pak ta doprava k něčemu být ani nemůže.

pepa

a jak to víš?, že tam je 5-10 náměstků a žádný odborník?

súdružka Kolesárová

podle mě jim chodí vařit kafe 🙂

V.N.

strýček google..

Struhadlo Spravedlnosti

Nebo vyměnit ministra dopravy a nebo ať Havlíčkek je jen ministr dopravy a ne ještě něčeho jiného.

videosen

Jasně, Havlíček má sedět u každého strojvedoucího a v případě potřeby má zasáhnout. Vámi nově jmenovaný by to jistě stihal.

Vlastimil Kocurek

Havlíček viditelně nestíhá.

Dalibor

ale má červenej svetr!

pepa

a ty? modrej?

pepa

a co nestíhá? co napsal videosen?

jozka

Co zkusit angazovat stavajiciho misntra obrany RF? Ten stravil v podobne funkci dost casu?

Matěj Klimeš

Mládek? No jasně, zrovna on má co mluvit 😀

Kazisvět První

A co dopravního náčelníka, toho nepotřebujeme?

Martin

Skvely dil, ovsem byt ministrem pro administrativni zalezitosti, to by se u nas take uplatnilo…

Standa

Že by záměr?

Leden

Nejneschopnější ex-ředitel ČD se sápe po funkci…

zdeněk

to stejně bude platné jak mrtvému zimník, náměstek s tím přece nejezdí

Řepa

Už mne to trnklo, jen jsem koukl Oprava,třeba vidina,ale jsem spíše technického tipu než knihomol.

Nováček

Co mi jenom tyhle unijní a spřízněné proklamace připomínají? Speciální slovník, ustálené obraty, velkolepé až velkohubé plány, zářivá budoucnost, konstruktivní kritika současných poměrů, přiznání, že ne vše se dosud povedlo, sebeutvrzující výzvy do vlastních řad, stokrát provaření papaláši v nových rolích…
Nezačínala takhle pěrestrojka a nekončil minulý režim?

Dalibor

Ono to je slovník všech ůaparátčíků“ je jedno v jakým režimu.
https://www.youtube.com/watch?v=N9UE78kmpyM

Nováček

Určitě, ovšem v závěrečné fázi jakoby to vždy zesilovalo 🙂

Nováček

Mimochodem geniální 😁

Řepa

Parametry výběru povolání napřiklad do funkce strojvedoucího se razantně zbenevolitnily , takže pár měsíců jako by výcviku a s vlakem si může zajezdit třeba cukrář, pekař, nebo pokrývač,který právě slezl ze střechy.Proč chodit na kolotoč, když se mohu povozit a ještě za peníze.Všechno špatně v dnešní době.Dříve téměř jakýkoliv zaměstnanec dráhy nebyl považován za lidově troubu a z 99 procent se jednalo o fonoušky své profese. Dnes příjdou z ulice s vydinou krásných peněz, z pohledu starozaměstnanců by to chtělo trochu přidat.Si tedy myslím osobně.Řeší se melouchaření pro jiné dopravce . Z kamionů ,z letadla, ze stavby do mašiny není… Číst vice »

ondra

S těmi absolventy asi máte pravdu,na druhou stranu,kde brát kandidáty,školství je snad v ještě větším rozvalu než doprava,požadavek na průmyslováky elektro nebo strojního směru je z dnešního pohledu lichý,kdo může,utíká na obory jako enviromentalismus,gender,lidská práva,LGBT a podobně,protože titul a místo ve státní správě nebo /ne/ziskovce jisté. Ono i ty obory na průmyslovkách dnes se ubírají spíš směrem k IT a digitalizaci,nastupoval jsem v v 93 do prvního ročníku na elektro pr.a ten obsah učiva tehdy a dnes je nebetyčný rozdíl.

K.S.

