Komentář Emanuela Šípa: Vysokorychlostní cesta do chaosu

Vizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnicVizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnic

S odvržením návrhu Hospodářské komory by ztratilo mnoho na svém významu i pražské letiště, píše Šíp.

284 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Emanuel Šíp

Zdravím a uvádím počty stažených podkladů k návrhu HK ČR k 6. lednu 2022:

Alternativy průchodu VRV praž. uzlem – 120 x,
Anketa – Napojení LVHP na VRT … 75 x,
Přestupní vazby – 89 x,
Dostupnost Letiště VH – 85 x,
VRT_praha_dresden_mapa – 110 x,
Západní sektor – 67 x,
ŽUP VRT širší vztahy – 62 x,
Praha hl.n.VRT_přestupní uzel – 70 x,
Letiště_poloha stanice – 65 x,
LVHP_Počty cestujících – 54 x,
Metro S-náhrada – 68 x.

Děkuji za tento obrovský zájem!

LKB

Myslim, ze spravne by se mely postavit obe trasy, prvne stavajici trasa, jakko druha bez vyrazneho cekani trasa navrzena panem Sipem. A spravne fungujici infrastruktura pak nabidne dopravcum, aby si vybrali pro dany typ VRT spoje nejekonomictejsi/nejrychlejsi/nejoperativnejsi atd. trasu.

medvěd

A než se v kocourkově radní domluvili – vede VRT okolo kocourkova. Mezitím se na radnici vyměnili lobující strany a tak to je celé nanic.

Karl vB.

Historie se opakuje.
Situace, kdy konšelé nechtěli trasu železné dráhy a nedejbože nádraží v blízkosti svého města, tu už byla v 19. století.

zdenek

Tak otázka, zda není levnější přesunout celé letiště než stavět vrt za 70 MLD? dráž?

Miroslav Dvořáček

Budu asi jeden z mála, který s vývojem VRT na území Čech a Moravy nesouhlasí. Naše krajina, hustá síť inženýrských sítí, komunikací, vodních toků v případě vytvářené VRT bude dotčena. Vzdálenosti v ČR jsou v malém rozmezí a vznik VRT, včetně předpokládaného uzlu vytvoří podobný komplex jako stávající „dálnice“. Nesmyslná centralizace Evropy do Čech bude škodit obyvatelům. V Rakousku si tento problém uvědomili a raději páteřní trať Vídeň – Linec rozšíří až na 4 koleje. Počítají totiž s možností variability využití i pro nákladní dopravu. Hlubší rozbor nemůže být předmětem komentáře, ale jsou to náznaky podobné cesty jakou byla „Severojižní… Číst vice »

Alibaba

V Rakousku mají jiné geografické uspořádání – dunajské údolí a Alpy. A není pravda, že by nestavěli nové tratě – Koralmbahn je toho příkladem. Takže nelze se s nima úplně srovnávat.

Honza

Právě že Rakouskem bychom se měli řídit, jedou max na 250 km/hod. Vyšší rychlost pro jejich vzdálenosti není potřeba.

tarten

To by ale bylo hloupé. V Rakousku mají zcela jinou situaci. Spousta Rakušáků se nastěhovala do Vídně. Takže mají jen jednu milionovou aglomeraci a žádnou půlmilionovou, takže pro skutečnou VRT prostě nemají podmínky.

Alibaba

Tak Rakušáci mají ty své dvě koleje navíc (a i novostavby) i pro nákladní dopravu, a tam je problém pak sestavit grafikon, když máte velké rozdíly v rychlosti. Taky jeden z důvodu této rychlosti bude to, aby byla systémová jízdní doba mezi Prahou a Brnem jedna hodina, to samé do Drážďan. Jste schopen jízdní řády na to zkonstruovat, když bude rychlost jen těch 250 km/h? Trať (Prahlavák – Rola) bude mít cca 220 km. Když se to staví na zelené louce, tak už je to skoro jedno na jakou rychlost to postavíte, ale už to nikdy nezměníte, tím pádem nemá… Číst vice »

Tonda Sehnal

A to já bych cestu z domova do hlavního města místo 3,5 hod nově 1 hod velmi rád uvítal!
To co nevítáte vy třeba uvítají ostatní 😉

Rozšíření S welcome

A kolik je vám let? Já chci cestovat rychle, jsem mladý.

Jirka Z

Takže když trať někde vede hustou zástavbou, raději zbouráte půl města, abyste ji napřímil a rozšířil o další dvě koleje místo toho, abyste postavil další dvě koleje v nové trase, kde to jde dostatečně přímo i bez bourání?

najmy

Tady přece nejde o nadčasový fungující projekt VRT, ale kulisy, které umožní kšeft tam, kde je to již předem domluveno. Přemístění trasy by zkomplikovalo již připravený byznys vybraných jedinců.

Tonda Sehnal

Dobrý článek, čtivý text. Ačkoliv jsem jej přečetl dvakrát, nechápu však jeho smyslu…
„Jde o těžce centralizovanou strukturu s nedostatkem veřejné kontroly, která dává příliš mnoho prostoru pro úřednickou libovůli, zkostnatělost a pohodlnost.“
Není to právě nejvyšší vedení SŽ, které je jmenováno a odvoláváno právě politickou garniturou a mělo by se tedy prvotně řídit koncepcí „svého vedení“? Nějak tomu nerozumím… Dedukuji, že Ing. Šíp vzhledem ke svému dlouholetému působení na MD a i ve funkci ministra má jistě dostatek možností toto svrchovaně politické rozhodnutí změnit, není-li správné..?

Alibaba

A jaká je teda ta prvotní koncepce?

Honza

Hlavně kolik nás to bude stát a jestli se to někdy vrátí. Studie proveditelnosti SŽ jsou plné nesmyslů.

Alibaba

To nevím, ale to se dá pochybovat o jakékoliv infrastruktuře.

SYN

Prosím, zamyslel se i někdo nad tím že skutečné VRT vlaky nebudou mít zájem zastavovat každých 10km? To že trasa přes LVH povede ještě zdaleka neznamená že tam každý vlak třeba z Berlína zastaví. Samozřejmě si uvědomuju že na VRT existuje i pomalejší vrstva než 300kmh, ale zase tou těžko přijedou skutečně dálkoví cestující, ti by museli vystoupit buď na nejbližším předchzím uzlu, nevo v Praze-central, a na letiště dojet s přestupem (což můžou i když tama VRT nepovede). Takže ano, kdyby šlo vést trasování VRT přes LVH relativně bez problémů tak ano, ale za cenu jednoho velkého tunelu pod… Číst vice »

Aleš

Ve Frankfurtu jsme zastavili na letišti a za chvíli už ICE pádilo 282 km,/h do Kolína n.R.

Alibaba

To že dálkový vlak ve velkém městě zastavuje i 2x-3x je běžné a počítá se s tím právě kvůli obsluze toho velkého města, aby obyvatelé se přes něj nemuseli táhnout z jednoho konce na druhý.
Jinak bych chápal, kdyby se přes Havliště VRT natáhlo, že by tam stavělo vše.

tarten

Mám ještě takový kacířský návrh. Než utopit DALŠÍ desítky, ne-li stovku miliard v novém podzemním VRT nádraží pod Novým Městem pražským jen aby bylo blíž na letiště, šlo by to také udělat obráceně. LVH zrušit a přestěhovat jako modernější k nějakému chystaném VR terminálu, a možná by to nakonec vyšlo i levněji. Tedy pokud by někomu připadalo, že to letiště za to stojí.

SYN

Inu, byla by to rozhodně jedinečná možnost jak navrhnout podobu letiště úplně od začátku, „na zelené louce“ a bez omezení daných historickými částmi… Ruzyni změnit na „vládní“ letiště a Kbely jen na muzeum…

Jirka Z

A kde najdete dostatečně blízko Prahy prostor pro 2-3 letištní dráhy tak, aby se startující a přistávající letadla vyhnula osídleným místům a nikomu nelétala nad hlavou? Aby se nenašel nikdo, kdo by do toho začal házet vidle? A aby to bylo dostatečně blízko k dálnici i hlavní železniční trati, aby se tam snadno dalo dostat? Napadá mě snad jedině bývalé vojenské letiště u Milovic, ale i tam dost pochybuji, že by to prošlo, případné investice by musely být obrovské a přínos diskutabilní.

Alibaba

Stavět nové letiště jinde by byl ještě větší opruz než tahat VRT přes současné Havliště.

tarten

Stejně předpokládám, že za několik desetiletí nějaký developer zredukuje Ruzyni na jednu malou dráhu a okolo postaví „novou čtvrť“, podobně jako se to teď děje třeba se Smícháčem a dalšími. Takže plány s LVH na dlouhá desetiletí mi jaksi postrádají smyslu.

Oldřich Sládek

To je sranda, tahle diskuse. Ještě že se, Emane, toho nedožijeme😉

Libor Zima

Jezdím na letiště často a nejrychlejší cesta z centra je metro A nádraží Veleslavín a BUS 119. To vlak časově nedá a tak trať na letiště jsou nesmyslně vyhozené peníze. pokud někomu vadí BUS, tak pro cestujícího lepší, levnější a nejrychlejší variantou by bylo udělat odbočku metra A z Nádraží Veleslavín na letiště a nahradit tak BUS 119.

Krušnohorec

„Venkovani“ budou přestupovat z vlaku na metro, pak na autobus.
Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.

tarten

Odbočku metra z Nádraží Veleslavín udělat nelze, protože ti mudrcové to prodloužení nechali udělali tak, že by se muselo odbočovat už za Dejvickou. Nehledě na to, že odbočka metro vzásadě kazí.

Luboš Beneš

Jak může odbočka kazit metro?V koncových úsecích je běžné mít více konečných, jedna souprava pojede na Motol a druhá na letiště. Když to zvládnou třeba v Paříži, tak to Pražané také dají.

Jarda Š.

Větvení metra je vždycky přece jen provozní komplikace a nehodí se tam, kde jsou ve špičkách potřeba velmi krátké intervaly.

Honza84

Jako laik opravdu nechapu, proc vrt nepovede pres letiste. Hlavne, ze tam mozna za deset let povede “rychlodraha” spojujici Kladno s Masaryckou, odkud jezdi osobaky do Melnika a Lysy nad Labem. Tem lidem, co to planuji, chybi strategicke uvazovani.

Gwann

ono kdyby se neblblo, tak nejake napojeni letiště na veleslavin mohlo už být dávno. jenže…

je opravdu otázka, k čemu by to bylo. stejně jako proč je metro do motola a tak.

mohlo by to bývalo bylo dávat smysl, kdy by se tunel pod prahou směr letiště začal plánovat už dávno…s tím, že bude obsahovat i nějakou metro zastavku dřív než na hlavním…a na tyhle koleje by se poslalo i primesto od kladna. nemá smysl mít z P6 metru, primesto v tunelu a VRT v tunelu stavici na letisti

Emanuel Šíp

Milí kolegové, v tuto chvíli končím své působení v této diskusi. Děkuji všem za připomínky a projevené názory, rozhodně nemusíme mít všichni stejný pohled na věc. Odnáším si z diskuse řadu nových postřehů a poznatků. A významné bylo i to, že se připomínky soustředily na věcnou stránku obou soupeřících tras, a již podstatně méně na prostředí, v němž se ty či ony projekty tvoří. Z toho vyvozuji, že jsem se svými kritickými pohledy nebyl úplně vedle. O tom, která z obou tras se zvolí, se rozhodne jinde, a to už není na nás. Přejme si jenom, aby to bylo ku… Číst vice »

Bohumil Pokorný

Toto téma je typickým příkladem řešení budoucích potřeb již překonanými způsoby z minulosti.Neumíme a ani nechceme definovat,co vlastně budeme potřebovat.V příspěvku E.Š. však zazněla zcela bez povšimnutí diskutujících zásadní informace,a to že Správa železnic je zkostnatělá organizace s nedostatkem veřejné kontroly.Změnu ve fungování Správy železnic vidím jako naprostou prioritu,jinak se v žádné oblasti budování moderní železnice neposuneme dál a stále budou vznikat podobné polemiky.Pokud tuto diskuzi čte některý z poradců budoucího ministra dopravy,měl by zbystřit.

