Komarek dojezdil. Technické muzeum ho chce znovu zprovoznit

Parní vůz Komarek. Pramen: NTMParní vůz Komarek. Pramen: NTM

Porucha jen urychlila vyřazení Komarka z provozu. Bez ohledu na ni vozu v březnu končí technická způsobilost kotle.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtech

Pro všechny ty kritiky. Až nám tu někdo bouchne špinavou bombu či grafitovy útok nebo kyber, tak coudy, zamrace a 810 budou jediný, co tu buDe jezdit. Poláci mají v hangarech 300 funkčních lokomotiv parních a starých dieselu. A my nic. Ale to je holt rozdíl zotročenY národ a národ, který bojoval.

Vojtech

V Polsku toto platí vnitro a armáda, u nás to má na starosti par úřadu.

Axel

Není problém, aby vagony 854 sloužily jako ranní posily… Když to vezmu z pohledu železnice Přerov-Břeclav… Ráno nejede žádný rychlík (aby člověk vstával kolem 5.-té či 6-té hodiny) do Břeclavi, kde by během 10 či 15 minut přesednul směr Blava, Vídeň, Brno s příjezdem kolem 8-mé. To samé ve směru na Ostravu, kde by se hodil rychlík končící v Přerově, který by stíhal rychlík z Brna směr OVA s příjezdem kolem 8.-mé. Dnes se čeká na přestup víc než půl hoďky. Plus – proč není přímý ranní rychlík (Vizovice) Zlín-Kroměříž-Brno? Tj. pokud by 854, které ČD chce poslat do „důchodu“,… Číst vice »

PvvS

No a budou ho zprovozňovat jak naposled ? Z financí někoho jinýho ?

strojvůdce

No jako třeba Ušatu, Konráda a další lokomotivy, které ještě v devadesátých letech jezdily. Ředitel Železničního muzea NTM je likvidátorem všeho co se na poli provozuschopných exponátů dokázalo od roku 1970. Tento neschopný člověk nemá co dělat ve vedení státní instituce.

Axel

Proč bychom měli z našich daní platit desítky milionů za zprovoznění? Konkrétní důvody …. Samotný důvod, aby kus plechu vyráběl páru a přitom jel po kolejích je prostě nuda, pro 95% populace, zvláště z pohledu teenagerů. https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/v-cesku-jezdi-64-parnich-vlaku.A170414_151243_eko-doprava_ozr

Tj. jestli něco dává smysl, tak je to vyprávění příběhu. Ideálně s živými exponáty jako může být parní vlak… Třeba vysvětlit proč některé želeniční tratě byly elektrifikovány, zatímco na jiných se použilo řešení, kdy trať objížděla obydlené sídla.
https://cs.wikipedia.org/wiki/M%C3%ADstn%C3%AD_dr%C3%A1ha_V%C3%ADde%C5%88%E2%80%93Bratislava

Neboť doba kamenná neskončila tím, že došly kameny.

Martin

To už je ten slíbený smysluplný text, nebo máme ještě čekat, až ohnivá voda přestane účinkovat ?

Axel

Není šance celou myšlenku sepsat do pár odstavců. Holt to tak někdy je… Část z toho ( o vagonech s kotlem uvnitř v našich podmínkách tehdejšího Rakouska-Uherska)jsem přece jen sepsal – viz níže pod koment od „Jiří Kocourek“. A máte něco k věci – že je pošetilost se dožadovat ze společného měšce o desítky milionů Kč, jen proto „aby mašinky existovaly“… Mašinky byly vždycky prostředek k řešení potřeb člověka, nikoliv cílem samy o sobě…. Tj. pokud způsob využívání mašinek je tak marný, že ani nedokážou přinést poučení pro dnešní/budoucí generaci, tak k čemu taková investice? Ať si mašinky existují v… Číst vice »

Rudolf Tuček

To jste si nevybral vhodné příklady. Konrad přešel pod ntm 1971 jako neprovozni z Hodonínských cihelen a dodnes nebyl zprovozněn, ušatá 102 přešla do NTM v roce 1970 jako neprovozní, znovu byla zprovozněna a vykonala novou TBZ v roce 1997, skončila protože kotelni komisař neprodloužil zpusobilost kotle.