A máte nějaký návrh co s tím dělat? Máte nějakou představu jak školství zreformovat? Máte nějakou představu jak to udělat aby to nebylo jenom nekonečně zastarávající museum? I kdyby to měl být nějaký šotonápad jako rychlíková trať z Horního Pacfiku.

A co se týče toho přiklonění s k IT, tak během posledních 20 let se dostupnost a hlavně cena a výkonnost uC a vlastně v mnoho případech spíš odlehčených PC dostala na takovou úroveň, že se vyplatí daný problém řešit pomocí pár elementárních čidel a tranzistorových obvodů, než kolem toho skládat celou velkou analogovou věc která bude dělat to samá.

ondra

Jo jasně,druhý odstavec vaší odpovědi nelze zpochybnit,o tom vůbec žádná,to je zkrátka vývoj. Každý ministr školství se vytasí s nějakou reformou,která pak zapadne,protože přijde na jeho místo někdo jiný. recept nemá nikdo,ale přestat se státními dotacemi do výše uvedených neziskovek- tím bych začal,ale snad s výjimkou Klause ml. schází politická odvaha do toho říznout,když je to tak skvěle zaběhnutý penězovod. Naprosto nezvratný tragický vliv na školství měla svého času Buzková,pak to dorazili takové hvězdy jako Valachová. na druhou stranu nikdo nechce knutou honit dorost na průmyslové školy,kvalitní strojvůdce se může stát a běžně stává i třeba z toho panem Řepou… Číst vice »

K.S.

Máte na mysli nějaké konkrétní neziskovky? Víte abych se mohl podívat na jejich výroční zprávu. On když mi jeden pán taky tvrdil jak Člověk v tísni vysává stání rozpočet a pod. tak ze státního rozpočtu dostali tak malou částku že to nemá cenu řešit. Ano nějakých 160 milionů je pro jednoho člověka dost, ale pro státní rozpočet je to nic a pro tu organizaci také takové nic s jejím rozpočtem. Takže bych velmi rád viděl seznam těch zlých neziskovak a kolik tím ušetříme. Další věc, já chápu že každý ministr má nějakou koncepci, ale jak si tu změnu představujete konkrétně… Číst vice »

medical_examiner

To je 160 milionů tam, a tam, a tam…
A pak člověk nechápe, kde vzal úspory 260 miliard…(po škrtnutí dotací EU)

K.S.

Jenže tak asi 260 miliard nenasbíráte a jestli narážíte na nějaké konkrétní kroky vlády, tak tam bude klidně úspora v podobě nevrácení, nebo velmi opožděného vrácení nadměřených daní a podobně. Pokud má být škrtnutí dotací EU narážka na něco, tak vězte že takové hry jsou se současnou infrastrukturou zralé tak na umělou recesi. (A jak to dopadá když se do ekonomiky drbe jsme si teď vyzkoušeli a myslím že jsme z takových nápadů povětšinou již všichni střízliví) Jestli tady jsou položky ke škrtání a řešení, tak je to na nesmyslných slevách a nesmyslných dávkách, daních trestajících tradici, které stejně soustavně… Číst vice »

Petra

Pouze u nás? A kde máte ten blahobyt? Možná v určitých vrtstvách, ale v jiných vrstvách se ten blahobyt ztrácí tak rychle, že čím dál více lidí je na pokraji chudoby. Pokud by stát řádně plnil svoji roli, nebyly by neziskovky potřeba.

ondra

No ono s těmi změnami je to jako se zaoceánským parníkem,,otočíte kormidlem a dlouho se nic neděje.,vždyt i prezident NKU loni hovořil o zasukovaném Česku.Vy byste rád viděl výroční zprávy,já zase konkrétní výsledky některých neziskových organizací,zkrátka mám zato,že natažených rukou směrem k eráru je příliš,osobně mohl bych si vybrat,kam směřovat část svých vysokých daní,pošlu je do útulku pro opuštěná zvířata než do gender neziskovky,jestli mi rozumíte. koncepci promyšlenou nemám,jsem strojvůdce,nikoliv úředník. navrhuji přestat se „hádat“,jenom jsem reagoval na pana Kaše,že vyžadovat od kandidátů strojvůdců středoškolské vzdělání technického směru je nemyslitelné,protože by se s vysokou pravděpodobností musela v nedaleké budoucnosti musela… Číst vice »

K.S.