Arnošt

Pan Emanuel Šíp byl dlouhodobým a aktivním podílníkem tohoto stavu Správy železnic (ex ČD), a to včetně náměstkovské funkce na ministerstvu dopravy, takže mě napadá hlavně slovo chucpe.

Karl Von Bahnhof

Zdejší diskuze jsou stejně úplně zbytečné. Stejně se vybere to nejhorší a nejdražší řešení.

Karl vB.

Myslím, že kdo letěl z Česka někam do světa, tak použil letiště Vídeň, nebo Mnichov, Frankfurt. Návoz lidí na ty místní přelety z Prahy, většinou někam na dovolenou k moři, může obsloužit i normální železniční trať. Vzhledem k časové náročnosti kontrolních procedur před odletem a po příletu bych řekl, že se jednotlivé minuty nepočítají. Pokud je už koncepce VRT 20 let upečená a teď by se mělo reálně začít se stavbou, považuji za velmi nezodpovědné a kontraproduktivní začít jí zpochybňovat, mohl by totiž nastat nechtěný dominový efekt akcí na ní navázaných (viz Žesnad). Ve státní kase bude málo peněz a… Číst vice »

Daniel Jablonecký

To je prostě celý pan Emanuel (pro p. Sládka a p. Zikmunda „Eman“) Šíp.

Qěcy

To platí obecně, že když cestují někam fakt daleko, nebo někam, kam opravdu moc chci a jednoduše nemůžu použít další spoj, ta si dá každý rozumný člověk rezervu a vyrazí k tomu letišti dřív. I kdyby žádné předletové odbavení nebylo.

PepaM

Tak v ideálním světě by vznikly trasy obě víceméně současně. To u nás bohužel nehrozí, tudíž se přikláním k trasování pod Střížkovem a trasu přes letiště dostavět „třeba někdy“. A zcela upřímně, ono by se vůbec nic nestalo, kdyby po dostavbě základní sítě VRT na ni pražské letiště přímo napojeno nebylo nikdy, protože se z ČR dostanete dostatečně rychle a pohodlně na Schwechat, Brandenburg, do Mnichova, Varšavy atd. a tudíž nebude nutný další rozvoj LVH, které je už nyní prakticky v intravilánu Prahy. Ostatně já jsem do určité míry stále optimista, a věřím, že třeba v horizontu 30 – 35… Číst vice »

MildaIV

Taky jsem optimista doufám že do 30 – 35 let mi už v Evropě nikdo nebude nařizovat, jak zahnutý banány smím jíst, jakou žárovkou múžu svítit, jakou dopravou se múžu přepravovat.

PepaM

Nemyslel jsem, že by to bylo nařízené, ale že by k tomu došlo přirozeným vývojem (ale jak píšu, to jsou optimistické naděje).

Daniel Jablonecký

To vám nenařizuje ani teď. A pokud si myslíte, že ano, nečtěte nesmysly šířené SPD.

MildaIV

Zákaz určitých typú žárovek si vymyslela SPD? Snahy o zákaz letú mezi některými městy taky? Vy ste dobrej eurohujer.

Rozšíření S welcome

Je vtipné, jak někteří eurohujeri potřebují sami sebe přesvědčit, že kdo není s EU je hned s SPD. Já třeba velmi rád koukám na filmy o otroctví, přijde mi to poučné až šílené co vše se v USA dělo, ale zároveň nevěřícně kroutim hlavou nad dnešní hyperkorektností, kdy se pomalu i vesmírný jev zvaný černá díra začíná považovat za urážlivé nazvaný. Nebo s tím brzo aktivisté přijdou a přeměňuje se to na korektnost název stejně jako je nekorektní říkat dámy a pánové kvůli 20 novým pohlaví a nebo říkat slovo Vánoce. A určitě se teď od eurohujera dozvím, že jsem… Číst vice »

Gwann

samozřejmě, že v Bruselu sedí spousta tupců. ale to na našich úřadech taky. A nejen na úřadech.

zkusme myšlenkový experiment…nějaký bankéř vymyslí totální blbost. co uděláte? zrušíte všechny banky? nebo nějaký škůdce rozkrade dotace…zrušíte funkci, co zastával?

jinak jasně předvádíte, co jste zač.
nebudu mrhat svůj hypervzácný čas chozením k volbám (cca 30 minut), ale prndat v diskuzi, to už čas máte? když nevolíte, tak držte ústa a krok, jak jsou úřady na nic. protože se sám akorát podílíte na šíření blbé nálady, ale ani to nejmenší podle vás situaci zlepšující neuděláte.

Rozšíření S welcome

A čím se podílím na blbé náladě? K referendu o odchodu z EU bych šel, to by mi smysl dávalo. Svuj čas jsem hypervzacnym nenazval, to je váš podsuv. Jen umím s časem naložit lépe. K běžným volbám nechodím, protože věci, co mě skutecne zajímají , neovlivní. A nenechám se vtáhnout do zabomysich sporů a pseudotemat domácích politiku. Pokud vy máte pocit, že vás to zajímá, tak volit choďte. Já rád přijdu k referendu o znovuzvolení výkonných vysavačů nebo snížení DPH na igelitové sáčky a tašky. To jsou věci co ovlivňují můj život k lepšímu. Jestli je špatně Babiš nebo… Číst vice »

tarten

Nene, pojmy jako černá díra, velký třeska a kvark vznikly jako pejorativum, zatímco vědecky víceméně neutrální zabarvení dostaly až postupem času. Takže to bylo obráceně.

Gwann

žárovky stále koupím, byť už dráž. pokud nějaké 100W chcete, najdu. tyto topné koule fakt už nemají moc smysl pro drtivou většinu použití.

jakkoliv tenhle zákaz byla fakt ptákovina.

ale život si cestu našel. rťutové šmejdy se už sehnat nedají, ale LEDky nahradily celkem obstojně. A halogenky v baňce se taky furt seženou.

Rozšíření S welcome

A jak si má ty špatně zahnuté banány koupit? Sám vypěstovat, nebo si je má nechat expresně z Afrik vozit vyřazenými Concordy, aby nestihly během cesty shnít? A proč klasické žárovky seženu jen ve venkovských obchodech a u Vietnamců? A proč už nejsou zadarmo k nákupu igelitové tašky. Já je rád používám právě pro jejich jednorazovost. To vše se mi jen zdá a mimo svět SPD to neplatí? A omezování klasických automobilů se neděje?

Juraj

Tvar banánů nikdo neurčuje a ostatně pokud máte pocit, že ve vašem obchodě nejsou zahnuté banány, pak máte opravdu divný obchod.
Ad žárovky – bojujete stejně za možnost koupit si olovnatý benzín, protože svoboda?

Rozšíření S welcome

Netuším jaké měl olovnatý benzín výhody oproti bezolovnatemu, ale rozdíl mezi světlem klasicke žárovky a těch alternativních poznám okamžitě. Alternativní používáme pouze v koupelnách a na zachodech, kde se nám u klasických dokola stávalo že vybuchovaly kvůli přehřátí. Máme tam svetlo v uzavřených koulich a nebaví nás zhasinat a to u klasických žárovek s 60 a 75 W je potíž. Ve větších místnostech ale podobný problém u klasických žárovek temer nenastava a Máme otevřené lampy a lustry. Co se týče spotřeby, tak elektrické vytápění nám bere 8 kW za hodinu. Vážně máme řešit žárovky? A proč topime elektřinou? Protože s… Číst vice »

tarten

Přeci jen jsem si ve vašich příspěvcích všiml něčeho, s čím lze souhlasit, protože je to rozumné. Sabotování jaderných elektráren, a přisadím si, že hlavně dalšího výzkumu na to téma, byla opravdu nazelenalá pitomost.

SYN

Tak málokomu se „daří“ napsat argumenty tak aby to byla celé blbost, čili není divu že i tady si každý najdeme nějaký bod s kterým souhlasíme… i já, tento…

Alibaba

Olovnatý benzín měl problém s tím olovem, které se usazovalo okolo cest. Prostě tenhle antidetonátor v benzínu byl léta osvědčený, mám pocit, že i nějak chránil sedla ventilů.

A v létě si taky topíte 8 kW? Ale asi vzhledem k délce svícení to je taky jedno.

Rozšíření S welcome

Sám jste si odpověděl. Jen dodám, že elektřina nás stojí kolem 60 tisíc ročně a to máme fixaci do konce příštího roku a noční proud. Jaký podíl v tom dělá světlo, které se hodně prolíná s hodinami, kdy jede noční proud (poloviční cena za kW), určitě umite odhadnout sám. Je to uplny detail.

SYN

Nicméně to ani tak není nula, to že nad tím mávnete rukou vy není totéž jako že to může být každému jedno…

Rozšíření S welcome

No zatím mi do domu jít vyměnit žárovky nesmíte , takže vám to jedno být musí.

SYN

Mícháte dohromady 10 problémů, z nichž k některým aktivně přispíváte, a některé pravda ve vašem konkrétním případě problémem nejsou.
Ty retrožárovky stále bez normálně koupíte, tak co z toho děláte problém?

Gwann

tak igelitky jsou odporný odpad. jsem rás, že je nedávají zadarmo. spousta lidí si rozmyslí si je brát. a svět je bez spousty zcela zbytečného odpadu.

ale vy budete i dle reakcí výše značně namistrovaný a sebestředný člověk, že? po mne potopa, já můžu vše….

Rozšíření S welcome

Ta agresivní reakce je vám k ničemu. Igelitové, jednorázové sáčky a spousty takových věcí se dají koupit i v eshopech a udělat si zásoby. A ta cena je o dost lepší než v obchodech. Navíc nemusíte řešit, kolikrát to prodavačce spadlo na zem, když to odtrhavala. Je ale zajímavé, jak jste hned agresivní, když jde o to někoho omezit. Že vy to nepotřebujete neznamená, že jiný to nechce. Co takhle se starat sám o sebe. Jestli mám svačinu v sáčku vas nemusí zajímat. Choďte si klidně do bezobalovych obchodu, já tam chodit nechci a preferuji věci balené hygienický v nepoužitý… Číst vice »

Koumes

35 let, to je prakticky polovina lidského života, za tu dobu se uděje sakra věcí. Tudíž dopravní infrastrukturu mám plánovat tak, aby mi řádně posloužila již do těch 35 let! Že se bude používat dalších 100 let, jak vidíme na naší železniční síti, to je dobře, ale je to trochu jiná věc. A letecký průmysl si jistě nemyslí, že za 30 – 35 let budou letadla létat jen mezi kontinenty. Já tedy zastávám názor, že když plánuji novou VR trasu, tak mám právě napojit významné letiště kvůli zefektivnění osobní dopravy. Zejména, když mám pak na trati další velké metropole. A… Číst vice »

hank

Za 30 let budou mít lidi úplně jiné starosti než odkud a kam létat…

Karl vB.
Jarda Š.

