Komentář: Jančuru můžete nesnášet. Teď ale hraje o budoucnost české dopravy
Devět měsíců se snaží německý FlixBus převálcovat na českém trhu český RegioJet se svými dálkovými autobusy. Tři čtvrtě roku trvající
Devět měsíců se snaží německý FlixBus převálcovat na českém trhu český RegioJet se svými dálkovými autobusy. Tři čtvrtě roku trvající bitva má zatím jediného vítěze (ovšem na některých trasách současně i poraženého). Je jím cestující.
Souboj se dostal do fáze, kdy se ukazuje, že FlixBus nepřeválcuje RegioJet kvalitou služeb, ale pouze cenami. Na podbízení se zákazníkům má zřejmě dostatečně bohaté zásoby, což naopak velmi ubírá síly žlutým autobusům. Jančurův byznys není postavený na vysokých maržích a i úbytek pár procent tržeb se rychle projevuje na stavech jeho účtů. I proto RegioJet tento týden zaslal předžalobní výzvu a obrátil se na Evropskou komisi.
Ze souboje dvou dopravců se ale stala současně velká hra o budoucnost české autobusové dálkové dopravy, která nemusí skončit dobře.
I když to Jančura nepřizná a tvrdí, že ho příchod FlixBusu tak nepoznamenal, stačí sledovat jeho kroky v autobusové dopravě za poslední půl rok. Velké rušení linek, oslabování sítě, zdražování na některých trasách, kde má ještě relativně dominanci. Zatímco škrty na trase mezi Prahou a Brnem jsou logické při expanzi vlaků, jinde už méně. Roky budovaná síť postupně oslabuje. Stačí se podívat na nové jízdní řády na trasách mezi Jihlavou a Prahou a Brnem. FlixBus hozenou rukavici v podobě uvolněných linek zatím nepřijal. Zůstali jen naštvaní cestující.
Ti ale Jančuru zatím spíše drží. Dobře to je vidět na lince Liberec – Praha, kde měl už dávno monopol a počty naštvaných cestujících nebyly zrovna malé. FlixBus nasazuje v některé časy autobusy deset minut před Jančuru, přesto jsou dny, kdy je RegioJet plný a FlixBus poloprázdný. Zatímco RegioJet jede za 89 Kč, do Flixbusu seženete jízdenku za 49 korun.
Těžko říct, proč. Možnou nápovědou může být přístup FlixBusu na této lince. Pár spojů hlavně ve špičce z něj dělá v podstatě dopravce snažícího se pouze „vyzobat rozinky“, jak s oblibou říkali konkurenci RegioJetu při jeho vstupu na trh. Zatímco nejprve oslní nejnovějšími autobusy, pak přijde s čínskými vozy nebo bez jakékoliv omluvy nasadí starší vůz bez wifi či toalety. Když vyprodá autobus, posila se nekoná. Od firmy tak chvástající se inovativním přístupem k mobilitě člověk čeká něco jiného. Celkově přístup FlixBusu k českému trhu odpovídá zhruba zkušenostem, které jeho místní management s autobusovou dopravou má.
Jančura měl při svém nástupu na řadě linek jednodušší situaci. Přístup některých ČSAD byl tak tragický, že uspět nebylo těžké. A nešlo jen o „uplácení“ kávou a novinami, ale o celkový přístup k zákazníkovi. FlixBus nepřináší nového nic.
Každá diskuze pod textem o Jančurovi a FlixBusu v poslední době obsahuje názor, že Jančura jen „ochutnává vlastní medicínu“. Ano, je to pravda. Případ souboje dvou velkých ješitů v oboru prodeje letenek (Radim Jančura vs. Alexej Litvin, majitel Asiany/Letušky) skončil tím, že ÚOHS i soudy potvrdily nezákonné Jančurovo chování, které vedlo k odchodu Asiany. Ale zajímavé bude, jak soudy vyhodnotí „zelenou medicínu“ FlixBusu a jejich cenovou politiku.
Je naivní si myslet, že když Jančura téměř zlikvidoval (nebo spíše se sama zlikvidovala) konkurenci na dálkových linkách, pod monopolem FlixBusu přijdou na trh noví hráči. Už proti Jančurovi téměř nikdo nešel: výjimkou jsou dvě dálkové komerční linky Arrivy, jinak společnost s kapitálem Deutsche Bahn stojí na zemi. Proti kapitálově podstatně silnějšímu hráči bude mít případný konkurent situaci ještě těžší. Stačí se podívat do Německa, kde monopol FlixBusu vedl k nárůstu počtu cestujících ve vlacích a český RegioJet je tam s pár linkami druhým největším autobusovým dopravcem.
Jančura je člověkem, který rozděluje společnost. Někteří jeho příběh obdivují, jiní ho nesnášejí. K tomu ještě jeho veřejná podpora trestně stíhaného Andreje Babiše. I ti, co jásají nad jeho momentálními nezdary, by si ale měli uvědomit, co zde zůstane po jeho případném konci.
Síť zelených linek, která bude mít monopol a s cenou si bude moci dělat, co chce. Jistě, dlouhodobě jsou v Česku autobusy na delší vzdálenosti spíše minulostí a až se dokončí železniční koridory, budou třeba autobusy okrajovou záležitostí. Ale vyprávějte to lidem v Karlových Varech, Jihlavě či Liberci, odkud cesta do hlavního města po železnici trvá jako z Prahy do Ostravy a ve veřejné dopravě jsou lidé odkázáni na autobus. Pokud se do něj zrovna vejdou. Stát na těchto trasách už dávno selhává: zatímco je schopen nepochopitelně objednávat středočeské rychlíky mezi Prahou a Rakovníkem, dálkovou dopravu mezi Prahou a některými krajskými městy neřeší.
Jančura je teď tím, kdo tahá za kratší konec. Nemá v kapse miliardy investorů, kteří pomáhají válcovat FlixBusu postupně celou Evropu. Do toho řeší expanzi vlaků i rozvod s manželkou. Jásat nad jeho možným neúspěchem je tak krátkozraké i pro ty, kteří by ho nejraději viděli v rukou insolvenčního správce.