Pokud vím, tak se dá dobročinnost odečíst ze základu daně. Problém je že reálně ty sumy, které vychází na jednoho člověka jsou v desetikorunách mnohdy a to by znamenalo také ale nutnost aby stát každý rok poslal vyúčtování hospodaření. Mikromanagement na úrovni jednotlivých korun by už nikdo nedělal asi. Ano, ČR je zasukovaný stát, na tom se shodneme. Nevím co paní Buzková uzákonila ohledně VŠ pro úředníky, ale je to tak nějak pro většinu práce asi zbytné tam. Co se týče technického vzdělání strojvedoucích, přece jenom jsou lokomotivy stále složitější stroje a tam už spíš ani nechcete by do toho… Číst vice »

Kuna

Kde chceš ty chytráku brát lidi, když se jich před 20 lety narodilo o téměř 50 % méně než před 45 lety. Za to může také dnešní školství, že demografická křivka vypadá takto?? https://www.czso.cz/staticke/animgraf/cz/index.html?lang=cz

none

Mene lidi u montaznich linek? Vyrabet s vetsi pridanou hodnotou? Lide z kancelari?

Kuna

Kolik lidí pracovalo na železnici v r. 1993 a kolik dnes? Potřebujeme dnes pomocníky strojvedoucího, signalisty, závoráře, báboblok nebo topiče? Za to byrokracie přibylo exoponenciálně…

Paja

Takže lidi co dneska stojí u pásu budou zejtra jezdit na mašině? Proč na ní nejezdí teda teď? Třeba pro to že na to nemají a proto jsou u toho pásu?

K.S.

Nebo nechtějí, nebo si myslí že dráha je pořád takový uzavřený svět do kterého se musíte narodit a kde je funkce pomalu dědičná.

pzag

No vidíte a přitom zase někteří strojvedoucí nadávají na to, že se po nich dokonce chtěly nějaké výpočty, což přece oni v provozu nikdy nebudou potřebovat.
Já jsem zastánce znalostí principů, ale zase nechápu, proč si z povolání dělat uměle nějakou elitu. Proč je ten pekař špatný strojvedoucí?

V.N.

Žádný pekař nejezdí…proto,aby někdo takový mohl jezdit,potřebuje maturitu..kolik pekařů na to má? A musí získat licenci strojvedoucího,která se také nedává zadarmo…

pzag

Jistěže potřebuje maturitu, o tom to ale není, že. Ta otázka byla myšlená tak, proč ten člověk musí mít průmku nebo co, když stejně, kolik se tam toho věnuje samotnému řízení lokomotivy.

ABC

no jednou tu troubu strašně rozhicoval a to jsme pak viděli neuvěřitelný věci

medical_examiner

Jak u státního rozpočtu seškrtali 44% procent výdajů, nikdo nechápe co to bylo kdysi ETCS, učitelé na ZŠ nastupují za 40 000 čistého, řádní univerzitní profesoři 150 000,…
A mezi Prahou a Olomoucí jezdí rychlíky 200 km/h, expresy 250 km/h…
V dějepisu taková drobná poznámka, že existovala(občas) dálnice Praha-Brno-Ostrava…

V.N.

Jasně,každý pekar se může nechat zaměstnat jako strojvedoucí .Kam na takové blbosti chodíte?

K.S.

Jestli udělá zkoušky, proč ne?

Bob

Někomu, kdo nedokáže ani upéct chleba nebo koláč, bych řízení lokomotivy určitě nesvěřil.

kanafasik

iskladník ve šroubárně si může přečísti Vergilia v originále, proč by nemohl pekař říditi ve volném čase lokomotivu?