Je opravdu dopravní prioritou ČR rozšiřovat LVH? Uzel VRT u letiště by měl význam, pokud bychom na LVH chtěli přitáhnout linky z méně frekventovaných mimoevropských destinací s tím, že většina cestujících z nich pak bude rozvážena vysokorychlostními vlaky po střední Evropě.

sladlu

EU brzy začne tlačit na omezení provozu krajských letišť jako je Hradec a Brno a Karlovy Vary a Budějky

Gwann

prosím, jaký provoz chcete omezovat v ČB a HK? do záporu?

jinak ten nesmysl o EU jste četl na stránkách SPD či koho?

sladlu

Důkazů je mnoho, stačí hledat
https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC111726

Je smutné kolik lidí dalo like :/

Gwann

to je studie…. Passenger aviation and high speed rail: a comparison of emissions profiles on selected European routes nezlobte se na mne, ale na základě studie se bude MOŽNÁ něco rozhodovat. a krom jiného…titulek mluví o porovnání určitých vybraných cest. ne přímo o rušení letišť. pokud považujete linku Praha_Brno, tedy něco co už 10+ let neexistuje, za strašnou ztrátu, kdyby náhodou lety na vzdálenost 200 km byly oemzeny…tak máte značně podivné priority. 3/4 hodinu z centra do tuřan, hodinu odbavení, 20 minut let, půl hodiny na vymotání se z letiště/nalezení transfer gate, přičemž i tak poletíte alespoň s 1h rezervou,… Číst vice »

tarten

Ano. A Praha – Ostrava se moc neliší.

sladlu

Jsou v projektu nádraží Bubny zahrnuty potřeby Nového Spojení 2??

sladlu

Jsou v projektu nádraží Smíchov terminál zahrnuty potřeby Nového Spojení 2??

Emanuel Šíp

Jednoduše. Ne. A zkuste si spočítat podélný sklon trasy z Negrelliho viaduktu nad autobusovým nádražím do polohy 40 – 45 m pod povrchem u hlavního nádraží.
Pokud by měla větev NS 2 fungovat, Bubny by patrně musela být podzemní sdtanice.

Tomáš Gottschalk

Takže by po té trati nejezdily vlaky, ale ponorky? Protože vyklesat od výstaviště pod úroveň řeky by bylo možné maximálně s ozubnicí.

Gwann

myslíte jako VRT ozubnice? to ještě nikde nemají. ani v příměstě ale není úplně zvykem… a nemá poněkud problém v obvykle omezené rychlosti?

tarten

Máte k dispozici nějakou formu projektu NS 2, nebo těch 40 – 45 m je váš odhad?

Emanuel Šíp

Projekt NS2 jsou jen čáry v mapě, nikdo to neprojektoval. Takže je to skutečně můj odhad, ale vychází z toho, že každý takový projekt – i HK ČR – musí podejít metro A u Václavského náměstí. Nad linky metra nic nedostanete. Pokud by se centrální stanice NS 2 posunula k Můstku, začne vadit i metro B. Takže ten odhad je reálný, a ta cesta eskalátory by velmi vadila denním cestujícím na úkor poptávky po těch vlacích. Podobný problém by byl i na Karlově náměstí.,

Martin

To si zas nemyslim, ze by byl problem pri dnesnich stavebnich technoligiich stavet i v usecich s tunely metra, cecko je jen skrabnuty pod povrchem a becko je hluboko. Stavebne narocne to jiste bude, ale podle meho nic neresitelneho,…

sladlu

Především v článku vidím snahu o „reklamaci“ nedostatků v aktuálním v návrhu. Až za druhé je přínosem přednesení vlastního návrhu HK. Taky bych reklamoval. Zaujala mě informace, že tunely pod Vítkovem již byly plně zatížené v době svého otevření…. ach jo, typická situace. Takový stavby by měli/musí být předimenzované na 20-50let dopředu :/ :/ => z toho vyplívá že již nyní Praha potřebuje 3 tunel pod Vítkovem. Bohužel i 3 tunely budou málo v případě, že VRT budou jezdit na Hlavák a bude vystavena větev Brno a Hradec a Most a Drážďany… Nadále se poukazuje na kombinaci všech druhů vlakové… Číst vice »

tarten

Tunely pod Vítkovem vytížené v době jejich otevření? O tom jsem nic neslyšel. Slyšel jsem o vytíženosti toho rozpletu před nimi, protože je vyprojektován a postaven poněkud zjednodušeně.

Alibaba

Myslím, že tunely pod Vítkovem bude jezdit v podstatě stejně vlaků (linek) co teď, jen se současné linky přesměrují na VRT (s odpovídajícími soupravami). Ano, nějaký nákladní průtah by se hodil. Bude-li Opera, tak na Masaryčku bude asi jezdit o hodně méně vlaků než dnes. A obávám se, že někam pod „jižně pod Masarykovo nádražím“ to nevytrasujete, budou tam tunely metra a taky se mluví o kanalizaci. Otázka je, jestli těch 25 minut není trasovaných po Semmeringu. Já budu osobně preferovat tuto trasu, pokud budu chtít jet dál z Prahy nějakým rychlejším vlakem. Potíže na Výtoni, ano jsou, i Praha… Číst vice »

tarten

Těch 25 minut je přes Veleslavín. Jak dlouho by trval ten plánovaný dojezd hodinovky ostravských VR vlaků z Hlaváku přes Semmering jsem zatím nenašel.

Alibaba

Podle nejrychlejšího vlaku co jede dolů z Hostivic na Prahlavák (30 minut) a 5 km zhruba zbývá na Havliště, bych jízdní dobu odhadl na 35 minut. Cesta nahoru by byla asi pomalejší. Asi největší problém (kapacitní) je Vyšehradský most, a pak samozřejmě potřeba křižování na Semmeringu a křížení tras v Hostivicích.

Alibaba

Teda mám pocit, že Hospodářská komora se snaží do výstavby VRT hodit vidle.
Ani bych neviděl problém s výstavbou tunelu pod Prahou, ale vidím problém v neexistenci územní rezervy na sever od Havliště k napojení na původní stopu. Tam budou vidláci při hledání stopy ty vidle házet dost intenzivně.

Petr

“…včetně různých architektonických ozdůbek, které jsou pro tento typ tratě nadbytečné.” pro trať možná ano, pro veřejný prostor ne. Dál to číst nebudu, na tohle nemám.

Emanuel Šíp

Mně se ta architektura docela líbí. Až na to, že jde o trať, která svým hlavním účelem – dopravou – té kvality zdaleka nedosahuje. Budou-li na ty ozdůbky peníze, nemám s tím problém.

krystof.bohm1

Podle mě by se mělo pod hlavním nádražím postavit celé to mraveniště – tedy metro S, metro D a podzemní nádraží VRT najednou. Jinak bude dvacet let rozkopaný a v dřív dokončené části bude stavba další etapy dělat výluky

Emanuel Šíp

Mezi dvěma zhruba souběžnými trasami – metrem C pár metrů pod povrchem a pražským městským tunelem VRT podle HK ČR 40 – 50 metrů pod povrchem – je prostor pro prokřížení jednou kolejovou dopravou, buď metrem D nebo větví metra S Bubny – Vršovice. Ale obojí se tam nevejde.

tarten

To je divné, jestli si dobře pamatuji, Emanuel Šíp byl onehdá slyšet, že se tam Opera i jeho podzemní VRT nádraží vejde, jestli si dobře pamatuji…

J.K.

Podle mě je cesta do chaosu neustále předělávat studie sem a tam. Jako, pokud by VRT Správa plánovala jako trať do Domažlic, tedy občas jednokolejnou s propady na 70 , tak to by asi stálo za předělání. Ale jestli řešíme že rychlý vlak nepojede přes letiště – to je asi zbytečné. Přihazovat desítky miliard pro lepší napaječ Ryanu a Wizzu – proč proboha…

MildaIV

Já vím že Vás to možná překvapí, ale cílem dopravy není to aby jste jel vlakem, ale aby se cestující a zboží dostali co nejefektivněji z bodu A do bodu B.

Mark

Pár ušetřených minut při cestě na/z letiště za ty všechny komplikace fakt nestojí.

MildaIV

Ano máte pravdu. Za ty komplikace to nestojí a lidi pojedou autem.

tarten

Ne. Ty zbytečné komplikace znamenají, že se žádná VRT nepostaví.

Vít Jůza

Obávám se, že podle současných plánů v úsecích centrum – Libeň a centrum – Vršovice nějaké propady rychlosti budou, krom toho, že jsou to okliky, což tedy přes Ruzyni taky.

Pavel

Nové spojení 2. je hlavní prioritou dopravní koncepce Prahy a okolí. Tak snad si politici dopravní koncepci aspoň přečtou … Až pojede rychlé Metro S z hlaváku na letiště bude problém článku vyřešen.

Martin

Neni kudy, mesto sice prebira puvodni projekt, ale nove masarykovo nadr. zustava zachovano a projekt S-bahn se nezmenil… Ale reseni to je, nejaka podoba letistniho expresu… i kdyz dalkova doprava na letiste a kladno stoji za uvahu… Na druhoiu stranu, je ale lepsi severni trasu VRT vest cca ve stope dalnice D8 pokud to jde, …. tudiz spise pokud VRT, tak nejakou odbocku, skoda. ze nove developerske projekty v holesovicich zazdily moznost propojeni kladenske trati a zel. mostu v Holesovicich a moznosti primeho spojeni vlaku pres Balabenku s Libni a centrem a skoda, ze projekt S-bahn se vice take nesnazi… Číst vice »

tarten

“ i kdyz dalkova doprava na letiste a kladno stoji za uvahu… “ No, za úvahu to někomu stálo, a výsledkem je právě konec těch jedněch VR expresů v Koladně/Letišti přes Semmering. Už i takhle se příměsto z Kladna a Letiště nevejde na dvoukolejku do Bubnů, takže některé vlaky budou muset končit na Veleslavíně. Přidávat do toho ještě další rychlíky je nemožné. Musely by se leda plánované spěšňáky odklonit mimo Negrellák přes teoretickou spojku do Holešek, ale to by znamenalo zdržení na cestě do centra, ne zrychlení.

Martin

JO to je pravda, ale stacil by letistni express, ten by se vesel… s dalkovkou by musel byt tunel trikolejny nebo vedeny uplne v jine stope,…
O novych propojenich trati do okruhu ve meste, at uz strahovska spojka, nebo holesovicka, by spis byly pro mestske linky, i inteval 5min. by se zvladl.

Vrabec na střeše

Jakmile bude VRT Dráždany-Praha-Videň hotová , tak bude zastávka na Ruzyni zbytečná, protože většina lidí poletí z Vídně nebo z Dráždan.

Martin

to je otazka, Morava tak uz do vidne ma tak jako tak bliz, v Cechach to ale tak jednoznacne neni, krom toho, ze vetsina to ma do Prahy blize krom pohranici…

hank

Potvrzuji. Nadnárodní korporát z Brna, Olomouce a Ostravy do oficiálních kontaktních informací jinou možnost leteckého spojení než via Vídeň už často ani neuvádí.

Alibaba

Ve Vídni to bude na letiště s přestupem, v Drážďanech s přestupem, v čem to je teda lepší když to bude pro dost lidí i dál na ta letiště?

sladlu

Napojení LVH na VRT by také mělo sloužit odrazení leteckých cestující od příjezdu autem na letiště. Např. takové napojení letiště přiláká do vlaku lidi z Plzně a Jihlavy či Kolína či Roudnice, z Pardubic… Taková trať na LVH by zrušila potřebu krajských letišť v ČR jako Hradec, Karlovy Vary a České Budějovice 😉 LVH by získalo i tyto cestují. Takový letiště jsou příliš velkou finanční zátěží, jsou dotované až moc…. sami o sobě se neuživí. Dále nesmíme zapomenout, že VRT je podporována EU. Protože letecký prostor je přehuštěn. To také znamená zrušení mnoha letišť v mini regionech v celé EU.… Číst vice »

Gwann

Praha-Brno již hodně dlouho nic nelétá. HK a ČB nemají jedinou linku, do KV se létávalo v posledních letech akorát ze Sojuzu. Brno je použitelné a používané akorát pro chartery, jinak je to nákladní letiště, Schwechat je příliš blízko. jinak Ostrava-Mošnov má dokonce napojení na hlavní trať, elektrické. co odtam létá? kulové s přehazkou. letiště se rozvíjí či nerozvíjí dle umístění v prostoru. Mošnov kousek od větších Katowic je mrtvý. Brno kousek od Vídně taky, ostatně i Blava ještě blíže k Vídni se taky moc nerozvíjí…. Praze je nejblíže letiště Drážďany. Což přece jenom není takový konkurent jako Brnu Schwechat.… Číst vice »

Emanuel Šíp

Mně se strašně líbí tohle zvláštní vlastenectví. Drážďany lépe než Praha. Až na to, že mí kolegové v Drážďanech už jednali, a tam se jim myšlenka napojení pražského letiště líbila. Sami nemají prostor pro další rozšíření letiště a nechtějí záviset jen na Berlínu.

