Komentář: Čtyřicet let staré TGV jako přesvědčování přesvědčených

TGV, ilustrační foto. Autor: SNCFTGV, ilustrační foto. Autor: SNCF

Je naivní domnívat se, že odpůrce rychlovlaků zlomí návštěva 40 let staré soupravy

Je to jen pár měsíců, co ministerstvo dopravy oznámilo škrty v rozpočtu Správy železnic. Státní organizace, která ročně hospodaří s více než 50 miliardami korun (a naposledy vykázala ztrátu 1,6 miliardy), nutnost úspor pojala po svém. Například objednáním přes 40 let staré soupravy TGV z Francie. Náklady na půjčení, transport či ostrahu přesahují 10 milionů korun. Jednotka má propagovat vysokorychlostní tratě v Česku.

Soudný člověk asi chápe přínosy vysokorychlostních vlaků, stačí se ostatně podívat do zemí, kde již jezdí. Hlavní odpor proti těmto tratím přichází nyní ze strany obcí a majitelů pozemků, kterých se stavba a provoz vysokorychlostních tratí bude bezprostředně dotýkat.

Je naivní domnívat se, že právě tyto odpůrce zlomí návštěva 40 let staré soupravy, která už nikde nejezdí. Pokud chce Správa železnic přesvědčit o tom, že rychlovlaky nejsou žádnou zásadní zátěží pro okolí, za deset milionů korun může uspořádat desítky cest pro starosty a zastupitele dotčených obcí, aby se například v Německu či Francii zeptali v podobně velkých sídlech, jak se jim s rychlovlaky žije a co stavba přinesla za pozitiva a negativa.

Pokud Správa železnic žije v iluzi, že do obcí stačí zajet a slíbit, že všechno bude fajn, bude velmi rychle vyléčena z naivity a přípravy vysokorychlostních tratí zůstanou jen skvělým byznysem několika projekčních firem.

Objednávka vysloužilého TGV je současně nechtěným symbolem zoufalosti české železnice. Jako její budoucnost se bude v Česku ukazovat 40 let stará jednotka. Milí občané, podívejte se, kde byl vyspělý svět před 40 lety. Vlak jistě bude zajímat železniční fanoušky, ale ti dávno nepotřebují o smyslu vysokorychlostních tratí přesvědčovat. Správa železnic nemá suplovat Národní technické muzeum.

Je vcelku pochopitelné, že Správa železnic nedostane do Česka nic novějšího z produkce rychlovlaků, protože si žádný dopravce nemůže dovolit poslat vlak do železničně rozvojové země na prezentaci. Otázkou pak zůstává, proč loni příjezd takového vlaku Správa železnic slibovala. A ještě větší otázkou zůstává, proč z veřejných prostředků platí prezentaci vlaku na soukromé akci namísto toho, aby využila (když už to musí být) k prezentaci své plochy.

Tagy Správa železnic TGV VRT vysokorychlostní tratě v ČR
114 komentářů