V.N.

Třeba proto, protože na to nemá kvalifikaci ?

Dominik

Souhlas, nejzajímavější je ten paradox, že vyučení musí být technického směru, ale maturita ne. Tady by to chtělo sjednotit a i u maturity požadovat technický směr, aspoň si pak někteří nebudou myslet, že mašina je stroj, který vydrží všechno. Jo i to rozdělení ČD byla chybou (jak na ČD a SŽDC, tak osobní – nákladní), protože u některých mi to připadá, že si myslí, že jezdí na osobním, tak jsou někdo, fíra od SŽDC (dnes tedy Správa železnic) je pro ně póvl, na náklady nadávaj, že je zdržují, ale už jim nedochází, že táhnout 2000 tun je něco jiného, jak… Číst vice »

V.N.

Co to je maturita v technickém oboru ? Vždyť i na průmyslovkách jsou dnes obory, které nemají s technikou nic společného. Jinak to rozdělení ČD bylo jenom prospěšné. Osobní doprava má svůj trh, nákladní doprava má svůj trh. Vedení těch firem se musí soustředit na to, aby v tom svém oboru uspělo vzhledem ke konkurenci. Ještě bych zprivatizoval CARGO tím způsobem , že bych určitý balík akcií hodil na burzu. Tím bychom docílili to, že by ta firma mohla jít nahoru a získat nový vítr a směr.

Dominik

Něco v tom smyslu, že by maturita musela být buďto dopravní nebo elektro, strojírna, apod…, prostě to, co dnes platí pro výuční list.
Privatizovat už to chtěl Ťok, naštěstí se nepovedlo.

V.N.

OK , absolvent dopravní průmyslovky obor zasilatelství je maturant v dopravním oboru, ale technikou totálně nepolíbený. Takový člověk má stejné kvalifikaci a předpoklady jako absolvent obchodní akademie. Jinak ta privatizace nákladních „národních“ dopravců probíhá v celé Evropě s pozitivními výsledky. .. velcí speditéři dokáží to, co stát nedokáže . Zrestartovat nákladní železniční dopravu,…

Dominik

No, narozdíl od té obchodní akademie ví něco o dopravě, ale pravda, ideální by byl čistě technický obor.
No, osobně si myslím, že i v tomto odvětví by měl mít stát firmu, která bude plně v jeho rukou.

Petra

A proč by si nemohl doplnit nebo změnit kvalifikaci? Tady spíše záleží na tom, jaké dostane zaškolení a jak uvidí, že to co po něm ve škole chtěli se uplatňuje v praxi…..

V.N.

Kolega tady básní o tom,jak je špatně,když netechnik může řídit mašinu.Ja s tím problém nemám.

Dominik

Tak, pak mě vysvětlete, proč po učních se vyžaduje technický obor, nemělo by to být jedno o u nich?
Navíc reálně jsem se setkal s tím, že učeň, pro práci uměl víc, jak maturant. Dokonce jsem se setkal s tím, že maturant na praxi řekl, že mu řekli, že nemá nic dělat, jen se dívat.
Klidně ať si ho dotyčný doplní třeba dálkovým studiem.

Rossec

Mládek by na pozici náměstka nejraději viděl sám sebe.

Vojtíšek

Další vyžírka z mých daní.

Ondřej Dvořák

Z mých ne😂

medical_examiner

Oni ráčejí bydlet mimo vlast?