Oldřich Sládek

Emane, ty víš, že prosazujeme tunel Praha – Beroun, protože jiná reálná alternativa prostě neexistuje. Nevyjadřuju se k VRT na letišti, ale Tachlovický tunel je fakt zásadní. Ekonomicky vyšel jen tak tak a jen díky ŽESNAD.CZ, tak nám ho nebourej dopředu 😉

Martin

Ano, s tim ja souhlasim, ten tunel je zasadni, a to jak pro nakladni, tak pro dalkovou dopravu osobni… a takto se stavi i v zahranici, kdy u dlouhych tunelu se kombinuje doprava…
Mmch. jeste jeden (tunel?) by si mel Zesnad prosadit, a to na vychodni strane, kde nebyl dostaven prutah, a to z Malesic na sever, je v projektu Cedopu k VRT na Drazdany……

Tomáš

To myslíte ten více než 7 km tunel z Malešic do Ctěnic? Navíc vedený pod vysočanským údolím, tedy s bůhví jakými sklony, pro nákladku vyloženě ideálními? Větší fantasmagorii jsem dlouho neviděl..
Myslím, že v tomto směru bude pro nákladku postačovat dvoukolejný libeňský přesmyk a VRT RS4 někam do Lovosic, která z trati do Kralup odvede skoro všechnu dálkovou dopravu.

Martin

nebude postacovat, tech presmyku je tam hodne, a natlacite nakladni dopravu pres centrum…
To neni az tak fantasmagorie, udoli totiz (jste mohli preklenout mostem, … puvodni spojka totiz mela vest ve stope okruhu na cernem moste do Kbel…
Nezda se to, ale sklonove to vyjde i pod povrchem z vysocanske i Libenske trati vedli v zarezu a mostem spojky do CKD… A je to skutecne realne proveditelne…

Tunel by mohl vest od Malesicke propojky pod Kyjemi, pod R.Zahradou, mezi Kbely a Satalicemi az do Ctenic, klesani a stoupani v tunelu neni vetsi nez 12 promile…

Martin

tunel asi 8km… a odvedena doprava komplet z centra mesta…

Jeste pocitejte s narustem provozu v Libni kde se maji vejit dve VRT a zhustena osobka na koridorech na Hradec/Pardubice/Kralupy…

Emanuel Šíp

Vím, máš tam barák :-). Je třeba se probudit. Tunel Praha – Beroun by byl bůhví kdy, když budete spolu s obcemi tlačit na kratší tunel hradlo Kosoř – Karlštejn, budete mít vystaráno podstatně dřív.

Gwann

víte, váš přístup mi připomíná obvyklé anekdoty fotografů, jak kupují stativ. nejprve ten levný za litr, pak manfrotto za 4 litry…a pak uhlíkový minimálně za 10.

jenž s tunely to jde hůř a dráž.

Qěcy

Jasně, Karlštejn, Srbsko a Radotín a CHKO budou tlačit na to, aby se jim tam valilo 2x víc nákladních vlaků nafurt.
Dobřichovice, Černošice a Řevnice asi budou pro, nimbysti.

Emanuel Šíp

To by nemohla být železniční nákladní doprava nikde, a už vůbec byste nemohl pomýšlet na cíle Zelené dohody. Radotín kvůli cementárně a místnímu průmyslu není možné zbavit nákladní dopravy, a od Karlštejna dál je podle Berounky osídlení minimální, což lze řešit standardními protihlukovými opatřeními.

Qěcy

Nelze a už to bylo na pořadu dne. Elbthalu vzorem. A tranzitní nákladní doprava je pro obecenstvo zcela zbytečné zlo. Zkrátka to tak je.

Martin

Tady nemuzu souhlasit, tam betonove steny nikdo chtit nebude, ani nepovoli… existuji i nizke, ale musi byt i mezi kolejemi…

Lukáš Chytil

Jenže CHKO, tam vám cokoliv kromě trati, na kterou si už zvykli a berou jako nutné zlo, tak už nic dalšího nedovolí. Nedovolili ani sítě na skály a už vidím, jak tam dovolí postavit PHS.

tarten

To mi opět bohužel připadá jako přístup: Mám svoji ideu pro drobné zlepšení a pro ni zničím mnohonásobně důležitější plány…

Výpravčí z Jenče

Všechny zdravím, padlo tu spousta myšlenek jestli VRT přes letiště ano či ne, tak k tomu přidám jednu svou. VRT směrem Ústí n./L. je víceméně nesmysl vést přes letiště. Za prvé, není to v územních plánech což pro naši republiku respektive pro povolovací proces staveb není optimální a jak už to padlo, zanesení do územních plánů by se v optimistickém případě protáhl tak minimálně o dvacet let. Za druhé by bylo škoda, když už je „ten vlak rozjetý“, do toho zase zasahovat a uměle to protahovat. No a jak tuto situaci vyřešit? Argumentovalo se tu tím, že v jiných „významných“… Číst vice »

Míla

Souhlasim. Ještě bych doplnil, že by se měly napojit na železnici Pardubice letiště jak infra, tak i spoji do hodiny cesty mezi sebou, Ruzyně – Pardubice, s jednou zastávkou v centru Prahy.

Emanuel Šíp

S tímhle počítáme, jde jen o to, zda pardubické letiště bude mít dost cestujících, aby se to spojení vyplatilo.

ketchup1970

Něco jako Beauvais pro Paříž?

Emanuel Šíp

Díky za návrh. Masaryčka není sice pro railjet problém, ale zato zbytek Buštěhradky ano. Přijatá varianta R1spěš mimochodem počítá asi s 11 – 13 páry vlaků na Negrelliho viaduktu za hodinu a ani dál to není lepší, odpadnou jen vlaky na Kralupy. My jsme kdysi v projektu AIRCON navrhovali řadu provozních vylepšení včetně objízdné koleje v Bubnech a Ruzyni, ale to všechno bohužel v roce 2009 padlo. A myslím, že by dnes ani ta naše tehdejší varianta rychlé dopravy na letiště nefungovala. Územní plány jsou dnes základní brzdou všech plánů na VRT, nejen těch od Komory. Buď se změní legislativa… Číst vice »

ketchup1970

Chybí nám železniční M.R.Štefánik. Říkavalo se : „Masaryk myslel, Beneš řekl a Štefánik udělal.“ (zdroj fr,wikipaedia. )
Pak by místo ixté studie byl už kus VRT v terénu hotový

anon

Vzhledem k tomu, kolik casu clovek stravi na letisti odbavovanim neni nejaka pulhodina(?) navic az takova hruza. Zdrzovat kvuli letisti VRT mi prijde zbytecne. Co povazuji za problem, je neexistence moznosti jednoducheho prestupu z vlaku na letiste na dalkovou dopravu. Schudnejsi by asi bylo hledat reseni, kde se na letiste dostanu s jednim prestupem a bez vlaceni zavazadel pochybnymi prostory. Az dojde na prestavbu Prazskeho uzlu (kterou si opravdu nedovedu predstavit), tak bych bojoval za rozumne oddeleni vsech vrstev vlakove dopravy. Boj za VRT na letiste bych asi povazoval za prohrany, at uz ma smysl ci ne.

noerf

Tak hlavní problém ČR je odpověď na otázku k čemu a pro koho je VRT? jJstliže budeme stavět VRT jako trať na rychlost 350 km/hod, s tím, že se jedná o propoj trati Hamburk – Berlín – Drážďany – Praha – Brno – Vídeň a dál na jih, tak se vyplatí zbudovat zasptávku akorát v Ústí nad Labem. Zhlediska provozu v ČR by mělo být spíše prioritou zkapacitnění železnicních uzlů a tratí ve městech a úprava koridorových tratí na rychlost 200 km/hod bez rychlostních propadů. Co se týče letiště, bez napojení na hlavní nádraží v Praze, jakýkoliv spoj pozbyde pro… Číst vice »

Martin

Zhlediska provozu v ČR by mělo být spíše prioritou zkapacitnění železnicních uzlů a tratí ve městech a úprava koridorových tratí na rychlost 200 km/hod bez rychlostních propadů. A opet, …. tohle se jiz resilo a neni to proste mozne, postavit trat na 200 je technicky casto nemozne v soucasnych stopach trati, uz 160 si casto vyzadala znacne prelozky trati, a jsou mista, kde narazite na propustnost i v terenu,… navic tam potrebujete prave nakladni dopravu, kde jsou znacne sklony trati nesmyslne… Z toho dovudu je jednodussi postavit nove trate a kdyz uz je postavit nove, tak jimi propojit vyznamna mesta… Číst vice »

Stráťa

Za hranicemi nežijí lvi ale lidé mezi kterými má spousta z nás spolupracovníky, přátele nebo rodinu… to že VRT nemá moc význam pro vnitrostátní spojení neznamená že není pro ČR nutností.

VTT

Naopak, VRT bude mít velký význam pro vnitrostátní dopravu.
U té severní větve bude mít naprosto revoluční význam ta spojka do Mostu, ta umožní rychlé vlakové spojení do Podkrušnohoří a možná i pro Karloy Vary.

Alibaba

Povídejte jak upravíte na 200 km/h stávající tratě a zkapacitníte uzly?
Stejně vám vyjdou nové dvě koleje a pak už je lepší to stavět v nové stopě rovnou v parametrech VRT.
Havliště má být přes Semmering napojeno na prahlavák.

Stráťa

Kdy jste naposledy někam letěl? S online odbavením je to na letišti záležitost na pár minut.

anon

Letel jsem naposledy v lete, ani s online odbavenim to tedy zalezitost na par minut nebyla. Pasova kontrola byla nicmene pro maly pocet cestovatelu velice rychla (Praha). Neni to ale zdaleka pravidlem. Nevim jak vy, ale ja tedy na letiste tak ty 2.5 hodiny pocitam, protoze nekdy ma clovek proste smulu. Pri priletu je to sice vetsinou rychlovka, ale taky uz jsem nekolikrat zasekl na hodinu a vice (hlavne mimo EU).

Koumes

Tak si to trochu vyjasněme. Létám celkem pravidelně, tedy samozřejmě před covidem, teď ne. Tak to jsem byl zvyklý mít na Schengenské cíle 50 – 60 minut jen s palubním zavazadlem, mimo Schengen nebo s kufrem 90 min. A to chci nastupovat do letadla mezi prvními. Pochopitelně si odhaduji, kdy se tam může nahrnout více cestujících a je třeba přijet dřív. Samozřejmě kdybych letěl s celou rodinou či někam do Číny či Koreje, tak bych si ty 2 hodiny nechal, ale 2,5 hodiny nikdy.

Ibragim z Bastru

Jestli VRT takhle obejde letiště, tak tím se ztratí poslední šance letiště opět přitáhnou cestující z většiny ČR, kteří y ruznych, zejména časových, důvodu teď upřednostňují letiště ve Vidni, Mnichove a jinde…

Plecháč

Tak ať tam jezdí dál když jim to vyhovuje, nevím proč by to mělo vadit.

Roman

Vdyt se to nabízí, z terminálu východ to vést severním bypasem na letiště

Martin

Dalo by se rici ve stope dalnicniho okruhu…

Qěcy

Argumentujete přetížením jižního tunelu NS. Proč? kolik vlaků jakých linek tam jezdí dnes a kolik jich tam má jezdit po výstavbě VRT z Balabenky na severozápad? A kolik z Balabenky do Holešovic? Podle mne tak 0 plus nějaké nepravidelné jízdy.
Ten jižní tunel snese hodně. I interval 4 minuty. Samotná, dle schémat pro SŽ vytuněná, odbočka Balabenka také. Jinou věcí je, co se s těmi vlaky bude dít na Hlaváku.