strojvůdce

Pardon, chybná formulace, nicméně Konrád byl před zprovozněním. Ale to co NTM předvádí, resp ten mamlas Novotný nemá obdoby. Takže tentokráte podrobný výčet lokomotiv v devadesátkách provozních a nyní odstavených dík neschopnosti vedení NTM. Jo a ještě poznámku, odstavení lokomotivy “ na kotel“ po cca 3 cyklech není nic mimořádného, stačí běžná dílenská oprava kotle ( tlakové nádoby). V základu to znamená výměnu žárnic a kouřovek, rozpěrek a podrobnou prohlídku skříňového s válcového kotle. Jde to zmáknout v podmínkách depa, podívejte se třeba do slovenských Vrútek. Tak a nyní ten seznam dříve provozních mašin NTM (myšleno v devadesátkách) : 422.025,… Číst vice »

Axel

Ach jo, těch víc než 60 milionů za mašinky+zázemí ze společného měšce pro firmu ČD je Vám málo? Nic Vám nebrání, abyste Vy, ze své kapsy, platil provoz. Nebo dokonce desítky milionů za investice do parních mašinek…. Ale nechtějte, prosím, po ostatních, aby ze svých kapes utráceli, nad rámec vystavování mašinek + nějaký ten štětkolak… A už vůbec zapomeňte, aby nějaká státní instituce investovala, aby mohla začít fungovat jako dopravce s parními mašinkami… V duchu Vaší logiky, by ČR měla investovat do obnovy výroby lodních děl kalibru 20 či 30 cm, neboť v tomto oboru, patřila výroba v tehdejší škodovce,… Číst vice »

Martin

A proč udržujeme v ČR hrady zámky ? Bydlet se tam nedá, zvláště v zimě, zkuste to vytopit na 20 C, je to dávno překonané. Tak tedy navrhuji mobiliář z těchto staveb přepravit do muzea. A proč tam platit průvodce a nějakou nadměrnou údržbu, pokuď tam nezátéka, tak to nechat jak to je …

Axel

Pardon, to si nerozumíme. Já 100% podporuji, aby nadšenci dávali dohromady parní mašinky či jiné překonané technologie… Já pouze reaguji na ten „zpanštělý tón“ pana „strojvůdce… Tvl…. mladí rodiče padají do chudoby, když splní to proč jsou na světě (když přivedou děti na svět)… A mám poslouchat takové „rozhazovačné“ kecy v kombinaci s „panskými“ manýry ve stylu Babiše? Neboť když nadšenci investují svůj volný čas, tak si velmi, velmi pečlivě promyslí, jak konkrétně využijí mašinku kterou dají do kupy…. A určitě si takoví nadšenci zaslouží drobnou podporu ze společného měšce plus vstupné – určitě od naší rodiny.. Akorát nevím jestli… Číst vice »

Petr

Měl jsem možnost projít si depozitář v Chomutově, je to hezký zážitek. Postupně tam renovují vše co jezdilo po kolejích.

Martin

Sorry, jak renovují ? Spíše to udržují v chátrání.

Luboš Beneš

Já také a spíš mi z toho bylo smutno. Vraky odklidit z dohledu a nic na nich nedělat

strojvůdce

Renovují, jste spadl z višně…..?

PvvS

A kolik promile bylo v žíle ? Většina toho připomíná spíš vrakoviště..

Axel

Osobně si myslím, že nejlepší by bylo nic neopravovat na motoru/kotli = nechat jako výstavní kousek.