Lektor

Já bych radši nic neměnil, stejně je největším problémem nedostatek kvalifikovaných lidí v provozu, tedy nejen v provozu, ale prakticky na všech místech a nemyslílm si že by se toto mělo v nejbližší době nějak zlepšovat.

pzag

Železnice by se měla nechat to jak je. Třeba rok, rok a půl. Mezitím by se měl nachystat nový předpis, rozumný, moderní, to neznamená totéž co je teď, ale dvakrát tak dlouhé, že. Systém kvality, měly by se aplikovat moderní postupy, přístup, natlouct to těm lidem do hlav, nebo je vyházet, a prostě začít od začátku, v novém. A to neplatí jenom pro dopravce, ale i pro SŽ, DI a všechny okolo. Když vytáhnu co jsem tu četl, předpokládám, že to psal vlakvedoucí/průvodčí, snad někdy během té mimořádnosti v Brodě. Že dispečer ze strojvedoucího dělal vola, že prý budou zastavovat… Číst vice »

Vin

Za mých časů existovala tuším „hlášenka“ kterou mohl napsat každý zaměstnanec v provozu. Občas si hlášenku vyžádal např. i vlakový dispečer – když ti klekla mašina a zpozdil Duklu. Veřejná ale nebyla.

Koro

Existuje stale a je verejna

Od lesa

Předpis bude, už od nového roku a místo, aby hubnul a byl jednodušší a jasnější, tak bobtná a je stále složitější. Pak si tu a tam nějaký šašek udělá pomník – Sedlářovy koule, blikající modrá a teď bude blikat i červená, abychom to neměli moc jednoduché.
Předpokládám, že v příští novele bude blikat zelenočervená a v pondělí to bude mít jiný význam než v pátek.

Dominik

Platnost nové D1 se, kvůli množství připomínek, o půl roku odkládá.

Jouda

Proboha proč sem dáváte nějaké názory Rudolfa Mládka , který něco konal někde v devadesátých létech ?? To je jasné, že takto smýšlející člověk nenechá na ničem dnešním nit suchou. Stejně tak jako před 14 ti dny, když jsem cestoval jedničkou z Prahy do Olomouce a v Kolíně přistoupil Dalibor Zelený, k němu za chvíli dědek Efler, sedli hned za mně a už to začalo. Všechno špatně, všichni podvádějí, jo to za nás, to bylo jiné…..takže Efler politoval Zeleného, Zelený Eflera, pak Zelený vzpomněl na chudáka Surého, jak to všechno na tom SŽDC kluk šikovný odnesl a mě se chtělo… Číst vice »

Bob

Přesně takhle jsem si osazenstvo první třídy vždycky představoval. 🙂

medical_examiner

Já narazil v Ampeer na delegaci francouzských lékařů…
Obvykle ale narážím ve 471 na různé kancelářské pracovníky, kteří pokračují ve své práci.
I když v Bdmpee jsem narazil na jednoho věštce ze Sudopu…

Jiří Kocurek

Tak jste se vypořádal argumenty ad hominem. ‚
Teď věcně: Co se pro nákladní žel. dopravu udělalo za posledních 6 let ze strany Vlády? Přičemž věci inicializované sdružením ŽEASNAD nechme pro jiný odstavec.

X 1

Re. Co se pro nákladní žel. dopravu udělalo za posledních 6 let ze strany Vlády?
Opověď : NIC

Co se pro nákladní železniční dopravu udělalo za posledních 30 let ze strany Vlády:
Opověd: NIC

Co se pro nákladní železniční dopravu udělá za dalších 10 let ze strany Vlády ČR?
Odpověď: ASI NIC.

No, já Vám nevím. Tak jsme si snad už mohly nějak zvyknout, ne?

Petr

Se musím smát, díky.

Luděk S.

Tak moment!

Oldřich Sládek

👍

X 1

Ano, moment.
To jako že by se finance z EU, určené na ekologizaci a rozvoj bezemisní dopravy, použili na železnici?

Hele Mládek, nespadli voni z višně?

Frantisek

No kéž by. Zatím chtějí vozit elektřinu do kamionů prostřednictvím stlačeného vodíku loděmi z Afriky… Já bych raději nechal višeň k plození višní. 🙂

medical_examiner

A pak půlku snědl, a z druhé půlky udělal višňovku…

K.S.

Chlapi, nechcete to raději rovnou zkvasit a vypálit? Tahle sranda bude potřebovat ještě o trochu víc voltů.