Emanuel Šíp

Řekněme, že se podaří napojit stanici Roudnice VRT na stávající roudnické nádraží (doufejme ne dnešní primitivní regionálkou), takže se odtud dají řešit Bohušovice, Lovosice, Česká Lípa atd., ale nějaké zrychlené vlaky do Kralup n. Vlt. s napojením na hlavní nádraží budou zapotřebí. Nicméně hlavní přírůstek vlaků bude dán posílením spojů směr Hradec Králové a Mladá Boleslav. A do toho ještě představy o nových regionálkách do Odoleny Vody a Brandýsa nad Labem. Čtěte SP Praha – Drážďany, tam to všecko je.

Daniel Jablonecký

Co je na dnešní regionálce primitivního? A jak vypadá „neprimitivní“ regionálka? Teď nemám na mysli podřipské šukafony, ale elektrické jednotky na trati 090.

Emanuel Šíp

:-). Díval jste se na mapu. jak ta jednokolejka mezi Klenčí a roudnickým nádražím vypadá? To je klikatá vyhlídková jízda po celé Roudnici. A teď tam pusťte rychlíky třeba do Děčína. To by se musela postavit úplně nová kolejová spojka.

Daniel Jablonecký

Cože? Trať 090 jako jednokolejka? Ptal jsem se na regionálku na trati 090. Proč do toho pletete Kleneč? Vy asi zaměňujete pojmy regionálka (regionální doprava) a lokálka (místní dráha). 🤦

Qěcy

Ano, je, vím to, čtu to. Jenže ten tunel to 6
zvládne a vytuněná Balabenka taky. Nezvládne to hlavák, pokud to nebudou čisté průjezdy skrz něj. Ale totéž platí pro cokoliv, co pojede skrz hlavák.
Vy budete vaše linky otáčet kde? Máte na to koncept? Hovnocucové koleje, údržba obratiště, kde to bude u konkrétních linek?

Emanuel Šíp

Tohle je dobrá otázka, proto jsem se ještě připojil. Jak už jsem řekl, náš koncept je průjezdný, to znamená, že všechny linky budou ustájeny v destinacích mimo Prahu. Má to svou logiku, protože první, co obvykle ráno nastává, je návoz cestujících do metropole. Mezinárodní průjezdné linky samozřejmě v zahraničí. Letištní expres by asi vyjížděl někam do vhodné stanice. Ve stanici Praha hl. n. VRT a Praha LVHP VRT by byly jen nouzové odstavné koleje, na hl. n. patrně s pohotovostní mašinou.

Emanuel Šíp

Milí kolegové, děkuji Vám za Vaše příspěvky, které svědčí o velkém zájmu! Dnes končím, jdu si lehnout, v diskusi budu pokračovat zítra.

Miroslav Zikmund

Emane, ale tu trasu z letiště Ruzyně na sever jsem viděl na jakési vizonářské mapě už před 30 lety …. Stejně tak jako je nesmysl ukončit vídeňskou němčinou řečeno „Schnellbahn“ (v současné terminologii S-Bahn) na letiště a nepokračovat dál přes „Semmering“ na Smíchov a pak dál … Fikce, že všichni chtějí do centra na Masaryčku – co tam budou dělat – je zhoubná … Tím spíše, že cesta z letiště > Masaryčka 8./9. kolej > zu Fuss > na hlavní nádraží nástupiště 8 (zatím není, ale bude) bude trvat déle než cesta vlakem z letiště přes Smíchov … rychlejší než… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Oslovení „Emane“ je boží! 😂😂

Emanuel Šíp

Jsem Eman a nestydím se za to. Jsem biblická postava stejně jako Vy, Danieli 😀

Daniel Jablonecký

Tak to je skvělé. Přesto se mi vždycky vybaví ten Eman z Lán. Ale za to vy nemůžete.

Emanuel Šíp

Souhlas.

Qěcy

Pane Šípe, podle vašich map mají cestující od Nučic jezdit do Prahy vlakem přes LVH, že tam nemáte purpurově obsaženou trať Nučice – Rudná, v tom trianglu? A od Kladna taky jedině přes LVH?
A závlek trati 010 přes pardubické letiště, to je jako proč?
Kde máte kapacity pro nákladní dopravu? Kudy budou jezdit nákladní vlaky do Saska po zákazu v Elbthalu? A kudy povede konečně nějaká pořádná nákladní trať se od Nymburka do Bavorska v parametrech TEN-T?

Emanuel Šíp

Ne, červeně jsou jenom navrhované trasy přestupu na VRT na letišti a pro letecké cestující a zaměstnance areálu. Trasy přímo do Prahy z Nučic či Kladna pochopitelně zůstanou. Pardubické letiště: zatím je vedle Ruzyně v Česku nejfrekventovanější. Trať by se pochopitelně stavěla teprve tehdy, kdy by to odůvodnily objemy cestujících. K nákladní dopravě mám odpovědi níže: směr Mnichov, Curych či Milano si zaslouží plnokrevnou VRT, proto je nutné vysokorychlostní a nákladní dopravu oddělit a tunel Praha – Beroun nestavět. Dvoukolejná trať Domažlice – Beroun pro nákladní dopravu postačuje, pak je třeba kratší tunelové řešení a víc kolejí při příjezdu do… Číst vice »

Qěcy

Jaké parametry a trasování navrhujete pro úsek Domažlice – Furth im Wald?

Emanuel Šíp

No minimálně dvoukolejku. Zbytek je na Němcích. Pokud by nechtěli řešit trasu do Řezna přes Schwandorf líp, pak to cestující přetrpí. Trať z Řezna do Mnichova už je velmi slušná.

Qěcy

Takže to nemáte zpracováno? Čert často vězí v detailu. Trať do Bavorska zkrátka musíte udělat. A to už od Nymburka a nesmí mít hrdla, ani být výrazně omezována osobní dopravou. A parametry TEN-T jistě znáte. Čili na této trase je nutno počítat s několika tunel, včetně hraničního s tratí asi dokonce mimo Domažlice.

Arnošt

Mám podezření, že vy vlastně žádnou VRT nechcete, proto navrhujete nějakou nereálnou a ekonomicky neprůchozí variantu, na kterou by se čekalo dalších sto let… OK, ale proč vás s tím Hospodářská komora dávno nevyhnala? Tam je taky nějaká silniční lobby, která nad tímhle podrážením železnice (typu „tunel Praha-Beroun nestavět“) musí křepčit radostí?

Emanuel Šíp

Strašně se bavím nad spikleneckými teoriemi drážních fanatiků. Zajímaly by mě Vaše propočty našeho řešení, pane ekonome. Odpověď na to, jak se na dráze spěchá, mám už v článku, netřeba opakovat.

Vojtěch Suchan

Díky bohu, že to někdo napsal. Současná koncepce vrt je akorát vzduchovozič s maximální jizvou v krajině.

Daniel Jablonecký

Zatímco ta alternativní je zase jen pro určitý segment cestujících, který ignoruje potřebu jiných (to „zrušení“ tunelu do Berouna je fakt nepěkný nápad). Celé se to odvíjí od toho (a to v článku zmíněno není), jaké letiště vlastně chceme do budoucna mít: jestli to má být hub evropského významu (což si třeba já osobně s ohledem na zatížení životního prostředí nemyslím) a nebo jen letiště pro potřeby Prahy a Čech (Morava má Brno, Vídeň, třeba někdy i tu Ostravu a Katovice).

Původní Pražák

V situaci, kdy se na straně jedné ještě před 15 lety nepředstavitelnym způsobem rozmohly přímé lety po Evropě odkudkoliv kamkoliv, a na straně druhé je Praha obklopená letišti Berlín, Mnichov, Vídeň, ale i Amsterodam, Paříž a plánovaná Varšava, kterým z fyzikální podstaty počtu obyvatel a ekonomické síly Praha nikdy nebude moct konkurovat, jsou představy o Ruzyni jako významném transferovem letišti totální utopie a touhle variantou není potřeba se vůbec zabývat.

Emanuel Šíp

Nekonkurujte, v pražském skanzenu bude hezky a bude přitažlivý především pro pivní turisty.

hank

Konečně rozumná řeč…

Gejza

Vážený pane Šípe, pokusím se být stručný: 1. Váš návrh neumožňuje dosažení systémové jízdní doby 30 minut mezi Prahou hl. n. a Ústím nad Labem a tím jestli se nepletu nenaplňuje jeden z hlavních dopravních cílů projektu. Určitě tedy ne se zastavováním na letišti (jízdní doby bohužel v podkladech nemáte vyčíslené, ale tohle je naprosto zřejmé). 2. Trasa přes letiště prodlužuje jízdní doby mezi Prahou a všemi ostatními cíli RS4. Troufám si tvrdit, že převažující směr dojížďky do Pražské aglomerace směřuje na pražský trh práce (např. cca 10-15 tis. obyvatel Ústeckého kraje). Oproti tomu cesty na letiště budou vždy minoritní.… Číst vice »

Emanuel Šíp

Fajn, já se také pokusím být stručný. Ad 1. a 2. Asi znáte rozdíl mezi papírovým a skutečným jízdním řádem, rozdíl v jízdní době lze odhadnout cca 5 minut (+ zastávka na letišti – rychlejší trasa). Vzhledem k problémům povrchových tratí v uzlu tedy někdy přijedete na hl. n. o 5 minut dřív, jindy o 20 minut později. Pak ale můžete ten den zabalit jízdní řád VRT v celé síti. Ad 3. Chtěli bychom to … ale své si řeknou cestující. Ani Evropa se zatím nezmohla na víc, než povinné větší procento „ekologického“ benzínu a odstranění dotací. Ona se s… Číst vice »

Gejza

Ad 1. Metroprojekt v ÚTS propojení VRT a Letiště VH vyčísluje jízdní dobu po RS4 přes letiště o 6-8 minut delší. Je to tedy blíže Vašemu, než mému odhadu. Každopádně ani 30 minut jízdní doba (natož Metroprojektem vypočítaná na 31-33) mezi Prahou hl. n. a Ústím n. L. nepostačí pro zavedení systémové jízdní doby. Navíc u podzemní stanice VRT v Praze vám prodlužuje přestupní vazby (a cestovní dobu) nutnost dostat se z podzemí na povrch. Tím pádem tuplem nedosáhnete síťových návazností. Co se týče kapacitních problémů povrchových tratí, tak tady bych předpokládal, že VR spoje budou mít přednost. A u… Číst vice »

Jirka Z

Řešit v Praze uzel (sjezd a rozjezd vlaků do většiny směrů) nedává smysl, vedlo by to pouze k zahlcení hlavního nádraží a z něj vedoucích tratí. Pak ale postrádá smysl i požadavek systémové hodinové/půlhodinové jízdní doby pro tratě, které odtud vedou.
Navíc do většiny směrů bych v Praze očekával intervaly vlaků půl hodiny a kratší, takže čekání u většiny přestupů by ani tak nebylo příliš dlouhé.
Smysl uzlů a systémových jízdních dob bych naopak viděl především u tratí spojujících menší města a dopravní uzly, kde to skutečně může výrazně zjednodušit a zrychlit cestování.

Miroslav Zikmund

No tak to nebude z HLN, ale z Letiště Ruzyně … to dává mnohem větší smysl … nebo cestující z Letiště mají cestovat do centra – pod 30 minut to nestihnou na TGM + přesun na HLN …. to je jako drbat se levou rukou za pravým uchem …

michal82

Vlaky z letiště by mely jezdit na hlavní nádraží aby byl upoznen rychly prestup na dálkové vlaky.

David

Dálkové vlaky by měly stavět i na tom letišti, at letiště slouží nejen Praze.

Karl vB.