A postavit +- podobnou repliku (tj. to co je vidět, aby vypadalo podobně… to co vidět není, tak použít dnes dostupné díly …podobně jako se mírně liší loni dokončená replika Zlin Z-XII od originálu)

…Tak aby replika mohla jezdit na takových těch „disneyland/skanzen“ železničních linkách, kam člověk vezme prcky, aby si na tu prastaře vypadající mašinku mohli šáhnout, a aby viděli jak to vymysleli naši předkové. Tj. včetně něco jako didaktické expozice.

https://zdopravy.cz/odtajneno-novy-vlastnik-planuje-podel-trati-cejc-uhrice-zeleznicni-zabavni-park-i-hotel-z-luzkovych-vozu-39858/

Petr

No jasně. Postaví se skořápka co vypadá jako původní parní stroj, ale dovnitř dáme dnes dostupný, moderní, parní stroj…

Axel

Tak otázkou co je cílem? Neživý exponát? Nebo ukázat v praxi, byť ne v úplně věrné podobě… Já chápu obě skupiny. A chápu že leckdy je až nemožné najít kompromis. Proto jsem napsal co jsem napsal. Původní nechat. A postavit něco co uvidí/ošahají si desítky či stovky tisíc … Viz „spor“ o Legiovlak, kde obě „strany“ vlastně chtějí to samé, skoro. A na drobném rozporu se „štíply“. Smutné. https://zpravy.aktualne.cz/domaci/spor-o-unikatni-legionarsky-vlak-muze-vest-az-k-jeho-zaniku/r~e3f7ee106c6711eb9cafac1f6b220ee8/ Popravdě by mi až tak moc nevadilo kdyby ukázku parního „motoru“ uvnitř vagonu se zrealizovala např. vestavbou v nějaké vyřazované 810…Tj. výkon vyprodukovaný v kotli by nebyl využit, neboť by v… Číst vice »

Petr

Myslim, že vymejslite ptákoviny. To bysme taky mohli šukafon zapřáhnout za koně, aby děti viděli jak vypadala koněspřežná železnice… Když už chcete vybavovat takovej Potěmkinuv šukafon ETCS, tak ho můžete zrovna dát na tu parní lokomotivu.
Každopádně to s těma dětma nebude tak horký, já myslim, že by to přežily i bez parního stroje. Já jsem taky nikdy neviděl v provozu pirátskou plachetnici…
No a co máte s tou točnou? Nikdy jste neviděl jet parní lokomotivu uhlím napřed?

Axel

Zareaguji později. Doma jsme užili ohnivé vody (je sobota -:) a máme hlídaní)… Takže smysluplnýž text někdy později

Axel

pro Petr… asi svůj názor nedokážu shrnout do max. pár odstavců…. tak se prosím nezlobte, že v diskuzi končím.

V každém případě nemám nic proti „památkářskému“ přístupu k opečovávání v téměř naprosté podobě jak to bylo…. Nicméně pro naprostou většinu lidí v mém okolí je to naprosto nesrozumitelná aktivita, což je naprostá škoda, neboť bychom se měli učit mj. z toho jak naši předkové řešili problémy, které leckdy řešíme i dnes.

Jiří Kocurek

Předkové … šli pro nový díl do fabriky, která ho vyráběla. A když to byl nový (míněno pro fabriku neznámý) díl, tak ho zadali do výroby.
Dneska se dá zadat do výroby i díl rozpadlý, změřený 3D skenerem a slepený v počítači z naskenovaných kusů. Ovšem kusová výroba a sériová výroba se liší v ceně.

Axel

Já mluvím o poučení – proč naši předkové se snažili také o mašiny v tomto menšinovém segmentu vagonů s kotlem uvnitř. IMHO je dost poučné. Jednak v špičkového technologického vývoje v kontextu Rakousko-Uherska – ve smyslu společného trhu, kdy si konkurovali jak fabriky uvnitř Předlitavska, tak s fabrikami ze Zalitavska (viz spousta podobných vagonů s kotlem od Ganz) Druhak ve smyslu řešení rentabilního provozu dopravy v méně lukrativních regionech. A v třetí řadě systematická snaha o špičkové technologie za nízký peníz s cílem se prosadit exportně z Rakouska-Uherska v jednotlivých regionech, zejména na Balkáně zchudlých buď blbým hospodařením nebo neustálými… Číst vice »

strojvůdce

Úplně úchylný názor

O. M.

Vymýšlíte nesmysly. Pokud chcete ukázat „parní stroj v trakci“ tím stylem, že ho v šukafonu někam přivezete, tak to ho rovnou můžete přivézt na náklaďáku, nebo použít nějaký funkční model, na to nepotřebujete muzejní exponát. Ten má význam právě ve své celistvosti. S ETCS vůbec nemusí být problém, když se bude chtít, jen holt v historickém vlaku bude na daném úseku zařazené něco, co ETCS má. DMI jde s klidem vytáhnout na tu párovku, vždyť je to jen displej na konci kabelu. A když na to dojde, tak díru do potrubí udělá ta moderní mašina. Důsledkem bude akorát to, že… Číst vice »

