Komentář: Kamiony a sklady jsou daň za pohodlí naší civilizace
Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků z nejrůznějších dopravních oborů. Je něco dobrého na tom, že u nás sklady zabírají
Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků z nejrůznějších dopravních oborů. Je něco dobrého na tom, že u nás sklady zabírají stále větší prostor a kamiony se vyskytují ve stále větších počtech? Jednatel společnosti Esa logistika Roman Pekrt píše, že doprava a skladování je jedním s pilířů českého hospodářství. „Bude-li se vám zdát, že na silnicích potkáváte příliš mnoho kamionů, uvědomte si, že je to daň za pohodlí naší civilizace a naši životní úroveň,“ vzkazuje v komentáři.
Nelíbí se vám jako houby po dešti rostoucí skladové haly podél českých dálnic? Nadáváte na množství kamionů křižujících naše silnice? Ačkoli se to nezdá, skladování a doprava, neboli zjednodušeně odvětví logistiky, přináší Česku i mnoho pozitivního.
Ale popořadě – je pravda, že podle dostupných statistik se za posledních pět let rozloha skladů v tuzemsku zvětšila o 160 procent na sedm milionů metrů čtverečních. Nové sklady a výrobní areály rostou především na okraji velkých měst nebo v blízkosti hranic. Důvodem je strategická poloha Česka ve středu Evropy s dobrým přístupem na východní i západní trhy i šikovnost našich lidí podpořená nižšími platy oproti západu. Díky tomu je u nás uskladnění zboží o 30 procent levnější než v sousedním Německu.
Svůj podíl na tomto vývoji má i náš komfort – nakupujeme ve velkých supermarketech anebo online z pohodlí domova a zboží dostáváme už druhý den. Chceme mít také možnost vybírat z různých značek a variací jednoho produktu. To vše se odráží ve zvýšené potřebě skladových prostor a rostoucí hustotě dopravy. Současně je za nárůstem i tlak výrobců všeho možného – od autodílů až po spodní prádlo, kteří nechtějí držet velké zásoby a nechávají si suroviny pro výrobu dovážet právě v okamžiku, kdy je skutečně potřebují.
Pokud se bude ekonomika vyvíjet podobným tempem, nelze očekávat, že se tento trend v nejbližších letech změní. Logistika je totiž zrcadlem ekonomiky a hospodářský růst generuje růst logistických potřeb. Stále se staví nové sklady, a to i spekulativně, tedy bez předem dohodnutého nájemce. Na konci roku 2017 bylo ve výstavbě přes 500 000 m2 skladových a výrobních prostor, z toho více než dvě pětiny v okolí Prahy.
Má takový rozvoj i pozitivní stránky? Co nám přináší? Hlavně práci a státu tím pádem i daně z příjmu a přidané hodnoty. Možná vás to překvapí, ale v dopravě a skladování dnes v ČR pracuje zhruba tolik lidí, jako v celém školství. Jde zhruba o 6 procent všech zaměstnaných občanů ČR, tedy nějakých 314 200 lidí. Důležité je, že toto číslo zůstává podle dat ČSÚ (2016) od roku 2005 víceméně stabilní a neklesá ani v období ekonomické krize po roce 2008, kdy se naopak citelně propadl počet zaměstnanců průmyslu.
S tím souvisí i ekonomický význam, který logistika pro Česko má. Ekonomický výkon vyjádřený ukazatelem hrubé přidané hodnoty zůstává pro odvětví skladování a dopravy dlouhodobě zhruba na úrovni výkonu českého stavebnictví a představuje zhruba 5,6 procenta hrubé přidané hodnoty vyprodukované v ČR (údaj ČSÚ z r. 2016). Stavebnictví ovšem na obdobná čísla potřebuje o několik desítek tisíc lidí víc (386 300 v r. 2016).
Pro srovnání – hrubá přidaná hodnota českého zemědělství je o více než polovinu nižší než výkon české logistiky. Hrubá přidaná hodnota skladování a dopravy tvoří čtvrtinu přidané hodnoty celého českého zpracovatelského průmyslu, kam spadá. Z toho plyne, že logistika je – přestože si to málokdo připouští – jedním z pilířů českého hospodářství. Přitom lze očekávat, že její podíl se bude udržovat na zhruba stejné úrovni.
Bude-li se vám zdát, že na silnicích potkáváte příliš mnoho kamionů, uvědomte si, že je to daň za pohodlí naší civilizace a naši životní úroveň. A pravda, také důsledek nevyhovující infrastruktury a podinvestované silniční sítě. Praha by mohla vyprávět o svém vnějším okruhu… ale to už je jiný příběh.
Roman Pekrt, zakladatel a jednatel společnosti ESA logistika