Navrhujete, aby např. vlaky linky R17 a Ex7 končily v Ruzyni, nebo v Kladně?,

Emanuel Šíp

Je to otázka na mě?
Linky R17 a Ex7 tak, jak to plánuje SŽ, nepojedou na Kladno ani na letiště, navíc protože nepojedou po vysokorychlostních tratích, by asi zůstaly na povrchovém hlavním nádraží.
K těm končícím linkám: mít končící linky v podzemí se z hlediska investic strašlivě prodraží, proto jak na podzemním hl. n., tak i na letišti počítáme s plnou průjezdností. Výjimkou by byl jen letištní expres, který ale může sdílet stejnou kolej s přespočetnou VRT na východ, která nebude hlavním směrem na Varšavu (Ostrava / Hradec Králové).

Alibaba

Na plánku SŽ je namalovaná na Havlište přes Semmering Ex1. A vypadá to, že úvratí na Kladno aby na Havlišti nezabírala koleje.

Emanuel Šíp

Tohle řešení znám, patří do zlatého fondu přešlapů úředníků na SŽ. Jen stručně: Semmering je velmi nekvalitní trať a nelze jej plně zdvoukolejnit, což je zásadní pro spolehlivost dopravy na letiště. Vzhledem k pomalosti by to nebylo atraktivní vůči automobilu. Nebylo by možné obsloužit řadu směrů a podzemní nádraží by nebylo o moc levnější než náš návrh. Jaký interval by ten expres měl mít, aby byl pro letecké cestující atraktivní? Mimochodem, samotná úvrať citelně zabírá koleje a znamená ztrátu času (nestačilo by, aby si železniční personál obul tretry 🙂 ). A předpokládám, že víte, že v ubohé zastávce Buštěhradky na… Číst vice »

Alibaba

Semmering se částečně zdvojkolejnit dá, jestli nekvalitou myslíte pomalost, tak asi ano, rychlost nic moc. Jinak bych se spíš bál o kapacitu úseku Smíchov – Prahalavák.
Tak podle plánku je to hodinový interval.
Úvrať se dá udělat i na průjezdných (spojky tam snad budou, na některých křídových papírech jsem je viděl), že to bude trochu zdržovat nepopírám.

MildaIV

Z vlastní zkušenosti Vám povím, kam takové představy vedou. Lidi jezdí autem na Letiště i od Ostravy. Na přestup na hlavním nádraží se Vám každý z vysoka víte co.

JiP

Lidi z Ostravy jezdi hlavne na letiste do Katowic a hlavne Vidne. Napr. prarodice z lanskrouna za nami letali do Japonska zasadne z Vidne. Autem to vyslo nastejno a z Vidne letel primy let.

Emanuel Šíp

Ať si jezdí na letiště každý, kam mu libo, ale je dobré i pro Ostravu mít pohodlně Prahu na výběr.

Kebab

Je to pravda. Vlak může reálně konkurovat autu jedině v případě, že bude buď výrazně rychlejší, nebo srovnatelně rychlý, ale přímý a v každém případě spolehlivý, ideálně všechno najednou. Třeba z Hradce je to autem na letiště cca 2 hodiny. O vlaku bych uvažoval ve chvíli, kdy by se dostal pod 1,5 hodiny a byl tam maximálně jeden přestup a to z vlaku na vlak, žádné metro nebo dokonce tramvaj, pěkně místenka, nasednout a nestarat se.

K.S.

Hospodářská komora hodlá zaplatit odhadem 20 kilometrů tunelů a dvě podzemní stanice?

Letiště v Praze může maximálně obsluhovat Čechy, nestane se žádným významným Evropským centrem. Měnit kvůli němu trasování VRT a utrácet za nákladné stanice a tunely nedává smysl.

***** Petr

Jenže tím jak to a má být to nebude obsluhovat ani ty čechy. Ta VRT na letiště má hodně do sebe a mě se ta varianta líbí

Air Traveller

a jak to tedy funguje nyni? 🙂 kdyz nepocitame covid, tak tech cestujicih je 17 mega rocne. s potencialem rust.

Vít Jůza

Druhou uvažovanou variantou je několikrát více podzemních stanic v rámci „Nového spojení 2“ a VRT neodpovídající výjezdy VRT z centra Prahy.

Emanuel Šíp

Děkuji, krásně shrnuto.

K.S.

A nebo, jak jsem tu už navrhl, by se dalo spojit metro a železnice, čímž se značná část problémů vyřeší.

MildaIV

No jo letadla vláčkářúm rozdupala bábovičku, tak se proti nim musí bojovat. Ekonomicky to nejde (v USA na volném trhu zlikvidovala letadla dálkovou železniční dopravu během jednoho desetiletí), tak použijeme trochu drsnější metody. Celá Francouzská koncepce VRT je dávno přežitá a v dnešním světě mají vysokorychlostní vlaky šanci pouze jako doplněk letecké dopravy na kratší vzdálenosti. To aby na sebe tyto 2 sítě co nejlépe navazovali a doplňovali se, je jasné komukoliv, kdo není zaslepený vláčkař.

kosmik68

Nikdy neříkej nikdy….letecká doprava neřekla poslední slovo, ano to co dnes děje před a po odbavení je tragédie. Takže proč se do letadla nedá nastoupit jako do vlaku a které udělá skok do Mnichova?

K.S.

Protože někomu přesně před 20 lety, 3 měsíci a dvěma dny, pokud počítám dobře, jeblo po tom co mu jebly letadla do mrakodrapů?

SYN

Což s vlakem se dá udělat mnohem hůř (někam přesměrovat) takže se ta bezpečnostní opatření drží na mizivé úrovni…
Též bylo zaznamenáno minimum únosů vlaku (Vo-vo-votoč to do Mnichova 🙂

Alibaba

Co je prosím na francouzské koncepci přežité?
A když je to přežité, tak proč teda stavět VRT na letiště, když Francouzi jsou skoro jediní (ještě Němci) co tu VRT na letišti mají?

MildaIV

Přežitý je koncept rychlost 300kmh a více, velké vzdálenosti mezi stanicemi. Tam je velký překryv s leteckou dopravou, u které se díky technologickému pokroku neustále snižují náklady. Naproti tomu Německý model, s rychlostmi pod 300kmh a kratšímy vzdálenostmi mezi zastávkami, se s leteckou dopravou lépe doplňuje a vytvaří synergický efekt. V dnešní době se železnice nemá snažit konkurovat letadlúm, ale osobním automobilúm.

Vít Jůza

V dnešní době by letadla neměla konkurovat na krátké a střední vzdálenosti železnici, ale lodím.

Alibaba

Já si myslím, že trať musí být natrasovaná právě na tuhle vysokou rychlost 350 km/h, protože je to parametr, který už nikdy v budoucnu nezměníte. A ze začátku se bude jezdit pomaleji, do doby než se síť mezi Prahou a Brnem propojí. Tipuji, že teprve po tomto okamžiku se začnou „hromadně“ pořizovat vlaky na tyto rychlosti. Do té doby maximálně tady přijede něco z Německa od Drážďan.

Je mi jedno komu to má konkurovat.

Není mi jedno, kde to bude/nebude stavět, 3-4 stanice přímo na VRT mezi Prahou a Brnem považuji za dostatečné (cca po 50 km).

Jarda Š.

Ale kdybyste chtěl, aby všechny vlaky zastavovaly po 50 km, pak by opravdu nemělo smysl stavět trať na víc než 250 km/h.

Alibaba

Ale já nechci aby všechny vlaky stavěly po 50 km. Prostě bude vrstva R co takhle stavět budou a vrstva Ex co zastaví jen po 100 km a vrstva Sprinter co pojede třeba i bez zastavení v Brně, pokud se poptávkou celý vlak zaplní.
Očekávám, že se v těch VRT stanicích bude (pravidelně) předjíždět, a taky se bude „předjíždět“ – teda spíš se bude mizet z traťové koleje VRT na sjezdech na konvenční tratě.

SYN

Ale to právě je o tom že ani na VRT (určitě ne z počátku, prvních deset či dvacet let) nebude frekvence tak extrémní aby tam jezdily výhradně spoje maximální rychlostí a (téměř) bez zastávek. Bude tam i o jedno pomalejší vrstva, která pojede někde okolo těch 160-230 a která zastaví častěji, případně obslouží i zastávky „poblíž“ VRT prostřednictvím sjetí/najetí z/na VRT pomocí propojek s klasickou tratí…

SYN

Jak jistě víte, Němci používají dvě oddělené kategorie rychlejších tratí, pro které mají samostatná označení – Umbaustrecke (přestavěná trať) a Neubaustrecke (novostavba). Na přestavbách používají převážně rychlost 200kmh kdežto na novostavbách 300-350. Oba typy tratí navzájem kombinují především proto aby snížili náklady na budování rychlé sítě, i když někdy ve vzdálenější budoucnosti předpokládají že hlavní síť bude celá na 300+
Takže jde hlavně o postup jakým se tam dostat, samotný cíl je prakticky stejný jako u Francouzů…

K.S.

No ono to s tou železniční dopravou v USA bylo trochu složitější, ostatně jako s MHD.

Ondra

V budoucnu se bude víc jezdit vlaky než létat

MildaIV

To jedině v zelené evropské utopii.

***** Petr

To je spíš sen a přání než realita. A tím , že vlak bude daleko se jím ani jezdit nebude ani na to letiště.

SYN

Pokud budete mít letiště s nějakou nemarginální nabídkou spojů jedno na (menší) stát tak rovnou zapomeňte na vnitrostátní letecké linky a i ty mezistátní nepoletí „každou hodinu“. Takže jo, přes půl Evropy to pořád bude luxusněji letadlem (i když ani vlakových několik hodin nemusí většinu lidí urazit), ale třeba letět do Rakouska či na Slovensko (od někud z Česka) tomu snad ani sám nevěříte…

Jiří Kocurek

Pražský eSbahn má víc cestujících než pražské letiště už dávno, ne?
Já jen, že na něco je vhodný vlak a na něco méně. A na něco loď a na vodu potrubí.

Vladimír

Do Thajska fakt vlakem nepojedu.
Nebo jen jednou a už ne zpátky.
Ale snad chytnu poslední letadlo z pošahané EU.

Rudolf Tuček

V budoucnu budou mit lidi úplně jiné starosti než kamkoliv cestovat. Doprava je svým způsobem odpad a ekologická doprava je utopie.

hank

Bohužel je nás pořád ještě málo, kdo tento názor sdílíme…

Vít Jůza

Nevím, co kdy v minulosti pan Šíp nezvládl nebo pokazil, ale v této věci má pravdu. Pokračuje se v přípravě nakonec naprosto nesmyslného esíčka z Masarykova nádraží na ono letiště a naprosto nesmyslného vyvádění vysokorychlostních tratí z hlavního nádraží jen proto, že to někdo takto nějak kdysi navrhl a utopilo se v tom už tolik úsilí a peněz … tak se jich v utopí ještě mnohem více s problematickým výsledkem, pokud vůbec s nějakým.

Kuba

„Tzv. Nové spojení 2 (příměstské vlaky v podzemí) je mimochodem v nedohlednu a bylo by pravděpodobně zatíženo spoustou technických, dopravních i urbanistických problémů.“
Zatímco tunel ze Středokluk až na Wilson by jistě prošel bez nejmenších problémů. Ach jo.