Axel

Jaký tedy má ukazovat funkční mašinku, např. parní? Jaký je smysl této činnosti? Mluvím o edukativním výsledku této činnosti, ve smyslu „aha-efektu“… Když stojíte poblíž kolejí, kde projede něco co z komína vypouští špínu a způsobuje kašel, tak je edukativní proč železniční tratě byly vedeny mimo obydlené regiony, zvláště s ohledem na dřevěné střechy. A také člověk začne chápat proč byl takový tlak na elektrovagony, jako např. od pana Křižíka nebo Vídeňská železniční společnost (nevím jak přesně se ta firma jmenovala)… Podobně faktor mrznutí vody (které může roztrhnout trubky), což asi nevadilo během převozu sklizené řepy, ale vadilo během zimního… Číst vice »

ABC

Ano, v podstatě něco jako Stříbrný šíp 🙂

Džamel

Už před 14 dny v Dobrušce byl problém s tlakem a jízda začala o 30 minut později. Zpět z Opočna měl na postrku M131.

fabec

No tak ale furt je to NTM, takže bych spíš věřil tomu, že už nikdy nevyjede…

Hans

A tomu kotli fakt něco je, nebo je to jen papírování? Vždyť jezdí jen občas.

Rudolf Tuček

Co si pamatuji z jednoho spolku když se řešily předpisy s DU tak DU odpověděl že předpis čsd pro údržbu parních kotlu neplatí.

Jiří Kocurek

Parní kotel je tlaková nádoba. A proto má procházet pravidelnou revizí, aby se odhalily případné problémy.
Jak je vidět, tak to do revize nevydrželo a praskla trubka. Naštěstí z toho nebyly špagety: https://4.bp.blogspot.com/-f94iT6YnbD8/XDvvxg8v0CI/AAAAAAABSrE/yrZsGqA_t0AwEAJPkQ0A3lQ6b95kljJHQCLcBGAs/s1600/49761484_1996601387096123_8139273981552230400_o.jpg

Ony ty revize nejsou jen proto, aby měl ouřada práci. Ty zkušenosti jsou težce zaplacené.

Axel

K odkazované fotografii „špagety“ … Jestli chápu správně, tak se roztrhly spoje na několika trubkách současně. Je to tak ?

Bylo by prosím možné nějaký odkaz, v kostce shrnující takovéto fatalní závady? Tj. abych byl schopen zasadit do kontextu vývoje pohonů spalováním něčeho… Ideálně ve formě „for dummies“, abych i já, jako laik, dokázal prckům vysvětlit o co šlo?

Nehejtuju. Fakt bych tu znalost chtěl nějak převyprávět/předat další generaci.

Díky.

Rudolf Tuček

Ve většině případů došlo ke ztrátě pevnosti stěny kotle, voda v kotli při 16atm se odpařuje zhruba při 300 stupních Celsia, v momentě kdy se ztratí tlak v kotli veškerá voda v které je naakumulovano spousta energie se změní v páru a ta pára se snaží expandovat. Největší masakr byl asi v Německu při příjezdu vlaku k nástupišti: https://mx-schroeder.medium.com/ending-with-a-bang-the-1977-bitterfeld-germany-boiler-explosion-3bb83e85d72e

Axel

Díky

Gargy

Exponát není roztopeny ale zatopený

Lemmy

Jel tím někdo naživo? Nebývá v tom vozidle trochu hic? 🙂 A kde to má schovaný uhlí?

Neznamy Jarek

Jel a je to krásné, úsporné a pohodlné vozidlo na rodinné výlety. V oddíle pro cestující žádná zvýšená teplota není. Zásoby uhlí jsou v uhláčku na stanovišti a další se vozí napytlované ve služebním oddíle.