Vít Jůza

Tzv. Nové spojení 2 v podobě příměstských vlaků v podzemí bude mít (pokud bude realizováno) mnohem více stanic, což jsou jedny problémy navíc, a vzhledem k tomu půjde i o to, aby nevedlo příliš hluboko, což jsou druhé problémy navíc … VRT klidně může být pod Prahou v takové hloubce, kde už nikomu a ničemu nebude vadit.

původní Jakub P

Na druhou stranu by příměstský vlaky částečně v podzemí mohly umožnit jejich lepší trasování s ohledem na potřeby města, než dostat do podzemí VRT a „S-bahn“ omezit na stávající tratě v centru, který pro tyto potřeby zdaleka nejsou ideální. Plus těch stanic nebude zas tolik (S-bahn se stanicema hustoty metra mi nedává moc smysl) a nemusí být v podzemí všechny. Plus ta hypotetická trať na letiště by zdaleka plně nenahradila chystanou modernizaci Buštěhradky, která má v plánu přímej přestup na všechny 3 stávající linky metra a hlavně použitelný napojení Kladna, který považuju na tý trase za nejspíš důležitější, než letiště.… Číst vice »

Ivo

Nejen Kladno, ale i Slaný. Ale toho se nedožijí ani naše deti… Tady se akorát o všem žvaní a žvani.

SYN

To je asi ten hlavní problém… Pokud nebudeme chtít víceméně nechat vyhnít trať na Kladno, bude to chtít s tím směrem „něco udělat“. Zdálo by se logické použít aspoň z větší části stávající trasu (protože zastávky a propojení s ostatními druhy) a trochu ji „vytunit“ tak aby jednak byla rychlejší (ale nemusí to být závratné, přecejen to bude občas zastavovat takže někde v rozsahu 120-160kmh) a druhak co nejmíň zavazela (čili aspoň místych schovaná v zářezech nebo mělce přesypaná). No a když už taková trať bude, tak možnost jet každou čtvrthodinu do Ruzyně s jízdní dobou okolo 10 minut je… Číst vice »

Emanuel Šíp

Děkuji za komentáře! Souhlasím s panem Jůzou, pokud jde o hloubku jakéhokoliv drážního tunelu v centru Prahy. Má-li napojit hlavní nádraží, musí například podejít metro A v oblasti Václavského náměstí , což prakticky znamená 40 – 50 metrů pod povrchem. U dálkové dopravy to tolik nevadí, protože ji zpravidla cestující nevyužívají denně, a pokud by cestovali VRT do práce, pak získají cestou takové časové úspory, že je cesta z hloubky nezabije.

Tunel ze Středokluk do Kyjí byl prověřen územně technickou studií a nebyly zde nalezeny zásadní problémy. To pochopitelně neznamená, že se později nemohou objevit.

Gwann

pane Sipe, máte odhad kolik let by trvala příprava takto mamutího tunelů jak z hlediska hloubky, délky, průřezu a nejspíš i geologie?

obávám se, ze se pod 30 let nedostanete. čili, na VRT zapomeňme.

Emanuel Šíp

Tunel by se stavěl nadvakrát: nejprve ze směru, odkud VRT přijede nejdříve (asi Brno), a tady včetně té nové stanice, pak zbytek. A možná natřikrát, vezmeme-li v úvahu směr Plzeň.

Děkuji, to je skvělý argument vůči tak oblíbenému tunelu Praha – Beroun!

Gwann

tunel Praha – Beroun je v nějakém rozsahu nezbytný, protože nemá jakoukoliv alternativu. ano, je teoreticky možné si představit, že se tunel trefí do jeskyně nebo něčeho podobně super.

obdobně dlouhý tunel pod Prahou alternativu má. proto je zbytečný. letiště na vlak napojíte daleko rychleji při revitalizaci Buštěhradky než při hloubení VRT pod Prahou

K.S.

Přečetl jsem to jako Nové spojení 2 v podobě příměstských vraků v podzemí Že by předtucha? 🙂 Spíš bych uvažoval o nějaké soupravě s přechodností mezi metrem a vlakem. O podzemní železnici se v Praze v 50. pokoušeli komanči, chtěla to i armáda, nevyšlo to. Možná napojit Cčko na trať v Čakovicích a dál do Neratovic trať elektrifikovat a zdvojkolenit by udělalo víc než kutání nového S-bahnu pod zemí en. mapy. cz/s/desasakemu Západ, směr Kladno se dá obsloužit po opravě vlečka přes depo na Zličíně, východ by asi potřeboval spíš nové koleje až někam do tramtárie z Hostivaře (vaří tam… Číst vice »

SYN

A nebude on trochu problém s tím že v tubusu metra je ve špičce docela fest plno?? Mimo špičku celkem v pohodě, ale řeší to něco?
Jinak dostavět na kraji Prahy nějaké povrchové úseky metra po kterých by se některé spoje mohly ještě několik kilometrů protáhnout by neměl být problém (jakmile to bude považováno za cenévě únosné)… Samozřejmně nic extrémně dlouhého protože soupravy Vmax řádově 80kmh (a nebudou kvůli tomu dělat všechny na 120)

Jirka Z

A porovnáváte i velikost těch podzemních stanic? U nového spojení obvykle jen dvě koleje s nástupištěm uprostřed, u VRT 4-6 kolejí, navíc podstatně delší nástupiště?

Arnošt

Pane Šípe, dejte si studenou sprchu. Že máte nějakou obsesi kompenzovanou nutkavou myšlenkou o potřebě VRT na Ruzyni není důvod do takového nesmyslu vkládat veřejné prostředky… Prostě vždycky není po vašem, se s tím už smiřte.

Démon

Myslím, že to není názor jenom pana Šípa.

Daniel Jablonecký

Pak by bylo dobré zmínit, za koho vlastně mluví. A pokud je to HKČR, pak by mě zajímalo, jestli mají jeho názory v HK taky nějakou oponenturu.

V. K.

VRT na letiště je hloupá obsese pana Šípa, kterou nikdo jiný nesdílí. Za ty náklady to opravdu nestojí.

Démon

Prázdné vlaky místem, kdy již vedou 2 tratě. „Výpadovka“ přes letiště je mnohem lepší nápad než to co teď děláme. Strategicky to má mnohem větší logiku, propojit letiště VRTkami.

Vít Jůza

Je otázka, jestli VRT za ty náklady stojí …. ale když už, tak varianta v hloubce pod Prahou a s napojením a stanicí i pod letištěm je lepší.

česko-angličan

hloupá posedlost? Byla to také hloupá posedlost u Schipolu, CDG, Kastrupu, Frankfurtu, Kolína/Bonnu a nyní Schwechatu?

Jiří Kocurek

Na Swechat ale jezdí i příměsto, rozhodně se nedá říct, že by nebyla trať přes Prahu 6 potřeba, že by ji VRT nahradila.

Vít Jůza

Jistěže VRT nemá a nemůže nahradit stávající trati …

Miroslav Zikmund

Ale to jsou vlaky typu „VRT“ nikoliv infra VRT …

Miroslav Zikmund

A na které letiště v Evropě vede VRT … i ta VRT mezi Bruselem a Amsterdamem jede do obou měst (nádraží) standardním kolejištěm (tratí) a na VRT najíždí „až někde“ … Vlak typu „VRT“ a infra VRT jsou něco jiného …

Alibaba

Frankfurt(M), Halle-Lipsko a nově bude Stuttgart.

CDG a Exupéry.
Ale to je zastaralá francouzská koncepce… 🙂

FRX

VRT se zastávkou v Roudnici a v Nehvizdech ? To někdo myslí vážně ?? Ono to tak vypadá že rychlovlaky z Česka budou zajìždět přìmo na letiště do Vìdně a Berlìna. .Ale do Ruzyně ne . Nové Berlìnské letiště neznám Ale na Schwechat zajìždí přìmo mnoho vlaků z Rakouska. Nemusìte přestupovat ve Vìdni na Hlavním Navíc Vìdeňské letiště leží mezi Vìdní Bratislavou ale i Budapeští a Brnem . Prostě pro Moraváky bude výhodnější létat z Vìdně než z Prahy. Přijíždět vlakem na Hlavní nádraží. Kilometrový přesun Sherwoodem na Masarykovo. To má být řešení pro třetí tisìciletí ? Mám pocit že… Číst vice »

Gwann

teda všude jsem rozhodně nebyl, ale VRT přímo na letišti jsem nezažil nikde. naopak je bohužel spíš „normou“ autobus… (neapol, ciampino, marco polo, treviso, orio al serio, linate, catania) než VRT.

pro rozvoj letiště je třeba dost linek – a ty zase vytváří vhodná kombinace zajímavých tuzemských cilu pro incoming ruch a slušně nabídky odletu vč. charteru. což už naší politici po…. tím, jak spoluznicili CSA.

Vít Jůza

To není myšleno tak, že by VRT namísto letištního autobusu vozilo lidi přímo na letištní plochu k letadlům!

Gwann

ne, na výše jmenovaná letiště se dostanete jen busem.

např. ze 3 „milánských“ letišť je na vlaku jen Malpensa. kterou nazývat milánským letištěm může jen velký optimista, vždyť je už prakticky v Piemonte.

Jozef

Frankfurt…

Původní Pražák

Můžu se zeptat, proč by Praha měla bez napojení Ruzyně na VRT přijít o těch pár dálkových linek, jejichž cestujících míří primárně z/ do Prahy a širšího okolí? Jakoze raději poletí do Berlína a pak pojedou vlakem? Kde se bere 17.000 cestujících za den, neboli 6.000.000 za rok, tedy asi třetina predcovidoveho počtu, kterým nebude stačit mezi Prahou a letištěm regionální vlak, ale přitáhla by je VRT? A vůbec jsem nepochopil, jak to myslíte s náhradou krátkých leteckých linek. VRT má sloužit právě k tomu, aby dejme tomu mezi Prahou a Berlínem nebylo potřeba lítat. K tomu není zastávka na… Číst vice »

Tomáš Záruba

Rád bych toto spolupodepsal, jestli mohu. Lépe bych to neřekl.

Vít Jůza

Určitě Vám ušlo, že ruzyňské letiště nevyužívají jen ČSA a jejich jediné letadlo. Máte pravdu v tom, že i v případě současné (anti-)koncepce se část linek z větší dálky pro návštěvníky Prahy a do větší dálky pro obyvatele Prahy a možná větší části Čech udrží – pořád to z Ruzyně bude do (centra) Prahy časově a zejména psychologicky a snad koneckonců i cenově blíže než ze sousedních mezinárodních letišť, ale na tom, že se nechává stranou možnost lepšího napojení tohoto letiště a trvá na problematickém spojení letiště s centrem Prahy i na problematickém vyvedení VRT z centra Prahy to nic… Číst vice »

Původní Pražák

Na spojení s centrem v podobě Masarycky je oproti hlavnímu nádraží problematické co? Že je problematické napojení dálkové dopravy, to je jasné. Otázka je, kolik za větší pohodlí pro ty prestupujicí utratit. Kdyby to byly jednotky miliard, tak za mě budiž, ale jestli to mají být desítky miliard, tak to se podle mě nedá nijak obhájit, natož nesmyslnými představami o potenciálu Ruzyně.

Emanuel Šíp

Článek nepopisuje celou koncepci Komory, ale máte v něm odkaz na celou dokumentaci. Tam uvidíte, že ta koncepce nepotřebuje tunel Praha – Beroun, a dále větev tzv. Nového spojení 2 Libeň-Smíchov a jeho přestupní stanici v centru. Zastaralý pražský uzel nevyřešíte levněji než za 120 – 140 mld. Kč.

Jiří Kocurek

Jenže tunel Praha – Beroun zase potřebuje nákladní doprava, neboť po staré trati se prostě neprocpe. Nákladka by potřebovala dvě koleje někudy, kudykoliv. A nic jiného než tunel nejspíš nepřipadá v úvahu. V tom je ta potíž.

Emanuel Šíp

V naší koncepci je pro nákladní dopravu plus případně nějaké rychlíky pouze jednokolejný tunel hradlo Kosoř (poloha mezi Prahou-Radotínem a Černošicemi) – Karlštejn (mimo), který tím, že se oddělí od programu Rychlých spojení, je možné začít připravovat poměrně rychle. Tunel Praha – Beroun by stejně přišel na řadu bůhví kdy.

Qěcy

Kosoř – Karlštejn jednokolejný tunel? To se ty nákladní vlaky budou dobře štosovat. A musíte mít ten tunel se záchrannou štolou. Akorát na to nebudete mít staniční koleje. A navýšit pro nákladní vlaky kapacitu trasy Nymburk – Plzeň – Norimberk/Mnichov chcete, nebo ne? Jednokolejka je pro tranzit nákladní dopravy zabijákem. 40 párů vlaků denně po ní neprovezete. Nejezdí v ideálních intervalech a nikdy jezdit nebudou.

Emanuel Šíp

OK, to je věc obchodních a ekonomických propočtů. Pokud jedna kolej nebude stačit, mohou být dřív či později dvě. Pro průjezd nákladních vlaků Prahou samotné toto řešení pochopitelně stačit nebude. Je mi mimochodem záhadou, proč se už teď nepřidala mezi Smíchovem a Radotínem další kolej, když se dělá ta nákladní modernizace. Ale to je jen jeden z mnoha problémů SŽ.

Qěcy

Protože trojkolejka je k ničemu. A mezi Chuchli a Radotínem chcete petikolejku? Zkuste si na trojkolejce na CDP pracovat. Trojkolejka nemá a nikdy nemůže mít 1,5 kapacity (plně využité) dvojkolejky. Většinou to je kolem 1,2. Zato čtyřkolejka má dvojnásobek kapacity ctyrkolejky.

Emanuel Šíp

To, že nejde o 1,5x větší kapacitu, dobře vím. Ale i těch Vašich 1,2 je víc než 1 na při té skrumáži různých typů vlaků.

Gwann

aha, takže opět budeme budovat trikolejky…mno…

nevím, zda je třeba tunel v plné délce praha-beroun, ale věřit komukoliv, ze bude stačit jednokolejny tunel i tak šílené délky, doplněny při poukazu na kapacitu argumentem – kdyžtak se druhý někdy doděla – se pak už nedá absolutně vůbec nic.

neboli – tvoříme odborne jistě zajímavé znějící cosi, co ale neodpovídá realitě, je drahé, komplikované a v důsledku pochybné.

Emanuel Šíp

Prosaďte zrušení „zbraslavské dálnice“ nebo ubourejte kus chuchelského kopce a můžete mít čtyřkolejku hned.

Gwann

a dál v údolí berounky ty 4 koleje přes černošice atp protáhnete prosím jak? zbouráme kus černošic?

SYN

Plus ty úrovňové přejezdy v Radotíně a Černošicích…

Tunel jen od hradla Kosoř mimochodem zachová problémové místo Radotín… bez průchodu přes ně 3-4mi kolejemi a bezkolizně bude bez tunelu hodně velký oříšek. A nahradit ho VRT tunelem „nahoře“ pod Ruzyní??

Daniel Jablonecký

Jednokolejný?! 😲

Vít Jůza

Původní myšlenka měla logiku. Když se to vyvinulo do varianty s tunely pomalu tak dlouhými jako by byl přímý tunel, ale s trasou stále do esíčka možná skoro dvakrát delší, a s tomu odpovídající cenou a problémy, to už logiku nemá. Možná by šel udělat i závrt ze současné Masaryčky přímo na Ruzyň, ale pokud se stejně plánuje VRT a pokud se stejně plánuje posílení pražské železnice podzemními tunely, pak v centru poměrně hluboce podzemní VRT zahrnující i letiště je efektivnější a bezproblémovější variantou.

Daniel Jablonecký

Na „psychologii“ v letecké dopravě nehrajte. Já jako obyvatel středních Čech nemám problém letět z Drážďan, Lipska, Vratislavi, či odkudkoliv odjinud. Kdo má „psychologický“ problém, tomu ani žádná VRT nepomůže.

Vít Jůza

Pokud Středočech v případě potřeby letět myslí přirozeně nejprv na Prahu, to není žádný problém. Pokud na některé z vámi uvedených měst, také to není žádný problém (pokud zrovna nezavřou hranice, nebo jinak neselže cesta na vybrané letiště). Balíkům je to jedno, ale u živých lidí to prostě funguje psychologicky.

Emanuel Šíp

Výhodnost VRV na letišti spočívá v tom, že se z podzemí letiště do podzemí hlavního nádraží celkem spolehlivě a komfortně dostanete cca za 10 minut. I když připočítáte nějaké minuty pro cestu na povrch, můžete brzy přestupovat na jakékoliv vlaky. S Buštěhradkou je to nesrovnatelné.

VRT by mohla odstranit přinejmenším lety do Berlína či Vídně. Ale zapomínáte, že jakmile vyjedete za hranice, vlak se výrazně prodraží. Letecké společnosti nabízejí obvykle přestupní spoje přes jiné letiště podstatně levněji. To se bude možná postupně vyrovnávat, ale hlavní efekt VRT, pokud jde o letiště, vidím ve výhodném spojení z mnoha míst republiky.

Pavel Q

“ jakmile vyjedete za hranice, vlak se výrazně prodraží.“ To je fyzikální vlastnost vlaku?

Vít Jůza

Spíše je to divné a nelogické, ale v případě některých zemí je to už několik desítiletí tak …. nemusí to tak zůstat, ale kdo ví … .

Daniel Jablonecký

To by mě taky zajímalo. Asi nějaké déjà vu z práce v Československé plánovací komisi a na Federálním ministerstvu financí (ředitel odboru regulace cen). Holt devadesátky si tihle odborníci nesou v hlavě celý život.

Emanuel Šíp

😀

Původní Pražák

10 minut zní krásně. Na kolik by stavba této varianty v porovnání s tou zvolenou tedy podle Vás přišla?

Emanuel Šíp

Když zreálníte zkreslený rozdíl v nákladech 106 miliard Kč z územně technické studie, dostanete cca 20 miliard. Když se podíváte na hodnoty nákladů VRT Praha – Brno nebo tradiční verze VRT Praha – Drážďany , je to snesitelné. Pak to musíte porovnat s přínosy, k čemuž má sloužit právě ta studie proveditelnosti, kterou úředníci postavili do ofsajdu. Nepočkali na ni, zřejmě vědí proč.

Gwann

cca 15km dvoukolejneho železničního tunelů v problematickem podloží pod městem ve velké hloubce se dvema podzemními stanicemi a to vše za vicenklady 20mld Kč? ano, chápu, že by se ušetřilo za severní výjezd z prahy, taky tunelem…ale už porovnání délek… a pokud manipulativne berete v úvahu náklady něčeho, co se nejspíš postaví buď nikdy nebo za 50let, pak pracujete akorát na tom, že se nepostaví vůbec nic. no, takže není třeba číst cokoliv dále, o čemkoliv se bavit. tunel podobných parametrů opravdu všude stojí více než 100mld. semmering měl původní rozpočet 2017 cca 80mld, nemá ty podzemní stanice a je… Číst vice »

Miroslav Zikmund

A proč jsou bruselské a amsterodamské letiště (obě města) spojeny vlaky VRT s hodinovým taktem …

Fučida

Že by proto, že jsou kousek od sebe, Amsterodam Schiphol patří mezi největší letiště v Evropě, létá se z něj do celého světa, a v Bruseli zase sídlí řada nadnárodních úřadů?
S tím se Praha ani Berlín nemůžou srovnávat.

Původní Pražák

No a taky kvůli tomu napojení nemuseli stavět tunely za miliardy eur.

Fučida

Berlín není v letecké dopravě žádné terno. Těmi jsou v Německu Frankfurt, Mnichov a Düsseldorf. A kdo od nás bude přestupovat tam, tak tam stejně nepojede vlakem, ale využije z Prahy (nebo Vídně, Katowic) nějaký ten malý napaječ.

Původní Pražák

Souhlasím, že zatim není. Ale myslim, že on se časem Brandenburg taky rozjede, i když ne úplně na úroveň Frankfurtu nebo Mnichova.

P_V

Chtělo by to ty představy o zajímavém evropském dopravním hubu prezentovat třeba v Nebušicích, Suchdole nebo Dolních Chabrech. Buďme rádi že se tam okolo podaří postavit aspoň ten obchvat Prahy, než aby se k argumentům proti všemu novému přidaly ještě nějaké ty synergické vlivy navýšené letecké dopravy.

Emanuel Šíp

Ten problém existuje, ale letecká doprava už udělala a ještě udělá pro odhlučnění, navíc zvýšení počtů cestujících je také otázkou velikosti letadel.

Qěcy

Mně ta letadla lítala nad hlavou při údržbě hlavní VPD v létě co tři minuty i v 10 večer. V Praze 4. Na kecy o odhlučnění vám neskočím. Je to děs, nedá se při tom usnout bez úplného uzavření oken.

Bram

Opravdu? Přes panelák, kde dodnes bydí moji rodiče, létaly kdysi v podstatě všechna letadla. A to byly takové kousky, jako IL62, Tu 134, TU 154 a hlavně IL 18. Po akustické stránce s dnešními tichými letadly šlo o zcela neporovnatelné generátory hluku. Spal jsem u toho dlouhá léta a to i při otevřeném okně. A dnes, když mi při údržbě hlavní VPD létají přes dům v Praze 12 tichá letadla, tak si toho ani nevšimnu.

SYN

Aktuální trend (ještě před Coronou!) v letecké technice byl spíš směrem k menším strojům než k větším (B787, A321)

Ivo

Neměl jste se stěhovat do těchto lokalit. Přidám ještě Hostivice. Tisíce nových domů za posledních 15 let. To si opravdu myslíte, že lidé kvůli Vám přestanou létat?

česko-angličan

Na jednom z těch míst bydlím. Hlavním problémem, který máme s letištěm, je směšný plán na vybudování druhé ranveje (stále plán a stále podporovaný HK(!), jako by se Covid nikdy nestal) Letiště potřebuje být spojeno železnicí HNED, jen abychom to stihli s letišti jako je Sofie!! VRT, jak říká pan Šip, odstraní lety do Berlína a Vídně a učiní severočeská města atraktivnější pro obchodní investice a jako místa pro život.

Gwann

hned…?

při stavbě tunelu pod celou prahou…když i ten pod P6 se stále ukazuje jako naprosto nepřekonatelný problém…

mno, napojení letiště VRT nevyřeší. akorát zpozdí o 20+ let

česko-angličan

Chtěl jsem říci „teď“ v tom smyslu, že přímé železniční spojení do LVH mělo být hotové před 15 lety a současné spojení do centra je, nebo by mělo být, národní ostuda. Hlavním „nepřekonatelným“ problémem v P6 je, že to pod svůj dům nechce malý politik ANO. Je také ostudou, že SŽDC to chce postavit 8 let, zatímco celá přístavba TGV Tours -Bordeaux potřebovala šest let.

Gwann

ze miláčkove na P6 jsou lidové „na pěst“, obdobně jako HoPo, Chabry, Suchdol a Běchovice kvůli pražskému okruhu, o tom žádná.

ale tohle je naše realita. neumíme to administrativně vyřešit ani rychle postavit.

takže nemůžeme počítat s tím, že to zrovna teď a výjimečně jednou půjde. nepůjde…

v této fragmentovane společnosti, kde si lidi kvůli blbemu očkování už malem vrazi kudly mezi žebra…zapomeňte na jakýchkoliv časově rozumne stavby většího rozsahu. prostě vždy se jeden blbeček najde. viz metro D a jedna posahana pani…

vynechávám naše šílené stavebnictví. dráze, pomalu a nekvalitně,

Koro

Bože…

Petr

Tak jsme se znovu vybrečeli. Někdy je potřeba pane Šípe v životě zkousnout, že byla vybrána jiná varianta a ne ji stále napadat. V této chvíli je jedno, zda korektně nebo méně korektně. Důležité je, aby zvolená varianta zdárně pokračovala a ne aby byla stále napadána. Měnit českou železnici jste již v minulosti měl, teď to nechte na Vašich nástupcích.

Krušnohorec

Dopadlo to tak, větší stanice např. Plzeň měly tři přednosty.

Démon

Spíše je třeba se zamyslet nad tím co píše …